Pystyykö tavallinen ihminen kävelemään maantietä n. 90km?
Tämän kesän haasteeksi poika lykkäsi, että jos käveltäisiin mummolasta mummolaan. Matkaa 90km eikä kiire minnekään.
Onnistuuko, jos tykätään vaan kävellälompsia? Siis ihan rauhassa rinkat selässä, maantietä pitkin?
Kommentit (58)
90 km (yli 2*maraton) on erittäin pitkä kävelymatka ja vielä pitemmän siitä tekee, jos kantaa teltan ja muut yöpymisvarusteet sekä eväät. Itse varaisin matkaan aikaa ainakin 3 päivää ja majoittuisin muualla kuin telttaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 21:25"]
Jos normaali kävelyvauhti on n. 5km/h niin voit siitä laskea kuinka kauan menee.
[/quote]
Autoni huippunopeus on 258 km/h. Teen sillä sellaisia 4000 km päiväreissuja eikä tee tiukkaakaan.
Mitä pidempi matka, sen rauhallisempi tahti. Suurin virhe mitä voi tehdä on lähteä kävelemään normaalivauhtia ja 20 km jälkeen olette aivan puhki joka suhteessa.
Pitää muistaa ottaa todella rauhallisesti ja ymmärtää että matkaan kannattaa varata ainakin päivä enemmän mitä ehkä kuvittelisi aikaa menevän.
Vertailuksi voisi sanoa ettö tällainen röökiäpolttava nuorimies joka oli intissä pysty kävelemään 30kg Kantamuksilla, suunnistaen ja tehtävärasteja tehden yli 50km päivässä kumisaappaat jalassa niin ei luulis tekevän edes tiukkaa kahteen päivään tota jakaa muutaman kilon reppu selässä. Trangia vaikka mukaan ni voi vääntää kunno safkat matkalla Ja vettä kannattaa varata 5litraa vähintään
Lähdin kerran kävelemään 30 km:n matkaa. Kun olin kävellyt 20 km niin jalat tekivät stopin ja jouduin soittamaan kyydin... Tosin mulla ei ollut eväitä, ei edes juomista mukana (ja oli myöhä ilta). Mut tosiaan yllätyin et jalat ei enää suostuneet toimimaan 20 km: n jälkeen. Enkä ole lihava.
Kyllä voi kävellä, mutta todennäköisesti ainakin yhdellä kävelijöistä on pahat jalkaongelmat kävelyurakan jälkeen. En usko, että koko perhe on tottuneita kävelijöitä (yli 10km päivässä).
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 09:32"]
Kyllä voi kävellä, mutta todennäköisesti ainakin yhdellä kävelijöistä on pahat jalkaongelmat kävelyurakan jälkeen. En usko, että koko perhe on tottuneita kävelijöitä (yli 10km päivässä).
[/quote]
Tuollainen ns. maantiellä kävely on aika rasittavaa, koska siinä joutuu kävelemään kovalla alustalla. Pitkät vaellukset rankemmassa metsämaastossa on siksi tavallaan helpompia, koska alusta on kuitenkin jalalle parempi. Ensimmäisen päivän jälkeen voi olla ettei ole enää kävelykunnossa, maastossa kävellen ei tule samanlaista ongelmaa niin helposti. Jos lähdette matkalle, kiinnittäkää huomiota reittivalintaan.
Huh, alkoi jalkapohjia pakottaa jo pelkkä ajatus... Mun pitäis tiputtaa varmaan 25kg ja pakata magnesiumia matkaan, mutta sitten voisin kokeilla. Ihan kiva idea! Ja hössöttäjä minusa muistuttaa, että aurinkovoiteet mukaan, kun maantien vartta talsitte! :)
Mä kävelin viime syksynä 100km 23 tuntiin. Tauot minimissä ja nopeita, tyyliin sukkien vaihto ja juomapullon täyttö. Eli kyllä pystyy kävelemään, mutta rankkaa on.
Kun näitä kommentteja lukee niin ei ihme että suomalaisten paino nousee ja tuki- ja liikuntaelinsairaudet lisääntyvät! Itse kävelen helposti 10km Helsingissä arkipäivänä, ihan vaan siksi että tahdon ottaa aikaa arkiliikkumiselle. Ihminen on luotu kävelemään ja kyse on vaan oikesta varustautumisesta ja tahdista.
90km kuulostaa hyvinkin mahdolliselta kolmeen päivään. Kävelkää heinäkuun puolella kun on varmasti lämpimmät yöt, mukaan kevyt teltta ja silkkimakuupussit. Katsokaa reitti sen mukaan missä voitte täyttää vesipulloja säännöllisin väliajoin ja kannattaa harkita sauvakävelysauvojen mukaan ottamista, helpottavat kävelyä. Jos haluatte että juttu on äidin ja pojan oma niin ei mitään tankkaustäydennyksiä isän avulla, vaan reitin varrelle vaan pari Salea niin eiköhän onnistu. Tärkeintä on hyvät kengät ja kauniit maisemat!
Upeeta ap, hauskaa vaellusta!
Kyllä tietysti normaali terve ihminen tuohon suoritukseen kykenee. E kuin matkaan vaan. Itse en enää kykenisi, mutta silloin kun kroppa oli kunnossa, liikuin päivässä jalan 18 kilsaakin päivässä. Kauppamatkat, lenkit, koiranulkoilutus yms.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 21:42"]Kyllä me pojat intissä marssittiin100 kilsaa päivässä 40 kiloinen reppu selässä täysvarustuksessa kesähelteellä. Mutta olinkin erikoisjoukoissa, tuskin nainen ja lapsi kykenisivät samaan, no offence.
M27
[/quote]
Nyt kyllä aika kultaa muistot :)
Hei kuulostaa hauskalta, varmaan ihan mahdollinen setti ja vhauskaa laatuaikaa teinin kanssa. Aikaa jutella
19-vuotiaina käveltiin kaverin kanssa n. 100 km mökille (peruskuntoisia ollaan molemmat). Matkaan meni kolme vuorokautta ja lähdettäessä rinkka painoi 25 kiloa. Oli mahtava reissu! Hyvät säät ja kauniit maisemat. Ei valittu ihan suorinta reittiä juuri maisemien takia + piti katsoa etukäteen paikat vesitäydennystä varten. Lähtisin mielelläni uudestaankin :)
-N24
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 21:42"]
Kyllä me pojat intissä marssittiin100 kilsaa päivässä 40 kiloinen reppu selässä täysvarustuksessa kesähelteellä. Mutta olinkin erikoisjoukoissa, tuskin nainen ja lapsi kykenisivät samaan, no offence.
M27
[/quote] 100km, joo joo :D vai jäikö yksi nolla pois ;)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:35"]
Kun näitä kommentteja lukee niin ei ihme että suomalaisten paino nousee ja tuki- ja liikuntaelinsairaudet lisääntyvät! Itse kävelen helposti 10km Helsingissä arkipäivänä, ihan vaan siksi että tahdon ottaa aikaa arkiliikkumiselle. Ihminen on luotu kävelemään ja kyse on vaan oikesta varustautumisesta ja tahdista.
[/quote]
Kuten sanottu, pohja vaikuttaa. Ei voi sanoin kuvailla miten kipeiksi olen saanut jalkani kaupunkishoppailupäivinä, kun jalkojen alla on vain kovaa asfalttia paikasta toiseen.
Sen sijaan kymmenien kilometrien käveleminen hiekkatiellä tai tasaisessa maastossa ei tuota mitään kuvatunlaisia kipuja.
Miksei, vaikka ei ehkä ihan yhden päivän sisään.
ei tuo ole mitään. jääkäri marssilla käveltiin 80 km 19 tunnissa ja siinä oli 5 tunnin pakko lepo