Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäuupujat - oletteko miettineet että ehkä teidän kyvyt ei riitä tekemään työtä josta uuvutte tai olette täysin väärällä alalla?

Vierailija
31.01.2022 |

Tuli vain mieleen omasta kokemuksesta. Esim monelta esimieheltä puuttuu kyky johtaa muttei hän sitä tajua!?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on noinkin, mutta ainahan nämä on moniulotteisia ilmiöitä. Esim. esihiehenä toimiessa vaikuttaa myös se, millainen tiimi tai omat esimiehet on. Joku esim. ratkoo paremmin työyhteisön ristiriitoja, toinen uupuu, kolmas taas porsukattaa, kun ei välitä. 

Uupujakin saattaisi olla ässä vetämään jotain toista tiimia - tai selvitä, jos hr tai työterveys tukisi. 

Vierailija
2/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Aika jännä kuitenkin, että on aloja joilla uupuminen alkaa olla normi. Nämä alat kuitenkin tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessakin tekijöitä. Esim sote-ala. Mistähän sopivia työntekijöitä sitten löytyisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että pikemminkin uupujat ovat hyviä työntekijöitä, joille koko ajan kasataan lisää hommia kun tiedetään, että "sinikka" hoitaa aina hommansa ja osaa. Sinikka ei osaa sanoa ei vaan koittaa tehdän kaiken mitä pyydetään.

Vierailija
4/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että pikemminkin uupujat ovat hyviä työntekijöitä, joille koko ajan kasataan lisää hommia kun tiedetään, että "sinikka" hoitaa aina hommansa ja osaa. Sinikka ei osaa sanoa ei vaan koittaa tehdän kaiken mitä pyydetään.

Sitten pitää osata laittaa ne rajat. Työ on työtä ei orjuutta. Työntekijä on liian kiltti.

Ei työ tekemällä lopu.

Vierailija
5/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-alalla uuvutaan. Terveet hoitajat määrätään pois työstä koska ei ole rokotetta. Ovat yrittäneet saada koronatartunnan, koska se riittää niin ei tarvi rokotteita.

Onko netissä peräti myynnissä jo koronatartuntoja? ! Ja mitä maksaa. Bisnes.

Vierailija
6/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen kannalta hyvä työntekijä? Onko hyvän työntekijän tarkoitus tehdä työt ja uupua? Omituista.

Vierailija
7/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että työ on liian haastavaa.

Vierailija
8/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää osata laittaa ne rajat. Työ on työtä ei orjuutta. Työntekijä on liian kiltti.

Ei työ tekemällä lopu.

Kyllä se työnrajaaminen ja työntekijöiden jaksamisesta huolehtiminen kuuluu myös sille esihenkilölle. Kokemuksesta tiedän kuinka vaikea työntekijän on itse rajata sitä työtä esim. tilanteessa missä työskennellään jatkuvassa henkilöstövajauksessa ja tekemättömät tai huonosti tehdyt työt aiheuttavat vakavan haitan asiakkaille.

Vierailija
9/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uuvun kaikilla aloilla. Oon vaihtanut alaa ja kokeillut työtä jonne voi kävellä ilman koulutusta, aina sama juttu. Terapia ei auttanut mitään. En jaksa enää.

Vierailija
10/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ongelma ei ollut työ vaan työilmapiiri. Sain onneksi vaihdettua tiimiä, vaativampiin työtehtäviin siirtyminen auttoi työssä jaksamiseen.

Tai sitten edellinen tehtävä oli liian helppo ja ilman vastuuta?

Vierailija
11/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työn kuormittavuus johtuu työntekijöiden vähyydestä niin silloin syyttävä sormi osoittaa vain ja ainoastaan johtoon, se ei todellakaan ole työntekijän vika.

Vierailija
12/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä ei ole tarkoitus tehdä supersuorittajien ehdoilla, vaan tahdilla johon tavallinen ihminen pystyy. Ei tässä maassa riitä ihmisiä tekemään töitä muuten.

Vierailija
13/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen uuvuttava tekijä on pomojen harjoittama alempiensa ammattiylpeyden polkeminen. Ei sitä hyvin tarvitse tehdä, kunhan jotain saat aikaan ja otetaan rahat, sitten saadaan lisää rahaa kun pyytävät korjailuja. Pomot haluavat pikavoittoja, eivät menestyvää, hyvällä maineella olevaa yritystä.

Onneksi jotkut tekevät toisin: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008554858.html "Miljoonatulot tienanneelle Jonne Kurikalle tärkeää on saada työllistettyä ihmisiä – etenkin alalle tulevia nuoria tekijöitä." Koko jutussa paistaa ammattiylpeys ja halu tehdä hyvää jälkeä, sekä antaa palkollisilleen tulevaisuuden yhteiskunnan osana, tunteen kuulumisesta ja arvostuksesta.

Vierailija
14/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin suomalainen tapa lähestyä ongelmia. Ongelmat johtuvat aina yksilöstä ja rakenteissa ei ongelmia.

Vierailija
15/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne uupujat yleensä ovat tosiaan niitä, joilla ei oikein lahjat riitä siihen työhön, mitä tekevät. Koko ajan täytyy ponnistella, että saa tehtyä sen, mikä toiselle osaavalle  työntekijälle on helppoa, ja sitten uupuu, koska oma osaaminen vaan ei yksinkertaisesti riitä työhön.

Itse olen alalla, jota pidetään hyvin rankkana ja vaativana ja netistä saa lukea 99,9% kauhujuttuja siitä, kuinka kamalaa hommaa tämä on ja itsekin mietin, mihin tuli itsensä laitettua kun alalle lähti... noh, aika leppoisaa hommaa tämä on, silti ympärillä porukka uupuu ja kitisee ja narisee, kun on niin kamalaa ja rankkaa työtä ja ovi käy koko ajan.

Vierailija
16/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein raskasta ruumiillista työtä ja valitin työterveyshuollossa, että en jaksa töiden jälkeen mitään. Työterveyshoitaja tokaisi minulla olevan liian huono kunto, pitäisi lähteä lenkille raskaan ruumiillisen työn jälkeen. Näinhän se tietysti varmaan oli ja kaikilla muillakin siellä, ei se työ raskasta ollut vaan miehet puuta ja laivat rautaa.

Vierailija
17/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne uupujat yleensä ovat tosiaan niitä, joilla ei oikein lahjat riitä siihen työhön, mitä tekevät. Koko ajan täytyy ponnistella, että saa tehtyä sen, mikä toiselle osaavalle  työntekijälle on helppoa, ja sitten uupuu, koska oma osaaminen vaan ei yksinkertaisesti riitä työhön.

Itse olen alalla, jota pidetään hyvin rankkana ja vaativana ja netistä saa lukea 99,9% kauhujuttuja siitä, kuinka kamalaa hommaa tämä on ja itsekin mietin, mihin tuli itsensä laitettua kun alalle lähti... noh, aika leppoisaa hommaa tämä on, silti ympärillä porukka uupuu ja kitisee ja narisee, kun on niin kamalaa ja rankkaa työtä ja ovi käy koko ajan.

Ehkäpä sitä työtä ei kannattais tehdä sinun kaltaisten ihmisten ehdoilla vaan niiden muiden, vois vaihtuvuus olla vähäisempää.

Vierailija
18/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena työntekijänä uuvuttaa, kyllä. Ei ole vielä kymmenen vuoden aikana kertynyttä käytännön osaamista. Ennen työt jakautuivat neljälle ihmiselle. Nyt meitä on 2 kpl ja minä vasta koulusta valmistunut. Minulta puuttuu ns hiljainen tieto ja tuo kokenut ei osaa käyttää tietotekniikkaa, voin sanoa että venytään ja paukutaan molemmat...

Vierailija
19/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtä ei ole tarkoitus tehdä supersuorittajien ehdoilla, vaan tahdilla johon tavallinen ihminen pystyy. Ei tässä maassa riitä ihmisiä tekemään töitä muuten.

Tämä on kyllä ongelma monessa paikassa, se supertyöntekijä vaatii muilta samaa ha jos joku ei pysty. valittaa johdolle .

Itse olen hyvin ailahteleva työntekijä välillä teen ihan uupumisen asti hulluna hommia,välillä taas vähän vähemmän. Jos teet reippaasti parissa tunnissa työt joihin kuluu yleensä koko päivä ja pidät ylimääräisen hengähdys tauon olen laiska.

Toiset jotka kuluttavat samaan työhön koko päivän, ovat ahkeria kun ovat tekevinään jotain.

Vierailija
20/47 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen suorituskykyni ylärajoilla joka päivä ja palan henkisesti loppuun. Alavalinta oli väärä, työpaikka oli väärä. On vain ajan kysymys, milloin kulissit romahtaa ja olen kusessa asuntolainojen ynnä muun kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän