Entiset pitkäaikaistyöttömät, mikä teidät lopulta työllisti
Mitä pidempään on työttömänä, sitä vaikeampi on saada töitä. Mikä oli lopulta sinun avain työllistymiseen?
Kommentit (25)
Satuin löytämään omaa osaamistani vastaavan määräaikaisen paikan, jonka sain myöhemmin muutettua vakinaiseksi. Olen akateeminen erikoisosaaja pääkaupunkiseudulla.
Minä kävelin uuden paikkakuntani kunnanvirastoon. Olihan siellä avoin työpaikka ja työhaastattelusta lähtiessäni sanoin, että ottakaa nyt uusi kuntalainen töihin.
Ottivat 5-kymppisen naisen töihin.
vankila. Täällä kelpaa istua onnellisena ja elättää valtion loisia kun ne saa musta hyvät tuet.
Pääsin suhteilla määräaikaiseen projektiin, joka näytti hyvältä cv:ssä.
Palkkatuki.
Nykyistä työtä lukuunottamatta, kaikki mun uran normaalit työt eli ne joissa joka kuukausi sai palkkaa x määrän, on olleet palkkatukityöpaikkoja, ensimmäisestä on jo kohta 30 vuotta. Nykyisen työpaikan tavallaan tein itselleni, vähän samaan tyyliin kuin aikoinaan yrittäjäksi ryhdyin.
Olen ollut useasti pitkäaikaistyötön, ja kyllä se on todella vaikeaa päästä töihin ilman että pääsee johonkin jossa palkataan palkkatuella. Ja kun ikää tulee lisää se vaan vaikeutuu. Nuorena sanottiin että kun sulla ei ole työkokemusta, 20 vuotta myöhemmin nuoremmat sai ne paikat vaikka itsellä oli työkokemustakin ja useita koulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelin uuden paikkakuntani kunnanvirastoon. Olihan siellä avoin työpaikka ja työhaastattelusta lähtiessäni sanoin, että ottakaa nyt uusi kuntalainen töihin.
Aika erikoista. Täytyi olla todella pieni paikkakunta, ja joskus kasarilla...
Vähän hakijoita ja mä olin koulutukselta ja työkokemukseltani täydellinen työhön. Harrastus oli vielä iso plussa.
Miinusta mulla oli varmaan ikä eli yli 50 v. Ja älyttömän pitkä matka töihin.
Työ on ollut mun eka unelmatyö ja edelleen samassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole erikoista eikä edes pieni paikkakunta ja vuosi oli 2015.
Vähätteletkö muka vanhempien naisien palkkaamista?
Kouluttauduin uudelleen (sote-alalle). Kolme vuotta kerkesin tehdä töitä, kunnes taas lähtee elanto, nyt hallituksen ansiosta. Kannattaneeko tässä enää yrittääkään, universumi selvästi haluaa minun olevan työtön.
Kaverini (reilu nelikymppinen nainen) oli yli kaksi vuotta työttömänä. Sitten hän meni työkkärin kurssille ja siihen kuuluvaan (palkattomaan) harjoitteluun eri juuri niihin haukuttuihin ilmaistöihin. Harjoittelun loppuvaiheessa häntä pyydettiin samaan toimistoon viransijaiseksi ihan palkalliseksi. Tätä noin vuoden viransijaisuutta hoitaessaan (sijaisuuden loppupuolella) hän sitten haki toista työpaikkaa, johon hän tuli valituksi yli 100 hakijan joukosta.
Menin rekryfirman kautta ylikoulutettuna pätkäduuniin, joka ketjutettiin ja kesti lopulta vuoden. Olisivat halunneet jatkaa, mutta työllistyin koulutusta vastaaviin tehtäviin muualle.
Kannattaa siis tarttua johonkin tehtävään. Työnhaku on paljon helpompaa silloin, kun on jo työpaikka. Hakija itse on itsevarmempi, mikä saattaa vaikuttaa.
Tsemppiä paljon! Tiedän kokemuksesta, että työnhaku on todella raskasta ja vaatii psyykeltä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Niko Ranta-aho
Jumalattoman komea mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole erikoista eikä edes pieni paikkakunta ja vuosi oli 2015.
Vähätteletkö muka vanhempien naisien palkkaamista?
En kuin sitä että johonkin kunnalle otetaan töihin noin vaan. Minä olen hakenut julkisiin työpaikkohin vuosia, ja koskaan ei ketään voi palkata laillisesti noin että joku tyyppi vaan kävelee sisään, vaan paikat on aina julkisessa haussa auki ja niihin tulee paljon hakijoita, on haastattelut jne. eikä niin että jaa, sä oot uusi kuntalainen, tuu vaan töihin.
Itsellä osa -aikatyö vuokrafirman kautta. Tosin en kyllä ole täysin työkykyinen joten minulle riittää osa-sijaisuus. Enemmän tunteja tosin haluan.
No te-toimisto ei ainakaan ollut osallisena työllistymisessä.
Työllistin itseni oman melko harvinaisen asiantuntijuuteni pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Laskin vaatimuksia työpaikan suhteen ja otin kaikki lyhyetkin pätkät vastaan niin lopulta tärppäsi ja sain pidemmän työsuhteen
Hain töitä pienemmästä kaupungista, jossa ei oletettavasti ollut niin paljon hakijoita niin lopulta onnistui. :)