Jos löytäisit kauppakeskuksen lattialta 50 euron setelin
Kommentit (43)
Pitäisin varmaan itse tai jättäisin lattialle. Jos veisin sen infoon, niin menisi varmaan johonkin työntekijöiden kahvipulliin :D Pitäisin siis itelläni. Tai ehkä sittenkin veisin infoon. Jättäisin lattialle. Infoon. Pitäisin. En tiedä.
Mites luulette että se info löytää sen setelin oikean omistajan? Asiakas joka tiputti viisikymppisen maitohyllykön eteen saa noutaa rahansa tuntomerkkejä vastaan...
Veisin joko infoon tai vartijalle. Kumpi lähempänä. Mutta en todellakaan ite pitäisi.
Se raha kun voi jollekin olla ne viimeiset rippeet millä ostaa ruokaa tms.
Ite ainakin toivoisin, et jos mult vahingos tipahtais tommonen seteli niin se vietäisiin infoon ja saisin sieltä hakea sen.
Vaan tää ketju todistaa sen, ettei käteistä kannata mukanaa kantaa jos vahingossa tipahtaa seteli taskusta tai lompakosta. Sinne menis seki raha, ahneiden mammojen herkkuihin. :(
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:26"]
Itse veisin Infoon, koska uskon,että itsellekkin voisi sattua samanlai. Mul jäisi siitä todella huono omatunto jos pitäisin sen itselläni. Ajatelkaapa jos se olisikin ollut jonkun vähävaraisen ihmisen seteli tai heikkoosaisen.
[/quote]
Kuule, ei ihan oikeasti haittaa. Pitäsin tuon pikkurahan.
Pitäisin itse. Lompakon tms. taas veisin infoon tai kyttikselle enkä pöllisi siitä senttiäkään.
Oon ollut töissä erään marketin infossa. Kerran eräs nainen toi sinne 20€ setelin, jonka oli löytänyt lattialta. Otin ylös hänen yhteystietonsa, ja sanoin että soittelemme, jos omistajaa ei löydy. Kukaan ei tullut kyselemään rahan perään viikon aikana, joten soitimme naiselle, että hän saa tulla hakemaan sen itselleen. Reilu peli mielestäni.
kerran löysin ja kiikutin kassalle niin sano vaan että tunge taskuus :D
Harvemmin kukaan edes tajuaa mennä mistään infosta rahojaan kyselemään. Toisaalta joku epärehellinen voisi ihan huvikseen käydä kyselemässä onko kukaan tuonut 50 euron seteliä kun on (muka) sellaisen kadottanut.
Itse kun olen rahaa hukannut, niin se on voi voi, ei auta vaikka rahaa ei liikaa ole. Ja jos löydän setelin, niin pidän sen itse.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:19"]Pikkuraha, tietenkin pitäisin.
[/quote]
Ehkä sulle. Saattais olla jonkun viimeiset rahat.
(Nyt pääsette besserwisseröimään siitä miten viimeisiä ei levitellä pitkin ostareita...)
Veisin infoon.
[/quote]
Meinaatko, että ne sieltä infosta antaa sen jollekin joka tulee kysymään seteliä :DD
[/quote]
Lähtökohtaisesti montakohan seteliä kysyvää mahtaa olla samaan aikaan liikkeellä. Toisekseen, ei se raha ole minun ja omatuntoni nalkuttaisi pitkään rahan pitämisestä. 50€ on iso raha.
Kerran onnistuin tiputtamaan kirpparin lattialle kympin setelin. Keräsin kaikkea tarpeellista koriin ja huomasin rahan puuttumisen vasta kassalla. Itkuhan siinä tuli muttei auttanut kuin jättää tavarat kassalle ja yrittää epätoivoisesti etsiä rahaa. Ei tosiaan löytynyt, joku kehdannut ottaa itselleen. Tuo harmitti pitkään jälkeen päin. Olisi tosiaan ollut tarvetta sille.
Riippuu tilanteesta. Jo itsellä olisi köyhyys päällä, niin pitäisin sen. Jos taas olisi hyvä rahatilanne, niin veisin infoon.
Polttaisin sen, ettei jäisi todistuskappaleita.
Ei liity aiheeseen mut mulla kävi kerran niin hyvä tsäkä et ostin tupakka-askin ja lähin kävelee töihin ja työpaikan pihassa huomasin että se aski oli pudonnut, siinä kiroilin itsekseni kunnes löysin maasta 10 e setelin. :D
Kannattaa olla varovainen! Minäkin olisin aiemmin poiminut taskuuni sen, mutta en sen jälkeen, miten kävi ystävälleni. Tuo löysi isohkon setelin lattialta, katseli ympärilleen ja työnsi taskuun. Seuraavana päivänä poliisit soittivat kyseisestä rahasta. Sen hukannut oli tehnyt rikosilmoituksen (ei ole itselle tullut koskaan mieleen edes vastaavissa tilanteissa, mutta näinkin voi toimia!) ja valvontakamerasta näkyi, kuka sen otti ja hetkeä myöhemmin ystävä maksoi kortilla ostoksensa eli sieltä saivat henkilöllisyyden selville. Asianomistaja vaati rangaistusta, mutta saivat lopulta soviteltua asian ja tietysti raha piti maksaa takaisin ja pyytää anteeksi. Poliisi kai painosti tuon uhrin siihen, ettei tästä nyt tarvi mitään sen enempää kuin mennä virallisen sovitteluprosessin läpi.
Ja tämä tarina on tosi eli olkaa varovaisia. Siitä voi oikeasti tulla poliisijuttu. Olen 47-vuotias ja en ollut koskaan tullut ajatelleeksi, että löydetystä rahasta voi tulla ongelmia, jos sitä ei palauta. Ei ole tähän asti tullut, mutta aina oppii uutta!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:04"]Kannattaa olla varovainen! Minäkin olisin aiemmin poiminut taskuuni sen, mutta en sen jälkeen, miten kävi ystävälleni. Tuo löysi isohkon setelin lattialta, katseli ympärilleen ja työnsi taskuun. Seuraavana päivänä poliisit soittivat kyseisestä rahasta. Sen hukannut oli tehnyt rikosilmoituksen (ei ole itselle tullut koskaan mieleen edes vastaavissa tilanteissa, mutta näinkin voi toimia!) ja valvontakamerasta näkyi, kuka sen otti ja hetkeä myöhemmin ystävä maksoi kortilla ostoksensa eli sieltä saivat henkilöllisyyden selville. Asianomistaja vaati rangaistusta, mutta saivat lopulta soviteltua asian ja tietysti raha piti maksaa takaisin ja pyytää anteeksi. Poliisi kai painosti tuon uhrin siihen, ettei tästä nyt tarvi mitään sen enempää kuin mennä virallisen sovitteluprosessin läpi.
Ja tämä tarina on tosi eli olkaa varovaisia. Siitä voi oikeasti tulla poliisijuttu. Olen 47-vuotias ja en ollut koskaan tullut ajatelleeksi, että löydetystä rahasta voi tulla ongelmia, jos sitä ei palauta. Ei ole tähän asti tullut, mutta aina oppii uutta!
[/quote]
No on varmaan ollut tosissaan iso seteli. Ei mistään 50 eurosta saa poliisijuttua aikaan :D
Tositilanteessa olen huomannut, että "en huomaa" sitä, se on helpointa.
No itse löysin 50euron setelin maasta bussiaseman luota.. kerroin miehelle ku kotiin pääsin. Mies lähti sillä setelillä käymään kaupassa tai niin ainakin luuöi kun seteli oli tippunut farkkujen taskusta matkalla :D tuli tyhjin käsin kotiin kun ei pystynyt ostoksia ostamaan:D hitto mikä tuuri...ei sinänsä harmittanut kun löytö raha oli..toivottavasti joku "köyhä" sen löysi...
Itse veisin Infoon, koska uskon,että itsellekkin voisi sattua samanlai. Mul jäisi siitä todella huono omatunto jos pitäisin sen itselläni.
Ajatelkaapa jos se olisikin ollut jonkun vähävaraisen ihmisen seteli tai heikkoosaisen.