Haluatko kysyä jotain lapsettomuudesta kärsivältä VL-naiselta?
Olen siis 23-vuotias nainen, naimisissa olen ollut vuoden ja lapsia meille ei ole siunaantunut.
Kysymykset mielellään aiheeseen liittyen =)
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:59"]
Mitä miehesi ajattelee? Olisiko hän ollut valmis hoitoihin? Tsemppiä sinulle, olet saanut joitain häijyjä vastauksia. Kyllähän Jeesuskin kärsi isänsä tahdosta, mutta taipui siihen, ei Jumalan tahdon seuraaminen ole mikään helppo tie.
[/quote]
Keskusteltiin tästä silloin kovasti. Olin tietysti diagnoosin saadessani hyvin surullinen, mutta hän tuki minua. Hän oli ensimmäinen joka sanoi että Jumalalla on minun kohdalleni suurempi suunnitelma. Sanoi myös suostuvansa hoitoihin jos minä niin tahdon. Olen myös onnekas, sillä kun lapsettomuutemme tulee puheeksi niin mies on hyvin kärkkäästi puolustamassa minua.
Kirjoitit hyvin tuossa ylempänä. Kiitos viestistäsi.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:25"]
En halua kysyä mitään, mutta voin lohduttaa, että vuosi on vielä lyhyt aika. Me odotimme lasta yli 5 vuotta. Hänet saatiin alulle hedelmöityshoidoilla ( IVF). Jos olette nyt vuoden yrittäneet, niin voitte mennä tutkimuksiin. Joskus saattaa olla vain pientä vaivaa, joka saadaan toimimaan esim. kevyillä hormonihoidoilla.
[/quote]
Onnittelut teille!
Vuosi on lyhyt aika, mutta diagnoosi minulla on ollut jo pitempään. Olisimme jo heti diagnoosin saatuamme voineet mennä hoitoihin, mutta valitsimme sen tien jonka Jumala on meille valinnut. Lapsi siis tulee jos on tullakseen. Sillä välin keskityn opiskeluun ja uraani.
ap
[/quote]
Miten siis kärsit? Eikö Jumalan valitsema tie ole aina se paras tie?
Olet ristiriitainen nyt.
[/quote]
Vastasin jo tähän aiemmin. Mielestäni kärsimys kuuluu elämään, ja se on Jumalan tapa kasvattaa ihmistä. Mielestäni tässä ei ole mitään ristiriitaista.
ap
[/quote]
No, miksi sinä juuri tarvitset tätä "kärsimystä", muttei naapurisi, jolla on jo iässäsi viisi lasta.
Ettet vain olisi masturboinut? Tai jotain muuta kamalaa syntiä tehnyt?
[/quote]
En ajattele tätä rangaistuksena. Ajattelen, että Jumalalla on minulle jokin toinen suunnitelma, johon eivät ainakaan toistaiseksi lapset kuulu.
ap
[/quote]
Kaikki hyvin siis?
Miksi ylipäänsä teit sitten aloituksen aiheesta?
[/quote]
Eihän tuo poissulje sitä, etteikö ap voisi tuntea surua tilanteestaan. Kyllä minäkin olisin mielelläni äiti, mutta minä en ehtinyt löytää edes miestä ajoissa. Olen löytänyt elämästä muuta sisältöä, mutta tietysti lapsettomuus on haikeaa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:58"]
En halua kysyä mitään, mutta voin lohduttaa, että vuosi on vielä lyhyt aika. Me odotimme lasta yli 5 vuotta. Hänet saatiin alulle hedelmöityshoidoilla ( IVF). Jos olette nyt vuoden yrittäneet, niin voitte mennä tutkimuksiin. Joskus saattaa olla vain pientä vaivaa, joka saadaan toimimaan esim. kevyillä hormonihoidoilla.
[/quote]
Onnittelut teille!
Vuosi on lyhyt aika, mutta diagnoosi minulla on ollut jo pitempään. Olisimme jo heti diagnoosin saatuamme voineet mennä hoitoihin, mutta valitsimme sen tien jonka Jumala on meille valinnut. Lapsi siis tulee jos on tullakseen. Sillä välin keskityn opiskeluun ja uraani.
ap
[/quote]
Olet ristiriitainen nyt.
[/quote]
Vastasin jo tähän aiemmin. Mielestäni kärsimys kuuluu elämään, ja se on Jumalan tapa kasvattaa ihmistä. Mielestäni tässä ei ole mitään ristiriitaista.
ap
[/quote]
No, miksi sinä juuri tarvitset tätä "kärsimystä", muttei naapurisi, jolla on jo iässäsi viisi lasta.
[/quote]
En ajattele tätä rangaistuksena. Ajattelen, että Jumalalla on minulle jokin toinen suunnitelma, johon eivät ainakaan toistaiseksi lapset kuulu.
ap
[/quote]
Kaikki hyvin siis?
[/quote]
Tämä aihe on tabu meidän yhteisessö, ajattelin että muillakin saattaisi olla kysyttävää.
Meillä tosiaan on kaikki hyvin ja innolla odotetaan tulevaa =)
ap
Ap, tsemppiä kovasti. Olen itse tahattomasti lapseton (yli neljä vuotta yritetty) ja lisäksi minulla on paljon vl-tuttuja. Ärsyttää, kuinka tökerösti tässäkin keskustelussa tullaan kyseenalaistamaan vanhoillislestadiolaisuutta kokonaisuutena ymmärtämättä sitä, että kaikissa yhteisöissä on omat ongelmansa ja lieveiömiönsä.
Ihana mies sinulla. Pitäkää huoli avioliitostanne. Mikä on diagnoosisi?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:15"][/quote] Eihän tuo poissulje sitä, etteikö ap voisi tuntea surua tilanteestaan. Kyllä minäkin olisin mielelläni äiti, mutta minä en ehtinyt löytää edes miestä ajoissa. Olen löytänyt elämästä muuta sisältöä, mutta tietysti lapsettomuus on haikeaa.
[/quote]
Tietysti tunnen välillä haikeutta, mutta hyväksyn tilanteemme. Kun on koko ikänsä kasvanut uskoen siihen että minusta tulee äiti voi olla vaikea yrittää keksiä muuta sisältöä elämäänsä. Minulla onneksi on ollut mahdollisuus opiskella sellaista alaa josta olen kiinnostunut, ja sen kautta auttaa muita ihmisiä.
Minua harmittaa puolestasi että lasten saanti jäi sinun kohdallasi miehestä (tai hänen puutteestaan) kiinni. En tiedä uskotko Jumalaan, mutta Hänellä on Sinulle suunnitelma. <3 ap
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:59"]Tätä keskustelua lukiessa täytyy ihmetellä joidenkin ihmisten suhtautumista apseen, joka vaikuttaa fiksulta nuorelta naiselta uskostaan huolimatta. Mikä saa ihmisen suhtautumaan lestaadiolaisuuteen niin vihamielisesti?????
[/quote]
Ylipäätään tästä keskustelusta voi rivien välistä lukea ihmisten tarpeen raivolla kyseenalaistaa toisten usko ja uskonto. Ja lisäksi sotkea kyseenalaistamiseensa väärät faktat ja kummalliset olettamukset.
Jos olette käyneet biologian tunnilla niin vuoden yrittäminen tuloksetta lasketaan jo lapsettomuudeksi! 35-40 vuotiailla voidaan puhua jo puolesta vuodesta.
(En tajua miten niin monella voi olla noin suuri viha vl:iä kohtaan.....)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:15"][/quote] Eihän tuo poissulje sitä, etteikö ap voisi tuntea surua tilanteestaan. Kyllä minäkin olisin mielelläni äiti, mutta minä en ehtinyt löytää edes miestä ajoissa. Olen löytänyt elämästä muuta sisältöä, mutta tietysti lapsettomuus on haikeaa.
[/quote]
Tietysti tunnen välillä haikeutta, mutta hyväksyn tilanteemme. Kun on koko ikänsä kasvanut uskoen siihen että minusta tulee äiti voi olla vaikea yrittää keksiä muuta sisältöä elämäänsä. Minulla onneksi on ollut mahdollisuus opiskella sellaista alaa josta olen kiinnostunut, ja sen kautta auttaa muita ihmisiä.
Minua harmittaa puolestasi että lasten saanti jäi sinun kohdallasi miehestä (tai hänen puutteestaan) kiinni. En tiedä uskotko Jumalaan, mutta Hänellä on Sinulle suunnitelma. <3 ap
[/quote]
Vl olen minäkin enkä tietysti voi tietää, olisinko edes saanut lapsia, kun ikä tuli vastaan. Elämä täyttyy aina jollakin, eri vaiheissa eri asioilla.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:21"]
Ap, tsemppiä kovasti. Olen itse tahattomasti lapseton (yli neljä vuotta yritetty) ja lisäksi minulla on paljon vl-tuttuja. Ärsyttää, kuinka tökerösti tässäkin keskustelussa tullaan kyseenalaistamaan vanhoillislestadiolaisuutta kokonaisuutena ymmärtämättä sitä, että kaikissa yhteisöissä on omat ongelmansa ja lieveiömiönsä. Ihana mies sinulla. Pitäkää huoli avioliitostanne. Mikä on diagnoosisi?
[/quote]
Monien ihmisten on vaikea ymmärtää vanhoillislestaadiolaisuutta. On hieman erikoista, että vapaamielisiksi itseään tituleeraavat ihmiset kokevat meidän tapamme elää ja uskoa jotenkin vääräksi.
Olen samaa mieltä, minua on siunattu aivan ihanalla miehellä! Toki liittomme on vielä tuore, mutta uskon viettäväni hänen kanssaan onnellisen elämän.
Kiitoksia tsempeistä! Samoin tsemppiä Sinulle, toivottavasti Jumala suo teille lapsen tavalla tai toisella. <3
Minulla on diagnosoitu vaikea endometrioosi. Raskautuminen on lähes mahdotonta ilman hedelmöittymishoitoja, toki pienen pieni mahdollisuus raskauteen on. =)
ao
Lisäksi on myös yhteinen omatunto. Se seurakuntaäiti.
Anteeksi, mutta mikä on VL-nainen?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:59"]
Mitä miehesi ajattelee? Olisiko hän ollut valmis hoitoihin? Tsemppiä sinulle, olet saanut joitain häijyjä vastauksia. Kyllähän Jeesuskin kärsi isänsä tahdosta, mutta taipui siihen, ei Jumalan tahdon seuraaminen ole mikään helppo tie.
[/quote]
Helpommalla pääsee kun seuraa ihan omaa tietään, ei jonkun satuolennon.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:47"]Anteeksi, mutta mikä on VL-nainen?
[/quote]
Yritetäänpä nyt kaikki yhdessä taas. Lyhenteellä VL viitataan usein vanhoillis-lestadiolaisuuteen, joka on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yksi uskonnollinen haarauma. Haarauma on alunperin lähtenyt Lars Levi Laestediuksen voimakkaasta vaikutuksesta erityisesti Pohjanmaalla. Vanhoillis-lestadiolaisia on kuitenkin laajasti ympäri maata.
VL jakaa paljon mielipiteitä. Monet kokevat vanhoillis-lestadiolaisten elintavat itselleen uhkaavina, vaikka harvoin ongelmia suoranaisesti ulospäin on. VL:t itse kutsuvat itseään ja "omiaan" useimmiten uskovaisiksi tai "meikäläisiksi".
Vanhoillis-lestadiolaisuudessa yleistä on, että yhteisö hoitaa itse omat syntianteeksiantonsa, mikä on johtanut hankaliin tilanteisiin joskus muunmuassa hyväksikäyttötapauksissa. Tyypillistä on myös kehottaa jättämään perheiltä pois ehkäisy, mikä nähdään naisten alistamisena. Yhteisöistä nostetaan usein herkästi esiin lähinnä niitä suurelle yleisölle negatiivisena näyttäytyvät piirteet.
VL:a haukutaan usein erilaisilla termeillä ja koko liikettä kutsutaan lahkoksi, mikä on usein aika loukkaava nimitys.
Kerro ap ledtadiolaisuuden eroja. Mitens ns. Uuslestadiolaiset eroavat vanhoillisista?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:49"]Kerro ap ledtadiolaisuuden eroja. Mitens ns. Uuslestadiolaiset eroavat vanhoillisista?
[/quote]
Voisitko sinä nyt pitää esitelmän suomalaisuuden ja tanskalaisuuden eroista? Mistä oletat ap:n osaavan antaa lausuntoa uuslestadiolaisuudesta?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:49"]Kerro ap ledtadiolaisuuden eroja. Mitens ns. Uuslestadiolaiset eroavat vanhoillisista?
[/quote]
Voisitko sinä nyt pitää esitelmän suomalaisuuden ja tanskalaisuuden eroista? Mistä oletat ap:n osaavan antaa lausuntoa uuslestadiolaisuudesta?
[/quote]
Esitelmän? Pyysin listaamaan EROJA.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:49"]Kerro ap ledtadiolaisuuden eroja. Mitens ns. Uuslestadiolaiset eroavat vanhoillisista?
[/quote]
[/quote]
Ap kysyi, haluaako joku kysyä häneltä jotakin. Mikä sinun ongelma on?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:58"]
[/quote]
Onnittelut teille!
ap
[/quote]
Olet ristiriitainen nyt.
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Kaikki hyvin siis?