Täh? Vanhuksille ei voi antaa nokkamukeja, kun ne ovat niin rumiakin....
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015060519810939_uu.shtml
sanokaa, että tämä ei ole totta...
Kommentit (10)
Onhan nokkamukissa toki suurempi aspiraatioriski eikä sitä tule käyttää nielemisvaikeuksista kärsivillä. Mutta että kaikilta kieltoon ja vielä julkiset perustelut olivat tuota luokkaa, huh huh! :/
Toivottavasti vanhuksia ei kuole tuon typerän kiellon vuoksi... siis miksi ihmeessä haastateltava sanoo, että jonkun taideteollisen korkeakoulun ihmisen pitäisi suunnitella nokkamuki... siis onko tuo vitsi? Ei tuollaisilla asioilla pitäisi vitsailla. Tuskin ne vaipat tai tai sairaalapyjamatkaan kauniita ovat, mutta tarpeellisia paikassaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:10"]
Onhan nokkamukissa toki suurempi aspiraatioriski eikä sitä tule käyttää nielemisvaikeuksista kärsivillä. Mutta että kaikilta kieltoon ja vielä julkiset perustelut olivat tuota luokkaa, huh huh! :/
[/quote]
Ymmärrän riskit, mutta eikö voisi käyttää maalaisjärkeä. Ja varmasti siinä juoman annostelemisessakin voi käyttää järkeä. Ei vanhukselle tarvitse koko mukillista kaataa nieluun kerralla...
Nokkamukien nokat on aika hankalia pestäviä. Ennen juotettiin keitotkin nokkamukista.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:10"]
[/quote]
Ymmärrän riskit, mutta eikö voisi käyttää maalaisjärkeä. Ja varmasti siinä juoman annostelemisessakin voi käyttää järkeä. Ei vanhukselle tarvitse koko mukillista kaataa nieluun kerralla...
[/quote]
Kyllä kyllä. Olen samaa mieltä. Nokkamuki on todella hyvä esimerkiksi sellaisille vanhuksille jotka pystyvät ottamaan mukin itse pöydältä eikä tarvitse pelätä läikkymistä. Samoin ruokailussa muuten avustettava saattaa pystyä nokkamukista hörppimään itse, mikä pitää yllä sitä vähäistäkin toimintakykyä ja tunnetta elämänhallinnasta ja osallisuudesta. Pieniä asioita meille nuorille ja terveille, mutta merkitys vanhukselle saattaa olla suuri. Maalaisjärjen käyttö olisi suotavaa, ei niitä nokkamukeja kaikilta tarvitse kieltää. Tai sitten pitää olla korvaavat välineet juomiseen ja juottamiseen. Ei lusikalla saa nesteytettyä tarpeeksi. Tunnen syvää myötähäpeää sen oh:n (?) puolesta. Jos hän olisi perustellut asiansa vaikka tuolla aspiraatioriskillä, tuskin tästä ihan tällainen paskamyrsky olisi noussut. T. 3
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:10"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä kyllä. Olen samaa mieltä. Nokkamuki on todella hyvä esimerkiksi sellaisille vanhuksille jotka pystyvät ottamaan mukin itse pöydältä eikä tarvitse pelätä läikkymistä. Samoin ruokailussa muuten avustettava saattaa pystyä nokkamukista hörppimään itse, mikä pitää yllä sitä vähäistäkin toimintakykyä ja tunnetta elämänhallinnasta ja osallisuudesta. Pieniä asioita meille nuorille ja terveille, mutta merkitys vanhukselle saattaa olla suuri. Maalaisjärjen käyttö olisi suotavaa, ei niitä nokkamukeja kaikilta tarvitse kieltää. Tai sitten pitää olla korvaavat välineet juomiseen ja juottamiseen. Ei lusikalla saa nesteytettyä tarpeeksi. Tunnen syvää myötähäpeää sen oh:n (?) puolesta. Jos hän olisi perustellut asiansa vaikka tuolla aspiraatioriskillä, tuskin tästä ihan tällainen paskamyrsky olisi noussut. T. 3
[/quote]
Juuri nämä itse nokkamukista juovat on nyt isoimassa vaarassa kuivua. Ne ketkä muutenkin syötetään kyllä saa sen nesteen. Ne ketkä pysyy itse syömään ja juomaan ei välttämättä halua apua ja ilman nokkista ei juomat pysy lasissa vaan läikkyy ja vanhus jättää sitten juomatta. ... apua!
Yleensä iltalehden kommentit ovat melkoista tuubaa, mutta siellä oli nyt yksi helmi. Sanottiin vähän sinne päin, että tuollaiset johtajat on kiellettävä, koska ne ovat yleensä aika rumia.
Aivan käsittämätöntä. Meillä kuihtuisi välittömästi 4 asukkia jos nokkamukit poistettaisiin. Ja tosiaan juottamiseen teelusikalla tarvittaisiin yksi työntekijä lisää pelkästään siihen hommaan. Ei pitkälle dementoituneet ymmärrä mitä pillillä pitäisi tehdä. Osalla suu ei aukea sen vertaa että normaali ruokalusikka mahtuisi. Rääkkäystä! Onko tässä tarkoitus säästää vaippakuluissa?!
Ei oo totta...jollakulla on kyllä pikkuisen noussut vallankäyttö päähän...
Ihan uskomaton juttu, ei pysty ymmärtämään.