Vauva heräsi klo 4
Että väsyttää :( menin itse nukkumaan klo 11, enkä vaan saanut unen päästä kiinni. Syötin klo 1 ja noin klo 2 taisin torkahtaa kunnes klo 3 syötin taas. Sitten nukahdin. Klo 4 vauvalla oli vaippa täysi, vaihdoin sen sängyssä. Sitten se alkoikin jo huutelemaan ja pyörimään ja ryömimään. Nyt odottelen että se alkaisi päikkäreille ja saisin tunnin tai ainakin puoli nukuttua. Vauva on 5 kk. Kateeksi käy niitä joiden lapsi herää kerran tai pari..
Kommentit (45)
tsemppiä ap..meillä oppi nukkumaan kokonaisia öitä vasta 5vuotiaana. Neljä vuotiaaksi asti heräili vielä 3 kertaa yössä. Ja muille tiedoksi, kaikki kokeiltiin ja mikään ei auttanut. Kyllä siinä alko univelkaa olemaan aikamoisesti ja töissäkin piti käydä useampi vuosi samaan aikaan. Ja tosiaan aamu viideltä oli herätys joka päivä ekan vuoden.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 08:16"]Meilläkin vauva söi reilu viiden kuukauden ikäisenä kaikki yöt kahden tunnin välein (ja siis ongelma alkoi joskus neljän kuukauden kohdilla, siihen asti syötiin pari kertaa yössä). Kiinteitäkin meni päivällä ihan kivasti, mutta silti yöt tankattiin. Lopulta en enää jaksanut, vaan aloin antaa korviketta päivällä joka imetyksen päälle. Siihen loppui meidän yötankkaukset. Vauva heräsi enää kerran yössä syömään :).
[/quote]
Tämä on syönyt vähän jaksoittain näin. Minä olen myös harkinnut tuota korviketta lisäksi, mutta taidan vielä kuukauden sinnitellä. Jos antaisin sitä ekalla yösyötöllä? Päivisin vauva siis oksentelee ja on varmaan ihan sama paljonko syö kun vain osa pysyy sisällä. Oksentelu johtuu löysästä ruokatorven läpästä ja on kuulemma ihan ok. Eikä lapsi ole sen takia kipeä ja kasvaakin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 08:20"]tsemppiä ap..meillä oppi nukkumaan kokonaisia öitä vasta 5vuotiaana. Neljä vuotiaaksi asti heräili vielä 3 kertaa yössä. Ja muille tiedoksi, kaikki kokeiltiin ja mikään ei auttanut. Kyllä siinä alko univelkaa olemaan aikamoisesti ja töissäkin piti käydä useampi vuosi samaan aikaan. Ja tosiaan aamu viideltä oli herätys joka päivä ekan vuoden.
[/quote]
Voi ei, kuulostaapa rankalta. Imettäessä sentään hormonit auttaa jaksamaan ja äitiyslomalla voi koomailla päivän. Toivottavasti tämä oppii nukkumaan vähän aiemmin!
Meillä vauva kohta 8kk ja nukkunut nyt pari kk läpi yön heräämättä 12h. Ja tämä on ihan ihme koska ennen tätä herättiin 5-8 kertaa yössä! Mutta siis, kyllä se helpottaa jossakin vaiheessa vaikka nyt tuntuisi vaikealta. :)
Nuku silloin kun vaiva nukkuu. Älä valvo iltoja. Ota päikkäreitä. Univaje tekee hulluks. Yritä nukkua tai hae apuja, jos et jaksa.
...siis vauva...eikä vaiva... Kone teki tepposia
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 09:09"]Meillä vauva kohta 8kk ja nukkunut nyt pari kk läpi yön heräämättä 12h. Ja tämä on ihan ihme koska ennen tätä herättiin 5-8 kertaa yössä! Mutta siis, kyllä se helpottaa jossakin vaiheessa vaikka nyt tuntuisi vaikealta. :)
[/quote]
Kuulostaa lohduttavalle :) liittyikö teillä tuo nukkumaan oppiminen johonkin kehitysvaiheeseen tai ruokailun muutokseen?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:42"]Ihan vaan vellit käyttöön illalla. Ja sitten kun lapsi alkaa kello neljä kitisemään niin ilman mitään puheita esität nukkuvaa. Sitten jos oikein parkumiseksi menee niin syötät ja jatkatte unta vaan. Olennaista on ettet ole huomaavinasi vauvan hereilläoloa! [/quote] Maissivelliä olen antanut. Nyt saa alkaa tottulemaan viljoihin, pitääkö se paremmin nälkää? Toivottavasti :) juu minä kyllä yritin kovasti nukkua, mutta yksi huutelee ja itkee ja törmäilee seiniin ja itkee ja kääntyilee ja itkee ja päristelee. Vaivihkaa yritin laittaa tuttia, esitin nukkuvaa, siirsin pois laidasta, käänsin selälleen, laitoin tuttia, joka välissä yritin nukkua enkä sanaakaan sanonut, en laittanut valoja enkä tehnyt mielestäni mitään ylimääräistä. lopulta syötin mutta se vaan virkeänä hyöri ja pyöri ja kiljui ja päristeli. En tosiaan tiedä miten olisin sen saanut jatkamaan. Toivottavasti tämä on vain joku vaihe :)
[/quote]
jatkat vain tuolla linjalla sinnikkäästi. Niin minäkin tein aina, kyllä ne lopulta siihen uudelleen nukahtaa. En jaksanut saatika halunnut nousta keskellä yötä, joten kampesin aina nukkumaan niin kauan että nukahti. Joskus huudonkin kanssa, mutta aina ne lopulta simahtaa;-) Ja joku kaunis yö sitten nukkuivat aamuun asti.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 09:14"]Nuku silloin kun vaiva nukkuu. Älä valvo iltoja. Ota päikkäreitä. Univaje tekee hulluks. Yritä nukkua tai hae apuja, jos et jaksa.
[/quote]
Harmikseni en ole koskaan osannut nukkua päivällä. Laitan kyllä silmät kiinni ja makoilen paikoillani yhdet päikkärit. Pitäisi kyllä mennä aiemmin nukkumaan mutta välillä tuntuu että haluaisi hetken olla yksin tai miehen kanssa tai tehdä jotain tarpeellista.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:42"]Ihan vaan vellit käyttöön illalla. Ja sitten kun lapsi alkaa kello neljä kitisemään niin ilman mitään puheita esität nukkuvaa. Sitten jos oikein parkumiseksi menee niin syötät ja jatkatte unta vaan. Olennaista on ettet ole huomaavinasi vauvan hereilläoloa! [/quote] Maissivelliä olen antanut. Nyt saa alkaa tottulemaan viljoihin, pitääkö se paremmin nälkää? Toivottavasti :) juu minä kyllä yritin kovasti nukkua, mutta yksi huutelee ja itkee ja törmäilee seiniin ja itkee ja kääntyilee ja itkee ja päristelee. Vaivihkaa yritin laittaa tuttia, esitin nukkuvaa, siirsin pois laidasta, käänsin selälleen, laitoin tuttia, joka välissä yritin nukkua enkä sanaakaan sanonut, en laittanut valoja enkä tehnyt mielestäni mitään ylimääräistä. lopulta syötin mutta se vaan virkeänä hyöri ja pyöri ja kiljui ja päristeli. En tosiaan tiedä miten olisin sen saanut jatkamaan. Toivottavasti tämä on vain joku vaihe :)
[/quote]
jatkat vain tuolla linjalla sinnikkäästi. Niin minäkin tein aina, kyllä ne lopulta siihen uudelleen nukahtaa. En jaksanut saatika halunnut nousta keskellä yötä, joten kampesin aina nukkumaan niin kauan että nukahti. Joskus huudonkin kanssa, mutta aina ne lopulta simahtaa;-) Ja joku kaunis yö sitten nukkuivat aamuun asti.
[/quote]
Minusta tuntuu jotenkin tuhlaukselta olla hereillä pimeässä montaa tuntia hereillä olevan vauvan kanssa. Täytyy olla sitkeämpi tulevaisuudessa!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:42"]Ihan vaan vellit käyttöön illalla. Ja sitten kun lapsi alkaa kello neljä kitisemään niin ilman mitään puheita esität nukkuvaa. Sitten jos oikein parkumiseksi menee niin syötät ja jatkatte unta vaan. Olennaista on ettet ole huomaavinasi vauvan hereilläoloa!
[/quote]
Maissivelliä olen antanut. Nyt saa alkaa tottulemaan viljoihin, pitääkö se paremmin nälkää? Toivottavasti :) juu minä kyllä yritin kovasti nukkua, mutta yksi huutelee ja itkee ja törmäilee seiniin ja itkee ja kääntyilee ja itkee ja päristelee. Vaivihkaa yritin laittaa tuttia, esitin nukkuvaa, siirsin pois laidasta, käänsin selälleen, laitoin tuttia, joka välissä yritin nukkua enkä sanaakaan sanonut, en laittanut valoja enkä tehnyt mielestäni mitään ylimääräistä. lopulta syötin mutta se vaan virkeänä hyöri ja pyöri ja kiljui ja päristeli. En tosiaan tiedä miten olisin sen saanut jatkamaan. Toivottavasti tämä on vain joku vaihe :)
[/quote]
Ota viereen ja imetä siinä. Siihen voitte nukahtaa
[/quote]
Olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa.
Eli syötä vauva niin se nukahtaa.
Ei tuttia.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 06:01"]Turha vääntää niitä lapsia. Miksi pilaatte elämänne näin?
[/quote]Katkerat mammat siellä alapeukuttaa, vaihtaisivat kiljuen paikkaa lapsettoman kanssa huonosti nukuttujen öiden jälkeen.
Ap:n vauva on ihan normaali. Silloin kun vauva heräilee tosi tiuhaan (ja nyt puhutaan alle 15 minuutin unipätkistä), ei tule valvottua illalla vaan pää painuu tyynyyn vauvan kanssa.
Pelästyin että olen raskaana. En onneksi ollut! En olus enää jaksanut mm. noita heräämisiä :)
N39
Pimennysverhokangasta saa haluamansa palan esim. Eurokankaasta. Teippaat palan ikkunan päälle, eipä ole enää väliä sillä, minkä muotoinen on ikkuna.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:42"]Ihan vaan vellit käyttöön illalla. Ja sitten kun lapsi alkaa kello neljä kitisemään niin ilman mitään puheita esität nukkuvaa. Sitten jos oikein parkumiseksi menee niin syötät ja jatkatte unta vaan. Olennaista on ettet ole huomaavinasi vauvan hereilläoloa!
[/quote]
Maissivelliä olen antanut. Nyt saa alkaa tottulemaan viljoihin, pitääkö se paremmin nälkää? Toivottavasti :) juu minä kyllä yritin kovasti nukkua, mutta yksi huutelee ja itkee ja törmäilee seiniin ja itkee ja kääntyilee ja itkee ja päristelee. Vaivihkaa yritin laittaa tuttia, esitin nukkuvaa, siirsin pois laidasta, käänsin selälleen, laitoin tuttia, joka välissä yritin nukkua enkä sanaakaan sanonut, en laittanut valoja enkä tehnyt mielestäni mitään ylimääräistä. lopulta syötin mutta se vaan virkeänä hyöri ja pyöri ja kiljui ja päristeli. En tosiaan tiedä miten olisin sen saanut jatkamaan. Toivottavasti tämä on vain joku vaihe :)
[/quote]
Ota viereen ja imetä siinä. Siihen voitte nukahtaa
[/quote]
Olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa.
Eli syötä vauva niin se nukahtaa.
Ei tuttia.
[/quote]
Ihan totta! Kiitos neuvosta, miten en itse tajunnut ;)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:10"]Ap:n vauva on ihan normaali. Silloin kun vauva heräilee tosi tiuhaan (ja nyt puhutaan alle 15 minuutin unipätkistä), ei tule valvottua illalla vaan pää painuu tyynyyn vauvan kanssa.
[/quote]
En väittänytkään että olisi epänormaali tai kellään ei olisi vielä kurjempaa. Lähinnä halusin valittaa kun väsyttää :D ja vertaistukea! Kiitos siitä :)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:19"]Pimennysverhokangasta saa haluamansa palan esim. Eurokankaasta. Teippaat palan ikkunan päälle, eipä ole enää väliä sillä, minkä muotoinen on ikkuna.
[/quote]
Kiitos, tämä on oikeasti hyvä vinkki!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 06:01"]
Turha vääntää niitä lapsia. Miksi pilaatte elämänne näin?
[/quote]Samaa mieltä. ei pitäisi tulla yllätyksenä, että vauvat voivat nukkua huonosti.
Meilläkin vauva söi reilu viiden kuukauden ikäisenä kaikki yöt kahden tunnin välein (ja siis ongelma alkoi joskus neljän kuukauden kohdilla, siihen asti syötiin pari kertaa yössä). Kiinteitäkin meni päivällä ihan kivasti, mutta silti yöt tankattiin. Lopulta en enää jaksanut, vaan aloin antaa korviketta päivällä joka imetyksen päälle. Siihen loppui meidän yötankkaukset. Vauva heräsi enää kerran yössä syömään :).