Lapsen kaveri määrää. Miten toimin jatkossa?
7v. tyttömme samanikäinen eskarikaveri on nyt vuoden verran pomottanut eskariryhmän muita tyttöjä. Heillä on 6-henkinen kaveripiiri, jossa tämä yksi on vähän kuin johtaja. Olen - ja muut vanhemmat - puhuneet moneen kertaan eskarissa asiasta mutta siihen ei vain tullut muutosta koko eskarivuonna. Tämä tyttö päättää, mitä leikitään, miten leikitään, kuka on mikäkin rooli leikissä... Otin itse asian esiin kun menin hakemaan lastamme ja puhuttelin yhtä aikaa eskariopea ja pomottaja-tyttöä (olivat ainoat siinä huoneessa tyttäreni lisäksi) ja sanoin, että tähän on tultava loppu. Rauhallisella äänellä kerroin, että toista (puhuin tietenkin vain oman lapseni puolesta) ei voi pakottaa tekemään asioita tai määräämään, mikä hän on leikeissä, viikko toisensa jälkeen.
Seuraavana päivänä tämä määräilevä tyttö sitten haukkui lapseni että miksi meni kertomaan minulle ja vannotti tätä lupaamaan, että ei enää kerro, muuten hän saa kotona puhuttelun jos jutut menevät hänen vanhempiensa tietoon.
Nyt kun hain tyttöäni päiväkodista, niin hän kertoi taas, kuinka tyttö oli uudestaan vaatinut häntä lupaamaan, ettei hän kerro mulla mitään. Olen aika kypsä tähän tyttöön nyt. Hän kuitenkin pitää kovasti tyttärestämme, kuulemma tyttömme on oikein paras kaveri hänelle, varta vasten halusi samalle luokallekin. Ovat vapaa-aikanakin tekemisissä, tänään tämä lapsi on tulossa meille taas leikkimään. Olen ajatellut sanoa tytölle taas asiasta, että hän ei voi määrätä tai pakottaa toista lupaamaan, ettei kerro asioista kotona. Aion myös puhua tytön vanhemmille. Sama eskariporukka jatkaa myös samalla luokalla, enkä halua tämmöisen pomotuksen jatkuvan. Tyttäreni tuli eskariin uutena, siellä oli siis tuo asetelma (yksi määrää) jo valmiina, siihen on ollut vaikea puuttua kun ryhmädynamiikka on tommoinen. Mut siis ajattelin puhua tälle tytölle taas tänään. Miten te toimisitte? Päiväkodissa en jaksa enää puhua, koska lapsemme on enää huomisen siellä. Mutta nämä lapset siis vapaa-alallakin yhdessä ja meno uhkaa jatkua koulussakin.
Kommentit (38)
Minä sanoisin tälle lapselle jos kerran oikein leikkimään teille tulee, että oma lapseni ei hänen kanssaan leiki, jos hän määrää koko ajan. Sanoisin, että en aio kertoa hänen vanhemmille jos hän lopettaa nyt nämä temput mutta jos ne jatkuvat, niin kerron kyllä. Ja jos tämmöinen touhu jatkuu, niin siihen loppuu yhteiset leikit ja kyläilyt. Tepsii näihin määräileviin tenavien hyvin, kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:08"]Minä sanoisin tälle lapselle jos kerran oikein leikkimään teille tulee, että oma lapseni ei hänen kanssaan leiki, jos hän määrää koko ajan. Sanoisin, että en aio kertoa hänen vanhemmille jos hän lopettaa nyt nämä temput mutta jos ne jatkuvat, niin kerron kyllä. Ja jos tämmöinen touhu jatkuu, niin siihen loppuu yhteiset leikit ja kyläilyt. Tepsii näihin määräileviin tenavien hyvin, kokemusta on.
[/quote]
Just näin mäkin tekisin. Mitä ilmeisimmin tytön vanhemmille on jo jotkut muut yrittäneet puhua mut ei ole näköjään tuottanut tulosta. Silti tyttö pelkää puhuttelua. Joten käytä tätä hyväksesi ja sano (aivan kuin et olisi kuullut edes tätä omalta lapseltasi), että joudut kohta kertomaan hänen vanhemmille mut JOS hän lopettaa, niin sun ei tarvitse kertoa mitään. 6-7-vuotiaat tytöt alkaa olla jo ovelia sosiaalisissa peleissä, joten kannattaa "pelata" itsekin.
Olisikohan niin, ettei tyttö osaa leikkiä ja olla toisten kanssa muilla tavoin? Voisit ottaa asian puheeksi tämän tytön kanssa ja keskustella erilaisista tavoista huomioida toisia. Kotona ehkä on kova kuri eikä kunnon mallia muunlaiseen yhdessäolemiseen. Harva lapsi on oikeasti ilkeyttään sellainen kuin on.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:07"]Tuleva johtaja =)
[/quote]
Ei näistä pomottelijoista tule kuin koulun pahimpia pissiksiä, jotka pyörittää omaa nukkehoviaan koulussa ja kiusaavat ulkopuolisia. Ammatti löytyy ulkonäkö- ja "hyvinvointi"-asioiden parista tai kaupan kassalta.
Minäkin juttelisin hyvässä hengessä tytön vanhemmille. Toi on oikeesti aika tyypillistä tuonikäisillä tytöillä. Pomottaja löytyy joka tyttöporukasta. Kyllä se yleensä iän karttuessa tasaantuu, mutta hyvä puhua ajoissa. Voi hyvin olla, ettei vanhemmat tiedä asiasta mitään.
Omalla tytöllä vähän samantapainen tilanne... olen kannustanut omaa tyttöäni pitämään päänsä ja kieltäytymästä aina olemasta heittopussina, että leikistä voi lähteä jos leikki ei suju kaikkia tyydyttävästi ja vuorot-periaatteella.
Täälläkin tämä määräilijä soittelee harva se viikko ja kysyy voiko tulla meille leikkimään, eli ei se ainakaan traumaa ole saanut eriävästä mielipiteestä. Kaksin leikit sujuvat, kolmas kun tulee mukaan niin hankalaksi menee.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:07"]Tuleva johtaja =) [/quote] Ei näistä pomottelijoista tule kuin koulun pahimpia pissiksiä, jotka pyörittää omaa nukkehoviaan koulussa ja kiusaavat ulkopuolisia. Ammatti löytyy ulkonäkö- ja "hyvinvointi"-asioiden parista tai kaupan kassalta.
[/quote]
"huutonaurua" Niin totta.
Valitettavasti ap:n kertoma toiminta on tyttöjen piirissä melko yleistä. Olen kuullut monilta, että alkaa usein jo päiväkodissa, ennen eskariakin.
Vaikea tilanne. Hovin pyöritys jatkuu entistä vahvemmin kouluiässä, murkkuikäisillä se on jo niin vahvaa, että komentelusta kieltäytyvät joutuvat eristyksiin muusta joukosta.
Ap, voisit tietysti ja kenties kannattaakin jutella myös oman lapsen kanssa, kertoen, että komenteluun ja määräilyyn ei kannata alistua. Itse komentelija vanhempineen olisi hyvä saada juttelemaan asiasta.
Olet kyllä huolestunut ihan aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:07"]Tuleva johtaja =) [/quote] Ei näistä pomottelijoista tule kuin koulun pahimpia pissiksiä, jotka pyörittää omaa nukkehoviaan koulussa ja kiusaavat ulkopuolisia. Ammatti löytyy ulkonäkö- ja "hyvinvointi"-asioiden parista tai kaupan kassalta.
[/quote]
"huutonaurua" Niin totta.
Valitettavasti ap:n kertoma toiminta on tyttöjen piirissä melko yleistä. Olen kuullut monilta, että alkaa usein jo päiväkodissa, ennen eskariakin.
Vaikea tilanne. Hovin pyöritys jatkuu entistä vahvemmin kouluiässä, murkkuikäisillä se on jo niin vahvaa, että komentelusta kieltäytyvät joutuvat eristyksiin muusta joukosta.
Ap, voisit tietysti ja kenties kannattaakin jutella myös oman lapsen kanssa, kertoen, että komenteluun ja määräilyyn ei kannata alistua. Itse komentelija vanhempineen olisi hyvä saada juttelemaan asiasta.
Olet kyllä huolestunut ihan aiheesta.
[/quote]
Joo, tyttären kanssa olen puhunut paljon, että ei tarvitse suostua, voi lähteä leikistä pois mutta tässä tapauksessa tämä määräilijä alkaa huutaa, että "sä uhkailet" ja sitten tyttäreni antaa periksi, kun ei halua olla ilkeä ja "uhkailla". Tyttäreni oli ennen eskaria perhepäivähoidossa, ja siellä ei ollut tämmöistä, kun lapset oli eri ikäisiä. Muut eskaritytöt eivät määräile ja olen kannustanut tytärtäni olemaan vapaa-ajalla ennemmin heidän kanssaan. Parin tunnin sisällä tämä tyttö on meille tulossa, aion puhua taas hänen kanssaan. Raivostuttavaa, että se alkaa näin nuorena. Itsellä meni koko ala-aste tasa-arvoisessa kaveriryhmässä, vasta yläasteella tuli kaveriporukka, jolla oli "johtaja".
Hyvä että puutut ja hyvä että lapsesi kertoo! Kaikki eivät syystä tai toisesta kerro kotona ja kaikkia vanhempia ei kiinnosta. Hommat kuitataan vaan "ne on lasten leikkejä".
Minun paras kaveri päiväkodissa, eskarissa ja ala-asteella oli myös pomottelija, ja olin NIIN tossun alla. Iän myötä se laantui. Joskus nelosluokalla hän oli kuin kuka tahansa, melkein hiljaisempi kuin muut oikeastaan. Eikä hänelle mitään puhutteluja pidetty. Opinpahan pitämään puoliani :) ja olen edelleenkin tekemisessä tämän kaverin kanssa. Akateeminen, hyvinpärjäävä nainen nykyään :) eli mielestäni aika normaalia, ja jos ei tule itkua ja vakavaa mielipahaa leikeistä niin eipä tollaseen tarvitse mielestäni puuttua.
itse pidän kyll arveluttava, jos vanhempi alkaa puhuttelemaan suunnitellusti toisen lasta. Itse en pitäisi siitä, että joku vanhempi pitäisi lapseni kanssa kasvatuskeskustelua ilman, että siitä olisi sovittu kanssasi. Eri asia sitten kasvatuksen ammttilaiset. En tarkoita nyt ap:n tilannetta vaan tilanteita ylipäänsä. Vieraan aikuisen kanssa keskustelu on lapselle iso juttu, ja saattaa jäädä kummittelemaan mieleen väärälläkin tavalla, siksi olisi tärkeää ottaa lapsen vanhemmat mukaan. Toisekseen moni hyvää tarkoittava aikuinen saattaa hoitaa keskustelun täysin päin "sanonko mitä" ihan tietämättömyyttään.
Enkä tarkoita, etteikö toisten lapsia saisi kasvattaa, akuutteihin tilanteisiin pitää kaikkien aikuisten puuttua, mutta tuollainen ennakointi "kohta tyttö tulee meille ja sitten juttelen hänen kanssaan" on kyllä täysin älytöntä toimintaa.
Lisään vielä: kannattaa myös keskittyä siihen, miten saa annettua omalle lapselleen oikeita toimintamalleja ja ratkaisutapoja eri tilanteisiin, niistä on sille omalle lapselle paljon enemmän hyötyä. Lapselle pitää opettaa, miten eri tilanteissa toimitaan, miten suojellaan ja puolustetaan itseään, miten sanotaan "ei" ja poistutaan paikalta. Puhukaa niiden omien lastenne kanssa, antakaa heille eväitä ratkaista tilanteita sen sijaan, että kuljette perässä "äiti kyllä puhuttelee". Fakta kun on, ettette ole joka hetki niitä tilanteita ratkomassa ja lapsenne on pulassa, jos on tottunut siihen, että äiti hoitaa.
terveisin eräs opettaja, joka jatkuvasta saa työssään opettaa lapsille "ei" -sanan sanomista (se olisi oikeasti lasten vanhempien tehtävä).
Eskari on varhaiskasvatusta, siellä tuohon olisi pitänyt puuttua. Ammattitaidotonta väkeä, jos ei osata lapsia kasvattaa.
Eiköhän olisi tärkeintä puhua sun omalle tytölle siitä, miten toisilla on lupa kohdella häntä ja mihin vaatimuksiin on suostuttava ja mihin ei. Tyttösi pitää opetella sanomaan ei.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:18"]Eskari on varhaiskasvatusta, siellä tuohon olisi pitänyt puuttua. Ammattitaidotonta väkeä, jos ei osata lapsia kasvattaa.
[/quote]
Voi ei meillä kuule ole silmiä selässä, ei me voida kaikkien leikkejä vaan valvoa ja isommille annetaan itsenäisyyttä, että voivat leikkiä keskenään! Toki jos lapsi tulee kertomaan että joku pomottaa niin puutumme kyllä. Tai jos vanhemmat asian tuovan esiin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:14"]itse pidän kyll arveluttava, jos vanhempi alkaa puhuttelemaan suunnitellusti toisen lasta. Itse en pitäisi siitä, että joku vanhempi pitäisi lapseni kanssa kasvatuskeskustelua ilman, että siitä olisi sovittu kanssasi. Eri asia sitten kasvatuksen ammttilaiset. En tarkoita nyt ap:n tilannetta vaan tilanteita ylipäänsä. Vieraan aikuisen kanssa keskustelu on lapselle iso juttu, ja saattaa jäädä kummittelemaan mieleen väärälläkin tavalla, siksi olisi tärkeää ottaa lapsen vanhemmat mukaan. Toisekseen moni hyvää tarkoittava aikuinen saattaa hoitaa keskustelun täysin päin "sanonko mitä" ihan tietämättömyyttään.
Enkä tarkoita, etteikö toisten lapsia saisi kasvattaa, akuutteihin tilanteisiin pitää kaikkien aikuisten puuttua, mutta tuollainen ennakointi "kohta tyttö tulee meille ja sitten juttelen hänen kanssaan" on kyllä täysin älytöntä toimintaa.
Lisään vielä: kannattaa myös keskittyä siihen, miten saa annettua omalle lapselleen oikeita toimintamalleja ja ratkaisutapoja eri tilanteisiin, niistä on sille omalle lapselle paljon enemmän hyötyä. Lapselle pitää opettaa, miten eri tilanteissa toimitaan, miten suojellaan ja puolustetaan itseään, miten sanotaan "ei" ja poistutaan paikalta. Puhukaa niiden omien lastenne kanssa, antakaa heille eväitä ratkaista tilanteita sen sijaan, että kuljette perässä "äiti kyllä puhuttelee". Fakta kun on, ettette ole joka hetki niitä tilanteita ratkomassa ja lapsenne on pulassa, jos on tottunut siihen, että äiti hoitaa.
terveisin eräs opettaja, joka jatkuvasta saa työssään opettaa lapsille "ei" -sanan sanomista (se olisi oikeasti lasten vanhempien tehtävä).
[/quote]
Totta mooses vanhempien kuuluu opettaa sana ei mutta myös puuttua pomotteluun joka tapahtuu vanhempien silmien alla. Hiivatti jos meille tulee muksu kylään ja määrää, ilkeilee tms. meidän lapsille niin tietysti puutun aivan samoin kuin meidän lasta saa ojentaa jos käyttäytyy huonosti kylässä / toisen pihalla. Nämä on sosiaalisen kanssakäymisen perusasioita, joita sit tietenkin curling-vankemmat haluaa muuttaa niin, että "vain minä saan puhutella minun lastani." Minä minä minä, siinä on tämän aikakauden ongelma.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:18"]Eskari on varhaiskasvatusta, siellä tuohon olisi pitänyt puuttua. Ammattitaidotonta väkeä, jos ei osata lapsia kasvattaa. [/quote] Voi ei meillä kuule ole silmiä selässä, ei me voida kaikkien leikkejä vaan valvoa ja isommille annetaan itsenäisyyttä, että voivat leikkiä keskenään! Toki jos lapsi tulee kertomaan että joku pomottaa niin puutumme kyllä. Tai jos vanhemmat asian tuovan esiin.
[/quote]
Eskarissa kaikki on niitä isompia. Pätevä ja osaava LTO kyllä näkee pomotuksen ilman että se pitää hänelle erikseen kertoa.
Puhut sekä tytölle että vanhemmille. Ihan oikein teet. Homma vaan pahenee koulussa jos ei puututa, siellä ei opet ehdi vahtia kuten hoitajat päiväkodissa / eskarissa.