Lapsen kaveri määrää. Miten toimin jatkossa?
7v. tyttömme samanikäinen eskarikaveri on nyt vuoden verran pomottanut eskariryhmän muita tyttöjä. Heillä on 6-henkinen kaveripiiri, jossa tämä yksi on vähän kuin johtaja. Olen - ja muut vanhemmat - puhuneet moneen kertaan eskarissa asiasta mutta siihen ei vain tullut muutosta koko eskarivuonna. Tämä tyttö päättää, mitä leikitään, miten leikitään, kuka on mikäkin rooli leikissä... Otin itse asian esiin kun menin hakemaan lastamme ja puhuttelin yhtä aikaa eskariopea ja pomottaja-tyttöä (olivat ainoat siinä huoneessa tyttäreni lisäksi) ja sanoin, että tähän on tultava loppu. Rauhallisella äänellä kerroin, että toista (puhuin tietenkin vain oman lapseni puolesta) ei voi pakottaa tekemään asioita tai määräämään, mikä hän on leikeissä, viikko toisensa jälkeen.
Seuraavana päivänä tämä määräilevä tyttö sitten haukkui lapseni että miksi meni kertomaan minulle ja vannotti tätä lupaamaan, että ei enää kerro, muuten hän saa kotona puhuttelun jos jutut menevät hänen vanhempiensa tietoon.
Nyt kun hain tyttöäni päiväkodista, niin hän kertoi taas, kuinka tyttö oli uudestaan vaatinut häntä lupaamaan, ettei hän kerro mulla mitään. Olen aika kypsä tähän tyttöön nyt. Hän kuitenkin pitää kovasti tyttärestämme, kuulemma tyttömme on oikein paras kaveri hänelle, varta vasten halusi samalle luokallekin. Ovat vapaa-aikanakin tekemisissä, tänään tämä lapsi on tulossa meille taas leikkimään. Olen ajatellut sanoa tytölle taas asiasta, että hän ei voi määrätä tai pakottaa toista lupaamaan, ettei kerro asioista kotona. Aion myös puhua tytön vanhemmille. Sama eskariporukka jatkaa myös samalla luokalla, enkä halua tämmöisen pomotuksen jatkuvan. Tyttäreni tuli eskariin uutena, siellä oli siis tuo asetelma (yksi määrää) jo valmiina, siihen on ollut vaikea puuttua kun ryhmädynamiikka on tommoinen. Mut siis ajattelin puhua tälle tytölle taas tänään. Miten te toimisitte? Päiväkodissa en jaksa enää puhua, koska lapsemme on enää huomisen siellä. Mutta nämä lapset siis vapaa-alallakin yhdessä ja meno uhkaa jatkua koulussakin.
Kommentit (38)
Taistelet tuulimyllyjä vastaan. Olen omien lasten ja opetustyön kautta huomannut, että törkeimpien pompottelijoiden vanhemmat on kaikkien hanakampia puolustamaan lapsensa käytöstä. Ne tulee silmille, jos otat edes varovaisesti puheeksi sen, että heidän lapsensa pomottaisi muita ahdistavasti.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:18"]Eskari on varhaiskasvatusta, siellä tuohon olisi pitänyt puuttua. Ammattitaidotonta väkeä, jos ei osata lapsia kasvattaa. [/quote] Voi ei meillä kuule ole silmiä selässä, ei me voida kaikkien leikkejä vaan valvoa ja isommille annetaan itsenäisyyttä, että voivat leikkiä keskenään! Toki jos lapsi tulee kertomaan että joku pomottaa niin puutumme kyllä. Tai jos vanhemmat asian tuovan esiin.
[/quote]
Eskarissa kaikki on niitä isompia. Pätevä ja osaava LTO kyllä näkee pomotuksen ilman että se pitää hänelle erikseen kertoa.
[/quote]
Just näin pitäisi olla mut ei ole. Taso on ihan vitsi. Lisäksi eskariope voi olla vaan puolipäiväisesti kuten meillä pari vuotta sitten, veti eskaritunnin ja aamupäivän ja sit tuli lastenhoitaja tumpeloimaan loppupäiväksi, kellään ei ollut kokonaiskuvaa lapsiryhmästä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:18"]Eskari on varhaiskasvatusta, siellä tuohon olisi pitänyt puuttua. Ammattitaidotonta väkeä, jos ei osata lapsia kasvattaa. [/quote] Voi ei meillä kuule ole silmiä selässä, ei me voida kaikkien leikkejä vaan valvoa ja isommille annetaan itsenäisyyttä, että voivat leikkiä keskenään! Toki jos lapsi tulee kertomaan että joku pomottaa niin puutumme kyllä. Tai jos vanhemmat asian tuovan esiin.
[/quote]
Olen kuullut tämän saman tekosyyn "ei meillä ole silmiä selässä". Voitteko rehellisesti sanoa, että kuljette siellä lasten joukossa, ettekä räpellä omaa puhelinta, tai istu jossain yhdessä huoneessa, kun osa lapsista leikkii viereisessä huoneessa? Mielestäni tällainen toistuva käytös tulee varmasti huomatuksi, jos tarkkailee lapsia muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:14"]itse pidän kyll arveluttava, jos vanhempi alkaa puhuttelemaan suunnitellusti toisen lasta. Itse en pitäisi siitä, että joku vanhempi pitäisi lapseni kanssa kasvatuskeskustelua ilman, että siitä olisi sovittu kanssasi. Eri asia sitten kasvatuksen ammttilaiset. En tarkoita nyt ap:n tilannetta vaan tilanteita ylipäänsä. Vieraan aikuisen kanssa keskustelu on lapselle iso juttu, ja saattaa jäädä kummittelemaan mieleen väärälläkin tavalla, siksi olisi tärkeää ottaa lapsen vanhemmat mukaan. Toisekseen moni hyvää tarkoittava aikuinen saattaa hoitaa keskustelun täysin päin "sanonko mitä" ihan tietämättömyyttään.
Enkä tarkoita, etteikö toisten lapsia saisi kasvattaa, akuutteihin tilanteisiin pitää kaikkien aikuisten puuttua, mutta tuollainen ennakointi "kohta tyttö tulee meille ja sitten juttelen hänen kanssaan" on kyllä täysin älytöntä toimintaa.
Lisään vielä: kannattaa myös keskittyä siihen, miten saa annettua omalle lapselleen oikeita toimintamalleja ja ratkaisutapoja eri tilanteisiin, niistä on sille omalle lapselle paljon enemmän hyötyä. Lapselle pitää opettaa, miten eri tilanteissa toimitaan, miten suojellaan ja puolustetaan itseään, miten sanotaan "ei" ja poistutaan paikalta. Puhukaa niiden omien lastenne kanssa, antakaa heille eväitä ratkaista tilanteita sen sijaan, että kuljette perässä "äiti kyllä puhuttelee". Fakta kun on, ettette ole joka hetki niitä tilanteita ratkomassa ja lapsenne on pulassa, jos on tottunut siihen, että äiti hoitaa.
terveisin eräs opettaja, joka jatkuvasta saa työssään opettaa lapsille "ei" -sanan sanomista (se olisi oikeasti lasten vanhempien tehtävä).
[/quote]
Totta mooses vanhempien kuuluu opettaa sana ei mutta myös puuttua pomotteluun joka tapahtuu vanhempien silmien alla. Hiivatti jos meille tulee muksu kylään ja määrää, ilkeilee tms. meidän lapsille niin tietysti puutun aivan samoin kuin meidän lasta saa ojentaa jos käyttäytyy huonosti kylässä / toisen pihalla. Nämä on sosiaalisen kanssakäymisen perusasioita, joita sit tietenkin curling-vankemmat haluaa muuttaa niin, että "vain minä saan puhutella minun lastani." Minä minä minä, siinä on tämän aikakauden ongelma.
[/quote]
Niin mutkun ei meidän nico-petterille kukaan saa sanoa mitään ettei se järkyty ja jää sanat mieleen kummittelemaan. Voi hyvää päivää taas, varsinkin jos ton oli kirjoittanut tosiaan ope. Koko kylä kasvattaa. Roti se on lapsilla oltava.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:22"]
Taistelet tuulimyllyjä vastaan. Olen omien lasten ja opetustyön kautta huomannut, että törkeimpien pompottelijoiden vanhemmat on kaikkien hanakampia puolustamaan lapsensa käytöstä. Ne tulee silmille, jos otat edes varovaisesti puheeksi sen, että heidän lapsensa pomottaisi muita ahdistavasti.
[/quote]
Sekö on syy olla puuttumatta?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:08"]
[/quote]
Olen kuullut tämän saman tekosyyn "ei meillä ole silmiä selässä". Voitteko rehellisesti sanoa, että kuljette siellä lasten joukossa, ettekä räpellä omaa puhelinta, tai istu jossain yhdessä huoneessa, kun osa lapsista leikkii viereisessä huoneessa? Mielestäni tällainen toistuva käytös tulee varmasti huomatuksi, jos tarkkailee lapsia muutenkin.
[/quote]
Word. Minä kysyin meidän pojalta, mitä eskariope tekee silloin kun te leikitte (kun jatkuvasti oli riitoja poikien välillä ja ope ei koskaan ollut silloin paikalla). Poika vastasi että ope on tietokoneella. Kysyin tästä reilusti opelta suoraan ja hän sanoi, että on niin paljon hallinnollista hommaa. Mut ei kukaan muu aikuinen ollut myöskään lasten kanssa tänä aikana. Lapset riehui ja ope koneella.
[/quote] Word. Minä kysyin meidän pojalta, mitä eskariope tekee silloin kun te leikitte (kun jatkuvasti oli riitoja poikien välillä ja ope ei koskaan ollut silloin paikalla). Poika vastasi että ope on tietokoneella. Kysyin tästä reilusti opelta suoraan ja hän sanoi, että on niin paljon hallinnollista hommaa. Mut ei kukaan muu aikuinen ollut myöskään lasten kanssa tänä aikana. Lapset riehui ja ope koneella.
[/quote]
Mielenkiintoista. Jos näin on, niin taas surettaa resurssipula. Onko oikein, että niitä hommia tehdään siellä lasten kanssa, vai pitiäisikö siihen riittää 1h, vaikka ennen oman vuoron alkua.
Eskarissa on tääläkin tällaista. Jotkut pari bestistä pompottelee muita. Tyttö on tästä sanonut. Puhuin eskariopen kanssa ja ovat ratkaisseet asian niin että jakavat porukoihin lapsia että tämä tasoittuu.
Olen omaa lastani kasvattanut tätä asiaa varten niin että selostanut miten kannattaa toimia eri tilanteessa, varsinkin jos joku pompottelee. Selkeästi jo osaa puolustautua eikä nämä tyttöset mahda mitään. Anna sille lapsellesi työkaluja miten pelastaa itsensä tilanteista. Ei paljoa auta toisten luonteeseen puuttua.
Ekaluokalla meidän tytön kaveriksi päätti lyöttäytyä tuleva pissis (jollainen nyt onkin), joka suoraan sanottuna v-ttuli lapsellemme päin näköä meillä himassakin. Muutaman kerran sitä kuuntelin ja mietin mitä teen. No, nuhtelin tytön ja rupesin ohjaamaan lastani olemaan muiden kanssa. Ekaluokan jälkeen vakiintui kaveriporukka, jossa ei tommoisia tyttöjä ollut. Tämä esipissis sen sijaan häiriköi koko luokkaa ja järjesti ES-bileitä 4-luokalla, jäi kiinni röökistä samana vuonna jne. että hyvä kun kaveripiiri meidän likalla vaihtui. Jos olisin ap, järjestäisin toisia kavereita.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:34"]Eskarissa on tääläkin tällaista. Jotkut pari bestistä pompottelee muita. Tyttö on tästä sanonut. Puhuin eskariopen kanssa ja ovat ratkaisseet asian niin että jakavat porukoihin lapsia että tämä tasoittuu.
Olen omaa lastani kasvattanut tätä asiaa varten niin että selostanut miten kannattaa toimia eri tilanteessa, varsinkin jos joku pompottelee. Selkeästi jo osaa puolustautua eikä nämä tyttöset mahda mitään. Anna sille lapsellesi työkaluja miten pelastaa itsensä tilanteista. Ei paljoa auta toisten luonteeseen puuttua.
[/quote]
Hitsi meidän tyttö aloittaa eskarin uudessa päikyssä ensi syksynä. Huolettaa juurikin nämä pomottelut ja muut kiusaamiset. Itse koulukiusattu. En osannut puolustaa itseäni, osaanko neuvoa lastanikaan? Millaisia neuvoja sinä annoit lapsellesi?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:08"]
[/quote]
Eskarissa kaikki on niitä isompia. Pätevä ja osaava LTO kyllä näkee pomotuksen ilman että se pitää hänelle erikseen kertoa.
[/quote]
Jopa päiväkodin johtajakin huomaa pomotuksen, vaikka ei ehdi lasten kanssa oleskella. Se nimittäin tulee ilmi LTO:ien kanssa keskustellessa. Ota ap yhteys suoraan johtajaan. Mikäli hän on asiasta tietämätön, on siellä päikkärissä nyt kyllä tietokatkos-ongelma.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:14"]itse pidän kyll arveluttava, jos vanhempi alkaa puhuttelemaan suunnitellusti toisen lasta. Itse en pitäisi siitä, että joku vanhempi pitäisi lapseni kanssa kasvatuskeskustelua ilman, että siitä olisi sovittu kanssasi. Eri asia sitten kasvatuksen ammttilaiset. En tarkoita nyt ap:n tilannetta vaan tilanteita ylipäänsä. Vieraan aikuisen kanssa keskustelu on lapselle iso juttu, ja saattaa jäädä kummittelemaan mieleen väärälläkin tavalla, siksi olisi tärkeää ottaa lapsen vanhemmat mukaan. Toisekseen moni hyvää tarkoittava aikuinen saattaa hoitaa keskustelun täysin päin "sanonko mitä" ihan tietämättömyyttään.
Enkä tarkoita, etteikö toisten lapsia saisi kasvattaa, akuutteihin tilanteisiin pitää kaikkien aikuisten puuttua, mutta tuollainen ennakointi "kohta tyttö tulee meille ja sitten juttelen hänen kanssaan" on kyllä täysin älytöntä toimintaa.
Lisään vielä: kannattaa myös keskittyä siihen, miten saa annettua omalle lapselleen oikeita toimintamalleja ja ratkaisutapoja eri tilanteisiin, niistä on sille omalle lapselle paljon enemmän hyötyä. Lapselle pitää opettaa, miten eri tilanteissa toimitaan, miten suojellaan ja puolustetaan itseään, miten sanotaan "ei" ja poistutaan paikalta. Puhukaa niiden omien lastenne kanssa, antakaa heille eväitä ratkaista tilanteita sen sijaan, että kuljette perässä "äiti kyllä puhuttelee". Fakta kun on, ettette ole joka hetki niitä tilanteita ratkomassa ja lapsenne on pulassa, jos on tottunut siihen, että äiti hoitaa.
terveisin eräs opettaja, joka jatkuvasta saa työssään opettaa lapsille "ei" -sanan sanomista (se olisi oikeasti lasten vanhempien tehtävä).
[/quote]
Trololoo taas... Ope ihan varmasti. Opettaa ei-sanan käyttöä. LOL.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:34"]Eskarissa on tääläkin tällaista. Jotkut pari bestistä pompottelee muita. Tyttö on tästä sanonut. Puhuin eskariopen kanssa ja ovat ratkaisseet asian niin että jakavat porukoihin lapsia että tämä tasoittuu.
[/quote]
Hitsi meidän tyttö aloittaa eskarin uudessa päikyssä ensi syksynä. Huolettaa juurikin nämä pomottelut ja muut kiusaamiset. Itse koulukiusattu. En osannut puolustaa itseäni, osaanko neuvoa lastanikaan? Millaisia neuvoja sinä annoit lapsellesi?
[/quote]
Perusasioista puhuttu. Jos tyttö puhunut päivän aikana jostain mieltään vaivanneesta asiasta olen sitä kautta koittanut neuvoa mikä on oikein, mikä väärin... Esimerkiksi justiin se että aina ei tarvitse alistua toisen tahtoon vaan pitää rohkeasti sanoa vastaan, rumasti ei toiselle saa sanoa ja miten suhtautua sellaiseen asiaan, "antaa lapsen suuhun oikeita sanoja" puolustukseksi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:34"]Eskarissa on tääläkin tällaista. Jotkut pari bestistä pompottelee muita. Tyttö on tästä sanonut. Puhuin eskariopen kanssa ja ovat ratkaisseet asian niin että jakavat porukoihin lapsia että tämä tasoittuu.
[/quote]
[/quote]
Perusasioista puhuttu. Jos tyttö puhunut päivän aikana jostain mieltään vaivanneesta asiasta olen sitä kautta koittanut neuvoa mikä on oikein, mikä väärin... Esimerkiksi justiin se että aina ei tarvitse alistua toisen tahtoon vaan pitää rohkeasti sanoa vastaan, rumasti ei toiselle saa sanoa ja miten suhtautua sellaiseen asiaan, "antaa lapsen suuhun oikeita sanoja" puolustukseksi.
[/quote]
Ja mä lisäisin, että tiettyjä tilanteita (jos on vaikka toistuva pomottelu-kuvio jossain leikissä) voi harjoitella kotona, että miten sanotaan vastaan, sosiodraama-tyyppisesti. Mutta liikaa ei pidä painostaa tyyliin " älä nyt sit tänään anna x:n pomottaa" koska sit lapselle alkaa kasvaa asiasta häpeä ja syyllisyys ja hän ei enää halua tilanteista kotona puhua. Kun ei halua vanhemman pettymykseksi taas sanoa että x pomotti.
Opetat tyttösi samanlaiseksi kyykyttäjäksi. Pehmot ei pärjää kovassa maailmassa. Kova kovaa vastaan vaan.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:34"]Eskarissa on tääläkin tällaista. Jotkut pari bestistä pompottelee muita. Tyttö on tästä sanonut. Puhuin eskariopen kanssa ja ovat ratkaisseet asian niin että jakavat porukoihin lapsia että tämä tasoittuu.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja mä lisäisin, että tiettyjä tilanteita (jos on vaikka toistuva pomottelu-kuvio jossain leikissä) voi harjoitella kotona, että miten sanotaan vastaan, sosiodraama-tyyppisesti. Mutta liikaa ei pidä painostaa tyyliin " älä nyt sit tänään anna x:n pomottaa" koska sit lapselle alkaa kasvaa asiasta häpeä ja syyllisyys ja hän ei enää halua tilanteista kotona puhua. Kun ei halua vanhemman pettymykseksi taas sanoa että x pomotti.
[/quote]
Totta. Liian isoa mörköä asioista ei aikuisen kannata tehdä. Rohkaisee lasta sopivasti ja vaikka ton harjoittelun avulla vaivihkaa supista tilanteissa kotona miten voi toiselle ihmiselle sanoa.
Kirjota piiitkä kirje .
Hauku pomottava lapsi.
Eristä tytöt toisistaan.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:18"]Eskari on varhaiskasvatusta, siellä tuohon olisi pitänyt puuttua. Ammattitaidotonta väkeä, jos ei osata lapsia kasvattaa.
[/quote]
Voi ei meillä kuule ole silmiä selässä, ei me voida kaikkien leikkejä vaan valvoa ja isommille annetaan itsenäisyyttä, että voivat leikkiä keskenään! Toki jos lapsi tulee kertomaan että joku pomottaa niin puutumme kyllä. Tai jos vanhemmat asian tuovan esiin.
[/quote]
No tulihan sieltä joku lähäri avautumaan.