"Abiturientti Miina lukee kirjoista ja netistä, millaista 18-vuotiaan elämän pitäisi olla"
Omalla tyttärelläni samanlaista. Nuoruus menee ruudun ääressä. Muut kertovat miten lukiovuodet ovat olleet elämän parasta aikaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2804df15-f338-4bd8-bab5-eb933ca473d4
Kommentit (71)
Ihan normaalia köyhän lapsen elämää. Kaikkea on, mutta mihinkään ei saa koskea.
Vierailija kirjoitti:
Lukiovuodet eivät olleet ainakaan tämän kiltin miehen elämän parasta aikaa, koska tyttö, johon tämä silloinen kiltti poika oli ihastunut, ei antanut mitään vastakaikua. Vaan juoksi ainoastaan jännien amispoikien perässä.
Kaikilla ihmisillä on ihan kaikissa ikävaiheissa ilman vastakaikua jääneitä ihastuksia. Se on sitten itsestä kiinni, jääkö siihen kiinni niin, että se määrittelee koko elämän.
Vierailija kirjoitti:
Köyhäkin on pystynyt viettämään aikaa kavereiden kanssa. Nykylukiolaiset eivät tapaa toisiaan missään. Nuorisotilatkin on kiinni.
Ehtii sitä elää myöhemminkin. Oma lukioaika ennen koronaa ei ollut mukavaa, koska ei ollut kavereita ja siksi jätin esim. vanhat ja abiristeilynkin välistä kun en halunnut yksin niissä olla. Myöhemmin kuitenkin sain niitä kavereita ja olen ehtinyt elää nuoruutta ihan reilusti, eikä ne lukioajat enää vaivaa.
Kyllä mun lukiolainen tapaa kavereitaan pari kertaa viikossa vähintään.
Etäopiskelu vain takaisin niin voisi tavata rajatusti kavereita.
Naurettavin oli Helsingin päätös siirtää taas penkkareita koronan varjolla, kun samaan aikaan täällä pakotetaan tuhannen ihmisen lukioihin väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäkin on pystynyt viettämään aikaa kavereiden kanssa. Nykylukiolaiset eivät tapaa toisiaan missään. Nuorisotilatkin on kiinni.
No kyllä nykylukiolaisetkin voi tavata toisiaan jos vaan haluaa. Mennä toisen luokse kylään, lenkille, kesällä voi istuskella ulkona, kahvilat, ravintolat, baarit ja leffateatteritkaan ei ole koko aikaa olleet kiinni jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun lukiolainen tapaa kavereitaan pari kertaa viikossa vähintään.
Missä hän tapaa? Näkeekö yhden kaverin kerrallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä nykylukiolaisetkin voi tavata toisiaan jos vaan haluaa. Mennä toisen luokse kylään, lenkille, kesällä voi istuskella ulkona, kahvilat, ravintolat, baarit ja leffateatteritkaan ei ole koko aikaa olleet kiinni jne.
Ei Helsingissä voi mennä kahvilaan, ravintolaan jos ei halua koronaa. Ja leffateatteritkin on taas kiinni.
Oma lukiolaiseni on tavannut ulkona, mutta eihän tää nyt lähelläkään normaalia ole, kun ei voi edes koulumatkoja matkustaa itse. Tai mennä hyppytunnilla kahville tai koulun jälkeen mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on nuo kiinni olleet. Nytkin on kiinni. Lisäksi kokoaikainen paheksunta ulkopuolisilta jos nuoriso kokoontuu.
Mun lukiolainen tapasi aiemmin muita nuorisotilan kahvilassa. Se on viimeksi ollut hetken aikaa auki viime keväänä.
Kaikki matkat, retket, vanhojen tanssit, penkkarit, risteilyt, bileet, joulujuhlat, kevätjuhlat, vapputapahtuma jne. on peruttu mun lapsen lukiossa. Ei ole ollut yhtään mitään muuta kun peruspuurtamista.
Monet lukiolaiset olivat jo ennen koronaa yksin ruudun ääressä. Koronalla on ollut selvä tasa-arvoistava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Monet lukiolaiset olivat jo ennen koronaa yksin ruudun ääressä. Koronalla on ollut selvä tasa-arvoistava vaikutus.
Kaikille tasapuolisesti yksinäisyyden aiheuttamia mt-ongelmia? Se on hyvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki matkat, retket, vanhojen tanssit, penkkarit, risteilyt, bileet, joulujuhlat, kevätjuhlat, vapputapahtuma jne. on peruttu mun lapsen lukiossa. Ei ole ollut yhtään mitään muuta kun peruspuurtamista.
Niinpä. Normaalisti nämä käy tunneillakin museoissa, teatterissa jne. Eipä käy nyt. Hät hätää uskaltaa sinne tunnille mennä ja pois.
Yhtäkään leirikoulua ei ole tietenkään ollut, ei ollut abiristeilyä eikä penkkareita esikoisella.
Yksi koulun juhlavuosijuhla on ollut.
Esikoisen lakkiaisetkin oli etänä. Hakivat lakit ja tulivat pois.
Siis opiskeluaika on elämän parasta aikaa. Ei se kun jakaa ahtaan asunnon vielä porukoiden kanssa koululaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille tasapuolisesti yksinäisyyden aiheuttamia mt-ongelmia? Se on hyvä asia?
Kyllä. Tämmöisiä tilanteita on helpompi kestää, kun ne koskettavat kaikkia.
No, ei meillä ollut leirikoulua kuin alakoulussa viimeksi.. Missä ihmeen maailmassa te elätte, jos kuvittelette, että lukiolaiset käy leirikouluissa, ramppaa museoissa ja teattereissa? Hyvä jos joku tutustumiskäynti takana… Ja parempi niin, minä mieluummin opiskelin tunnilla kuin menin väkisin katsomaan taide-elokuvan, josta vielä piti kirjoittaa arvostelu juonesta. Hyvä etten nukahtanut siinä leffassa koko ajan…
Vierailija kirjoitti:
No, ei meillä ollut leirikoulua kuin alakoulussa viimeksi.. Missä ihmeen maailmassa te elätte, jos kuvittelette, että lukiolaiset käy leirikouluissa, ramppaa museoissa ja teattereissa? Hyvä jos joku tutustumiskäynti takana… Ja parempi niin, minä mieluummin opiskelin tunnilla kuin menin väkisin katsomaan taide-elokuvan, josta vielä piti kirjoittaa arvostelu juonesta. Hyvä etten nukahtanut siinä leffassa koko ajan…
Lukion opetussuunnitelmassa on jo se että ihan jo oppitunneilla käydään mahdollisimman paljon ulkomaailmassa.
Ja ainakin Helsingin lukioissa on valtavasti erilaisia leirimatkoja eri puolille.
Esikoiseni kävi jo yläkoulussakin kerran Pietarissa, kerran Italiassa ja kaksi kertaa Englannissa.
Voi tätä wouhotusta. Aika moben lukiolaisen elämä 18vuotiaana on aika samanlaista kuin nytkin… Ei bilettämistä yms.