Vieläkö liikenteessä on mummoja jotka vaativat etuoikeutettua asemaa itsellensä? Tyyliin "anna minulle istumapaikkasi bussissa koska sinulla on nuoret jalat ja minä olen raihnainen
tai ohittavat kauppojen jonossa koska lapsilla ja nuorilla ei ole mihinkään kiire.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen ei tarvitse käskeä/pyytää, vaan minä väistyn ja tarjoan. Elämästä pihalla olevat sekoilijat toki omissa harhoissaan tekevät mitä tahansa.
Näin sen pitäisikin olla, vaan Suomesta puuttuu tämä tapakulttuuri kokonaan. Kun olin raskaana ja matkustelin Keski- ja Itä-Euroopassa, kaikki tarjosivat automaattisesti istumapaikkaa. Jopa vanhat mummot, mikä oli mielestäni nurinkurista.
Vanhukset on nyt korona-aikana löytänyt pikakassat ja menevät ostoskärryillä poikittain keskimmäiselle pikakassalle vieden kaksi paikkaa, asiointi kestää ikuisuuden. Ja jos mahdollista niin jonon ohi ”vahingossa” tietenkin…
En ole koskaan törmännyt tuollaisiin ilmiöihin kaupassa, enkä bussissa. Olen kyllä lukenut, että aivo-oireet voivat aiheuttaa henkilölle epäsopivaa käyttäytymistä. Eli terve ihminen käyttäytyy aina hyvin.
Annan silti bussissa paikan sitä tarvitsevalle, avaan kaupan oven, annan ohittaa kaupan jonossa, jos minulla on kärry täynnä ja toisella nuorella on vain käsissään jotain pientä, tai on äiti lapsen kanssa. Käytän itsepalvelu kassaa, jotta henkilökunta ei uuvu.
Mikä idiootyiketju tämä on? Mihin maailman on menossa? Itse annan paikan myös lasten kanssa kulkeville. Annan paikan niille, joiden ajattelen sitä tarvitsevan enemmän kuin minä.
Ketju perustuu näköjään minä mimä-kulttuuriin. 
Vierailija kirjoitti:
Huomasin täydessä bussissa, että erään tytön vieressä oli tyhjä paikka, jossa oli hänen laukkunsa. Tyttö räpläsi puhelintaan ilman pienintäkään elettä poistaa laukku penkiltä. Kysyin häneltä, oletko maksanut myös laukullesi paikan? Ei ollut, vetäisi laukkunsa vihamielisesti syliinsä ja niin minä ilkeä ihminen istuin hänen viereensä!
Eipä tullut mieleen, että hän ei kaivannut korona-aikaan vierasta ihmistä viereensä istumaan? Etkä sinä osannut kohteliaasti kysyä, että voiko viereen istua.
Tulipa tähän ketjuun paljon moraaliposeeraajia. "Jos minä näen kadulla mummon niin talutan hänet kadun yli ja annan hänelle satasen setelin jotta hän voi ruokkia lapsen lapsiaan." Todellisuudessa bussissa ei kukaan anna oma-aloitteisesti istumapaikkaansa uusille tulijoille vaan katsovat muualle ja toivovat ettei kukaan istu lähellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin täydessä bussissa, että erään tytön vieressä oli tyhjä paikka, jossa oli hänen laukkunsa. Tyttö räpläsi puhelintaan ilman pienintäkään elettä poistaa laukku penkiltä. Kysyin häneltä, oletko maksanut myös laukullesi paikan? Ei ollut, vetäisi laukkunsa vihamielisesti syliinsä ja niin minä ilkeä ihminen istuin hänen viereensä!
Eipä tullut mieleen, että hän ei kaivannut korona-aikaan vierasta ihmistä viereensä istumaan? Etkä sinä osannut kohteliaasti kysyä, että voiko viereen istua.
Jännä juttu muuten, kuinka täti-ihmisillä on tapana kyykyttää ja kouluttaa erityisesti nuoria naisia ja tyttöjä. Eikös hyviä tapoja uskalleta vaatia miehiltä ja pojilta? Varmistavatko oikein tarkoituksella itse nuorena koetun ikävän kohtelun siirtyvän nuoremmille sukupolville?
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ensi kerralla kysyä "onko tässä vapaa paikka" äläkä ole niin sarkastinen ja hyökkäävä niin sinäkin voit saada jopa asiallisen vastauksen nuorelta.
Bussissa olisi normaalia käytöstä antaa paikka vanhalle tai sairaalle ihmiselle. Itse ainakin annan aina. Varsinkin nuoret vaan mulkoilee kulmiensa alta minkä älypuhelimen räpellykseltään ehtivät.
Ei voi olettaa että kukaan osaisi lukea ajatuksia, paikan saa kysymällä ja mielummin asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Bussissa olisi normaalia käytöstä antaa paikka vanhalle tai sairaalle ihmiselle. Itse ainakin annan aina. Varsinkin nuoret vaan mulkoilee kulmiensa alta minkä älypuhelimen räpellykseltään ehtivät.
Minäkin annan aina sairaille paikan. Jos näen ihmisen naamasta, että joku linaja-autolla matkustaja sairastaa kakkostyypin diabetesta, verisyöpää, korvatulehdusta tai päänsärkyä niin heti annan kyseiselle ihmiselle paikan. Välillä mä ihmettelen miksi minua ei palkata lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu muuten, kuinka täti-ihmisillä on tapana kyykyttää ja kouluttaa erityisesti nuoria naisia ja tyttöjä. Eikös hyviä tapoja uskalleta vaatia miehiltä ja pojilta? Varmistavatko oikein tarkoituksella itse nuorena koetun ikävän kohtelun siirtyvän nuoremmille sukupolville?
En usko, että tädit keskittyvät nuoriin. Mutta usein se kassi vieressä on nuorilla. Ja tädit on kasvatettu niin, että nuoret antaa tilaa vanhemmille. Nuoret ei tajua tätä ja siinä on tapakulttuurin törmäys. Nuori joka ei anna paikkaa vanhemmalle vaikuttaa ylimieliseltä. Ehkä nuorien mielestä se vanhemman paikantarve tuntuu ylimieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin annan aina sairaille paikan. Jos näen ihmisen naamasta, että joku linaja-autolla matkustaja sairastaa kakkostyypin diabetesta, verisyöpää, korvatulehdusta tai päänsärkyä niin heti annan kyseiselle ihmiselle paikan. Välillä mä ihmettelen miksi minua ei palkata lääkäriksi.
Minä annan paikan jopa terveille ja nuorille, jos nussi on aika täynnä ja olen parin pysäkin päästä jäämässä pois. Ajatella, on olemassa tilannetajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhoilla on huonommat jalat ja voimat. Anna siis kitisemättä paikka
Seuraavalla kerralla en anna omaa paikkaani vaan sinun paikkasi koska olen niin jalomielinen.
Ap
Sinun pitäisi ymmärtää tarjota paikkaasi vanhukselle ennen kuin hänen tarvitsee pyytää, senkin vätys.
Sinun pitää antaa työpaikkasi +50 vuotiaalle pitkäaikaistyöttömälle jotta hän työllistyy senkin itsekäs ihminen
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa vanhuksille tekee hyvää harjoittaa lihaskuntoa ja tasapainoa seisomalla busseissa tai ratikoissa. Vanhuksilla lihaskunto ja tasapaino heikentyvät, jos niitä ei harjoita. Tämän vuoksi siis vanhuksille ei kannatakaan antaa paikkaa bussissa tai muualla.
Tuo nyt riippuu monesta tekijästä. Itse 65+ ja hyväkuntoinen, joten ei väliä, mutta joku toinen on raihnainen ja ikää ehkä reilusti enemmän. Kyllä jokaisen hyväkuntoisen tulisi ymmärtää antaa paikkansa, jos joku selvästi heikkokuntoinen on ilman paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan paikan jopa terveille ja nuorille, jos nussi on aika täynnä ja olen parin pysäkin päästä jäämässä pois. Ajatella, on olemassa tilannetajua.
Itsekin jään aina nussista pois, kun se alkaa olla täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olettaa että kukaan osaisi lukea ajatuksia, paikan saa kysymällä ja mielummin asiallisesti.
Aika moni meistä osaa tuossa tapauksessa lukea ajatuksia, tai ainakin tehdä johtopäätöksiä. Ehkä se vaatii elämänkokemusta, että tietää vaikka raskaana ollessa olevan raskasta seistä tai pienten lasten pystyssä pysyminen bussissa on hankalaa. Tai että mummojen tasapaino ja jalkojen lihakset ja sydämen kunto ehkä vaatisi istumista. Onko tosiaan niin, että nuori , vähän elänyt ei osaa tuollaisia ymmärtää? En usko. Osalla vain on MINÄ asenne.
Minua ihmetyttää enemmän, miksi jotkut sellaiset kulkee julkisilla, jotka ei pääse itse edes kyytiin, pysty olemaan kyydissä tai jäämään itse pois kyydistä.
Usein joku tutiseva mummo tai papparainen nenä kiinni rollaattorissa mankumassa, että auttakeeauttakee, mukana kuution kokoinen mummokärry täynnä tarjouskalaa stokkalta. Vauhti näillä on vähän etanaa hitaampi ja siinä ajassa kuin tällainen kumaraselkä rollaattoreineen ja pakaaseineen poistuu bussista, kuski ehtii pitää ruokatauon ja muut matkustajat kävellä perille.
Ikärasismia ja miehiin kohdistuvaa epätasa-arvoa.
Mutta kukapa meidän nuorten miesten puolia pitäisi. Naiset näkevät meidät vain uhkina ja esineinä. M24
Toisaalta kivempi on jos ap kuol EE nuorena on sitten yksi v. Ittumainen vanhus vähemmän. 😅