Millaista on sektiosta palautuminen?
Eli te, joille sektio on joskus tehty, kuinka hyvin palauduitte? Kauanko meni ennen kuin haava oli täysin parantunut ja pystyitte liikkumaan normaalisti jne.? Tuliko jotain jälkikomplikaatioita/pysyviä haittoja? Kauanko oli kulunut aikaa mahd. edllisestä synnytyksestä? Olisi kiva kuulla vastauksia erityisesti niiltä, jotka ovat synnyttäneet sekä alateitse että sektiolla - kummasta palautuminen oli helpompaa?
Mietityttää nyt siis siksi, että synnytin esikoisemme alateitse vajaa vuosi sitten. Nyt on toinen raskaus puolivälissä, ja synnytystrauma odotetusti nostanut päätään. Edellinen synnytys oli ihan hirveä, vuorokauden makasin kyyneleet silmissä synnytyssalissa, epiduraalit eivät toimineet jne. Toivoisin tällä kertaa sektiota, mutta kaikki ovat pelotelleet, että palautuminen on todella vaikeaa.
Kuitenkin tuon alatiesynnytksen jälkeen en kävellyt 2 kuukateen mm. näistä syistä: eppari tulehtui, tikit irtoilivat ja avohaavat sattuivat ihan hulluna, sain emätin- ja kohtutulehduksen ja kärsin umpivirtsasta (virtsarakko ei tyhjentynyt kunnolla). Pahimpana kaikesta kohtukaan ei tyhjentynyt kunnolla, kaavintaan ei suostuttu eivätkä tyhjennyslääkkeet toimineet. Istukanpala tuli ulos 6 vko synnytyksestä ja vasta silloin alkoi kivut ja tulehdukset hellittää.
Voiko oikeasti sektiosta toipuminen olla tuota viime kertaa vaikeampaa, tai siis voi, mutta millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (39)
Muijalla meni noin viikko että liikkui ja oli normaalisti,sektiosta 3v ja haava on vain vaalea viiva,mitään jälki vaivoja ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:36"]
Minulle tehty kolme sektiota, joka kerran tulehtunut niin, että tarvinnut antibiootteja suoneen, viimeisellä kerralla myös haava tulehtui. Kivut olivat minulla hirveät, en päässyt huutamatta makuulle enkä ylös, vaikka söin kotona kolmea kipulääkettä päällekäin. Seksi sattui vuoden jokaisen sektion jälkeen. Lisäksi kun mahalihakset on leikattu auki kolmesti, on minulla napatyrä ja lievä vatsalihasten erkaantuminen. Ei kiva, mutta vaihtoehtoja ei ollut :).
[/quote]
Tarkennusta sulle: mahalihaksia ei sektiossa leikata, vaan osalla ne venyvät raskauden aikana ja tuo aukko syntyy. Tyräleikkaukseen, mars!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:05"]Minulle tehtiin sektio 11/2014. Sektio tehtiin aamulla, samana iltana hoitaja auttoi pystyyn. Ensimmäiset kerran kun liikkui oli se tönkköä ja teki vähän kipeää. Kohtu supistui hyvin, eikä jälkivuoto ollut mitenkään hirveän runsasta. Olimme sairaalassa vain 2 yötä, 3 yötä ensisynnyttäjällä ja sektioudulla ilmeisesti normaalia.. Lähtöpäivänä kävelin omassa huoneessa paljon, hoidin vauvaa jne. Sängyssä asennon vaihto oli se mikä teki kipeää. En tarvinnut leikkauspäivän jälkeen mitään vahvempia kipulääkkeitä.. Kotona söin muistaakseni 2 viikkoa perus kipulääkkeitä. Kävely ja rauhalliset kotiaskareet sujuivat ongelmitta. Muistaakseni kipeintä teki se kun makasi sängyllä ja vaihtoi asentoa kyljelleen tai nousi ylös. Itse kuvittelin kaiken pahemmaksi ja jälkikäteen voisin sanoa, että aika mitätöntä varmasti verrattuna alatiessynnytykseen. Niin ja haava parantui hyvin. En muista kauan se oli kipeä.. Annoin haavan olla rauhassa, suihkuttelin muutaman kerran päivässä, mutten näprännyt ja tunnustellut sen ihmeemmin. [/quote] Apua! Onko se noin helppoa? Oikeesti? :( Miksi kaikki sitten pelottelee sektiolla, onko se samanlaista liioittelua ja yleistämistä kuin kaikki "Naisen toosa menee pilalle synnytyksessä" jne.? Nyt alkoi melkein harmittamaan, toivoin jotain kauhutarinaa jotta voisin luopua sektiohaaveista, kun en usko sitä kuitenkaan lopulta saavani :D Ap
[/quote]
Sectiosta voi palautua hyvinkin noin kuin kuvattiin mutta siihen liittyy kyllä enemmän mahdollisia komplikaatiota kuin alatiesynnytykseen. Tässä kauhutarina. Eräs äiti leikattiin aivan asiallisesta syystä eikä muuta vaihtoehtoa edes ollut. Leikkauskomplikaationa tuli suolen tukkeuma eli suoli ei vedä vaan uloste alkaa puskemaan ylös päin,kauheat kivut ja paska nousee mahalaukkuun. Uusintaleikkauksen lisäksi nenämahaletku vatsaa tyhjäämässä ja kaikki ravinto suoneen. Tietysti myös infektio. Toipuminen kesti tällä tuttavallani todella pitkään , ensin sairaalassa ja sitten kotona. Vauvaa ei pystynyt sairaalassa hoitamaan lainkaan ja imetyskään ei lähtenyt käyntiin. Eli tässä kauhukertomus mutta totta. Mutta jäi henkiin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:24"]Totuushan on se, että sektiossa (suunnitellussa semmosessa) on oikeasti vähemmän riskejä kun alatie synnytykessä. Tätä ei vaan haluta mainostaa, koska sektio on paljon kalliimpi kun normi synnytys. Ruotsissa ollaan siirrytty enemmn sektioihin nimenomaan koska se on turvallista sekä äidille että lapselle
[/quote]
Nimenomaan olen käsittänyt että suunnitellusta toipuu helpommin ja nopeammin. Itselleni on tehty kiireellinen sektio ja siitä toipumisessa kesti pari viikoa.
Sekä alatie että sektio voi olla tosi helppoja tai tosi vaikeita. Eihän sitä etukäteen voi tietää. Mun toinen alatiesynnytys oli niinku ei ois synnyttänytkään, kyllästyin odottelemaan kätilöitä takas ku vauva oli paketissa, nii lähdin ruokalaan aamiaiselle. Jos on haavoja ne on kipeitä ja voivat tulehtua, oli ne sit mahassa tai alapäässä.
Mulla puudutus oli sektion kamalin vaihe, ja kivut ekan vuorokauden aikana, eli kun vähänkin liikahti, sattui niin saatanasti. Sen jälkeen parantuminen alkoi kovaa vauhtia, seksiä harrastin 6 päivää synnytyksen jälkeen :D (en suosittele kellekään oikeasti, oltiin vähän tyhmiä, mutta ei käynyt mitään), lenkilläkin kävin jo viikko sektion jälkeen. Siitä pidin huolen, etten kantanut mitään vauvaa raskaampaa ekaan kuukauteen. Puoli vuotta aika tasan tarkkaan meni siihen, ettei tunnu enää missään, mutta sitäkin ennen vaan joskus tuntui esim.liian nopea kyljen kääntäminen sängyssä repäisyltä siinä haavan kohdalla, mutta ei paha kipu. Kaiken kaikkiaan sektio ei ollut yhtään paha. Mulla aikaisemmin yksi alatiesynnytys, mutta mulla sujui se niin täydellisesti, että se oli kyllä miljoona kertaa helpompi kokemus. Silti haluan nyt tulevassa synnytyksessä sektion, koska viimeksi tuli tosiaan kaikenlaisia komplikaatioita ja siksi tehtiinkin kiireellinen sektio.
Olen synnyttänyt sekä alateitse että sektiolla. Esikoisen synnytys päätyi kiireelliseen sektioon ja kuopuksen kohdalla kävin synnytystapa-arviossa, jossa todettiin, että estettä alatiesynnytykselle ei ole ja "sain" synnyttää alateitse. Minun kokemukseni on se, että sektiosta toipuminen oli helpompaa. Haava on toki kipeä, mutta ei missään nimessä niin kipeä kuin epparihaava ja repeämä. Koin myös, että sektiohaavan hoitaminen on helpompaa, kun se on "näkyvissä". Mietin synnytyksessä monta kertaa tämän toisen kohdalla, että miksi en valinnut sektiota. Jos nyt saisin kolmannen lapsen, valitsisin sektion.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:42"]
Minulle tehty kolme sektiota, joka kerran tulehtunut niin, että tarvinnut antibiootteja suoneen, viimeisellä kerralla myös haava tulehtui. Kivut olivat minulla hirveät, en päässyt huutamatta makuulle enkä ylös, vaikka söin kotona kolmea kipulääkettä päällekäin. Seksi sattui vuoden jokaisen sektion jälkeen. Lisäksi kun mahalihakset on leikattu auki kolmesti, on minulla napatyrä ja lievä vatsalihasten erkaantuminen. Ei kiva, mutta vaihtoehtoja ei ollut :).
[/quote]
Tarkennusta sulle: mahalihaksia ei sektiossa leikata, vaan osalla ne venyvät raskauden aikana ja tuo aukko syntyy. Tyräleikkaukseen, mars!
[/quote]Milläs sinne kohtuun päästäisiin käsiksi, jos mahalihaksia ei leikata?
Minulla on takana kaksi alatiesynnytystä ja yksi hätäsektio.
Molemmissa alatiesynnytyksissä tuli pari tikkiä. Kävelin synnytyssalista osastolle ja istuin "lootus asennossa" imettämässä vauvoja noin 4tuntia synnytyksestä. En tarvinnut mitään kipulääkkeitä, vaunulenkillä olin molempien kanssa alle viikko synnytyksestä.
Hätäsektion jälkeen meni yli vuorokausi ennenkuin pääsin avustettuna ylös sängystä. Imetyksen alkamisessa oli vaikeuksia koska en pystynyt kipujen takia imettämään kunnolla missään asennossa. Vauvaa painavampaa ei saanut kantaa ja tunsin olevani voimaton ja avuton.
Sektion hyviä puolia: jälkivuoto oli todella niukkaa.Hmmmh... en keksi mitään muuta. Kamala ruma arpi muistona.
Nopeasti siitä parani. Ja ne pienet ja isot kivut on paljon helpompia tuossa alamahalla kuin alapäässä. Ei satu vessassakäymiset jne.
Todellakin leikataan. Olen juuri ollut tyräleikkaukseen valmistavassa tapaamisessa, jossa sanottiin, että lihakset on minulta auottu kolmesti.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:36"]Minulle tehty kolme sektiota, joka kerran tulehtunut niin, että tarvinnut antibiootteja suoneen, viimeisellä kerralla myös haava tulehtui. Kivut olivat minulla hirveät, en päässyt huutamatta makuulle enkä ylös, vaikka söin kotona kolmea kipulääkettä päällekäin. Seksi sattui vuoden jokaisen sektion jälkeen. Lisäksi kun mahalihakset on leikattu auki kolmesti, on minulla napatyrä ja lievä vatsalihasten erkaantuminen. Ei kiva, mutta vaihtoehtoja ei ollut :).
[/quote]
No huhhuh. Nuo kivut uskon kyllä tietäväni, mutta aika hurjalta kuulostaa silti.
Tuo jonkun mainitsema epiduraalin laitto mua ei pelota enää yhtään, kun viimeksi keräsin niitä 7 kpl. Eivät vaan uskoneet, ettei toimi. Siksi sektiota harkitsenkin. Ei kiitos enää väärää tarjontaa, oksitosiinitippaa ylärajoille, oksettavaa ilokaasua, katetrointeja, närästystä, luusärkyä, 2 litran verenhukkaa, mitä näitä kivoja nyt oli.
No, sain sektiota tai en, niin järkyttävään koitokseen olen joka tapauksessa varautunut :D Viimeistä kertaa mennään! Kiitos, kun jaoitte vähän kokemuksia.
Ap
Minä hankin "pelkosektion". Se oli äärimmäisen helppoa, lääkärikin totesi minun olevan oikeassa, sektio on vauvalle huomattavasti turvallisempi kuin alatiesynnytys. Ei pelkoa aivovauriosta hapenpuutteen takia. Sektioita usein kuvataan riskisemmäksi, koska siinä on kiireelliset ja hätäsektiot mukana, toki niissä on suunniteltuja leikkauksia enemmän riskejä. Niiden kohdalla tosin alatiesynnytyksen riski olisi 100%. Ja toki on joillekin käynyt huono tuuri leikkauksessa, toisille taas alatiesynnytyksessä. Ystäväni lapsella on loppuelämän aivovaurio hapen puutteesta ja tuttavani on pidätyskyvytön loppuelämänsä, vaikka peräsuolen korjausleikkausta jo yritettiin. Nämä molemmat alatiesynnytyksistä.
Kiireellinen sektio illalla ja iltapvstä menin yksin vessaan vaikkei olisi saanut mennä. Hieman oli kivuliasta nousta sängystä. Viikko sairaalassa ja varoin nostelemasta mitään muuta kun vauvaa. Oli helppo ja turvallinen olotila.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:24"]Totuushan on se, että sektiossa (suunnitellussa semmosessa) on oikeasti vähemmän riskejä kun alatie synnytykessä. Tätä ei vaan haluta mainostaa, koska sektio on paljon kalliimpi kun normi synnytys. Ruotsissa ollaan siirrytty enemmn sektioihin nimenomaan koska se on turvallista sekä äidille että lapselle
[/quote]
Ai, miten mä muistan lukeneeni että Turkissa suunnilleen kaikki synnyttävät sektiolla ja ilmiöstä ollaan kovasti huolissaan? Siellä on nyt käynnistetty joku kampanja, jotta useampi alkaisi synnyttää alateitse. Olen käsittänyt, että sektio on periaatteesa vauvallekin vaarallisempi.
Ap
[/quote]
Sektiossa ei kyllä leikata lihaksia, vaan mennään niiden välistä. Napatyrä ja erkaantuma voivat tulla synnytystavasta riippumatta. Osittain siihen vaikuttaa kudosten laatu, mutta suurin vaikutus on syvien vatsalihasten oikealla ja riittävällä kuntoutuksella raskauden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:42"]
[/quote]
[/quote]Milläs sinne kohtuun päästäisiin käsiksi, jos mahalihaksia ei leikata?
[/quote]
Siis ootko ihan tosissasi!? Toivottavasti vaan yrität provoilla, etkä oikeasti ikinä lisäänny.
Syntymä tulee ns yllätyksenä vauvalle, jos synnytys ei ole jo käynnistynyt. Jossain lappusessa luki, että vauvalla saattaa olla hengitys ongelmia juuri tämän takia kun aivan yllättäen hänet otetaan mahasta. Minulle tehtiin suunniteltu sektio 39+0 eikä mitään ongelmia vauvan hengityksessä ollut.
Mulla takana kolme sektiota ja onnellinen siitä, että seuraavakin syntyy sektiolla :). Sektio aamulla, illalla ylös omille jaloille ja vauvaa hoitamaan. Pelkillä parasetamoleilla ja buranalla pärjätty toisesta päivästä eteenpäin, ehkä viikko särkylääkkeillä ja sitten ihan normaalielämää. Kunnolla kipeä en ollut missään vaiheessa, piti muistutella itseään olemaan nostamatta mitään liian painavaa sen nostelukiellon ajan.