Onko 5000 e/kk nyt niin älyttömän hyvä palkka.
Omalla ukolla on 5200 e enkä ole koskaan ajatellut, että olisi nyt jotenkin ihmeen hyvä palkka. Ei mua haittais, vaikka olis enemmänkin.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:45"]
Minun palkkani on 4900e. Siitä kun vähennetään verot, lainanlyhennykset, 2xpäiväkotimaksu ja muut juoksevat kulut niin ei siinä mikään kroisos-fiilis jää. Hyvää elämää toki, mutta samalla tavalla meilläkin palkkapäivää odotetaan kuin varmaan kaikilla.
[/quote]
No voi itku. Mulla on palkka 2400e. Siitä kun vähennetään verot, 2x päivähoitomaksut, lainanlyhennys ja kahden auton kulut, vakuutukset yms. niin ei siitä paljoa jää. Mikä hiton pointti???
Ei se progressiivinen verotus kuitenkaan poista sitä, että suuremmalla palkalla nyt vaan saa enemmän rahaa käteenkin, vaikka vähänkään isomman palkan omaavat siitä niin kitisevät.
5000e palkalla olisin "rikas". Jäisi älyttömästi rahaa säästöön. Kun sitä jää jo nytkin jonkunverran, useempia satasia yleensä. Miehen palkka ½ mun palkasta. Välillä ei saa mitään, on yrittäjä. Oon tyytyväinen, koska pärjäämme palkallamme ja saa rahaa säästöönkin. Jos jotain rikkoutuu, niin ei tarvitse ottaa mitään pikavippejä. Rahaa jää myös jonkunverran lomailuun yms.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:45"]
Minun palkkani on 4900e. Siitä kun vähennetään verot, lainanlyhennykset, 2xpäiväkotimaksu ja muut juoksevat kulut niin ei siinä mikään kroisos-fiilis jää. Hyvää elämää toki, mutta samalla tavalla meilläkin palkkapäivää odotetaan kuin varmaan kaikilla.
[/quote]
No voi itku. Mulla on palkka 2400e. Siitä kun vähennetään verot, 2x päivähoitomaksut, lainanlyhennys ja kahden auton kulut, vakuutukset yms. niin ei siitä paljoa jää. Mikä hiton pointti???
Ei se progressiivinen verotus kuitenkaan poista sitä, että suuremmalla palkalla nyt vaan saa enemmän rahaa käteenkin, vaikka vähänkään isomman palkan omaavat siitä niin kitisevät.
5000e palkalla olisin "rikas". Jäisi älyttömästi rahaa säästöön. Kun sitä jää jo nytkin jonkunverran, useempia satasia yleensä. Miehen palkka ½ mun palkasta. Välillä ei saa mitään, on yrittäjä. Oon tyytyväinen, koska pärjäämme palkallamme ja saa rahaa säästöönkin. Jos jotain rikkoutuu, niin ei tarvitse ottaa mitään pikavippejä. Rahaa jää myös jonkunverran lomailuun yms.
[/quote]
Samaa mieltä. Naurettavaa että joku rupeaa luettelemaan ihan tavallisia asioita kuin hän olisi ainoa joka niitä joutuu maksamaan. Kuitenkin rahaa saa enemmänkin kuin tarpeeksi
Ei ole iso palkka suomalaisella verotuksella. Jos on osaamista, kannattaa muuttaa ulkomaille. Siellä saa tuplapalkan ja pienemmän verotuksen.
Voivoi. Mun palkasta 1800e kun miinustetaan verot, lapsen hoitomaksut ja lainanlyhennys niin ei kohtuuttomasti juhlita. Vaan tuolla pärjää eikä edes tarvitse kitkutella jos vähän jaksaa ajatella. Asennekysymys, mikä on paljon tai vähän palkkaa, oleellisempaa on miten sen käyttää.
Se on keskipalkka, ei hyvä palkka.
Mä saan fattasta 480e ja sillä pärjään
M-96
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:42"]
Se on keskipalkka, ei hyvä palkka.
[/quote]
Ei sentään yhden ihmisen keskipalkka. Miesten keskipalkka on suunnilleen 3500€ bruttona siis.
Se riippuu miten syvällä se kultaluskkka ollu siellä perssiissä syntyessään....
Pääkaupunkiseudulla 5000 euron kuukausipalkalla tuskin pärjää, kun on iso asuntolaina maksettavana :(
Itsellä palkka muutamaa kymppiä alle 5000 e, veroprosentti 28. Siitä voi sitten laskeskella miten leveästi meillä eletään, kun asumiseen menee liki 2000 euroa... Joo, oma valinta tietty tämä omistusasuminen, mutta niinpähän vaan ison asunnon vuokrakin olis aika paljon, eikä näillä kulmilla hyviä vuokra-asuntoja ole... työpaikan vuoksi ei voi muuttaa kauemmaksikaan.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:32"]
tätä mä just tarkoitan. Ei tuosta palkasta loppupeleissä jää paljoakaan käteen.
[/quote]
Tsemppiä. Toivottavasti saatte kuitenkin jätskit ostettua kesäkiskalta.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:56"]
Pääkaupunkiseudulla 5000 euron kuukausipalkalla tuskin pärjää, kun on iso asuntolaina maksettavana :(
Itsellä palkka muutamaa kymppiä alle 5000 e, veroprosentti 28. Siitä voi sitten laskeskella miten leveästi meillä eletään, kun asumiseen menee liki 2000 euroa... Joo, oma valinta tietty tämä omistusasuminen, mutta niinpähän vaan ison asunnon vuokrakin olis aika paljon, eikä näillä kulmilla hyviä vuokra-asuntoja ole... työpaikan vuoksi ei voi muuttaa kauemmaksikaan.
[/quote]
No tuota onko toinen puoliso sitten täysin tuloton eli nuo ovat perheen ainoat tulot? Iso asunto, monta lasta? Paljon lapsilisiä tulee?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:17"]
Ei ole iso palkka suomalaisella verotuksella. Jos on osaamista, kannattaa muuttaa ulkomaille. Siellä saa tuplapalkan ja pienemmän verotuksen.
[/quote]
Tämä.
Ja kokemusta on itseni ja aikamoisen kaveri/tuttavapiirin kautta.
Ei ole kauaakaan kun täällä joku hoitsu itki, että 2900 brutosta jää käteen 2300. No, mun 4400 brutosta jää käteen 2850 (kotitalousvähennyksen jälkeen).
Että ei se brutto vaan se netto (joka Suomessa on hyvin onnistuttu tasapäistämään).
Tienaan 45-65 tonnia vuodessa, vuodesta riippuen, eli 3750-54167€/kk ja olen keskituloinen. Kuivempien projektin aikana sitä tuntee olevansa jopa pienituloinen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:00"]
[/quote]
No tuota onko toinen puoliso sitten täysin tuloton eli nuo ovat perheen ainoat tulot? Iso asunto, monta lasta? Paljon lapsilisiä tulee?
[/quote]
Eipä ole toista puoliskoa. Lapset sen verran isoja, että omat huoneet tarvitaan...
Kuten sanottu, bruttopalkkana 5000 e/kk on "hyvä" mutta verottaja pitää huolen siitä, että käteen ei jää sen enempää kuin keskituloisellakaan. Elämäntapatyöttömien ja muiden loisten kannattaisi joskus miettiä, miksi saavat halveksuntaa osakseen - ei se työssäkäynti niin herkkua ole mutta kun kaikki ei voi heittäytyä yhteiskunnan eläteiksi.
[/quote]
Miten sun veroprosentti voi olla noin matala?!? Itse tienaan 3600€/kk ja veroprosentti on 29,5% ja minulla on asuntolainaa, enkä kuulu kirkkoon.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/
Riippuu vähän mistä roikkuu.. Minun mieheni tienaa nippanappa 5000 € ja veroprossa on 33 %.. Siltikin verottaja laittoi melkein 1000 € mätkyä.. Tuosta kun maksaa asuntolainan, hoitomaksut, sähkölaskun ym. niin ei siitä kovin paljoa jää säästöön.. Oma palkka on hiirenkakka tuohon verrattuna, mutta hyvin tullaan toimeen :)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:00"]
[/quote]
[/quote]
Eipä ole toista puoliskoa. Lapset sen verran isoja, että omat huoneet tarvitaan...
Kuten sanottu, bruttopalkkana 5000 e/kk on "hyvä" mutta verottaja pitää huolen siitä, että käteen ei jää sen enempää kuin keskituloisellakaan. Elämäntapatyöttömien ja muiden loisten kannattaisi joskus miettiä, miksi saavat halveksuntaa osakseen - ei se työssäkäynti niin herkkua ole mutta kun kaikki ei voi heittäytyä yhteiskunnan eläteiksi.
[/quote]
Viidentonnin brutostahan pitää jäädä käteen yli 3000€ (ja jääkin jos verotus kohdallaan. vrt. 5200 brutto 3350€ netto) Lapsilisät tulee tuohon sitten päälle ja jos olet yksinhuoltajat entä elatustuet lapsista?
En kyllä sanoisi että tuollaiset 2000€ asumsikulut olisi pakolliset kenellekään. Jos tekee tiukkaa maksaa 2000€voit varmaan muuttaa pienempään tai ainakin vaatimattomampaan. 200 000€ saa jo vanhempia isoja kerrostaloasuntoja ja pitkällä laina-ajalla ei kuukausittaiset kustannukset kohoa pilviin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:25"]
Ihan hyvä palkka, mutta ei älyttömän hyvä. Oman mieheni palkka on lähempänä kahdeksaa tuhatta, eikä se isossa lapsiperheessä niin paljoa ole sekään. Varsinkin kun progressio syö, oma 3500 euron palkkani ei näytä ollenkaan niin minimaaliselta kun verot on otettu ensin molemmilta pois.
[/quote]
Huvittavaa kun tällaisessa keskustelussa aletaan vertailemaan miesten palkkoja, eikä kirjoittajien omia :D
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:53"]
Koitin laskea verohallinnon laskurilla, että paljonko menisi veroja tuosta 5000e... Olenko tyhmä vai miksi laskuri näytti, että veroa pitäisi maksaa 56%??? Eihän tuossa ole mitään järkeä o.O
[/quote]
Ei kenelläkään ole yli 50% veroja joten laskuri on ilmeisesti rikki.