Miten tukea miestä raitistumaan?
Mies juopottelee kaikki viikonloput. Ja rankasti. Käytännössä on joko sammunut tai juo. Alkuviikko menee puolivaloilla toipuessa, sitten taas perjantaina sama alusta. Emme asu yhdessä, emmekä voi asua niin kauan kuin tilanne on tämä.
Mies myöntää olevansa alkoholisti, mutta ei pysty olemaan selvinpäin. Mitä tässä voisi tehdä? Itse voin olla juomatta miehen tukena. Mies sanoo, että mun pitäisi olla tiukempi, mutta en mä halua alkaa miksikään Justìinaksi, vai pitäisikö mun? Mies on käynyt lääkärissä joskus asiaan liittyen, mutta ei kokenut saavansa lääkkeestä apua. Ehkä voin painostaa miehen lääkäriin, en tiedä?
Kommentit (4)
Aloittaja ei ole vastuussa miehestä ja miehen juomisesta. Aloittajan tulisi etsiä apua itselleen. Mies hankkii itselleen hoitoa sitten kun on siihen valmis.
Tiukempi? Ei.
Ei kenenkään puolesta, edes tukena, voi raitistua. Harvoin lääkärin keinoistakaan on apua. AA-ryhmä voisi auttaa.
Tärkeintä on, ettet ”auttamalla” tule mahdollistaneeksi huomista. Hae vertaistukea itsellesi. Se auttaa ymmärtämään kuvion.
Et ole aiheuttanut miehen juomista etkä pysty sitä myöskään lopettamaan. Vertaistuesta tuossa jo joku kirjoittikin, eli voit hakea apua itsellesi. Lopeta kaikenlainen alkoholismin mahdollistaminen, eli ei selityksiä suvulle, naapureille tai työnantajalle, ei rahan antamista tai juoppokuskina toimimista jne.
Up