miksi äitiysneuvolassa pitää merkitä kaikki raskaudet?
Siihen äitiysneuvola korttiin? Ärsyttää kun kaikki keskenmenot yms näkyy aina siinä...
Kommentit (48)
Kätilön mielestä aloitus kuulostaa tahalliselta provolta, niin tärkeänä pidän gynekologista anamneesia raskauden seurannan, synnytyksen ja lapsivuodeajan kannalta. Mutta siltä varalta, että ihmiset oikeasti miettivät tällaisia asioita ja jättävät siksi asioita kertomatta, kirjoitan tähän nopeasti muutaman perusteen rehellisyydelle:
1. Neuvolan ja synnytyssairaalan tietojärjestelmät eivät todennäköisesti kommunikoi keskenään (perusterveydehuolto vs erikoissairaanhoito), joten käsin kirjoitettu neuvolakortti saattaa olla ainut synnytyssalissa saatavilla oleva, päivitetty tietolähde synnyttäjästä (varsinkin, jos äiti on muuttanut eri sairaanhoitopiirin alueelta). Kiireessä synnytyssalissa ei myöskään välttämättä ehditä tutkia tietokoneelta äidin sairaushistoriaa, vaan yleiskatsaus tehdään nopeasti neuvolakortin perusteella. Samasta syystä aiemmat keskeytykset tai keskenmenot eivät välttämättä näy terveydenhoitajalle koneelta.
2. Terveydenhoitaja ja kätilö tarvitsevat työssään todellista tietoa äidin raskaushistoriasta. Aiemmat keskenmenot saattavat olla syy lähettää äiti tavallista herkemmin neuvolasta äitiyspoliklinikalle seurantaan ja toisaalta äiti saattaa tarvita tavallista enemmän henkistä tukea raskausaikana.
3. Kohdun kaavinta jättää aina jälkensä, esim. istukan kiinnittymisongelmat ovat tavallisempia kaavinnan jälkeen. Jos synnytyksessä istukan irtoaminen pitkittyy saatetaan synnyttäjä pahimmillaan altistaa turhalle verenvuodolle, mikäli kaavinnoista ei tiedetä. Kätilö ei siis osaa epäillä istukan kiinnittyneen liian tiukasti ja odottaa tavanomaisen ajan ennen käsinirrotusta, kun taas useamman kaavinnan läpikäynyt äiti ohjataan käsinirrotukseen nopeammin.
4. Useiden keskenmenojen/keskeytysten jälkeen äiti saattaa lapsivuodeaikana tarvita tavallista enemmän tukea varhaisen vuorovaikutuksen kanssa (esim. äiti saattaa tuntea syyllisyyttä nykyisestä terveestä lapsesta). Valtaosa äideistä läpikäy valtavan tunnemyrskyn ja tällaiset aiemmat kokemukset on hyvä tietää, jotta äitiä osataan tarvittaessa tukea tavallista enemmän.
Voi hyvä tavaton teitä, ihmispoloiset!
Itse olen keskeyttänyt ensimmäisen raskauteni ja toinen päättyi keskenmenoon. Ja totta kai haluan, että nämä mainitaan tiedoissani! Niillä voi olla miljoona ja yksi merkitystä seuraavassa raskaudessa, jos sattuu tulemaan jokin tietty tilanne vastaan. Se, että minä en tiedä missä kaikissa tilanteissa mikäkin tieto on hyödyllinen, ei tarkoita ettei sitä tietoa tarvittaisi hoidossani.
Oletteko ihan oikeasti noin pinnallisia ja urpoja, että koette menneisyytenne peittelyn omaa ja mahdollisen tulevan lapsenne terveyttä ja hyvää hoitoa tärkeämmäksi??
Aina sitä saa yllättyä, miten urpoja ihmiset voivat olla.
Olen rh-, enkä saanut nuorena tehdyssä keskeytyksessä piikkiä. Myöhemmin sain 4 lasta ja piikin joka synnytyksen jälkeen. Joka raskaudessa seurattiin vasta-aineita, paitsi siis ekassa keskeytykseen päättyneessä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:57"]
Ei keskeytyksillä ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa, sitä ei ole pakko mainita.
[/quote]
Siinä onkin raskaudesta kysymys Vaikuttaa vaikka äidin vasta-aineisiin.
terv. rh-
[/quote]
Siis millä lailla? Uusi raskaus muuttaa sut rh+:ksi?
[/quote]
Miten nii muuttaa? Ei mitenkään. Mutta äidille tulee (voi tulla) vasta-aineita jotka hylkii seuraavaa lasta. Äiti saa rokotteen, mutta mikään rokote ei ole 100%
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:51"]
Kätilön mielestä aloitus kuulostaa tahalliselta provolta, niin tärkeänä pidän gynekologista anamneesia raskauden seurannan, synnytyksen ja lapsivuodeajan kannalta. Mutta siltä varalta, että ihmiset oikeasti miettivät tällaisia asioita ja jättävät siksi asioita kertomatta, kirjoitan tähän nopeasti muutaman perusteen rehellisyydelle:
1. Neuvolan ja synnytyssairaalan tietojärjestelmät eivät todennäköisesti kommunikoi keskenään (perusterveydehuolto vs erikoissairaanhoito), joten käsin kirjoitettu neuvolakortti saattaa olla ainut synnytyssalissa saatavilla oleva, päivitetty tietolähde synnyttäjästä (varsinkin, jos äiti on muuttanut eri sairaanhoitopiirin alueelta). Kiireessä synnytyssalissa ei myöskään välttämättä ehditä tutkia tietokoneelta äidin sairaushistoriaa, vaan yleiskatsaus tehdään nopeasti neuvolakortin perusteella. Samasta syystä aiemmat keskeytykset tai keskenmenot eivät välttämättä näy terveydenhoitajalle koneelta.
2. Terveydenhoitaja ja kätilö tarvitsevat työssään todellista tietoa äidin raskaushistoriasta. Aiemmat keskenmenot saattavat olla syy lähettää äiti tavallista herkemmin neuvolasta äitiyspoliklinikalle seurantaan ja toisaalta äiti saattaa tarvita tavallista enemmän henkistä tukea raskausaikana.
3. Kohdun kaavinta jättää aina jälkensä, esim. istukan kiinnittymisongelmat ovat tavallisempia kaavinnan jälkeen. Jos synnytyksessä istukan irtoaminen pitkittyy saatetaan synnyttäjä pahimmillaan altistaa turhalle verenvuodolle, mikäli kaavinnoista ei tiedetä. Kätilö ei siis osaa epäillä istukan kiinnittyneen liian tiukasti ja odottaa tavanomaisen ajan ennen käsinirrotusta, kun taas useamman kaavinnan läpikäynyt äiti ohjataan käsinirrotukseen nopeammin.
4. Useiden keskenmenojen/keskeytysten jälkeen äiti saattaa lapsivuodeaikana tarvita tavallista enemmän tukea varhaisen vuorovaikutuksen kanssa (esim. äiti saattaa tuntea syyllisyyttä nykyisestä terveestä lapsesta). Valtaosa äideistä läpikäy valtavan tunnemyrskyn ja tällaiset aiemmat kokemukset on hyvä tietää, jotta äitiä osataan tarvittaessa tukea tavallista enemmän.
[/quote]
Okei, no eipä osunut mikään noista mulle erityisemmin,
t. 2 lasta ja yksi abortti
ja siis varmaan kertoisin, mutta olen ajatellut, että melko turha tieto on, kuten nyt sille vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:54"]
Olen rh-, enkä saanut nuorena tehdyssä keskeytyksessä piikkiä. Myöhemmin sain 4 lasta ja piikin joka synnytyksen jälkeen. Joka raskaudessa seurattiin vasta-aineita, paitsi siis ekassa keskeytykseen päättyneessä.
[/quote]
Kaikilla rh- odottajilla seurataan vasta-aineita.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:24"] [quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:57"] Ei keskeytyksillä ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa, sitä ei ole pakko mainita. [/quote] Siinä onkin raskaudesta kysymys Vaikuttaa vaikka äidin vasta-aineisiin. terv. rh- [/quote] Siis millä lailla? Uusi raskaus muuttaa sut rh+:ksi? [/quote] Jos edellisessä raskaudessa sikiö on ollut rh+ niin seuraavassa rh- -veriryhmäinen äiti tuottaa vauvaa vasta-aineita, ja uusi sikiö on vaarssa, ellei äitiä lääkitä. Saattaa olla epämääräisesti selitetty, mutta joyenkin tuolla lailla se menee.
[/quote]
Eli kun mun esikoinen on rh+ ja mä olen rh- ja tulen uudestaan raskaaksi, niin alan tuottaa vasta-aineita uutta vauvaa kohtaan ja tarvin lääkityksen? En ole kuullutkaan??
[/quote]
Etkö tosiaan ole kuullut? Sait varmasti rokotteen estämään vasta-aineiden kehittymistä heti edellisen synnytyksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:54"]
[/quote]
Luultavasti sait sen piikin myös keskeytyksessä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:24"] [quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:57"] Ei keskeytyksillä ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa, sitä ei ole pakko mainita. [/quote] Siinä onkin raskaudesta kysymys Vaikuttaa vaikka äidin vasta-aineisiin. terv. rh- [/quote] Siis millä lailla? Uusi raskaus muuttaa sut rh+:ksi? [/quote] Jos edellisessä raskaudessa sikiö on ollut rh+ niin seuraavassa rh- -veriryhmäinen äiti tuottaa vauvaa vasta-aineita, ja uusi sikiö on vaarssa, ellei äitiä lääkitä. Saattaa olla epämääräisesti selitetty, mutta joyenkin tuolla lailla se menee.
[/quote]
Eli kun mun esikoinen on rh+ ja mä olen rh- ja tulen uudestaan raskaaksi, niin alan tuottaa vasta-aineita uutta vauvaa kohtaan ja tarvin lääkityksen? En ole kuullutkaan??
[/quote]
Etkö tosiaan ole kuullut? Sait varmasti rokotteen estämään vasta-aineiden kehittymistä heti edellisen synnytyksen jälkeen.
[/quote]
Joo kyllä sain rokotteen, mutta miksi tarvisin lääkkeet uudessa raskaudessa?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:57"]
Ei keskeytyksillä ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa, sitä ei ole pakko mainita.
[/quote]
Siinä onkin raskaudesta kysymys Vaikuttaa vaikka äidin vasta-aineisiin.
terv. rh-
[/quote]
Siis millä lailla? Uusi raskaus muuttaa sut rh+:ksi?
[/quote]
Miten nii muuttaa? Ei mitenkään. Mutta äidille tulee (voi tulla) vasta-aineita jotka hylkii seuraavaa lasta. Äiti saa rokotteen, mutta mikään rokote ei ole 100%
[/quote]
Ai rh+ -äidille? Mä oon sellainen.
Eiköhän jokainen rh- tiedä nämä asiat ja rh+ ei tarvitse tietääään, koska se ei koske niitä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:09"]Mulla kolme lasta ja kuusi raskautta. Keskenmenoja ne puolet. Ei se vaan tunnu hyvältä kun ne siinä heti etusivulla näkyy. En ole kertonut keskenmenoista kovin monille. En tiedä kuuluuko niistä puhua esim omille lapsilleen. Mutta jos joskus haluaisin vaikka näyttää äitiyskorttia omille tyttärille kun he odottavat lapsia...ei oo kiva että ne siinä vaiheessa miettii että heillä vois olls sisaruksia pienemmällä ikäerolla. Koska oikeastaan en oo muuten aikonut asiasta puhua...Koska se ei tunnu meille isolta asialle ENÄÄ.
[/quote]
Mä olen aikuinen, 23-vuotias, yhden lapsen äiti. Oma äitini koki aikoinaan kolme keskenmenoa. Neljäs raskaus päättyi rv28 siskoni synnyttyä ja myöhemmin myös kuoltua. Itse synnyin rv41. Ollessani raskaana rv25 jouduin kipujen takia sairaalaan ja selvisi ennenaikaisuuden riski. Olin järjettömän onnellinen siitä, että tiesin äitini taustan ja sen tahtoivat myös kuulla lääkärit. Musta olisi typerää jättää kertomatta aikuisille lapsille tuollaista. Siskostani olen tiennyt lapsesta asti, kolmesta muusta kuulin vasta tullessani raskaaksi enkä päivääkään ole katunut kuulemista.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:51"]
[/quote]
Okei, no eipä osunut mikään noista mulle erityisemmin,
t. 2 lasta ja yksi abortti
ja siis varmaan kertoisin, mutta olen ajatellut, että melko turha tieto on, kuten nyt sille vaikuttaa.
[/quote]
huokaus... no anteeksi nyt vaan mutta kun suomen terveydenhoitosysteemi ei nyt vaan pyöri juuri sinun tai kenenkään muun yksittäisen av-mamman henkilökohtaisen hoitohistorian ympärillä. noita asioita kirjataan ylös yllämainituista syistä ja joissain tapauksissa niitä myöhemmin tarvitaan. Vai pitäisikö jonkun äidin tai lapsen, tai molempien kuolla, koska av-mammalle tulee paha mieli kun näkee maininnan 10 vuotta vanhasta keskeytyksestä?
niin, rumasti sanottu, mutta joskus vaan keittää yli näiden minäminä-ihmisten kanssa.
No mulle se abortti ei ollut kahden lapsen jälkeen mikään ongelma, en ole mikään yliherkkä, joka ei osaisi kantaa toimintansa seuraukset. Eli millään taikauskoisella surulla ei ollut enää sijaa, kun niitä lapsia jo oli. Että minkähän lainen lapsi mulla nyt ois ja blaa, blaa. Senkun katsoo noita kahta olemassa olevaa, siinä on ihan riittämiin jälkeiläisiä.
Ja sitäpaitsi mulla ois synnytys vasta elokuussa :P
Enkä aio enää lapsia hankkia, mutta vituttaahan se vähän todistella terveydenhuoltohenkilöstölle kolmesta raskaudesta, joista yksi oli kaikkeen nähden ihan turha. Mulle riittäis hyvin ilmoittaa kaksi. 43
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:54"]
[/quote]
Kaikilla rh- odottajilla seurataan vasta-aineita.
[/quote]
Ehkä ei sitten laskettu odottajaksi kun tein abortin. Neuvolassa en ekassa raskaudessa käynyt, vain lääkärissä ja sitten keskeytys. Ei siis seurattu ekassa raskaudessa.
Ihmiset ovat tyhmiä. Huvikseenhan ne ammatti-ihmiset vain kyselevät, ei ne oikeasti tällä tiedolla mitään tee. Kiusaavat vain.
Niin just.
Siis sanokaas nyt vielä, onko olemassa joku syy miksi minun pitäisi merkitä neuvolakorttiin rv6 tehty lääkkeellinen abortti?
t. rh+
Mullakin on siellä yksi keskenmeno merkittynä, ei haittaa yhtään. Hyvähän se on hoitohenkilökunnan tietää tai ei siitä haittaakaan ole. Luonnollinen vaikkakin ikävä juttu se keskenmeno on, myös hyvin yleinen.
[/quote]