Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hampaan tulehdus aiheuttanut kenellekään...

Vierailija
08.06.2015 |

...isompia terveysongelmia? Joskushan sanotaan, että hampaista voi levitä vakavakin infektio.

Minulla on ollut puolittain puhjenneessa viisaudenhampaassa jonkinlainen tulehdus jo pidempään. Se ei ole ollut kipeä, ennen kuin vasta nyt, kun hampaassa on reikä. Kirurgin aika hampaan poistamiseksi on varattu, mutta asia jäi mietityttämään. Lääkäri (yleis-) nimittäin ihmetteli turvonneita imusolmukkeitani kaulalla ja kainaloissa vähän aikaa sitten. Olisiko turvotus voinut johtus hampaasta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tiedä ketään, mutta samaa miettinyt. Itselläni on kosketusarka hammas, jolla ei kärsi purra. Olen käynyt julkisella puolella näyttämässä sitä monta kertaa ja jotkut ovat sitä mieltä että ehdottomasti tehtävä jotain, mutta siihen pitää varata uusi aika. Sitten kun uusi aika tulee, ei sen hetkisen lääkärin mielestä tarvitsekaan tehdä mitään koska ei se mitään voi olla(??). Hampaasta otettiin röntgen, jossa ehkä näkyy vähän jotain(hammaslääkärit juttelivat aiheesta kuulteni mutta tulivat tulokseen että ei se varmaan mitään ole eikä sille nyt mitään tehdä. Hammas on ollut arka nyt jotain 1,5-2 vuotta, ei siis mitään mikä ei särkylääkkeellä poistu, mutta purra ei voi ja koputtaessa särkee.

Vierailija
2/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä levisi poskihampaasta munuaisiin ja sydänlihakseen. Teholle siitä lähdettiin. Ai että oli mukavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:36"]

Itsellä levisi poskihampaasta munuaisiin ja sydänlihakseen. Teholle siitä lähdettiin. Ai että oli mukavaa.

[/quote]

Hui kamala! Mikä poskihampaassa oli? Kuinka nopeasti eteni ja mistä tiedettiin että johtui hampaasta?

Vierailija
4/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:36"]

[/quote]

Hui kamala! Mikä poskihampaassa oli? Kuinka nopeasti eteni ja mistä tiedettiin että johtui hampaasta?

[/quote]

Hammas oli ihan mätä sisältä, kymmenisen vuotta taaksepäin paikattu reikä mutta jostain syystä tämmönen oli päässyt kehittymään. Söin siihen särkylääkettä ja valittelin hammaslääkärille, pyysin poskihampaan poistoa sitä koskaan saamatta. Eräs kaunis päivä kunto romahti täysin ja syke oli ihan pilvissä. Lääkäri sitten älysi kysyä missä kunnossa mun hampaat on... Se hammas sitten lähtikin melko vikkelään.

Vierailija
5/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko naama turposi ja vasen puoli roikkui oudosti. Olin varma että kuolen. Ambulanssilla sairaalaan helsinkiin asti, 200km päästä.

Vierailija
6/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulehtui paikatun hampaan juuri. Ehkä minulla oli ollut pientä hammassärkyä aiemmin, mutta sitten yhtäkkiä kipu yltyi sietämättömäksi ja puoli naamaa turposi valtavasti. Nopeasti hammaslääkäriin, juuri auki ja sen putsaus. Lääkäri siinä samalla kertoi uhkakuvia: sairaalareissu lähellä, onneksi Meilahti lähellä, kuolemanvaara jne. Mutta ei tarvinnut sairaalaan lähteä. Vahva antibioottikuuri tuli myös mukaan. Sitten vielä juurihoitoa ja paikka. 

Enää en viivyttele, jos hammasta särkee. 

Vierailija
7/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä reiästä aiheutuu jossain vaiheessa aina kuolio hampaasee, mikä sitten aiheuttaa tulehduksen. Ja se tulehdus voi levitä muuallekin elimistöön, ellei reikää paikata ja hoideta ajoissa.

http://www.studio55.fi/terveys/article/suutulehdus-voi-edeta-salakavalasti-ja-olla-hengenvaarallinen/126110

Vierailija
8/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena 4-5 vuotta tulehtunut hammas suussa, semmonen mätäpatti sivulla. En uskaltanut kertoa siitä kellekään. Ei silti levinnyt onneksi mihinkään.

Vierailija
9/11 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehella hampaasta lahtoisin ollut tulehdus levisi verenmyrkytykseksi jolloin kunto romahti yllattaen. Suonensisaisilla antibiooteilla sairaalassa kaksi viikkoa ja hammmas pois.  

Vierailija
10/11 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö noissa tilanteissa olla nenämahaletkuissa ja hengitysputki kurkussa? Ihan hereillä? Ja sattuuko se paiseiden puhkaisu jos niitä on esim kaulan ja rintakehän alueella ja tehdäänkö se hereillä?

Vierailija
11/11 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tulehtunut alhaalta hammas ja oli kaulasta painaessa siinä henkitorven yläosassa samalla puolella arka kohta joka hävisi hampaanpoiston myötä. En tiedä vaikuttiko antibiootit asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä