Mikä tehtävä on renkaiden kulutuspinnan urilla?
1. Parantaa pitävyyttä kuivalla asfaltilla
2. Ohjata sateella pois renkaan ja tien välistä
3. Parantaa pitoa lumisella tiellä
Niin kumpi? Tiedän että ainaki tuo 2 mutta mikä muu viel?😭😭
Kommentit (6)
Ensisijainen syy on 2.
Jos tie olisi aina kuiva asvaltti parhaan pidon voisi saada ilman uria niinkuin rata-autoilussa.
Talvella lamelleilla, niiden kuvioinnilla ja pehmeällä seoksella saadaan paremmin ote liukkaasta tienpinnasta. Isommat urat renkaissa on edelleen siirtämässä vettä pois alta, koska talvirenkailla ajetaan paljon nollakeleillä.
4. Jäähdyttää renkaan pintaa, koska tavan autoilija ei voi vaihtaa renkaita joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
4. Jäähdyttää renkaan pintaa, koska tavan autoilija ei voi vaihtaa renkaita joka viikko.
Millä tavalla urat lisää jäähtymistä? Ja miten se tavallisessa autoilussa näkyisi?
Enitenhän ajaessa lämpenee se uloin tietä vasten oleva pinta, mutta kun siihen lisätään urat ne uran kulmat lämpenee enemmän. Rengas materiaalina ei ole lämmönjohde, joten eihän se lämpö siirry uriin nopeampaa kuin se on pyöriessään taas irti tien pinnasta ja jäähtymässä liki kierroksen verran..
No ne ovat silkka markkinointikikka, sitä differentoutumista. Erilaisilla kuvionneilla yritetään erottautua kilpailijoista. Maksetuilla testeillä sitten todistellaan oman renkaan paremmuutta ja sillä perusteella hilataan hinnat pilviin
Säästetään kumia voittojen maksimoimiseksi. Maksat tyhjästä.