Minusta tulee lähi-äitipuoli tokaluokkalaiselle - mitä kaikkea pitää tietää?
Eli tosiaan 1.7 alkaen minusta tulee 8-vuotiaan lähi-äitipuoli. Ollaan lapsen kanssa todella läheisiä, lapsi on halunnut muuttoa jo vuosia ja nyt ollaan pikkuhiljaa siirrrytty siihen että lapsi on meillä suurimman osan ajasta. Nyt syksystä alkaen meille siirtyy vastuu lapsen koulusta, harrastuksista ym. ja olisi kiva kuulla muilta vanhemmilta mitä kaikkea pitääkään oikein tehdä ja tietää. Vastuu yhteydenpidosta koulun kanssa tulee nähtävästi jäämään minulle, samoin yhteydenpito harrastuksiin. Tämä ihan siksi että lapsen isä on töissä, minä taasen opiskelen. Näin ollen on huomattavasti helpompi hoitaa asiat näin ainakin toistaiseksi. Minä olen siis myös lapsen huoltaja, ja lapsen äiti alunperin ehdotti tätä järjestelyä. Nähtävästi myös lääkäriasiat jäävät minun hoidettavakseni, ellei muuta ole sovittu.
Eli tosiaan, nyt pinoon vanhemmuuden ABC - mitä hommattava, mitä pitää tietää, mitä pitää huomioida.
Minulla ei entuudestaan lapsia ole :-)
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 06:54"]Muistaa, että olet äitiPUOLI.
[/quote]
Hahhah, kylläpä emot pöyristyi vaikka tässä tapauksessa se oikea emo haluaa siirtää vastuunsa muualle.
Älä yritä ostaa lasta kivoilla tavaroilla,vaatteilla yms.Älä puhu pahaa lapsen oikeasta äidistä,ja muista kun saat niitä omia lapsia et "unohda" tätä lasta.Ole luotettava ja turvallinen aikuinen lapselle,pidä kiinni rajoista.
No ei siinä oikeastaan ihmeitä ole. Wilmaan ilmoitetaan poissaolot, opelta tulee viestejä, niihin tarvittaessa vastaus. Lääkäriin tarvii soittaa, jos lapsi tarvii lääkärihoitoa. Kouluterveydenhoitajalle tarvittaessa mukaan. Harrastuksista vaikea sanoa, onko minkäänlaista touhua.
Vaikutat järkevältä ja lämpimältä ihmiseltä. Pärjäät kyllä :)
Tavallinen päivärytmi, säännölliset ruokailuajat. Tsemppiä kouluun, kokeiden muistaminen ja niissä auttaminen. Ei mitään ihmeellistä
Kiitos kaikille huolesta, välit lapsen kanssa ovat enemmän kuin kunnossa. Samoin välit lapsen äidin kanssa, niistä ei ole huolta. Arjessa en edes koe olevani lapsen äiti, vaan turvallinen aikuinen jonka kanssa lapsi voi jakaa asioitaan. lapsella on jo loistaa äiti, enkä halua hänen paikkaansa viedä.
Enempi kaipaisin vinkkejä siihen mitä koulussa tulee huomioida, harrastuksissa jne. Lelujen suhteen ollaan ajateltu käyttää sellaista että lapsi saisi itse tienata rahansa leluihin suorittamalla ylimääräisiä kotitöitä sekä suoriutuessaan koulussa erityisen hyvin.
Vaatteita ostetaan tarpeeseen.
Ap
Kiitoksia erityisesti kouluun liittyvistä viesteistä! :) Päivärytmi meillä onkin kunnossa siinä mielessä että mies käy työssä ja minä opiskelen. Kouluun ollaan kovasti tsempattu lasta jo nyt, läksyissä autetaan kunhan on itse ensin yrittänyt.
Mitenkä vanhempien välinen viestintä? Leikkimiset koulun jälkeen? Nämä mulle uusia asioita.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:03"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 06:54"]Muistaa, että olet äitiPUOLI.
[/quote]
Hahhah, kylläpä emot pöyristyi vaikka tässä tapauksessa se oikea emo haluaa siirtää vastuunsa muualle.
[/quote]
Tässä ei kyllä kyse ole vastuun siirtämisestä, vaan lapsen parhaan ajattelemisesta. Ei ole äidillekkään helppoa "luopua" lapsestaan viikoiksi.
Kyseessä on lapsi joka kaipaa hieman enempi huomiota kuin nuoremmat sisarensa. ap
Ei ole etä-äidit vuoden äitejä ei. Kelle se äiti sit lykkää ne nuoremmat sisaret kun nekin tarvii huomiota? Vai pitääkö niillekkin saada äitipuoli joka kasvattaa?
Oksettavaa toi äidin käytös. Tsemppiä sulle,ap! Mä en tohon alkaisi.
Kannattaa sopia koululaisen kanssa kouluun liittyvistä asioista. Esim. läksyt tehdään heti koulusta tultua, välipala syödään ennen kuin lähdetään ulos, kaverille jne. Muuttuuko koulumatka? Harjoitelkaa uutta reittiä tarvittaessa. Onko koululainen kotona yksin koulun jälkeen? Sopikaa välipaloista, kavereista, läksyistä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 08:09"]Kannattaa sopia koululaisen kanssa kouluun liittyvistä asioista. Esim. läksyt tehdään heti koulusta tultua, välipala syödään ennen kuin lähdetään ulos, kaverille jne. Muuttuuko koulumatka? Harjoitelkaa uutta reittiä tarvittaessa. Onko koululainen kotona yksin koulun jälkeen? Sopikaa välipaloista, kavereista, läksyistä.
[/quote]
Kiitos!
Koulumatka muuttuu täysin, samoin myös koulu. Vanha koulu oli/on todella levoton, kaikki lapset eivät osaa suomea jne. Kavereita toki jää äidin luokse, mutta ovat meille tervetulleita leikkimään. Koulunatkaa on harjoiteltu. Yksinoloa tulee lapselle jonkun verran, eli sitä on harjoiteltava- kuten sitä välipalan ottamista.
Juuri tässä mietin että onko ok vaatia lasta tulemaan koulun jälkeen kotiin tekemään läksyt, vai olisko ok että viideksi kotiin (ruoka) ja sen jälkeen läksyt. Kokeilemallahan nämä selviää. Miten teillä muilla, tulevatko lapset koulun jälkeen suoraan kotiin?
Meidän asuinpaikka on keskellä isoa kaupunkia, joten ihan hirveästi ei lapsia ole tässä lähellä. Siksi mietin.
Aiemmin on haettu koulusta, joten uusi asia meille.
Minusta sinun kannattaisi kysyä vinkkejä äidiltä (tai isältä) joka on aiemmin ollut vastuussa ko asioista. Mahdollisimman vähän pyrkisin ainakin näin alkuun muuttamaan lapsen arkea. En esim. muuttaisi lapsen tottumuksia kotitöiden tai esim. taskurahojen/ostosten suhteen.
Meillä lapsen isä käy töissä ja on ihan kykenevä hoitamaan lapsen asiat. Hyvänen aika - suurin osa koululaisten vanhemmista käy töissä ja silti se wilma tulee luettua ja hammaslääkäri tilattua.
Anna isälle tilaa olla isä, älä ryhdy ykkösvanhemmaksi.
Hyvin pohdit asioita lapsen kannalta. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle.
.
Koulumenestyksestä en kuitenkaan maksaisi. Ainakin oma kolmannelle menijä kokee "huonosti" menneet kokeet muutenkin aika rankkoja juttuina. Mielestäni pitäisi riittää, että yrittää parhaansa.
.
Meillä on koululta tullut suositus, että koulupäivän jälkeen kaikki menevät omaan kotiinsa tai iltsikkaan rauhoittumaan, syömään välipalan ja tekemään läksyt. Tällä halutaan estää se, että lapset eivät jää notkumaan koulunpihalle tai läheisen kaupan karkkihyllylle.
.
Jos kavereiden saaminen tuntuu hankalalta. Voi syksyllä järjestää pienet juhlat. Halloweenit tai vaikka elokuvaillan. Mukaan pitää tietysti kutsua kaikki luokan tytöt. Näin näet itsekin lapsen luokkakaverit kerralla. Kaikki myös näkevät missä tyttö asuu ja pn sitten helppo pyytää kavereita kylään.
Meillä on sovittu että koulun jälkeen läksyt/soittoläksyt ja sitten saa tulla kavereita. Koululaiset itse jo sopivat kaverikyläilyistä. Meillä on käytössä karkkipäivä, kuukausirahaa on alettu maksaa 10-vuotiaana 20€/kk. Pienemmille ei ole annettu rahaa, kuin mitä ovat saaneet synttäreillä/virpomisesta/tsemppausta isovanhemmilta todistuksesta/kisoista jne. Mutta nämä ovat tietenkin ihan makuasioita, miten kukakin tekee.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:03"]
Älä yritä ostaa lasta kivoilla tavaroilla,vaatteilla yms.Älä puhu pahaa lapsen oikeasta äidistä,ja muista kun saat niitä omia lapsia et "unohda" tätä lasta.Ole luotettava ja turvallinen aikuinen lapselle,pidä kiinni rajoista.
[/quote]
Juuri näin.
Meilläpäin suurin osa tokaluokkalaisista menee asukaspuistoon iltikseen, osa jää vielä koulun iltikseen. Läksyt on paras tehdä heti koulun jälkeen. Vanhemmat enää vähemmän sopivat kyläilyjä (jonkin verran kuitenkin), vaan lapset itse sopivat ja soittavat, voiko esim. joku kaveri tulla iltiksen jälkeen leikkimään. Tai illemmalla saatetaan soittaa kaverille ja kysyä pihalle. Wilman kautta tulee kuukauden alussa koulun tapahtumia, lisäksi opettaja laittaa luokan asioita ja lukujärjestysmuutoksia yms., nämä kannattaa het merkitä kalenteriin.
Eikös kannattaisi kysyä siltä tulevalta etä-äidiltä (vai mikä hänen tittelinsä on)...? Että kaikki nuo asiat pysyisivät mahdollisimman samanlaisina. Ei suurempia muutoksia tulisi ainakaan.
Miksei isä voi osallistua arkeen töissä käymisestä huolimatta?
Aha, uusi sana on taas syntynyt suomen kieleen: lähi-äitipuoli.
Muistaa, että olet äitiPUOLI.