Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenpaineen hoito kotikonstein

Vierailija
05.06.2015 |

Miten olette saaneet verenpaineet laskemaan kotikonstein? Minulla tilanne on siis se, että verenpaineet noussut kahdessa vuodessa aika huimasti, mutta tilanne vielä ok (n. 135/85), eli vielä olisi mahdollisuus itse vaikuttaa tilanteeseen. En vain tiedä miten: en polta, olen hoikka/normaalipainoinen, suolan käyttö aika vähäistä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, kannattaa myös selvittää ruokavalion osuus, esim. jotkut yrtit saattavat laskea verenpainetta.

Vierailija
2/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga, rentoutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole saanut verenpainetta laskemaan kotikonstein, vaikka olen tehnyt kaiken voitavani. Mainitsemiesi asioiden lisäksi liikuntaa kannattaa harrastaa säännöllisesti, huolehtia riittävästä yöunesta, välttää tulehduskipulääkkeiden käyttöä (parasetamoli on sallittu, mutta aspiriini tai burana eivät) ja syödä tummaa suklaata ja punajuurta. Mutta joskus mikään muu ei auta kuin lääkärin määräämät lääkkeet.

Vierailija
4/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaisin magnesiumlisä! Ja kiinnitä huomiota siihen, että ravinnosta tulee riittävästi sekä magnesiumia että kaliumia. Eli paljon kasvikunnan tuotteita. 

Vierailija
5/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullutkaan, että magnesiumista voisi olla hyötyä! Täytyy kokeilla. En ole ap, mutta toinen, jolla korkeampikin verenpaine välillä.

Vierailija
6/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

168/113... Pitäskö mennä lääkäriin? Perusterve 25v.

Vierailija
7/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:29"]

[/quote]

Ehdottomasti pitäisi! Hoitamaton verenpainetauti voi aiheuttaa mm. aivoinfarktin tai sydämen vajaatoiminnan. 

Vierailija
8/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:29"]168/113... Pitäskö mennä lääkäriin? Perusterve 25v.
[/quote]

No pitäisi! Noilla lukemilla et ole perusterve.

Vierailija
9/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun soitin niin hoitaja naurahti ettei nyt noin nuorella, väärin mittasit :( täytyy koettaa uudestaan kun lukemat on taas nousseet -7-

Vierailija
10/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:29"]

[/quote]

Olikohan mittausvirhe? Kokeilepa mitata uudelleen. :)

Vierailija
11/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:40"]

Viimeksi kun soitin niin hoitaja naurahti ettei nyt noin nuorella, väärin mittasit :( täytyy koettaa uudestaan kun lukemat on taas nousseet -7-

[/quote]

Munkin tapauksessa sekä hoitaja, että lääkäri jotenkin vähättelee tilannetta vain koska olen nuori ja normaalipainoinen, vaikka ei oikeasti kai ole kovin normaalia reilussa vuodessa päästä ihanne paineista korkean rajoille. :( ap

Vierailija
12/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:29"]

[/quote]

Olikohan mittausvirhe? Kokeilepa mitata uudelleen. :)
[/quote]

Näytti toisella kerralla 166/109, en siis usko :) otan nyt äitin mittarin lainaan itselleni, sinne tallentuu lukemat niin on todistetta lääkärille :)

Vierailija
13/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös kokeilla mitata aamulla, hyvin nukutun yön jälkeen niin ettei nouse ollenkaan sängystä ylös ennen mittausta. Jos on ollut touhukas päivä, niin paineet saattaa vähän nousta mutta tärkeintä on että yöllä laskee normaaliksi. Verenpaineen kuuluukin vaihdella pitkin päivää. Ja arkiliikunta on ihan ehdottoman tärkeää myös sen normaalin hikiliikunnan vuoksi mitä toivottavasti kaikki harrastaa useamman kerran viikossa. 

Itselläni myös liian korkeat paineet, ikää 29-v, olen hoikka, nainen, kasvissyöjä, en tupakoi, olen jättänyt salmiakin ja lakritsin pois ruokavaliosta jne. Sukuvialle ei kukaan voi mitään, mutta omilla toimillaan voi yrittää estää verenpainetautia pahenemasta entisestään. 

Vierailija
14/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Liikuntaa pitäisi kyllä lisätä, nyt liikun arkiliikunnan (työmatkat yhteensä noin 1h päivässä) lisäksi vain satunnaisesti sellaista oikeaa hikiliikuntaa. Hyvät yöunet eivät valitettavasti ole vielä mahdolliset, koska lapsi on pieni (syntymän jälkeen ne verenpaineet pomppasi nykyisiin lukemiin), mutta toivottavasti tilanne tasaantuu lähiaikoina. :)

Vierailija
15/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuorsaa tai on todella väsynyt päivisin, niin kannattaa myös selvittää ettei ole uniapnea. Voi olla myös nuorella ja normaalipainoisella. 

Vierailija
16/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis mitannut paineita kotioloissa omassa rauhassa vai ainoastaan lääkärin/terkkarin vastaanotolla? Eihän sinulla ole käytössä jotain lääkitystä (esim. hormoniehkäisy), joka voisi nostaa paineita? Syötkö paljon lakuja tai salmiakkia?

Vierailija
17/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:52"]

Oletko siis mitannut paineita kotioloissa omassa rauhassa vai ainoastaan lääkärin/terkkarin vastaanotolla? Eihän sinulla ole käytössä jotain lääkitystä (esim. hormoniehkäisy), joka voisi nostaa paineita? Syötkö paljon lakuja tai salmiakkia?

[/quote]

Olen mitannut pari kertaa äitini mittarilla, mutta siis lähinnä lääkärin/terkkarin luona. Ei ole mitään lääkitystä tai hormoneita käytössä, lakua tai salmiakkia en syö juuri lainkaan. Kahvinkin juonnin lopetin jo kokonaan kerran, mutta nyt olen taas alkanut juomaan kupin tai kaksi päivässä. Lääkäri on kuitannut asian stressillä, mutta kun en koe olevani stressaantunut ja suvussa on paljon korkeaa verenpainetta niin siksi mietityttää tämä nousu. :) ap

Vierailija
18/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että johtuu tilanteessasi vain huonoista unista. Toivottavasti tasaantuu kun lapsi kasvaa.

Vierailija
19/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:52"]Oletko siis mitannut paineita kotioloissa omassa rauhassa vai ainoastaan lääkärin/terkkarin vastaanotolla? Eihän sinulla ole käytössä jotain lääkitystä (esim. hormoniehkäisy), joka voisi nostaa paineita? Syötkö paljon lakuja tai salmiakkia?
[/quote]

Kotioloissa rauhassa, käytän hormoniehkäisyä (lääk. suositus), en ole pitkään aikaan syönyt lakuja :) tupakin lopetin ja normaalipainoinen olen. Suvussa myös verenpainetautia, mm. Isovanhemmilla ollut infarkteja. Terv. 7.

Vierailija
20/23 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuista yöunista, olen jatkuvasti väsynyt. Nukun vapaapäivinä joskus jopa 12 tunnin yöunet! ja heräilen öisin. Voisiko se nostaa noin korkeat paineet sukutaustan kanssa? -7-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan