Isä mukana synnytyksessä. Entä jos asiasta ei ollakaan samaa mieltä
Nykyisin vaikuttaa olevan aika lailla itsestäänselvää monille, että isä on mukana synnytyksessä. Vaan onko kellään ollut sitä tilannetta, että isä ei olekaan halunnut olla mukana, tai että et itse ole halunnut isää mukaan synnytykseen. Kiinnstaisi tietää, että miten ratkaisitte tilanteen.
Kommentit (27)
Mies joka pakotetaan synnytykseen omasta mielipiteestään huolimatta saattaa olla vaaraksi koko synnytyksessä. Tiedän henkilöitä jotka pyörtyvät esim. nähdessään verta. Kiva kun tuleva isä on kanttuvei H-hetkellä.
Minusta lähtökohtaisesti mies on mukana ellei se ole molemmille ok ettei mies osallistu. Jos äiti kokee tarvetta tuelle, niin silloin pitää miehen kerätä itsensä ja tukea, vaikka se tuntuisi miehestä itsestään epämukavalta. Ja sitten taas olen näemmä tässä asiassa vähemmistössä, mutta minusta on väärin naiselta kieltää miehen läsnäolo synnytyksessä jos mies haluaa olla paikalla. Se on kuitenkin miehen oman lapsen maailmantulon hetki. Minusta mies ansaitsee olla paikalla kun hänen lapsensa tulee maailmaan ja lapsi ansaitsee molemmat vanhemmat paikalle kun syntyy. Toki ääritilanteet eri, jos on muutenkin ero tulossa ja kestämättömän huonot välit. Mutta noin lähtökohtaisesti näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti tekee työt synnytyksessä, joten miehen pitää mukautua äidin toiveeseen.
Ketään EI SAA pakottaa tekemään mitään mitä ei halua. Ei edes synnyttäjä.
Ei kai kukaan ole aseella uhaten pakottamassakaan. Mutta kyllä tällaisessa tilanteessa voi odottaa että ei-synnyttävä puoliso ottaa pään pois hanuristaan ja tukee synnyttävää puolisoaan. Jos näin isossa asiassa jätetään kumppani ilman tukea, niin kyllä se voi ja saa heijastua suhteeseen myöhemmin.
Minun ensimmäinen raskauteni meni yllättäen kiireelliseen sektioon. Menetin yli litran verta ja makasin kaksi tuntia heräämössä enemmän tai vähemmän taju kankaalla. Minulle oli tärkeä ajatus, että vauva oli isänsä paidan alla ihokontaktissa eikä ventovieraiden hoitajien kanssa jossain kanslian nurkassa. Tämä ei olisi ainakaan alusta asti onnistunut, mikäli mies ei olisi ollut mukana synnytyksessä.
Meillä mies oli mukana. Annoin luvan filmata lapsen putkahduksen maailmaan. Mies on wanna be elokuvaohjaaja, saattaa olla, että joskus näemme kohtauksen jossain laatupätkässä.
Saa nähdä mitä tapahtuu jos mun poikani, nyt nuori aikuinen, tulee isäksi. Hän on lapsesta asti pyörtynyt joka kerran kun otetaan verikoe. Ja veren näkeminen yökötyttää. Kuinkahan pärjäisi synnytyksessä.
Ketään EI SAA pakottaa tekemään mitään mitä ei halua. Ei edes synnyttäjä.