Miten uskaltaisi ajaa pitempiä matkoja? esim 30 km.
olen aloittelija autolla ajamisessa ja kesän tullessa haluaisin tehdä retkiä lasten kanssa. mutta pelkään lähteä ajamaan kauemmas missä en ole ennen ajanut. jos uskaltaisin ajaa esim 30 km niin pääsisin jo vaikka minne kivoihin paikkoihin.apua!!!
Kommentit (25)
Harjoittele. Käy aluksi 20 km päässä ja sitten 25 km päässä. Harjoittele parkkipaikalla peruuttelemaan sujuvasti niin pärjäät missä vaan. Jos ajat ja tulee jostain syystä paniikki niin vilkku päälle, hiljennä ja aja tien sivuun. Sitten taas liikkeelle!
30km pitkä? :D Itse ajoin tänään 300 kilometriä yhdellä lyhyellä pysähdyksellä...
Mene bussilla tai fillarilla. Älä mene kiusaamaan oikeita autoilijoita liikenteeseen.
Pillurallilla ne 18 vuotiaatkin aloittaa. Yhden illan aikana tulee kevyesti se 30km samaa tietä edestakaisin suhatessa tai rinkiä kiertäessä.
Laske montako minuuttia sinulla menee sen matkan ajamiseen, esim. vartissa ehtii jo aika pitkälle maantiellä. Mieti montako minuuttia ajat siellä tutulla alueella. Opettele hahmottamaan paljonko ajat tutulla alueella niin hahmotat paremmin että ei se ajallisesti ole pitkän matkan päässä kun vieraalle alueelle lähtee.
Tai pyydä joku lehmänhermoinen tuttava kartanlukijaksi sinulle kun ensimmäisiä kertoja lähdet vieraalle alueelle.
Ja pahoitteluni töksähtävästä vastauksesta, toivottavasti ymmärrät mitä yritän ehdottaa. Ei tuohon muu auta kun lähdet auton rattiin ja liikkeelle sitten loppuen lopuksi.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:11"]
30km pitkä? :D Itse ajoin tänään 300 kilometriä yhdellä lyhyellä pysähdyksellä...
[/quote]
Eihän toi vielä mitään. Itsehän ajoin 500 kilometriä silmät kiinni 2 promillen humalassa. Yhden pysäytyksen taktiikalla sitten ajoin sillalta alas ja nyt kirjoittelen täällä näsijärven pohjassa.
Myytinmurtajissa testasivat kuinka hankala on päästä autossa ulos näissä olosuhteissa, joten käytän aikani nyt hyödyllisesti vauvapalstalla.
Mä en uskalla ajaa edes 300 metriä ;)
Eikö se ole sama ajatko 3km vai 30 km jos sillä autolla uskallat kuitenkin ajaa?
jos et autolla uskalla ajaa en usko että olit autokoulussakaan.... ei noin voi ajokokeesta päästä läpi
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:38"]
:D huh! Ajoin tänään 580km yhdellä pysädyksellä ja vieläpä yksin! Hengissä selvisin :)
[/quote]
Ajoin kerran 600 km ilman pysähdyksiä. En aja ikinä enää enkä suosittele kenellekään muullekaan. Tuloksena oli laskimotukos jalassa, josta ilmeisesti myös keuhkoveritulppa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:06"]
olen aloittelija autolla ajamisessa ja kesän tullessa haluaisin tehdä retkiä lasten kanssa. mutta pelkään lähteä ajamaan kauemmas missä en ole ennen ajanut. jos uskaltaisin ajaa esim 30 km niin pääsisin jo vaikka minne kivoihin paikkoihin.apua!!!
[/quote]
Jos 30 km on pitkä matka niin kannattaa luopua kokonaan ajokortista! pitkä matka on 500km tai yli...
No onhan se 30 km nyt paljon helpompi (maantiekaistalle mahtuu mainiosti) kuin vaikka käydä lähi-Prismassa ja parkkeerata.
Älä aja ollenkaan, olet vain tukkona ja aiheutat vaaratilanteita.
no mul on sama tai sillee jännittää mennä uusia reittejä ja pitkiä matkoja esim. maantiellä, kun ei oo sitä itseluottamusta ja kokemusta vielä niistä (kortti tosin ollut vasta viime syksystä)
Hei, katso reitti valmiiksi ja käy ajamassa vaikka sunnuntai-iltana tms. muuten rauhallisena aikana se valmiiksi. Muista, että aina voit pysähtyä jos et tiedä mitä tehdä tai et luota ajotaitoihisi. Valitse reittejä, joissa ei ole esimerkiksi motarille liittymisiä tai keskustassa ajamisia.
Itse olen vieläkin joskus arka kuski, mut olen kuitenkin ajanut ja pidän itseäni siinä mielessä hyvänä kuskina, että en ota turhia riskejä. En esimerkiksi lähde ohittamaan jos en ole aivan varma että se on turvallista. Ja joskus hankalissa risteyksissä, joissa on vaikea liikennevirran vuoksi kääntyä vasemmalla, käännyn yleensä suosiolla oikealle ja käyn tekemässä käännöksen liikenneympyrässä tms. Ajallisesti kuluu sama aika kuin siinä että kyttään sopivaa rakoa, mut stressaan paljon vähemmän. Tämä on mun tapa ajaa, ja eikä siihen oikeastaan ole kenelläkään mitään sanomista. :)
Navigaattori mukaan ja huristelemaan. Missä sä oikein asut, jos 30km pitää ajaa päästäkseen mihinkään, mut kuitenkaan sen sisällä ei ole mitään?
Ymmärrän täysin, itse ajelen kaupungissa ilman ongelmia rennosti mutta moottoritielle lähteminen jännittää koska olen kerran nuoruudessa ajanut tieltä ulos.
Ainoa mikä auttaa on harjoittelu. Ensin 10 km, sitten 20 km... Tai jos tuntuu edelleen pelottavalta ei kannata lähteä rattiin ollenkaan. Voit myös miettiä että mikä siinä pelottaa? Vauhti? Muu liikenne? Ja kun saat sen selville on helpompi työstää pelkoakin.
Kumpi tuossa nyt on ongelma, se matkan pituus vai se, että ajaa teitä, joita ei tunne? 30 km nyt ei ole matka eikä mikään ajettavaksi, mutta kyllä ymmärrän toisaalta tuon arkuuden lähteä reitille, jota ei tunne.
Jos kyse siis siitä, että arkailee vieraita reittejä, niin tarkka karttaan tutustuminen auttaa. Kannattaa myös ajella sen verran rauhallisemmin, että ehtii katsoa katukyltit ja tienviitat. Ja jos menee ohi, niin ei sa hätääntyä, ajaa eteenpäin kunnes tulee sopiva paikka kääntymiseen (seuraava sivutie vaikka), u-käännös ja sitten oikeaan suuntaan. Sattuuhan niitä kokeneellekin kuskille, noita tilanteita että ei helkkari tostahan mun piti kääntyä... Myös navigaattori auttaa, mutta joissain paikoissa sekin saattaa johtaa harhaan (eli edelleen se karttaan tutustuminen...)
hyvä ketju. minä uskallan ajaa vain lähi tokmanniin tai kirjastoon ja takas kotiin. ja sekin jännittää.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 09:33"]Navigaattori mukaan ja huristelemaan. Missä sä oikein asut, jos 30km pitää ajaa päästäkseen mihinkään, mut kuitenkaan sen sisällä ei ole mitään?
[/quote]
Melko monessa paikassa on mahdollista tuo. Munkin täytyy ajaa vähintään se 30km, että tulee jotain tekemistä, kun en viitsis lomallakin viedä mapsia vaan siihen samaan hoplopiin tai uimahalliin missä käyvät muutenkim. 40km päässä on jo eläinpuisto.
Ei ole todellista??, millaisia autoilijoita tien päällä menee jos 30km jännittää. Ymmärrän toki jos tänään on saanut ajokortin ja eka reissu yksin olisi 30 km päähän. Mutta jos ajokokemusta on kuukautta enemmän niin sit pitää mennä hakee jotain lääkkeitä.
Itseäkin jännitti 18v kun kortin saanti päivänä lähdin kaveriporukalle kuskiksi 50km päähän, oli talvi. Liukasta ja pimeetä. Mut ei sen koomin ole jännittänyt..
Ei ole todellista. Et uskalla ajaa 30 kilometriä?