Sairastaako joku läheisesi/onko kuollut syöpään?
Tuntuu olevan tuo syöpä nykyajan vitsaus.
Mulla edesmennyt isoäiti sairasti rintasyöpää, mutta ei kuollut siihen. Ihan vanhuuteen kuoli. Sitten mun tädillä on myös todettu syöpä.
Tunnen myös useamman, jotka ovat kuolleet vatsasyöpään, aivosyöpään ja leukemiaan. :-(
Kommentit (20)
Kyllä on joo. Itselläni ei tietääkseni ole syöpää, mutta en pysty kuvittelemaan että voisin elää enää kovin monta vuotta, niin paljon sitä syöpää meidän suvussa on ollut.
Varmaan jokaisen meidän tuttu tai sukulainen on kuollut syöpään:(
Kolme neljästä isovanhemmasta sekä äitini.
Onhan noita syöpään kuolleita tuttuja toki ja myös syövästä parantuneita. Itse sairastuin syöpään 32-vuotiaana. Nykyihmisistä joka kolmas sairastuu, eli harvinaista olisi jos ei ole ketään lähipiiristä.
Lapseni ja äitini ovat sairastaneet syövän, molemmat toistaseksi terveen kirjoissa nyt. Tuttuja mennyt manan majoille syövän takia. Kai sitä syöpää ennenkin on ollut, mutta oliko diagnooseja? Oli 'pääntautia' ja 'vatsantautia'.
Isoäidilläni oli rintasyöpä, selvisi siitä, mutta kuoli toiseen syöpään. Myös isoisäni on kuollut syöpään.
Isovanhemmat kuollut syöpään.Tänä keväänä äitini ystävällä todettiin pitkälle levinnyt keuhkosyöpä.Todella surullista nähdä sama nainen jonka kanssa viime kesänä otettiin usein porukassa aurinkoa istumassa kuihtuneena pyörätuolissa ja häviämässä taisteluaan elämästä.
Äitini on kuolemaisillaan munasarjasyöpään. Viheliäinen tauti hoitoineen on kuihduttanut vuodessa ennen niin elämää pursuavan naisen.
Mua ihan oikeasti ahdistaa, kun tuntuu, että syöpää on nykyään joka paikassa. :( Toistaiseksi oma lähipiirini on selvinnyt ilman, mutta pelkään sen tällä menolla olevan vain ajan kysymys, kun jysähtää. Itsekin oon esim. nukkunut vuosikaudet kännykkä pään vieressä, ja pelkään saaneeni siitä säteilyä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 00:04"]
Mua ihan oikeasti ahdistaa, kun tuntuu, että syöpää on nykyään joka paikassa. :( Toistaiseksi oma lähipiirini on selvinnyt ilman, mutta pelkään sen tällä menolla olevan vain ajan kysymys, kun jysähtää. Itsekin oon esim. nukkunut vuosikaudet kännykkä pään vieressä, ja pelkään saaneeni siitä säteilyä.
[/quote]
Jos et tunne suvussassi syöpää sairastaneita, olet melko onnellisessa asemassa. Tilastot on silloin puolellasi.
"Syöpä" kuitenkin kattaa satoja erilaisia sairauksia, joista suuresta osasta selviää nykyhoidolla hienosti. Sanalla vaan on niin pelottava kaiku.
Mun serkku oli vasta parikympoinen kun kuoli syöpään.
Pari vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 00:11"]Mun serkku oli vasta parikympoinen kun kuoli syöpään.
Pari vuotta sitten.
[/quote]
Ja entinen koulukaveri johon olin ihastunut silloin aikoinaan, kuoli nyt kolmekymppisenä syöpään.
Isällä on hoidettu syöpä useampi vuosi sitten. Kolme isovanhemmistani on kuollut syöpään. Tädilläni rintasyöpä on hoidettu. Minulla seuranta päällä, leikkauksesta reilu vuosi.
Jokaisella on jotain jossain vaiheessa elämää, kukaan ei ole täällä ikuisesti. Itse olen ajatellut, että syöpä on antanut mahdollisuuden tiedostaa, että jossain vaiheessa aika jättää. Ei sitä ennalta kannata surra tai odottaa. Joka päivälle on omat asiat ja ne monet mukavat unohtuvat nopeammin eikä niistä nauti, jos murehtii, mitä kaikkea huominen voi tuoda.
Meillä on ilmeisen kummallinen suku kun isovanhemmista, vanhemmista, heidän sisaruksistaan (10) tai lapsista (joukko käsittää n.90 henkilöä ja ei, ei olla uskovaisia :)) ei ole kukaan kuollut syöpään tai tiettävästi sairasta sitä. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi. Nyt tuli huojentunut olo kaiken muun elämän stressin keskelle :) Sentään joku asia missä aurinko paistaa risukasaan!
Itselläni on ollut syöpä, samoin useammalla ystävällä. Tunnen syövästä toistaiseksi toipuneita ja valitettavasti myös siihen menehtyneitä : ( Kovasti oman taudin uusiutuminen pelottaa, samoin läheisen ihmisen meneillään oleva kamppailu taudin kanssa.
Hirveä tauti, mutta onneksi on hyviä hoitoja ja toipumisia.
Toinen paappa kuoli keuhkosyöpään, toinen mahasyöpään. Äiti sai keuhkosyövän vajaa 60-v mutta selvisi. Siskolla ja kahdella äidin siskolla rintasyöpä, toinen äidin siskoista kuoli metastasoituneeseen rintasyöpään hieman yli 40-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 00:08"]
"Syöpä" kuitenkin kattaa satoja erilaisia sairauksia, joista suuresta osasta selviää nykyhoidolla hienosti. Sanalla vaan on niin pelottava kaiku.
[/quote]
Vieläkin enemmän. Tunnettuja syöpämuotoja on yli 2000...
Papalla oli melanooma, ei kuollut siihen. Tädillä on ollut rintasyöpä. Eno kuoli haimasyöpään, täti keuhkosyöpään ja isä aivosyöpään.
Suvussa ollut ja sen kautta lähteneitä.