Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi äitiysneuvolassa pitää merkitä kaikki raskaudet?

Vierailija
06.06.2015 |

Siihen äitiysneuvola korttiin? Ärsyttää kun kaikki keskenmenot yms näkyy aina siinä...

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:12"]

En ole tuo ed. kommentoija, mutta... Naisen koko gynekologisella sairaus- ja terveyshistoriatiedoilla on suuri merkitys hoidon kannalta, etenkin silloin, jos jokin asia alkaa menemään pieleen. Ei niitä tietoja huvikseen kysellä. Ja nykyisin ihmiset muuttaa niin paljon eri puolille, että yhden sairaanhoitopiirin näkyvillä olevat tiedot eivät useinkaan riitä kattamaan ko. historiaa. Uskokaa pois, on niillä merkitys. Potilaan hoito ja hoitoratkaisut er tilanteissa perustuvat tutkittuun lääke- ja hoitotieteelliseen tietoon ja jos potilas pimittää tietoja häveliäisyyden, ärsyyntymisen tms. pinnallisen syyn takia, hän voi vain syyttää itseään jos taustamuuttujat ovat virheelliset. Pahimmassa tapauksessa turhamaisuus voi koitua hengenmenoksi sekä äidille että lapselle.

Aukesiko? Lisälukemistona kehoitan perehtymään gynekologiseen ja obstetriseen kirjallisuuteen, hematologiaan, neonataalilääketieteen teoksiin, lastentauteihin ja genetiikan perusteisiin. Näistä lähdetään.

[/quote]

Mitenkähän suuri merkitys ja olennainen tieto muka olisi että mulla oli joskus raskaus joka keskeytyi viikolla 10. Mitään ongelmia kun ei siihen tapaukseen liittyny.

Sen ymmärtäisin että jos olisi jotain ns. komplikaatioita ollut niin sitten vois olla hyödyllisiä tietoja mutta tuollainen täysin ongelmaton tapaus jonka jälkeen tilanne on täysin sama kuin ennen koko raskautta - mitä se muka kertoo?

Vierailija
42/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 07:35"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:12"]

En ole tuo ed. kommentoija, mutta... Naisen koko gynekologisella sairaus- ja terveyshistoriatiedoilla on suuri merkitys hoidon kannalta, etenkin silloin, jos jokin asia alkaa menemään pieleen. Ei niitä tietoja huvikseen kysellä. Ja nykyisin ihmiset muuttaa niin paljon eri puolille, että yhden sairaanhoitopiirin näkyvillä olevat tiedot eivät useinkaan riitä kattamaan ko. historiaa. Uskokaa pois, on niillä merkitys. Potilaan hoito ja hoitoratkaisut er tilanteissa perustuvat tutkittuun lääke- ja hoitotieteelliseen tietoon ja jos potilas pimittää tietoja häveliäisyyden, ärsyyntymisen tms. pinnallisen syyn takia, hän voi vain syyttää itseään jos taustamuuttujat ovat virheelliset. Pahimmassa tapauksessa turhamaisuus voi koitua hengenmenoksi sekä äidille että lapselle.

Aukesiko? Lisälukemistona kehoitan perehtymään gynekologiseen ja obstetriseen kirjallisuuteen, hematologiaan, neonataalilääketieteen teoksiin, lastentauteihin ja genetiikan perusteisiin. Näistä lähdetään.

[/quote]

Mitenkähän suuri merkitys ja olennainen tieto muka olisi että mulla oli joskus raskaus joka keskeytyi viikolla 10. Mitään ongelmia kun ei siihen tapaukseen liittyny.

Sen ymmärtäisin että jos olisi jotain ns. komplikaatioita ollut niin sitten vois olla hyödyllisiä tietoja mutta tuollainen täysin ongelmaton tapaus jonka jälkeen tilanne on täysin sama kuin ennen koko raskautta - mitä se muka kertoo?

[/quote]

Siis ei mitään ongelmia, eikä varsinkaan mitään kaavintaa (kammottava sana tässä yhteydessä muuten) jolla vois olla jotain vaikutusta kohtuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en todellakaan ymmärrä, miksi pitää ääneen lukea niitä raskauksia ja keskeytys vuonna ... Siis useampi terkkari ääneen lukenut, kun ensi kertaa tavattu. Abortti hävettää ja kaduttaa, sitten pitää siitä vielä erikseen muistuttaa.

Vierailija
44/48 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 18:54"]

Siihen äitiysneuvola korttiin? Ärsyttää kun kaikki keskenmenot yms näkyy aina siinä...

[/quote]

Sä voit itse sanoa mitkä merkitään. Äitiysneuvolassa mikään EI ole pakko. Mulla on jätetty keskeytys merkitsemättä.

Vierailija
45/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:51"]

Kätilön mielestä aloitus kuulostaa tahalliselta provolta, niin tärkeänä pidän gynekologista anamneesia raskauden seurannan, synnytyksen ja lapsivuodeajan kannalta. Mutta siltä varalta, että ihmiset oikeasti miettivät tällaisia asioita ja jättävät siksi asioita kertomatta, kirjoitan tähän nopeasti muutaman perusteen rehellisyydelle:

1. Neuvolan ja synnytyssairaalan tietojärjestelmät eivät todennäköisesti kommunikoi keskenään (perusterveydehuolto vs erikoissairaanhoito), joten käsin kirjoitettu neuvolakortti saattaa olla ainut synnytyssalissa saatavilla oleva, päivitetty tietolähde synnyttäjästä (varsinkin, jos äiti on muuttanut eri sairaanhoitopiirin alueelta). Kiireessä synnytyssalissa ei myöskään välttämättä ehditä tutkia tietokoneelta äidin sairaushistoriaa, vaan yleiskatsaus tehdään nopeasti neuvolakortin perusteella. Samasta syystä aiemmat keskeytykset tai keskenmenot eivät välttämättä näy terveydenhoitajalle koneelta.

2. Terveydenhoitaja ja kätilö tarvitsevat työssään todellista tietoa äidin raskaushistoriasta. Aiemmat keskenmenot saattavat olla syy lähettää äiti tavallista herkemmin neuvolasta äitiyspoliklinikalle seurantaan ja toisaalta äiti saattaa tarvita tavallista enemmän henkistä tukea raskausaikana.

3. Kohdun kaavinta jättää aina jälkensä, esim. istukan kiinnittymisongelmat ovat tavallisempia kaavinnan jälkeen. Jos synnytyksessä istukan irtoaminen pitkittyy saatetaan synnyttäjä pahimmillaan altistaa turhalle verenvuodolle, mikäli kaavinnoista ei tiedetä. Kätilö ei siis osaa epäillä istukan kiinnittyneen liian tiukasti ja odottaa tavanomaisen ajan ennen käsinirrotusta, kun taas useamman kaavinnan läpikäynyt äiti ohjataan käsinirrotukseen nopeammin.

4. Useiden keskenmenojen/keskeytysten jälkeen äiti saattaa lapsivuodeaikana tarvita tavallista enemmän tukea varhaisen vuorovaikutuksen kanssa (esim. äiti saattaa tuntea syyllisyyttä nykyisestä terveestä lapsesta). Valtaosa äideistä läpikäy valtavan tunnemyrskyn ja tällaiset aiemmat kokemukset on hyvä tietää, jotta äitiä osataan tarvittaessa tukea tavallista enemmän. 

[/quote]

Okei, no eipä osunut mikään noista mulle erityisemmin,

t. 2 lasta ja yksi abortti

ja siis varmaan kertoisin, mutta olen ajatellut, että melko turha tieto on, kuten nyt sille vaikuttaa.

[/quote]

huokaus... no anteeksi nyt vaan mutta kun suomen terveydenhoitosysteemi ei nyt vaan pyöri juuri sinun tai kenenkään muun yksittäisen av-mamman henkilökohtaisen hoitohistorian ympärillä. noita asioita kirjataan ylös yllämainituista syistä ja joissain tapauksissa niitä myöhemmin tarvitaan. Vai pitäisikö jonkun äidin tai lapsen, tai molempien kuolla, koska av-mammalle tulee paha mieli kun näkee maininnan 10 vuotta vanhasta keskeytyksestä? 

niin, rumasti sanottu, mutta joskus vaan keittää yli näiden minäminä-ihmisten kanssa.

[/quote]

No voishan sitä sanoa, ettei KAIKKIEN tarvitse kertoa, vain niiden joilla on jotain kerrottavaa, eikä yksi abortti kahden täysin normaalin raskauden jälkeen ole sellainen asia. Ja vaikkei se koskaan olisi virallinen ohje niin voi kai siitä epävirallisesti puhua, kuten tässä ketjussa, ettei se heilauta mitään mihinkään suuntaan. 

En ainakaan nyt itse ota tällaista av-ketjua terveydenhuollon virallisena kehoituksena mihinkään. 

Vierailija
46/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut yhden keskenmenon ja kaksi tervettä lasta ja kyllä vaan kirpaisee, kun se keskenmeno mainitaan ilman tietoa siitä, että se on keskenmeno eli tyyliin sinulla on ollut kolme raskautta, neljäs lapsi siis tulossa?

MUTTA olen aikuinen ihminen ja kestän parin sekunnin mielipahaa, koska ymmärrän, että jos seuraava raskauteni keskeytyisi, alkaisi tässä muodostua kuvio, joka olisi tärkeää havaita tulevissa raskauksissa. Lisäksi raskauksien määrä voi olla myöhemmässä elämässä gynekologille oleellinen tieto. Ei kaikessa voi luottaa siihen, että se äiti itse muistaisi tuoda esille näitä asioita, koska useimmat - minä mukaan lukien - ei osaa ajatella, että jollain pienellä asialla voisi olla suuri merkitys myöhemmissä vaiheissa.

Aborttiin päätynyt raskaus on kuitenkin raskaus. Elämässä ei voi pyyhkiä taulua puhtaaksi. Vaikka nyt tuntuu, ettei se vaikuta mihinkään, voi sillä olla vaikkapa psykologisia vaikutuksia (ja tältä tosiaan tuntuu), jotka on hyvä ottaa huomioon myöhemmin. Ei ole hauskaa, kun menneisyydestä muistutetaan, mutta aikuisina ihmisinä kestämme varmasti sen.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että terveydenhoitohenkilökunta voisi omata tässä vähän parempaa pelisilmää. Minua hoitatut lääkäri meni aivan tolaltaan, kun kuuli, että edellinen raskaus oli päättynyt keskenmenoon ja alkoi heti tarkistaa ultralla, että sikiö on varmasti hengissä, kun kerran "tällaiseen on alttiutta". Änkytteli siinä sitten sen jälkeen taas pahoitteluja, kun tajusi, että tulipas mokattua ja vakuutti, ettei tämä nyt tarkoita, että saisin sen keskenmenon vaan että asia pitää vain tarkistaa huolellisemmin. Kaikin puolin nolo käynti, joka aiheutti paljon tarpeetonta pahaa mieltä. Henkilökunta voisi siis ottaa tilanteet vähän tahdikkaammin huomioon ja olla möläyttelemättä kovaan ääneen ja yllättäen näistä asioista. Tahdikkainta olisi esim. antaa tietolomake tarkistettavaksi ja sanoa, että jos jostain on kysyttävää, niin voimme puhua siitä tarkemmin ja että raskauksien lukumäärä voi vaikuttaa hoitoon ja voin antaa siitä lisätietoa, jos on tarvetta.

Vierailija
47/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
48/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä G10 P4. Siinä riittää jo muistamistakin luetella terkalle vuosiluvut ja raskausviikot.

Aina ei mee ku leffoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi