Uudet naapurit ja niiden koira
Seinänaapuriimme muutti oikein mukava perhe joilla on iso, kiltti koira. Nyt kuitenkin viime aikoina oon alkanut kuulemaan järkyttävää räksytystä ja ulvontaa naapurista. Ilmeisesti koira siis haukkuu aina kun ihmiset eivät ole kotona. Meillä on itselläkin koira ja sanoinkin ystävällisesti naapureille asiasta että ovatko he tietoisia koiran haukkumisesta. Naapuri nauraen totesi ja sanoi että sehän se yksi syy olikin miksi muutettiin. Totesi myös että ei kai se nyt voi haitata kun aika hyvät äänieritykset kuitenkin asunnossa on. Sinällään totta, haukkuminen ei tosiaan kuulu meidän koko asunnossa vaan kahdessa makkarissa jotka ovat siis naapurin asuntoa lähimpänä. Olin kyllä aika hämmästynyt. Kyse siis omistusasunnoista. Ja kyllä, minua ainakin häiritsee paljon kun koiran räksytys kuuluu useita tunteja päivässä, vaikkakin "vaan" makuuhuoneissa.
Miten toimisitte? Otanko asian esille taloyhtiön kokouksessa vai keskustelenko uudestaan naapurin kanssa?
Kommentit (3)
Meillä vähän samanlainen tilanne. Seinänaapurin sinänsä kivat ja suloiset isokokoiset koirat ulvovat ja haukkuvat tuntikausia aina silloin, kun ihmisiä ei ole kotona. Ja meillä äänet tosiaan kuuluvat koko asuntoon, riippuen vähän siitä, missä kohti asuntoa koirat äännellessään ovat.
Ulvonta ja haukunta on suorastaan sydäntäraastavaa, en usko seinänaapurien edes ymmärtävän miten kovaa ja pitkäkestoisesti heidän koiransa aina yksinollessaan todella ääntelevät. Olemme asiasta sanoneet, mutta ei tuntunut menevän oikein perille. Kun "eihän sellaista koiraa ole joka ei haukkuisi". Naapurisovun vuoksi en viitsi asiasta isännöitsijälle valittaa. Pikkuhiljaa ääniin on tottunut ja kohtahan tästä kuitenkin muutetaan.
Voi mitä ääliöitä koiranomistajia. Se ongelma ei ole vaan se, että koira haukkuu ja ulvoo yksin vaan siihen on syynä koiran ahdistuneisuus ja huono olo yksin kun ei ole opetettu siihen kunnolla. Koittaisin vielä vaikka ehdottaa, että jättävät päiväksi esim. tietokoneen kuvaamaan ja äänittämään koiria ja jos ei mitään tehdä asialle niin ottaisin asian kyllä esille sitten ylempien tahojen kanssa.
Itse ensin yritäisin keskustella naapurin kanssa, jos ei toimi niin ilmoitus taloyhtiölle ja jos sekään ei tuota tulosta niin kyllä ottaisin esiin osakaskokouksessa.
Vaikka olisi kuinka hyvät äänieristykset niin voisi olla että tekisitte yö vuoroja jolloin koiran haukunta häiritsisi untanne ja muutenkaan ei lemmikieläimet saa aiheuttaa naapurille asumismukavuuden laskua.