Nokkamukit on vaarallisia
Lisäksi ne on rumia. Niitä ei pidä käyttää.
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:34"]
Mitä enemmän tätä vanhustenhoidon "kehittymistä" seuraan, sitä varmempi olen päätöksestäni ottaa itseltäni nirrin pois ennen kuin olen vanhainkotikunnossa.
[/quote]
Tuo sama johtaja on palkittu ruokahuollon kehittämisestä vanhainkodissa. Jotenkin herää epäilys, olisiko kuitenkin työntekijät olleet aloitteellisia ja tuolle naiselle kelpasi kunnia toisten työstä.
[/quote]
Se on jo tuonne hesarin mielipiteisiin todettu...
http://www.hs.fi/kaupunki/a1349666677962
[/quote]
Tuolla johtajalla ainakin oma napa on tärkeä. Olisikohan juuri hyvän ruokailun takia hakeutunut tuonne? Sanoo, että "hänen tehtävänään on vain motivoida ja budjetoida rahaa astioihin ja ruokatarvikkeisiin." Mutta nokkamukeja ei kyllä varmasti saa käyttää. Ei, ei ja ei.
No niin, hoitajat. Eiköhän laiteta kunnon saarto päälle Roihuvuoren monipuoliseen palvelutaloon? Näytetään , että joukkovoima toimii. Ulos kyseinen "johtaja", tai vähintään julkinen anteeksipyyntö Ilta-Sanomien sivuilla. Julkinen häpäisy, että ymmärtävät, ketkä töitä tekevät.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:48"]
Mitä helvettiä? Onko laitoksen johtaja seonnut?
[/quote]Hän on Johtaja.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:27"]
Ei tämä voi olla todellista. "Mikä tahansa muu mahdollisuus on olemassa kuin tämä kamala nokkamuki." Mitä ihmettä tässä on oikeasti tarkoitettu? Ei kukaan voi olla niin idiootti että kieltää nokkamukeista juottamisen. Se nielemisvaikeus ei johdu nokkamukeista vaan sairaudesta, yleensä muistisairaudesta. Tässä on nyt joku väärinkäsitys tai joku sekaannus.
[/quote]
Se nainen on seonnut. Tarkoittaako se, että vanhuksille saa antaa tuttipullot? En usko, mutta jotenkin ne on saatava juomaan. Tuttipullot on tuon lauseen valossa sallittu. Onpa arvokas vanhuus, kun saa tuollaisen sekopään pompottamaan viimeisinä päivinään.
[/quote]
Se kyllä ansaitsisi sen, että omasta astiakaapista vietäisiin kaikki Pentikit ja muut, joita on ostanut niillä johtajanpalkoillaan ja korvattaisiin tuttipulloilla. Olisi hyvä laittaa se edes pariksi päiväksi vaikka silmät sidotuksi ja toiseksi pariksi päiväksi pyörätuoliin. Oppisi ymmärtämään, minkälaista on elää toisten armoilla.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:59"]
Kaikkin nisäkkäiden luonnollinen kuolinsyy on nestehukka, myös ihmisen. Kun ei pysty enää itse juomaan, on aika mennä.
[/quote]No siinätapauksessa on ihan luonnollista ja oikein ja inhimillistä antaa vanhusten kärsiä ja kitua hitaasti hengiltä. Höpöhöpö, luonnollisesti kuollaan monella muullakin tavalla kuin nestehukkaan.
Eikä sitä tarvitse aiheuttamalla aiheuttaa, varsinkaan hoitohenkilökunnan.
Vaikka (vaiettu) tosiasiahan se on että sairaaloissamme annetaan vanhusten hiljalleen kuolla nälkään ja janoon kun eivät osaa itse enää syödä tai juoda eivätkä pysty sitä (janoa&nälkää) kertomaan. Päästään eroon porukasta eikä tarvitse palkata lisää henkilökuntaa vaikka kuinka olisi todellista tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:48"]
Mitä helvettiä? Onko laitoksen johtaja seonnut?
[/quote]Hän on Johtaja.
[/quote]
Ei vaan seonnut. Ei ansaitse sitä isoa j:tä, puhumattakaan koko tittelistä. Kaikkein paras olisi, että menisi kykyjensä mukaisiin tehtäviin, hoitotyö potilaan ehdoilla ei ainakaan luonnistu häneltä.
Juttu on saanut täydennystä:
"Iltalehden toimitukseen yhteyttä ottanut lukija kertoo, että hänen omaisensa, joka asuu Roihuvuoressa sijaitsevassa vanhainkodissa, joutui aivan hiljattain tiputukseen kuivumisen takia.
-Tämä on varmaan jollakin tavalla liitoksissa nokkamukien kieltämiseen. Tämä vanhus tarvitsee rohkaisua syömiseen ja juomiseen, ja nokkamuki on vahvistanut hänen itsenäistä juomistaan. Nyt hän oli päässyt kuivumaan, omainen kertoo."
Nyt alkaa jo oikeasti olemaan näyttöä haitanteosta vanhustenhoidolle ja henkilön vaarallisuudesta. Tuo juttu haastatteluineen näyttää antavan jo perusteen tutkinnalle pahoinpitelystä, kun vahinkoa syntyy. Jos alaiset on ohjeistaneet häntä, silloin se ei ole edes tuottamuksellista, vaan tahallista ja jos on kunnan leivissä taitaa olla virka-aseman väärinkäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:26"]
Juttu on saanut täydennystä:
"Iltalehden toimitukseen yhteyttä ottanut lukija kertoo, että hänen omaisensa, joka asuu Roihuvuoressa sijaitsevassa vanhainkodissa, joutui aivan hiljattain tiputukseen kuivumisen takia.
-Tämä on varmaan jollakin tavalla liitoksissa nokkamukien kieltämiseen. Tämä vanhus tarvitsee rohkaisua syömiseen ja juomiseen, ja nokkamuki on vahvistanut hänen itsenäistä juomistaan. Nyt hän oli päässyt kuivumaan, omainen kertoo."
Nyt alkaa jo oikeasti olemaan näyttöä haitanteosta vanhustenhoidolle ja henkilön vaarallisuudesta. Tuo juttu haastatteluineen näyttää antavan jo perusteen tutkinnalle pahoinpitelystä, kun vahinkoa syntyy. Jos alaiset on ohjeistaneet häntä, silloin se ei ole edes tuottamuksellista, vaan tahallista ja jos on kunnan leivissä taitaa olla virka-aseman väärinkäyttöä.
[/quote]
Kuka tahansa voi tehdä ilmoituksen viranomaisen väärästä toiminnasta oikeusasiamiehelle. Rikosilmoitus taitaa vaatia asianomistajan.
Joskus olen törmännyt samanlaiseen sekopää johtajaan. hänen vanhainkodissaan eivät vanhukset saaneet käyttää ruokalappua, koska se on kuulema nöyryyttävää ja kuuluu lapsille. Niin, sehän ei ole yhtään nöyryyttävää että sylissä on sekä kiisselit että kalakeitot, koko päivä pitää viettää paskaisissa vaatteissa. omaisetkin on tyytyväisiä kun päivän ruokalistan näkee mummon rinnuksista. Viis siitä että 90% vanhuksista itse haluaa ruokalapun, jos osaa sen päätöksen vielä tehdä. Voin hyvin kuvitella että tämä samainen johtaja kauhistelee myöskin rumia nokkamukeja. Myös rumat suihkulaverit voisi kieltää, ja rumat nosturit.
Jostain syystä osa johtoportaasta elää kuvitelmissa, että vanhukset vanhainkodeissa ovat virkeitä ja hyväkuntoisia, pelaavat bingoa, käyvät reippailla sauvakävelyillä ja syövät sisäfileepihviä. heitä sitten pahat hoitajat yrittävät laitostaa kaikenmaailman nokkamukeilla ja ruokalapuilla.
Joo mutta miettikää: olette ihan järjissään oleva vanhus, joka juo itse. Kotona joitte kahvin aina posliinikupista, mutta kuin joutuitte hoitokotiin, kahvi tuodaankin aina siinä kauheassa muovimukissa. Kuinka moni teistä haluaa juoda päivittäin kahvin muovimukista imemällä. Huonosti juovat, sängyssä makaavat ovat asia erikseen ,mutta kun se on aina kaikki tai ei kukaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:34"]
Joo mutta miettikää: olette ihan järjissään oleva vanhus, joka juo itse. Kotona joitte kahvin aina posliinikupista, mutta kuin joutuitte hoitokotiin, kahvi tuodaankin aina siinä kauheassa muovimukissa. Kuinka moni teistä haluaa juoda päivittäin kahvin muovimukista imemällä. Huonosti juovat, sängyssä makaavat ovat asia erikseen ,mutta kun se on aina kaikki tai ei kukaan.
[/quote]
No höpö höpö. Meillä ei isoäiti joutunut juomaan kahvia tai muutakaan muovimukista. Sängyn vieressä oli kuitenkin muovinen nokkamuki, jotta sai hörpättyä ennen kuin kykeni nousemaan istualleen kunnolla. Pyysi itse aina vaihtamaan siitä veden, kun lähdimme. Mehuakin taisi olla tarjolla, mutta hän tykkäsi vedestä.
Samaan aikaan hoitajien määrä on minimissään joten henkilökunnalla ei todellakaan ole aikaa lapioida juomia lusikalla vanhuksien suihin. Tai on jos ei haittaa että viimeinen vanhus saa aamiaiskahvinsa suuhunsa joskus iltapäivällä. Kas tuon Suuren Johtajan vanhainkotiin sopivat sentään vanhukset eikä heitäkin halua poistaa rumina. Vai haluaako?
Olin 80-luvun puolivälissä töissä vanhustensairaalassa, jolla oli pitkät perinteet. Siellä oli posliiniset nokkamukit. Sitten oli myös sellaisia posliinisia kahvikuppeja, joisa oli sellainen viiksisuoja, eli viikset ei kastuneet kun joit.
Millä koulutuksella ja meriiteillä pääsee noita vanhainkoteja johtamaan? Onko tuo johtaja joku merkantti, ekonomi tai muu, jolla ei ole mitään ymmärrystä ihmisten terveydestä ja elintoiminnoista?
Jos on terveysalan ammattilainen, kuulostaa täys psykolta.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:06"]Millä koulutuksella ja meriiteillä pääsee noita vanhainkoteja johtamaan? Onko tuo johtaja joku merkantti, ekonomi tai muu, jolla ei ole mitään ymmärrystä ihmisten terveydestä ja elintoiminnoista?
Jos on terveysalan ammattilainen, kuulostaa täys psykolta.
[/quote]
Minä olen tavannut esimiehiä hoitoalalla niin kummallisilla koulutuksilla etten ihmettele yhtään mitään. On tosi ammattitaidotonta sakkia osa jotka ajattelee juuri mainetta ja pintaa kuin sitä, mitä siellä laitoksessa oikeesti tapahtuu!
Minä olen kuullut tuon perustelun jo vuosia sitten, että nokkamuki heikentää nielemisrefleksiä. Itse otan usein nokkamukista kanne pois ja hörpytän mukin reunasta. Juuri tuo pään asento on silloin parempi, tarvittaessa avustan parempaan asentoon, neste ei syöksy nieluun vaan ihmisellä on mahdollisuus huulilla ja kielellä hallita sen liikettä, nielemisrefleksi ennättää mukaan. Nokan kanssa kieli pakotetaan nokan alle ja neste saadaan vaikka väkisin ihmisen suuhun, hulautetaan kunnon määrä ja potilas nielee paniikissa ettei tukehdu, tätäkin valitettavasti näkee... Jos potilas on niin jäykkä ettei päätä saa pieneen etukumaraan niin mielummin pidän ihan vähän kylkiasennossa tai pää sivuttain. Tällöin käytän nokkamukia kannen kanssa, mutta pään asennolla huolehdin että neste ei valu suoraan nieluun vaan posken kautta pieninä määrinä. Nokkamuki kannella myös käytössä kun ihmisellä ei ole hampaita, leuka työntyy terävänä eteenpäin. Sakeutusaine on myös ihan ehdoton heikosti/viiveellä nielevillä. Tällöinkin mukin reunasta juottaminen on helppoa, kun katsoo yläpuolellta paljon kaataa kerrallaan.
Makuuasennossa ei ole kenenkään suotavaa juoda, vaan vuoteenreunalle olisi hyvä nousta tai pääty kohottaa ennen juomista. Itse en kannata nokkamuki kieltoa, mutta suotavaa olisi harkita sen käyttötarvetta tarkemmin. Nyt niitä usein käytetään ihan turhan usein.
Mitä helvettiä? Vanhuksilla tärkeintä lienee että saadaan nesteytettyä, tuskin niillä mukien muodoilla kauheasti on väliä.. no sitten kai pitää siirtyä i.v nesteytykseen päättäjien mielestä
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:16"]Minä olen kuullut tuon perustelun jo vuosia sitten, että nokkamuki heikentää nielemisrefleksiä. Itse otan usein nokkamukista kanne pois ja hörpytän mukin reunasta. Juuri tuo pään asento on silloin parempi, tarvittaessa avustan parempaan asentoon, neste ei syöksy nieluun vaan ihmisellä on mahdollisuus huulilla ja kielellä hallita sen liikettä, nielemisrefleksi ennättää mukaan. Nokan kanssa kieli pakotetaan nokan alle ja neste saadaan vaikka väkisin ihmisen suuhun, hulautetaan kunnon määrä ja potilas nielee paniikissa ettei tukehdu, tätäkin valitettavasti näkee... Jos potilas on niin jäykkä ettei päätä saa pieneen etukumaraan niin mielummin pidän ihan vähän kylkiasennossa tai pää sivuttain. Tällöin käytän nokkamukia kannen kanssa, mutta pään asennolla huolehdin että neste ei valu suoraan nieluun vaan posken kautta pieninä määrinä. Nokkamuki kannella myös käytössä kun ihmisellä ei ole hampaita, leuka työntyy terävänä eteenpäin. Sakeutusaine on myös ihan ehdoton heikosti/viiveellä nielevillä. Tällöinkin mukin reunasta juottaminen on helppoa, kun katsoo yläpuolellta paljon kaataa kerrallaan.
Makuuasennossa ei ole kenenkään suotavaa juoda, vaan vuoteenreunalle olisi hyvä nousta tai pääty kohottaa ennen juomista. Itse en kannata nokkamuki kieltoa, mutta suotavaa olisi harkita sen käyttötarvetta tarkemmin. Nyt niitä usein käytetään ihan turhan usein.
[/quote]
Tottakai hörppytetään jos juo sillä tavalla.
Jotkut vanhukset kuitenkin juovat vain nokkamukeista hyvin, miksi heiltä se pois pitää viedä. Eikö se nyt tosss iässä ole ihan sama mistä juo ja mitä juo kunhan juo!!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 21:34"]
[/quote]
Voi elämä. Jokainen vanhus joka itse kykenee juomaan, saa eteensä ihan oikean lasin ja kahvikupin, kahvin saa juoda myös kahvilautaselta, jos se vain suinkin onnistuu ja vanhus näin haluaa. Nokkamukit ovat käytössä nimenomaan niillä, jotka eivät enää itse kykene juomaan, ja joiden juottaminen ei onnistu tavallisesta lasista. Osa järkevä vanhus tosin juo nokkamukeista itsekin, sillä esim. parkinsonin tauti aiheuttaa sellaista vapinaa, ettei tavalliset kupit ja aterimet pysy edes käsissä. tavallisesta mukista jos juo, niin siitä juomasta ole enää mitään jäljellä siinä vaiheessa kun mukin reuna koskettaa huulia. Vanhukset myös pudottelevat ja heittelevät astioita, joten joidenkin on siksi käytettävä inhaa muovimukia.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:59"]Kaikkin nisäkkäiden luonnollinen kuolinsyy on nestehukka, myös ihmisen. Kun ei pysty enää itse juomaan, on aika mennä.
[/quote]
Jahas.
Kielletään pikkulapsiltakin tuttipullot. Jos ei lasista osaa juoda, niin kuolkoon janoon. Niin ne luonnossakin kuolisi.