Ompelusta tietävät, apua!
Olen tekemässä liiviä ilman hihansuiden muotokaitaletta. Olen aiemmin käyttänyt vuorin sisälle ommeltavaa nauhaa, joka estää sauman venymisen.
Samaa nauhaa käytetään sovitusnuken nauhoituksessa. Samalla lailla kudottua kuin siksak nauha, mutta suoraa. Aika löyhää, joten helppo istuttaa kaarevaan saumaan. Litteää 5mm leveä.
Tällaista ei tunnu löytyvän ja minulla on kotona enää pikku pätkä. Ideoita?
Kommentit (18)
Silitä tukikangasta nauhan tilalle?
Siis sitä nauhan nimeäkö sä nyt kysyit, vai korviketta sille? 2
Mikset tee niitä muotokaitaleita? Niillä saa parhaan lopputuloksen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:06"]Silitä tukikangasta nauhan tilalle?
[/quote]
On olemassa ihan tukikangas"nauhaakin".
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:06"]Silitä tukikangasta nauhan tilalle? [/quote] On olemassa ihan tukikangas"nauhaakin".
[/quote]
Sorry oon nyt ihan pihalla. Mitä ideoita ap tarvitsee?
http://www.ompelijanmaailma.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=113
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:06"]Silitä tukikangasta nauhan tilalle?
[/quote]
On olemassa ihan tukikangas"nauhaakin".
[/quote]
Olisko ollut vinonauhaa? Sellaista poppanakuteen tapaista, mutta taitteet siten, että on kaksinkertainen.
Vähän molempia. :D haluaisin löytää sen tyyppistä nauhaa, mutta jos ei löydy, niin jotain yhtä nopeaa korviketta pitäisi keksiä.
Tuon nauhan sai ommeltua yhtä aikaa kun ompelee kainalosauman, joten se on mukavan nopea konsti.
Tukikangaskin on ihan varteenotettava korvike, kiitos! Ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:09"]Mikset tee niitä muotokaitaleita? Niillä saa parhaan lopputuloksen.
[/quote]olen tekemässä useampaa liiviä, ja haluan päästä hieman helpommalla. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:12"]Vähän molempia. :D haluaisin löytää sen tyyppistä nauhaa, mutta jos ei löydy, niin jotain yhtä nopeaa korviketta pitäisi keksiä.
Tuon nauhan sai ommeltua yhtä aikaa kun ompelee kainalosauman, joten se on mukavan nopea konsti.
Tukikangaskin on ihan varteenotettava korvike, kiitos! Ap
[/quote]
Olen käyttänyt samanlaiseen tarkoitukseen myös ohutta silikoninauhaa, samaa mitä teollisuus käyttää. Toimii kyllä parhaiten trikoossa. Liiviin laittaisin tuon tukikangasnauhan.
-Se joka ehdotti tukikangasnauhaa
Eikös mikä tahansa joustamaton nauha sopisi yhtä lailla? Kapea satiininauha, ripsinauha? Vinonauha on liian leveää.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:09"]Mikset tee niitä muotokaitaleita? Niillä saa parhaan lopputuloksen.
[/quote]olen tekemässä useampaa liiviä, ja haluan päästä hieman helpommalla. Ap
[/quote]
No ei muotokaitale sen hankalampi ole ommella ja lopputulos on niin toimivin. Ainoastaan niiden leikkaaminen on lisäduunia.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:12"]Olisko ollut vinonauhaa? Sellaista poppanakuteen tapaista, mutta taitteet siten, että on kaksinkertainen.
[/quote]ei ollut. Sen pystyi ompelemaan ilman mitään taitteita. Sai kätevästi vuorin sisälle piiloon ja oli ohut. Ap
Tekisin muotokaitaleet itse.
Mutta vaihtoehto: tee se vinonauha itse. Kaupasta ostettu ei yleensä sovi kankaaseen. Ripsinauhaa ei saa enää juuri mistään. T. Vaatetusartenomi
Twill tape näyttää olevan englanniksi. Mutta näissäkään ei kaikissa ole sitä kalanruotokudontaa, joka nauhassani on. Ap
Toimikasnauhassa näytäis olevan kalanruotokuvio.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 20:06"]Toimikasnauhassa näytäis olevan kalanruotokuvio.
[/quote] niinpä näyttääkin, kiitos! Ap
Ripsinauhaa se ei ole. Eikä ihan kanttinauhaakaan. Ikään kuin palmikoitu.
Kysyin jo kangaskaupasta, mutta heillä ei ollutsitä, eivätkä osanneet sanoa nimeä. Ap