Siis mikähemmetin ramada?Mitä siihen kuuluu?
Kommentit (43)
hyvin vähän kiinnostaa Suomen asiat, esim. juhlapyhät. Toki on paljon fiksumpaakin porukkaa, mutta kaikki eivät vain ole samanlaisia.
Se todella on iso juttu lähes kaikkissa maailman kolmissa.
Suomalaiset jouluruuat eivät liiemmin ole herkkuja, uskonnollinen en ole, ja lapsen takia vietetään lahjajoulua.
Ramadan kuuluu kyllä ihan peruskoulutason yleissivistykseen.
Se todella on iso juttu lähes kaikkissa maailman kolmissa.
paitti joku juhannus on aika tuntematon muualla, mutta kyllähän keskikesää vietetään muuallakin, mutta huomattavasti hiljasemmin.
Ramadan aikaan kieltäydytään myös muistakin huvituksista ei koske pelkästään ruokaa ja juomaa. Kunnon uskovaiset tekevät myös pyhiinvaellusmatkoja kyseisenä aikana.
joulu kristityille. Maailmassa on enemmän kristittyjä kuin muslimeita, se on totta. Mutta joulua vietetään eri puolilla maailmaa tavattoman eri tavoin, ei kuulu yleissivistykseen tietää, miten mikäkin maailman kristytty osa tekee joulun aikaan, esim. täällä Suomessa.
Ramadanin perusjutut sen sijaan ovat samat ihan kaikkialla maailmassa ja koskettavat suoraan noin miljardin ihmisen elämää kerran vuodessa, vaikka paikallisia eroja on tietenkin paljon. Siksi ei kannata kauheasti meuhkata, että miksi suomalaisten pitäisi siitä jotain tietää.
Olen itse kerran vieraillut muslimiperheessä Ramadanin aikaa. Päivä paastottiin, juomatta olemiseen en itse aivan pystynyt. Kun aurinko oli laskenut, syötiin todella herkullisia aterioita. Aamuyöllä aamurukouksen yhteydessä kaikki nousivat syömään, jotta auringon noustua pystyisi taas paastota.
Ramadan loppuu suureen juhlaan, jolloin kaikki kertyivät rukoilemaan isolle kentälle. sen jälkeen vierailtiin sukulaisten ja ystävien luona. Ja kaikki pyysivät toisilta anteeksi vuoden aikana tekemiään mahdollisia loukkauksia tai vääryyksiä. Jos jollain oli ollut riitoja, itkivät ja halailivat ja sopivat ne unohdetuksi. Lapset saivat uudet vaatteet, mutta ei muistaakseni lahjoja joululahjojen tapaan.
Jotenkin tuli mieleen että ne oli jonnekkin peräkylälle jääneitä heikompaa ainesta jotka elää työttömyyskorvauksilla ja kattoo BB:tä ja Sallakareita eivätkä sivistä itseään lukemalla. Minä nimittäin tunnen tollasia tyyppejä...
Syödä ja juoda ja rakastella saa taas auringon laskettua.
Esim Egyptissä ruoan myynti kasvaa n 20 % ramadanin aikana kun ihmiset mässäävät herkuilla kaiket yöt. Naisten koko päivä menee siihen kun he valmistelevat erilaisia ruokia perheelleen ja varsinkin aviomiehilleen. Nämä miesressukat kun paastoavat pitkän päivän ja tarvitsevat heti ajan sen salliessa kaiken maailman herkullisia, vaikea- ja pitkätöisiä eri ruokalaleja syödäkseen.
Kuten muuallakin, naiset kantavat tässäkin sen raskaimman taakan. He paastosta huolimatta seisovat kuumien lihapatojen ääressä koko päivän syömättä suupalastakaan valmistaen ruokia perheelleen. Kun he ovat passanneet lapsensa ja miehensä ja voisivat itsekin ehtiä vihdoin heittämään jonkin ruoanmurun suuhunsa, puoliso vaatiikin jo seksiä.... Siinä sitten talon herra tyhjentää masu täynnä pallejaan, syö välillä vaimon hänelle kantamia ruokia jaksaakseen taas jatkaa irstailujaan.
Ramadanin tarkoitushan on (mukamas) oppia tuntemaan mitä on nälkä ja puute josta miljoonat planeetallamme kärsivat jatkuvasti. Ramadanin tarkoitus on toki kadonnyt jo vuosisatoja sitten ja on nyt vain hillitön ruualla mässäily- ja seksijuhla joka kestää auringonlaskusta auringonnousuun. Tämäkin tietenkin koskee vain miehiä. He voivat levätä päivän ja jopa nukkua inhottavan, syömättömyysajan ja herätä sitten taas syömään ja sekstailemaan. Työnantajat ottavat kyllä ramadanin huomioon ja silloin työnteko onkin melko vaatimatonta muslimimaissa.
Naiset eivät tietenkään ehdi levätä, eivät yöllä eikä päivällä. Mutta näinhän se on muhamettilasiten keskuudessa, naiset eivät ole ihmisiä vaan miesten tarvekaluja ja palvelijoita, heidän peltojaan.
Olen itse ollut muslimimaassa Ramadanina aikaan ja niemonmaan naiset jotka yleenä ovat niitä perinteitten kantajia, jatkajia (huomiokaa tämä noin yleensäkkin muutenkin!) ovat juhlasta innoissaan ja ylpeinä paistavat tuntikaupalla mitä hienoimpia leivoksia ja paistoksia, ja pitävät sitä kunnia asianaan että pöydässä on parhaat tarjottavat eikä siis vaan miehelleen vaan mös koko perheelleen.
Seksiä eivät muslimit harrasta sen enempää kuin länsimaalaistekaan, veikkaanpa jopa että täällä seksi on huomattavasti tärkeempi, keskeisempi asia (helppo päätellä tämänkin palstan kirjoitusten perusteella) kuin yleensä tiukemman moraalikäsityksen omaavissa maissa. Kyl se tuo mielikuvitus on tosi likanen joillakin.
Vierailija:
Mutta länsimaissa jokanen tietää mutta Suomessa, takapajulassa aika harva. Suomi ei ole mikään länsimaa vaan eristäytynyt takahikiä.
Vierailija:
Vierailija:
Mutta länsimaissa jokanen tietää mutta Suomessa, takapajulassa aika harva. Suomi ei ole mikään länsimaa vaan eristäytynyt takahikiä.
Asuin Tanskassa vuosia ja siellä aika harva loppujen lopuksi tiesi Suomesta mitään muuta kuin sen missä se maantieteellisesti sijaitsee ja täältä puuttuu muutenkin kokonaan mannermainen meiniki.
Pulskia, masentuneenoloisia, junttivaatteissa olevia ihmisiä kuskaa sixpackejä aamusta iltaan kaupoista.
Tämä kansa on rappiolla mutta en tiedä Saudeista enkä Turkista mitään, etkä varmaan sinäkään. ;) Tällä taitaa muutenkin olla aika vähän Saudeista miehiä kellään, noin yleissivistyksen kannalta sekin on sun hyvä tietää.
omista asenteistasi, luuloistasi ja kuvitelmistasi johtuvista asioista. Ei ramadanin aikana muslimaassa vietetyt päivät tee sinusta asiantutijaa. Ja vaikka itse olen vain puoliksi suomalainen (toinen puoli tulee egyptistä :)) luulen että sinulla on vaikeuksia lukemisenymmärtämisen kanssa. En tietääkseni sanonut missään että naiset eivät haluaisi viedä traditioita eteenpäin tai että heidät pakotetaan siihen vastoin tahtoaan. Heidät on useimmin kasvatettu siihen jo pienestä pitäen niin että he pitävät sitä itsestään selvänä asiana, kunnia-asianaan onnistua siinä parhaalla mahdollisells tavalla.
Tällaiset kasvatukseen, kulttuuriin ja jo lapsena sisäistettyhin asioihin paneutuminen ei mielestäni kuulu tähän keskusteluun.
Ole hyvä ja lue lehtiä ja tutkimuksia, esim Al ahram on hyvä lehti. Se on egyptiläinen, kertoo kyllä melko totuudenmukaisesti, löytyy myös englanninkielisenä mikäli et arabiaa osaa. En minä voi sille mitään että fakta on faktaa, useimmat tutkimukset, huom. myös muslimimaiden itsensä tekemät, kertovat juuri sen että ruuan myynti nousee huomattavasti ja samoin yöt sekstataan. Se kuuluu juhlaan aivan kuten Suomessakin juhannusjuhlien aikana harrastetaan seksiä enemmän kuin normaalisti vai voitko väittää muuta. Kukaan ei ole kai väittänyt, en minä ainakaan, että muslimit sekstaisivat enemmän kuin länsimaalaiset. Sinulla on todella vaikeuksia lukemisenymmärtämisen kanssa, mene kouluun!
Itselläsi taitaa olla likainen mielikuvitus kun pidät normaalia seksiä likaisena.
Kirjoituksellani halusin kiinnittää huomiota naisten osaan joka joka maassa on se raskaampi, oli kyseessä sitten mikä asia tahansa. Naiset kantavat vastuun perheestä, työstä, lapsista, juhlien järjestämisestä vai voitko väittää muuta? Haalusin myös kiinnittää huomiota siihen että naisten oikeudet ovat paljon kapeammat kuin heidän velvollisuutensa,varsinkin muslimimaissa. Tokihan länsimaissakaan tasa-arvo ei ole vielä lähellekään toteutunut, ensi askelia täälläkin otetaan mutta olemme huomattavasti edellä muslimimaita. Tämän asian halusin tuoda esiin mutta sinä puhut likaisesta mielikuvituksesta, ennakkoluuloista, ym asiaankuulumattomista asioista!
Entäs tämä joulu Suomessa? Akat raataa jouluhössötysten kanssa ja ukot ryyppää pitkin pyhiä ja poliiseilla on joulun, rauhan juhlan, aikaan aikaa enempi hälytyksiä kuin muulloin.
Eikö muslimit sais harrastaa seksiä mielestäsi ollenkaan? Kuuluuko se sinusta vain valkoisille ja nuorille ihmisille muutenkin? Onko muslimien harrastama seksi likaisempaa kuin länsimaalaisten?
Minä olen valkoihoinen, vaaleatukkainen kokonaan suomalainen nainen joka on opiskellut arbiaa arabimaissa ja täällä arabikulttuuria, en kylläkään Egyptissä, että se siitä.
Aika typerää ja alatyylistä alkaa vetään jotain johtopäätöksiä toisten syntyperästäkin muutaman, parin lauseen perusteella, onko väärin jos pidän sitä viitteenä ennakkoluuloisesta asenteesta?
Kunhan saa vaan jouluu viettää. :D
Itse en vietä joulua, koska vanhempani olivat vaihtoehtoisen elämäntavan kannattajia. koskaan ei vietetty mitään uskontoon liittyviä juhlia, enkä aikusenkaan suostu niitä viettään vaikka mies haluais. Mutta todellakin tiedän mitä ne juhlat ovat.