Sairastin koronan, vieläkö pitäisi käyttää maskia
Kysymys otsikossa. En oikein ymmärrä, mitä se maski enää tekisi. Olen sairastanut koronan kaksi viikkoa sitten. Se voi toki tarttua uudestaan, mutta ei sentään heti. Maskillahan minä suojaan muita, niin mihin sitä enää tarvitsen?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Luin useammankin jutun, joissa toistettiin samaa: muutamaksi kuukaudeksi on erittäin todennäköisesti immuuni. Etenkin kuin sairastin omikronin. Delta on jo väistymässä eikä se ole edes herkkä tarttumaan. Hyvin harvinaista on uudelleensairastuminen, ainakaan oireellinen.
Ja juu, nythän te tulette kuorossa huutamaan että juuri se oireeton on vaaraksi muille. Sanon vaan, että elämä on vaarallista ja kotiinkin on moni jäänyt viime sijoilleen. En ehdoin tahdoin halua muita sairastuttaa, mutten myöskään halua jatkaa tätä epäelämää, jossa rätti naamalla, tikku nenässä ja piikki lihassa odotetaan, että minä vuonna joku herra isoherra huutaa "hep".
Just. Kun on itse sairastettu, niin muista viis sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Luin useammankin jutun, joissa toistettiin samaa: muutamaksi kuukaudeksi on erittäin todennäköisesti immuuni. Etenkin kuin sairastin omikronin. Delta on jo väistymässä eikä se ole edes herkkä tarttumaan. Hyvin harvinaista on uudelleensairastuminen, ainakaan oireellinen.
Ja juu, nythän te tulette kuorossa huutamaan että juuri se oireeton on vaaraksi muille. Sanon vaan, että elämä on vaarallista ja kotiinkin on moni jäänyt viime sijoilleen. En ehdoin tahdoin halua muita sairastuttaa, mutten myöskään halua jatkaa tätä epäelämää, jossa rätti naamalla, tikku nenässä ja piikki lihassa odotetaan, että minä vuonna joku herra isoherra huutaa "hep".
Just. Kun on itse sairastettu, niin muista viis sen jälkeen.
Kipeänä pysyn kotona. Terveenä en näe syytä tehdä kotitestiä ellen tiedä altistuneeni. Vai testaatteko te itsenne monta kertaa viikossa?
Ap
Oot hitsin ihkuuu, kaikest kannattaa ajatella et mitä välii :)
Pandemiatutkijan twitter-ketju
Merchants of herd death oversold immunity. People are being reinfected immediately again after Omicron infection.
We have the data: Both laboratory experiments and actual cases.
Huomionarvoinen on myös ketjun viimeinen twiitti, jossa kerrotaan koronaviruksen vaurioittavan T-soluja, minkä jälkeen keho pystyy suojautumaan koronan lisäksi aiempaa heikommin muiltakin infektioilta. T-soluvaurio on myös osa koronan jälkeistä autoimmuunitoiminnan häiriötä.
Important addition: Anthony Leonardi @fitterhappierAJ has shown that the immune system T-cells are damaged by covid (shades of HIV), potentially undermining not just Covid immunity but immunity to other diseases, and part of Autoimmune dysfunction after covid.
https://twitter.com/yaneerbaryam/status/1487814184104517632?cxt=HHwWgIC…
Kutsuit kai jo kaikkein vanhimmat sukulaisesi kakkukahveille?
Sain just koronan laillasi ajattelevalta. Ei sillä, lievänä sairastan mutta en pääse tapaamaan isääni jolla syöpä. Silleen ihan witun kiwaa ja jaksuhalit sulle.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat, perusteluja kiitos.
Ei hyö ymmärrä itsekään.Laumasieluja.
Vierailija kirjoitti:
Sain just koronan laillasi ajattelevalta. Ei sillä, lievänä sairastan mutta en pääse tapaamaan isääni jolla syöpä. Silleen ihan witun kiwaa ja jaksuhalit sulle.
Minä sain koronan lapseltani ja hän koulusta. En ole katkera. Ihan oli odotettavissa tämä.
Ap
Jos lupaat olla yskimättä, aivastamatta, karjumatta, kiljumatta, sähisemättä, sylkemättä, puhumatta ja hengitämättä alle kahden metrin päästä kenestäkään. Mielellään viisi metriä tai pysy vain yksin kotonasi.
Vaikka koronaa et tartuttaisikaan, niin ei me haluta maskittomien kuolaakaan päällemme, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuit kai jo kaikkein vanhimmat sukulaisesi kakkukahveille?
En harrasta tuollaista muutenkaan. Kuolleitakin ovat, suurin osa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain koronan lapseltani ja hän koulusta. En ole katkera. Ihan oli odotettavissa tämä.
Ap
Lapsesi on syytön tilanteeseensa. Sinä sen sijaan olet aikuinen ihminen jolta voi odottaa jotain järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsesi on syytön tilanteeseensa. Sinä sen sijaan olet aikuinen ihminen jolta voi odottaa jotain järkeä.
Koronan aikana olin kotona 12 päivää. Ilmoitin kaikille kahdelle ihmiselle, joita olin tavannut sitä edeltävinä päivinä. Mielestäni toimin vastuullisesti.
Olen ottanut kolme rokotetta. Käyttänyt maskia, vaihtanut niitä oikeaoppisesti, pessyt ja desinfioinut käsiä, tehnyt testejä.
Uskon, että voin muutaman kuukauden ottaa rennommin. Sittenhän on jo kevätkin ja tauti helpottaa.
Ap
Olen huomannut, että koronaan sairastuvat eivät ole juurikaan käyttäneet maskia. Maski suojaa paremmin kuin rokote. Siksi maskia vastaan taas on alettu öyhöttää enemmän, kun kun denialisteilla on leikannut tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrettävästi et kotioloissa käytä maskia ja korona voi sieltäkin tulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että koronaan sairastuvat eivät ole juurikaan käyttäneet maskia. Maski suojaa paremmin kuin rokote. Siksi maskia vastaan taas on alettu öyhöttää enemmän, kun kun denialisteilla on leikannut tämä.
Siitä en tiedä. Eikä tuollaista ole tilastoitu. Minä käytin kuuliaisesti maskia. Viime aikoina ffp2-tason maskia. Kotoa se tartunta tulikin.
Ap
Mulla on 3 rokotetta ja viime viikolla sairastettu korona eli superimmuniteetti.
Lapseltani jolla oli Delta Variant en sitä saanut, kiitos rokotusten, mutta Omikronin sain toiselta lapselta ja kiitos rokotusten, sairastin sen lievänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä en tiedä. Eikä tuollaista ole tilastoitu. Minä käytin kuuliaisesti maskia. Viime aikoina ffp2-tason maskia. Kotoa se tartunta tulikin.
Ap
Ethän kotona käyttänyt maskia?
Onko pakko kääntää päätä aivastaessa vai saako räkäistä toisen päälle? Onko pakko hidastaa suojatiellä vauhtia? Miksi pitää ajatella muita? Enkö asu täällä muka yksin? Minusta minä saan, koska minä olen minä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3 rokotetta ja viime viikolla sairastettu korona eli superimmuniteetti.
Lapseltani jolla oli Delta Variant en sitä saanut, kiitos rokotusten, mutta Omikronin sain toiselta lapselta ja kiitos rokotusten, sairastin sen lievänä.
Näin minäkin ajattelen, superimmuniteetti kun kaikki rokotteet on ja vielä korona sairastettuna. Mutta täällä on palstatietäjät, jotka linkittävät iltalehtitason tietoa, että vaara uhkaa.
Pitäisin esim. julkisissa kulkuneuvoissa, mutta en enää välttämättä kaupassa ja muissa väljissä tiloissa. Varmaan vähän fiiliksen mukaan. Saattaahan se suojata muiltakin räkätaudeilta. Oletettavastihan tää tilanne kohta helpottaa, niin sitten voi jättää kokonaan pois. Itse tykkään pitää maskia, kiva olla piilossa, niin käytän varmaan koko kevään vielä.