rv 26+6 ja pieni maha!!
Elikkäs mun maha on vieläkin ihan kauheen pieni kun viikkoja jo noin paljon. On se kasvanut joo mutta ei kauheasti. Farkutkin mahtuu vieläkin jalkaan. Pituutta mulla on 169 ja bmi 29. Ja eka lapsi tulossa. Sf-mitta oli muutama päivä sitten neuvolassa mitattuna 22 cm. Kasvaakohan pieni tarpeeksi vai pitäisikö huolestua?
Kommentit (16)
Joo ei mullakaan varmaan kukaan joka ei tiedä raskaudesta niin edes tajua. Luulevat varmaan että olen vain lihonut. Huolestuttaa kyllä vähän ja olisi kiva päästä ultraan ja saada mielenrauha mutta ei noin helposti taida päästä. :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:38"]Maha ei kerro mitään lapsen koosta. Itellä oli toisessa raskaudessa tosi pieni maha ja monet ei edes älynneet että oon raskaana. Syntyi 3500g poika :)
[/quote]
Mulla taas oli hyvin iso maha (ennen raskautta 50kg, synnytyksen aikaan 70kg) ja sieltä syntyi rv 39 pieni terve neiti 2950g/48cm. Kokoarvio oli 3500g.
Mun työkaverit huomaa mun raskauden vasta, kun olin 7kk raskaana. Kunnolla maha kasvoi vasta viimeisen kuukauden aikana. Normaalikokoinen lapsi tuli.
Onko teillä muuten ollut millaisia sf-mittoja näillä viikoilla? Onko tuo minun mittani tavallista pienempi?
Ap
Mahan koosta ei kannata huolestua, kuten tässä moni onkin jo kertonut. Sf-mitan avulla seurataan sikiön kasvua, ja jos siinä jokin epäilyttää, terkkari laittaa lähetetteen ultraan.
No mulla oli neljän viikon aikana sf-mitta kasvanut vain 2 cm. Onko normaalia?
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:47"]
Onko teillä muuten ollut millaisia sf-mittoja näillä viikoilla? Onko tuo minun mittani tavallista pienempi? Ap
[/quote]
Neuvolakortissa on käyrät, joihin sf-mitta merkitään. Siinä näkyy normaalit vaihteluväli, vaikka olen kuullut normaalisti sujuneissa raskauksissa sf-mitan menneen käyrästön ulkopuolellakin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:52"]
No mulla oli neljän viikon aikana sf-mitta kasvanut vain 2 cm. Onko normaalia? Ap
[/quote]
Soita neuvolaan, jos asia mietityttää. Voi käydä myös yksityisellä ultrassa hakemassa mielenrauhaa ja varmistamassa, että vauva kasvaa kuten pitää.
No mulla oli rv 23 neuvolassa käyrä vielä pikkusen keskikäyrän yläpuolells mutta nyt tipahtanut hiukan alakäyrän yläpuolelle.
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:52"]
No mulla oli neljän viikon aikana sf-mitta kasvanut vain 2 cm. Onko normaalia? Ap
[/quote]
Soita neuvolaan, jos asia mietityttää. Voi käydä myös yksityisellä ultrassa hakemassa mielenrauhaa ja varmistamassa, että vauva kasvaa kuten pitää.
[/quote]
Neuvolassa sano että normaalin rajoissa vielä on mutta silti mietityttää. Yksityiseen ei tällä hetkellä ole varaa joten pakko luottaa neuvolan terkkaan..
Ap
Itellä maha on kasvanut kyllä ihan kiitettävästi. Ei puhettakaan, että voisi enää käyttää normaaleja farkkuja. Sf-mitta oli rv 26+0 25 cm.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:58"]Itellä maha on kasvanut kyllä ihan kiitettävästi. Ei puhettakaan, että voisi enää käyttää normaaleja farkkuja. Sf-mitta oli rv 26+0 25 cm.
[/quote]
No just näitä juttuja kun kuulee kaikilta niin epäilyttää vielä enemmän.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:58"]Itellä maha on kasvanut kyllä ihan kiitettävästi. Ei puhettakaan, että voisi enää käyttää normaaleja farkkuja. Sf-mitta oli rv 26+0 25 cm. [/quote] No just näitä juttuja kun kuulee kaikilta niin epäilyttää vielä enemmän. Ap
[/quote]
Sf-mitat ei ole vertailukelpoisia muiden kanssa. Siihen vaikuttaa niin moni asia. Ap:n kohdalla voi olla esim. mittavirhe tai vauva hieman eri asennossa, jonka takia näkyy pieni lasku. Seuraava mittaus kertoo ehkä jo enemmän.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:58"]Itellä maha on kasvanut kyllä ihan kiitettävästi. Ei puhettakaan, että voisi enää käyttää normaaleja farkkuja. Sf-mitta oli rv 26+0 25 cm. [/quote] No just näitä juttuja kun kuulee kaikilta niin epäilyttää vielä enemmän. Ap
[/quote]
Itelläkin eka lapsi tämä, joten en tiedä sen enempää, mikä kertoo ja mitä. Ehkä pitää uskoa vaan näitä edellä vastanneita, eikä vertailla mahoja muihin :) Minusta tuo kasvu tuntui hurjalta kuin vaan 22 päivää aiemmin mitta oli 4 cm vähemmän. Kaipa neuvolantäti olisi sanonut, jos olis ollut jotain outoa. Neuvolakortin käyrien mukaan kuitenkin yläkäyrän alla kummallakin kertaa.
Maha ei kerro mitään lapsen koosta. Itellä oli toisessa raskaudessa tosi pieni maha ja monet ei edes älynneet että oon raskaana. Syntyi 3500g poika :)