Mikä auttaisi rutikuiviin silmiin?
Silmätipat ja silmägeelit olen testannut. Varsinkaan tipat eivät auta ollenkaan, mutta geelikään ei juuri helpota varttia pidempään. Olen myös ruvennut syömään kalanmaksaöljyä, pari kuukautta sitten, mutta ei sekään auta.
Kommentit (31)
Jos ei tipat autan, niin auttaisiko ilmankostuttaja, eli että huoneilma kotona olisi kosteampaa?
Kuivasilmien kannattaa ehkä vähentää puhelimen tuijottamista ja kävellä ennemmin kuin istua sisällä. Patterit melko lailla pois, se kuivattaa ilman.
-näyttöpäätteet kuivattaa (känny, tietokone)
- alhainen varastorauta kuivattaa
-meikinpoistoaine vaihdettava, suuri osa on ihan kauheita herkille silmille
-ilmankostutin hyvä olla
Ehdottomasti kannattaa hankkia laadukas ilmankostutin kotiin. Kerrostaloissa ainakin saattaa olla ihan järkyttävän kuiva ilma talvella. Hankin kostuttimen viime talvena ja se auttaa todella paljon. Tarvitsen edelleen silmätippoja, mutta käyttö on pienentynyt merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kuivasilmien kannattaa ehkä vähentää puhelimen tuijottamista ja kävellä ennemmin kuin istua sisällä. Patterit melko lailla pois, se kuivattaa ilman.
Valitettavasti mun on pakko opiskella ja tehdä töitä koneella.
Ilmankostuttimelle komppia myös täältä! Olin tammikuussa 2 viikkoa etelässä ja kylmissä ja kosteissa huoneissa ei pyyhekään kuivunut. Huomasin jo muutamassa päivässä että silmät tuntuvat normaalilta ensimmäisen kerran vuosikausiin! Upea tunne, kotona läträän silmätipoilla. Ostin ilmankostuttimen makkariin öiksi pyörimään ja nyt olen viikon aikana laittanut silmätippoja kerran. Miten en tätäkään älynnyt aiemmin?
Sama ongelma minullakin. Silmälääkäri suositteli yöksi kuukauden ajan silmävoidetta jossa on A-vitamiinia. Saa apteekeista. Ja pöivällä kannattaa laittaa tippoja tai geeliä useita kertoja päivässä.
Oftagel silmätippa/geeli illalla ennen nukkumaan menoa auttoi ainakin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Käytän oftageel useita kertoja päivässä. Auttaa vain hetkellisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
*oftageliä
Suosittelen lämmittäviä suojalaseja silmäluomen lämpö-ja kostutushoitoon, ovat vähän kalliit, mutta todella toimivat. Halvempi vaihtoehto on kostea lämmin pyyhe, jota pidetään silmäluomien päällä vähintään 5 min. Kannatta kokeilla, koska lämpö lisää luomenreunan toimintaa. Luomenreunassa on rauhasia, jotka saattavat olla tukossa, eivätkä silloin toimi normaalisti. Kostea lämpö avaa tukkiutuneita ( Meibon rauhasia) kostutus tippoja myös on hyvä käyttää, tarvitsee ehkä vähemmän. Kerron kokemuksesta, toivottavasti joku saa tästä apua.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämmittäviä suojalaseja silmäluomen lämpö-ja kostutushoitoon, ovat vähän kalliit, mutta todella toimivat. Halvempi vaihtoehto on kostea lämmin pyyhe, jota pidetään silmäluomien päällä vähintään 5 min. Kannatta kokeilla, koska lämpö lisää luomenreunan toimintaa. Luomenreunassa on rauhasia, jotka saattavat olla tukossa, eivätkä silloin toimi normaalisti. Kostea lämpö avaa tukkiutuneita ( Meibon rauhasia) kostutus tippoja myös on hyvä käyttää, tarvitsee ehkä vähemmän. Kerron kokemuksesta, toivottavasti joku saa tästä apua.
Tälle ääni. Minä käytän tuota märkä pyyhe -kikkaa, on ainut mikä oikeasti auttaa. Minä tosin pidän pyyhettä pidempään, vähintään 20min tai niin kauan kuin pysyy lämpöisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitä päivällä, yöksi Oftan A Pant -salvaa, sitten kun sitä apteekeista taas saa. Ilmastoinnit pienemmille esim. autossa, ilmankosteuteen ja huoneilman puhtauteen kiinnittäisin huomiota.
Kirjoitin lämpölaseista, unohdin mainita, että tarvitaan lisäksi kostutus renkaita, joita tilaan aina 100 kpl, kerralla kuluu 2 kpl. Käytön jälkeen on todella silmissä hyvä tunne. Kostean pyyhkeen käyttöä voi käyttää kuinka itsestä tuntuu hyvälle. Minäkin aloitin hoidon pyyhkeellä, siirryin sitte lämpölaseihin enkä ole katunut, molempi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin lämpölaseista, unohdin mainita, että tarvitaan lisäksi kostutus renkaita, joita tilaan aina 100 kpl, kerralla kuluu 2 kpl. Käytön jälkeen on todella silmissä hyvä tunne. Kostean pyyhkeen käyttöä voi käyttää kuinka itsestä tuntuu hyvälle. Minäkin aloitin hoidon pyyhkeellä, siirryin sitte lämpölaseihin enkä ole katunut, molempi parempi.
Mistä lämpölaseja ja kostutusrenkaita saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lämpölaseja ja kostutusrenkaita saa?
Itse tilasin molemmat liikkeestä nimeltä Thea
Myös kostutustipoille herkistyä ja tulee kierre kuten huulirasvaan. Silmälääkäri sanoi minulle, että on tärkeää ettei tiloissa ole säilöntäaineita. Olen atooppinen ja silmäni erittäin oireilevat. Luomireunatulehdus ja ateria on vaikea erottaa ja kulkevat käsikädessä. Ilmankostutinta täytyy harkita , samoin suojalasien hankintaa.
"Sometimes people who have celiac disease may not show any noticeable symptoms; others may experience non-gastrointestinal symptoms, such as dermatitis herpetiformis (itchy skin rash), osteoporosis, iron-deficiency anemia, fatigue, heart problems, and headaches.
It’s not uncommon for celiac individuals to experience reproductive problems, including miscarriage, infertility and pre-term pregnancy. It may also result in neurological disorders like Parkinson’s disease, Alzheimer’s, and several types of dementias."
"The celiac eyes manifestation connected to malabsorption and severe malnutrition are related to low levels of calcium, vitamin D and vitamin A. All of these minerals and vitamins are crucial for robust eye health, and severe deficiency can lead to dry eye, cataracts, retinopathy, and intracranial hypertension.
Other celiac eye issues are correlated to autoimmune disorders caused by celiac disease. These include inflammation of the thyroid glands due to brain occipital calcification and orbitopathy; eye inflammation (uveitis), and orbital myositis."
https://www.imaware.health/blog/the-connection-between-celiac-and-eye-h…
Mulla samaa vikaa. Käytän Thealoz duo -tippoja, ainoat mitkä auttavat hiukan. Välillä saa laittaa joka minuutti, välillä menee puoli päivääkin. Ravintolisiä olen popsinut ja alkanut juoda nesteitäkin enemmän, en ole huomannut apua.. Silmälääkäristäkään ei saanut apua, ei puhettakaan mistään esim. kyynelkanavien hoidoista tms...