Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahanjako AVIOliitossa

Vierailija
05.06.2015 |

Minä ja mies tapellaan jatkuvasti rahasta ja parasta nyt olisi jos olisi omat tilit ja omat rahat. Miten teillä menee rahanjako ja laskujen maksu yms.??:) mies saa palkkaa ja minä kotihoidontuella, joten iso ero. Jotenkin tuntuu että jäis enemmän rahaa jos jaettais rahat, nyt luottokortti vinkuu aika lailla :/

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:17"]

Omat tilit eri pankeissa, eikä toinen tiedä paljonko toisella rahaa. Kumpikin vastaa itse omasta taloudestaan ja omista laskuistaan lukuunottamatta lainalyhennykset ja vastike sekä vakuutus, jotka menee puoliksi sekä ruokakauppa maksut kumpi nyt sattuu olemaan kaupassa.

[/quote]

Et kai sinä toisen ruokia kustanna?

Jääkaapissa ja ruokakaapeissa on kummallakin omat hyllyt, joihin ei toisella ole koskemista.

Muksujen ruuat, vaatteet ja harrastukset maksetaan sentilleen puoliksi.

Vierailija
42/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluinta on yhteinen taloustili, jonne kumpikin siirtää rahaa suhteessa omiin tuloihinsa, etenkin jos toisella on tulot paljon pienemmät, kun hoitaa yhteistä lasta. Ihan sama onko avo- vai avioliitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:59"]

Juridisesti avioliitossa ei tarvitse jakaa rahaa, kummankin tulot ja omaisuus on omia. Avio-oikeus astuu kuvaan mukaan vasta erossa tai toisen kuollessa.

[/quote]

Aviopuolisoilla on kuitenkin keskinäinen elatusvelvollisuus.

Vierailija
44/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:04"]

Juridisesti avioliitossa ei tarvitse jakaa rahaa, kummankin tulot ja omaisuus on omia. Avio-oikeus astuu kuvaan mukaan vasta erossa tai toisen kuollessa.

[/quote]

Jos juridiikkaa tarvitaan jo tuossa vaiheessa, niin ei kannata avioon mennä ollenkaan.

[/quote]

Avioliitto on juridinen sopimus. Siinä on kyse pelkästä taloudesta. Rakkautta se ei takaa.

Vierailija
45/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:34"]

[/quote]

Aviopuolisoilla on kuitenkin keskinäinen elatusvelvollisuus.

[/quote]

Kyllä, mutta elatusvelvollisuus ei tarkoita sitä, että olisi oikeutta toisen omaisuuteen. Elatusvelvollisuus takaa minimin, ei mitään muuta.Ja senkin vain tilanteessa, jossa puoliso ei pysty itse elättämään itseään. Käytännössä tilanteita on hyvin vähän kahden terveen aikuisen liitossa.

Vierailija
46/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:33"]

Reiluinta on yhteinen taloustili, jonne kumpikin siirtää rahaa suhteessa omiin tuloihinsa, etenkin jos toisella on tulot paljon pienemmät, kun hoitaa yhteistä lasta. Ihan sama onko avo- vai avioliitossa.

[/quote]

Miksi suhteessa tuloihinsa? Vai oletatko, että suurempituloinen käyttää enemmän vettä ja sähköä?

Vierailija
47/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla koskaan riidelty rahasta. Mies tienaa kolme kertaa enemmän ja hän on itse ehdottanut että maksaa myös kuluista enemmän mikä tuntuu ihan luonnolliselta. Kokeilkaa laittaa sama % osuus kummankin palkasta yhteiselle tilille silloin miehen on pakosti laitettava enemmän kuin sinä.

Vierailija
48/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset rahat tuloeroista riippumatta. Hyvä toimii, mies tienaa PALJON paremmin kuin minä.

Vierailija
49/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän rahasta kannata riidellä! Se on vain rahaa. Tärkeintä on se, että saa olla rakastamansa rinnalla onnellisena. Jos se ei onnistu ilman mussutusta euroista, on syytä miettiä miksi....? Ps kaikki yhteistä

Vierailija
50/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:47"]

Puoleksi laitetaan kaikki kustannukset, vaikka toisella on kymmenenkertainen palkka.

[/quote]

Eli jos opiskelija (460e/kk) on parisuhteessa ihmisen kanssa joka ansaitsee 4600/kk, ja tämä jälkimmäinen haluaa muuttaa 1000/kk vuokra-asuntoon niin he eivät voi muuttaa, koska opiskelijalla ei ole varaa? Heidän pitää edelleen kituuttaa siinä 30 neliön yksiössä koska kuluja ei voi muuten laittaa puoliksi?

Vierailija
51/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat tilit mutta yhteiset rahat.

Vierailija
52/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:04"]

[/quote]

Jos juridiikkaa tarvitaan jo tuossa vaiheessa, niin ei kannata avioon mennä ollenkaan.

[/quote]

Avioliitto on juridinen sopimus. Siinä on kyse pelkästä taloudesta. Rakkautta se ei takaa.

[/quote]

Eli, toisilleen täysin tuntemattomat joutuvat naimisiin, ja sitten ruvetaan ihmettelemään, tuleeko siitä rahan ja kustannusten jakamisesta mitään...

Missä maassa ja aikakaudessa me nyt eletäänkään?

Vierailija
53/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:33"]

[/quote]

Miksi suhteessa tuloihinsa? Vai oletatko, että suurempituloinen käyttää enemmän vettä ja sähköä?

[/quote]

Siksi, että se on hyvä kompromissi täysin omien rahojen ja täysin yhteisten rahojen välimaastossa. Perhe on kuitenkin yhteisyritys. Voit toki ajatella sen myös niin, että kumpikin tekee tietyn yhtäläisen tuntimäärän palkkatyöstään perheen eteen, toinen vain saa niistä tunneista isomman korvauksen perheen kassaan.

Vierailija
54/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kannkaattanut keskustella tuosta ennen  avioitumista ja lisääntymistä.? Jos sä olet himassa hoitamassa muksua niin toki mies osallistuu isommalla summalla kustannuksiin, katsos kun on olemassa elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan.

Aloittakaa vaikka järkeistämällä kulutusta ja karsimalla turhat pois?

Vierailija
55/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kannattanut

Vierailija
56/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat on yhteisia. Menevat samalle tilille.
Kaytetaan niita sielta.

Eipa ole oikein ollut riitaa koskaan rahasta.
Kerran. Oltiin seurusteltu 6 viikkoa ja milnulla ei ollut rahaa. Tyttoystava ei suostunut ostamaan minulle 3mk makkaraa :(

m41

Vierailija
57/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kummallakin omat tilit, tietysti. Pääsääntöisesti yritetään maksaa yhteiset kulut puoliksi, mutta väsitämättä välillä on ollut tilanteita joissa toinen tienaa paremmin ja osallistuu yhteisiin menoihin suuremmilla summilla.

Vierailija
58/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rahat ensin yheiselle tilille, sieltä ostetaan perheen kaikki ostokset (lasten vaatteet, lasten harrastukset, autotkulut, sähkö yms.laskut, ruoka). Ylijäämästä meille sopiva summa yhteiselle säästötille, jolla sitten ostetaan tarvittaessa isommat perheen ostokset ja lomamatkat. Talovelka puoliksi. Loppusumma jaetaan molempien omille tileille suhteessa palkkojen eroon :) Toki kun itse olin hoitamassa skidejä kotona, tuloeroja loppukuun jaossa tasattiin runsaalla kädellä :)

Toiminut meillä, molemmat hyvin tyytyväisiä.

Vierailija
59/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit sekä yhteinen laskun maksutili.

Ensin laskin kuinka paljon on laskuja (lainan lyhennykset, sähkö, vesi, jäte, vakuutukset, ym) koko vuonna saadun summan jaoin 12 eli sain selville kuukausi kustannukset. Sen jälken suhteutin tulojen mukaan osuudet jotka menevät tilille. Tältä tililtä maksetaan yhteiset laskut. Muut tulot menevät omille tileille, jolta osetaan omat menot, huvitukset vaatteet jne.

Esim. jos teillä on kuukausi kustannukset 1500€ ja sun tulot olisi vaikka pienemmät kuin miehesi tulon, niin sun miehesi laittaa 1000€/kk ja sä laitat 500€.

sen jälkeen voit ostaa omilla rahoillasi mitä haluat ja miehesi ostaa mitä hän haluaa.

Vierailija
60/81 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:49"]

Meillä on omat tilit sekä yhteinen laskun maksutili.

Ensin laskin kuinka paljon on laskuja (lainan lyhennykset, sähkö, vesi, jäte, vakuutukset, ym) koko vuonna saadun summan jaoin 12 eli sain selville kuukausi kustannukset. Sen jälken suhteutin tulojen mukaan osuudet jotka menevät tilille. Tältä tililtä maksetaan yhteiset laskut. Muut tulot menevät omille tileille, jolta osetaan omat menot, huvitukset vaatteet jne.

Esim. jos teillä on kuukausi kustannukset 1500€ ja sun tulot olisi vaikka pienemmät kuin miehesi tulon, niin sun miehesi laittaa 1000€/kk ja sä laitat 500€.

sen jälkeen voit ostaa omilla rahoillasi mitä haluat ja miehesi ostaa mitä hän haluaa.

[/quote]

Meilläkin on sama systeemi. Minua vaan on ruvennut kyrsimään se, että siinä ei huomioida sitä, että vaimoa saa lähes parin kuukauden palkan veeran vuodessa erilaisia bonuksia ja lisiä. Minulla ei moisia ole. Ja kun verrataan vain peruspalkkaa, niin minä maksan enemmän eikä minulla jää mitään säästöön. Vaimo sen sijaa saa käyttää nuo lisänsä ihan miten haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan