Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjät eivät osaa enää myydä

Vierailija
06.06.2015 |

Tänäänkin olin useassa tilanteessa, jossa ammattitaitoinen ja -haluinen myyjä olisi saanut tehtyä (lisä)myyntiä. Mutta ei tarjottu, suositeltu, eikä yhdessä paikassa tultu edes palvelemaan, jolloin lähdin pois ostamatta.

Meneekö yrityksillä tosiaan näin hyvin, ettei ole tarvetta tehdä rahaa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme miehen kanssa käyneet parikin kertaa autokaupassa, että saisimme tarjouksen. Vaan kukaan ei ole tullut sanomaan edes päivää, vaikka vapaita myyjiä on. Varmaan me keskituloiset insinöörit näytämme ko. kaupassa liian pienituloisilta, mutta en tajua miksi siellä edes sitten Pösöjä myydään, jos halutaan myydä vain isokenkäisille. Autokauppa on juuri paikka, jossa myyjät yleensä tulee asiakkaan luo, jos siellä pitää mennä myyjän luoksen, silloin ei osteta. No saimme pösömme entiseltä paikkakunnalta tutusta liikkeesetä. Eikä sitten marinoita automerkistä, meillä on syymme miksi haluamme pösön. 

Vierailija
22/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako myyjiä lisämyynti, jos ovat vain kesätyössä tai nollasopparilla silloin tällöin? Sitoutunut työntekijä haluaa kehittää myyntitaitojaan ja parantaa yrityksen tulosta, mutta mitä väliä jos käy silloin tällöin töissä. Helpompi piipahtaa tuotteet ja sanoa kiitos hei. Kertoisiko siis enemmän siitä ketä nykyisin kauppoihin palkataan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:00"]

Minun mielestäni suurin ongelma on, etteivät tiedä mistään mitään. Kaikki iäkkäämmät alan ja tuotteet tuntevat myyjät irtisanotaan ja tilalle otetaan nuoria pienemmällä palkalla.  Ammattitaito ja osaaminen katoaa saman tien. Kun kysyy tuotteista jotakin myyjältä, ei tämä nuori osaa eikä tiedä mitään. Pitäisi edes sitten kouluttaa! 

[/quote]

Juuri näin. Minulta hajosi pyykkikone alkuvuodesta ja menin paikalliseen kodinkoneliikkeeseen ostamaan uutta. Parikymppinen tyttönen oli ainoa myyjätär paikalla, eikä hänellä ollut mitään hajua myymistään koneista eikä varmaan pyykin pesusta noin ylipäätään. Siinä yhdessä ihmeteltiin niitä koneita. Lopulta soitin tutulle kodinkonekorjaajalle ja kyselin häneltä, mitä merkkiä hän suosittelisi. Sain rehellisiä vastauksia, että missä koneissa on mitäkin vikoja jne. Sen jälkeen oli helppo tehdä valinta. Ei siitä myyjättärestä ollut mitään apua. Vanhempi ja kokeneempi ehkä olisi jo omannut kokemusta pyykkikoneista ja pyykinpesusta.

Vierailija
24/48 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stokmannilla ei löydä myyjää ja kassa tyhjänä, ei asiakkaitakaan paitsi ohikävelijöitä. Kierrät kerrosta ja yksi myyjä kirjaa tavaroita hyllystä tms. naama nyrpyllä. Tuotteesta kysyessä vastaa vaisusti ja jatkaa hommiaan. Lähdin pois.

Vierailija
25/48 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka sanotte lisämyynnin tarkoittavan automaattisesti tuputtamista ja että on verrattavissa feissareihin, ette selvästi tiedä myymisestä mitään. Ammattitaitoinen myyjä lisämyy asiakkaan huomaamatta. Mites löytyykö teiltä tämmöinen? Eihän tota kannata käyttää jos tätä ei oo. Tää on kans hyödyllinen, pistetäänkö mukaan. Jos otat vielä tän niin laitan toisen sellasen kaupan päälle. Tietty katsoen mitä asiakas on mieltä, jos asiakas sanoo heti ei, niin sitten on turha yrittää lisämyydä, koska se on sitä tuputusta.

Vierailija
26/48 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä itse ex-myyjänä muista, koska olisi kukaan työnantajapuolelta perehdyttänyt tuotteisiinsa. Onneksi minulla on harrastuneisuutta ja tietotaitoa, tuskin olisin muuten pärjännyt. Toki työntekijät jakoivat tietoa ahkerasti keskenään, mutta tuntui hullulta olla töissä paikassa, joka on erikoistunut johonkin, eikä edes kouluta myyjiään!

Vierailija
27/48 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:32"]

Enpä itse ex-myyjänä muista, koska olisi kukaan työnantajapuolelta perehdyttänyt tuotteisiinsa. Onneksi minulla on harrastuneisuutta ja tietotaitoa, tuskin olisin muuten pärjännyt. Toki työntekijät jakoivat tietoa ahkerasti keskenään, mutta tuntui hullulta olla töissä paikassa, joka on erikoistunut johonkin, eikä edes kouluta myyjiään!

[/quote]

Asiakkaana arvostan kyllä edes yrittämistä, sitä että myyjän kanssa yhdessä pähkäillään. You know, meillä on yhteinen ongelma. Aina joku ohjekirja tai muu löytyy, jossa on kovaa faktaa.

Vierailija
28/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näinhän se menee. Olen kesätöissä myyjänä suuren ketjun myymälässä, mutta sielläkin pitää kouluttaa itse itseään ja hankkia vapaa-ajalla lisätietoa tuotteista. Jotkut asiakkaat sanovat aika suoraan, jos ei osaa kertoa tuotteista riittävästi. Mutta toisaalta typerää olettaa, että yritykset löytäisivät joka kesä jostain superpäteviä työntekijöitä muutaman kuukauden työsuhteeseen huonolla palkalla... 

Vierailija
29/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 00:11"]

[/quote]

Näinhän se menee. Olen kesätöissä myyjänä suuren ketjun myymälässä, mutta sielläkin pitää kouluttaa itse itseään ja hankkia vapaa-ajalla lisätietoa tuotteista. Jotkut asiakkaat sanovat aika suoraan, jos ei osaa kertoa tuotteista riittävästi. Mutta toisaalta typerää olettaa, että yritykset löytäisivät joka kesä jostain superpäteviä työntekijöitä muutaman kuukauden työsuhteeseen huonolla palkalla... 

[/quote]

Et kai tosissaan opiskele omalla ajalla ja pelaa näin suoraan työnantajan pussiin?

Vierailija
30/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:25"]

Me olemme miehen kanssa käyneet parikin kertaa autokaupassa, että saisimme tarjouksen. Vaan kukaan ei ole tullut sanomaan edes päivää, vaikka vapaita myyjiä on. Varmaan me keskituloiset insinöörit näytämme ko. kaupassa liian pienituloisilta, mutta en tajua miksi siellä edes sitten Pösöjä myydään, jos halutaan myydä vain isokenkäisille. Autokauppa on juuri paikka, jossa myyjät yleensä tulee asiakkaan luo, jos siellä pitää mennä myyjän luoksen, silloin ei osteta. No saimme pösömme entiseltä paikkakunnalta tutusta liikkeesetä. Eikä sitten marinoita automerkistä, meillä on syymme miksi haluamme pösön. 

[/quote]

OT, mutta mikä se syy mahtaa olla?

Vierailija
31/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:25"]

[/quote]

OT, mutta mikä se syy mahtaa olla?

[/quote]

Saamme molemmat siinä hyvän ajoasennon ja hinta on kohtuullinen sekä omalla paikkakunnalla myyjä on kiva. Uudelta ei kyllä enää osteta, menee merkki vaihtoon - vaikka merkkihuollosta on kyllä hyvä kokemus, yksi vasta. 

Vierailija
32/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:50"]

vaikka merkkihuollosta on kyllä hyvä kokemus, yksi vasta. 

[/quote]

Hyvä juttu, koska lisää on odotettavissa ;)

Vierailija
33/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 15:31"]

Kiinnostaako myyjiä lisämyynti, jos ovat vain kesätyössä tai nollasopparilla silloin tällöin? Sitoutunut työntekijä haluaa kehittää myyntitaitojaan ja parantaa yrityksen tulosta, mutta mitä väliä jos käy silloin tällöin töissä. Helpompi piipahtaa tuotteet ja sanoa kiitos hei. Kertoisiko siis enemmän siitä ketä nykyisin kauppoihin palkataan?

[/quote]

Mulla on nollasoppari ja ei kiinnosta lisämyynti, koska meillä se on pakotettua. Lisämyyntituotteet ovat ainoastaan makeisia. Eli on siis tietyt tuotteet, mitä pitää tarjota asiakkaille. Harva haluaa ostaa ylihintasta suklaapatukkaa. Toki jos on hyvä tarjous tai asiakkaan muihin ostoksiin sopiva tuote, silloin myyn. Muuten mun mielestä riittää, että tiskin vieressä on iso kyltti "3 kpl 2 eurolla" tai vastaavaa.

Vierailija
34/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat ketjut käyttävät kiertäviä työntekijöitä. Siinä ei voi millään tietää, missä mitäkin tuotteita on tai onko niitä. Kun on yhden päivän yhdessä liikkeessä ja toisen jossain toisessa, niin on ihan yhtä ymmällään asiakkaan kanssa. Kovasti yritän aina etsiä ja ilmaisen tietenkin asiakkaalle olevani ensimmäistä päivää siellä. Joskus joudun sanomaan, etten löytänyt, ja muutaman tunnin kuluttua näenkin tuotteen jossain ihan käsittämättömässä paikassa, kuten hammasharjoja piilossa tiskin alla.

Vierailija
35/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 00:14"]

Et kai tosissaan opiskele omalla ajalla ja pelaa näin suoraan työnantajan pussiin?

[/quote]

Etkai vaan koulussa opiskellut mitään ja näin pelannut suoraan opettajan pussiin?

Ts. asioista selvän ottaminen ja oppiminen on kyllä ihan ammattitaidon kerryttämistä itselleen.  

Vierailija
36/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:45"]

[/quote]

Etkai vaan koulussa opiskellut mitään ja näin pelannut suoraan opettajan pussiin?

Ts. asioista selvän ottaminen ja oppiminen on kyllä ihan ammattitaidon kerryttämistä itselleen.  

[/quote]

Niinpä. Siitä saa hyvän työtodistuksen ja seuraavan työpaikan helpommin.

Vierailija
37/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 18:28"]

Tänäänkin olin useassa tilanteessa, jossa ammattitaitoinen ja -haluinen myyjä olisi saanut tehtyä (lisä)myyntiä. Mutta ei tarjottu, suositeltu,

[/quote]

Onkohan ap vielä paikalla kertomassa näistä tilanteista tarkemmin. Tuo aloitus nimittäin kuulostaa lähinnä siltä, että hän on ollut kassalla maksamassa ja huomannut siinä jotain muuta tarpeellista. Mutta kun myyjä ei suoraan keksinyt kysyä, tarjota tai suositella, niin ap päätti, ettei ostakaan. Täytyy aika avuton olla, jos ei osta haluamaansa tuotetta vain siksi, ettei toinen siitä suoraan ehdota.

Vierailija
38/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinkonemyyjän tärkein myyntiargumentti on muistaa todeta, että "itselläni on juuri samanlaisen", -no olipa yllätys;D

Vierailija
39/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 00:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole kiva kuunnella p*skaa asiakkailta, jos ei osaa kertoa tuotteista...

Vierailija
40/48 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, jos se turhan tyrkyttäminen vaan loppuu!

Aivan upea tilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä