Isä mukana synnytyksessä. Entä jos asiasta ei ollakaan samaa mieltä
Nykyisin vaikuttaa olevan aika lailla itsestäänselvää monille, että isä on mukana synnytyksessä. Vaan onko kellään ollut sitä tilannetta, että isä ei olekaan halunnut olla mukana, tai että et itse ole halunnut isää mukaan synnytykseen. Kiinnstaisi tietää, että miten ratkaisitte tilanteen.
Kommentit (27)
En halunnut että on mukana. Ilmoitin kun homma oli selvä ja sitten tuli huoneeseen. Mitä se mies siellä tekee? Siellä on kätilö ja lekuri jos tarvitsee, ne on tärkeimmät paikallaolijat.
Minulla oli ystävätär mukana. Oikein hyvä kokemus.
Äiti tekee työt synnytyksessä, joten miehen pitää mukautua äidin toiveeseen.
Vierailija kirjoitti:
En halunnut että on mukana. Ilmoitin kun homma oli selvä ja sitten tuli huoneeseen. Mitä se mies siellä tekee? Siellä on kätilö ja lekuri jos tarvitsee, ne on tärkeimmät paikallaolijat.
Minulla mies pyyhki otsaa hiestä, antoi juotavaa ja silitteli, oli henkisenä tukena. Itselleni se oli tärkeää.
Synnyttäjä päättää asiasta. Täysin oman mielensä mukaan.
Miehellä ei pitäisi olla siinä mitään mielipiteitä. Jos ei halua lähteä lapsensa äidin tueksi, pitäköön haluamattomuutensa omana tietonaan, mikäli puoliso tukea haluaa ja tehköön parhaansa. Jos taas synnyttäjä ei halua miestä paikalle, niin se on sillä piste. Vain täysin urpo mies ajattelee tuossa tilanteessa ensisijaisesti itseään.
Sen mukaan pitää mielestäni mennä, mikä tuo synnyttäjälle turvallisimman olon.
Tuokin asia kannattaa keskustella jo siinä vaiheessa, kun lapset ovat vasta pilkkeenä isän silmäkulmassa. Mieli voi tottakai etenkin naisella raskauden myötä muuttua, mutta perusperiaate on varmasti tiedossa jo ennen raskaaksi tulemista. Meille lapsi oli yhteinen "projekti" ja oli aivan selvää, että isäkin halusi olla paikalla hänen syntyessään eli jo synnytyssalissa, ei odotushuoneessa.
Mä jouduin kiireelliseen sektioon ja pyysin ettei mies tule mukaan leikkaussaliin. Homma meni niin "jännittäväksi" että haluan siinä tilanteessa mieluummin olla yksin. Oli sitten odottamassa vauvaa ja mua synnytyssalissa.
Oma isä oli mukana synnytyksessä, kun lapsen isästä en ole varma...
On meinaan tullu naitua usiamman kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli isä mukana synnytyksessä. Se on optimiratkaisu kaikille kiintymyssuhteen muodostumisenkin kannalta. Jos asia on jollekulle osapuolelle ehdoton ei, sanoisin ehkä, että äidin päätös on viime käden päätös. Äidillä pitää olla turvallinen tunne synnyttäessä, koska muuten synnytys voi mennä pieleen tai esim. viivästyä liikaa.
Minkä kiintymyssuhteen ? Ai se näky kusisesta ja paskaisesta vauvasta ? Kyllä se kiintymyssuhde luodaan sitten tulevaisuudessa.
Mieheni on hyvin herkkä voimaan pahoin kaikenlaisesta, mutta ei se missään vaiheessa maininnut, ettei olisi halunnut tulla synnytykseen mukaan. Selkä sinnepäin, missä tapahtui, ja käsi mun kädessä. Tiesi olla katsomatta, ettei pyörry.
Ensin estät isää osallistumasta synnytykseen. Muutaman vuoden kuluttua kirjoitat tänne ja sitten valittelet, että miehesi ei osallistu lapsen hoitoon.
Mies oli mukana synnytyksessä. Sovittiin että pysyy "pää-päässä". Kätilö alapäässä riittää. Oli kyllä hyvä kokemus. Tosin jostain ihme syystä mies luuli että synnyttäminen olisi ollut helpompi juttu. Meillä oli perhehuone joten yhdessä hoidettiin vauvaa alusta asti. Mies onkin erittäin hyvä ja osallistuva isä. Meillä on 2 lasta ja mies olisi halunnut 3.kin mutta minulle riitti kaksi. En halua enää olla raskaana ja synnyttää.
Olen kuullut vuosien varrella sellasta, että jos lapsen isä on mukana synnytyksessä, on pieni riski että joskus tulee avioero.
Kun kerran aloin pohtia tuota lähipiirin ja tuttujen osalta niin huomasin, ettei ole pitänyt paikkaansa. Melkein mennyt toisinpäin. Ne parit ovat yhdessä, joissa isä ei ole ollut mukana synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin estät isää osallistumasta synnytykseen. Muutaman vuoden kuluttua kirjoitat tänne ja sitten valittelet, että miehesi ei osallistu lapsen hoitoon.
Normaali mies ei toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli mukana synnytyksessä. Sovittiin että pysyy "pää-päässä". Kätilö alapäässä riittää. Oli kyllä hyvä kokemus. Tosin jostain ihme syystä mies luuli että synnyttäminen olisi ollut helpompi juttu. Meillä oli perhehuone joten yhdessä hoidettiin vauvaa alusta asti. Mies onkin erittäin hyvä ja osallistuva isä. Meillä on 2 lasta ja mies olisi halunnut 3.kin mutta minulle riitti kaksi. En halua enää olla raskaana ja synnyttää.
Rajansa pitää tietää. Mies tekaiseen ne pari lasta sen nuorikkonsa kanssa sitten myöhemmin. Ehkä 10-15 vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli isä mukana synnytyksessä. Se on optimiratkaisu kaikille kiintymyssuhteen muodostumisenkin kannalta. Jos asia on jollekulle osapuolelle ehdoton ei, sanoisin ehkä, että äidin päätös on viime käden päätös. Äidillä pitää olla turvallinen tunne synnyttäessä, koska muuten synnytys voi mennä pieleen tai esim. viivästyä liikaa.
Minkä kiintymyssuhteen ? Ai se näky kusisesta ja paskaisesta vauvasta ? Kyllä se kiintymyssuhde luodaan sitten tulevaisuudessa.
kannattaa perehtyä asioihin