Hemmetinmoinen tinnitus. Kuinka sen kanssa voi elää?
Mulla on ollut tinnitus viimeiset kymmenen vuotta. Kärsin myös kuulon alenemasta. Nyt tinnitus on muuttunut kovemmaksi ja kimeämmäksi, samoin kaikki äänet on muuttuneet jotenkin "metallisimmaksi" korvissani. Väsyneenä tinnitus kovenee. lisäksi korvissa rasahtelee. En kohta jaksa tätä, mikä avuksi? Voiko korvalääkäri tehdä asialle jotain?
Kommentit (5)
Ootko lähiaikoina altistunut uudestaan jollekin todella koville äänille? Räsähtely ja metallisuus kuulostaa samalta mitä mulla oli työtapaturman jälkeen jossa altistuin melulle. Lääkäri sanoi, että se on hyperakusiaa. Kahessa viikossa sanoi että tinnitus menee ohi jos on mennäkseen. Ei mennyt, mutta oo oppinu sen kanssa elää. Sain silloin prednisolon kuurin ja lukemani mukaan jotkut hyötyy myös joistain menierin tautiin käytetyistä lääkkeistä. Noin vuoden ajan tuon tapaturman jälkeen soitin öisin puhelimesta taustaääntä niin oli helpompi nukkua. Tuntui myös että siitä oli jotenkin muutakib hyötyä. Ihan kuin aamuisin muutaman hetken heräämisen jälkeen en olisi kuullut tinnitusta. Niin kuin aivot olisi hetkeksi blokanneet sen pois, niin kuin blokkasi taustaäänenkin. Kannattaa kokeilla. Itse käytin muistaakseni relax and sleep nimistä appia.
Toivottavasti saat helpotusta tilanteeseesi! Tsemppiä ja mukavaa kesää ikävästä vaivastasi huolimatta!
Kiitos vinkeistä! Nukahtamista tinnitus ei häiritse, jotenkin sen osaa sulkea "pois päältä". Mutta normaalia kuulemista se häiritsee, lisäksi kuulon alenema haittaa muutenkin tosi paljon. Esimerkiksi autossa ei voi jutella toisen kanssa ilman että näkee toisen suun liikkeet, samoin television tai radion ollessa päällä. Kaikenlainen taustamelu sotkee puheen puuroksi. Ja tähän vielä tinnitus päälle niin vot.
Toi äänten metallisuus on todella riipivää, esimerkiksi normaali veden laskeminen hanasta kuulostaa hirveältä, tuntuu ihan hampaissa.
Tsempit vastaajille, koitetaan kestää.
Hanki vastuskuminauha ja venytä sillä niskaa päivittäin.
Mistähän tuollaista hoitoa Suomessa saa?
Otan osaa. Itse olen tottunut vuosien varrella ihan hyvin, äänitaso on kyllä pysynyt suht samana koko ajan. Ilmeisesti tinnituksesi johtuu tuosta kuulovauriosta? Mulla on ihan hyvä kuulo, tinnituksen syitä ei tiedetä. Korvalääkäri voi tehdä jotain tai sitten ei, luultavasti ei, mutta ei siitä käynnistä haittaakaan ole.
Jos lohduttaa niin mulla on nyt ilmennyt vielä tuhat kertaa vittumaisempi vaiva eli avoin korvatorvi, sen kun saa välillä taltutettua niin tinnitus on suorastaan tervetullutta vaihtelua. :D Eli aina voisi olla huonomminkin! Tsemppiä!