Tiet auraamatta, miten töihin?
Niin syrjässä asun että vaikka pihatie aurattu. seuraava tie eikä välttämättä sitä seuraavakaan ole. Julkiset ei kulje, työmatka rapiat 41km suuntaansa. Taksi tulee kallikksi ja kuinka sekää pääsee?
Kommentit (48)
Olen tehnyt henkilökohtaisen valinnan asua syrjäseudulla niin olen luonut myös puitteet sen mukaan, että pärjään. Minulla on esim nelivetoinen pick-up.
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma, lähdet vaan ajamaan. Jos juutut jumiin, niin soitat töihin että sorry, olet penkassa, tulet kun hinuri ehtii paikalle.
Joo ja ottaa vielä kuvan todisteeksi, että täällä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, asun syrjässä ja ensin on tiekunnan tietä 2 km, se oli aurattu jo aamulla klo 5:30, sen jälkeen pientä valtion hoitamaa tietä 3 km, se oli kuumella aurattu jo ennen klo 5:30 ja sitten kaiketi valtatieksi kutsuttavaa tietä pääsen töihin aika vaivattomasti. Missäpäin muka ei ole vielä ennätetty auraamaan?
Asun Helsingissä ja en vieläkään pääse liikenteeseen koska parkkipaikalla sellaset kinokset että autolla ei pääse.
Kola käteen?
Oispa kola ja voimia vetää 100 auton parkkis auki.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt henkilökohtaisen valinnan asua syrjäseudulla niin olen luonut myös puitteet sen mukaan, että pärjään. Minulla on esim nelivetoinen pick-up.
No mitä se nyt tähään hätään auttaa ap:lle?
Osta sähköauto. Väittävät että sillä ei ole mitään ongelmia.
toyota land cruiser alle niin pääsee vähän lumessakin ;)
Vierailija kirjoitti:
Kuin myös ja aurauskalustoa omasta takaa. Sellaista se on täällä syrjässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, asun syrjässä ja ensin on tiekunnan tietä 2 km, se oli aurattu jo aamulla klo 5:30, sen jälkeen pientä valtion hoitamaa tietä 3 km, se oli kuumella aurattu jo ennen klo 5:30 ja sitten kaiketi valtatieksi kutsuttavaa tietä pääsen töihin aika vaivattomasti. Missäpäin muka ei ole vielä ennätetty auraamaan?
Asun Helsingissä ja en vieläkään pääse liikenteeseen koska parkkipaikalla sellaset kinokset että autolla ei pääse.
Kola käteen?
Oispa kola ja voimia vetää 100 auton parkkis auki.
Kolan saa kaupasta ja voi ainakin sen oman auton kaivaa lumesta esille.
Mä ilmoitin että kun ei kaupunkia, kiinnosta aurata, ni ei mukaan kiinnosta tulla töihin: pomo vaan naurahti että kotiin jäi hänkin.
Ei tällaista pakkaslunta tarvitse kuin vähän madaltaa kolalla niin pääsee jo etuvetoisellakin autolla liikkeelle. Ottaa kolaan lunta painoksi ja vetelee peruuttamalla kinosta matalammaksi auton ajourien leveyden verran niin pääsee liikkeelle. Luistonesto kannattanee kytkeä pois siksi aikaa että pääsee pihasta auratulle tielle ja sitten ihan perinteisellä tyylillä kohtuullisella kaasunkäytöllä pois, ei liiallisella, koska silloin vetävät pyörät kaivautuvat lumeen ja auto on pohjastaa kiinni lumessa. Vetoluistonesto tappaa moottorin väännön kun pyörät sutivat ja auto sammuu, siksi vetoluistonesto kannattaa kytkeä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitat jollekin feministiselle nais-aurakuljettajalle joka tulee auraamaan.
Feminismiä ei näkynyt aamulla. Kaikki lumitöitä tekevät olivat miehiä 😂😂😂
Varmaan näitkin ylipäätään tosi monta? Meillä kävi nainen, läheiseltä maatilalta (maatalousyrittäjä). Myös viime viikolla hiekoitussoran toi traktorilla nainen.
Kymmeniä, Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaista pakkaslunta tarvitse kuin vähän madaltaa kolalla niin pääsee jo etuvetoisellakin autolla liikkeelle. Ottaa kolaan lunta painoksi ja vetelee peruuttamalla kinosta matalammaksi auton ajourien leveyden verran niin pääsee liikkeelle. Luistonesto kannattanee kytkeä pois siksi aikaa että pääsee pihasta auratulle tielle ja sitten ihan perinteisellä tyylillä kohtuullisella kaasunkäytöllä pois, ei liiallisella, koska silloin vetävät pyörät kaivautuvat lumeen ja auto on pohjastaa kiinni lumessa. Vetoluistonesto tappaa moottorin väännön kun pyörät sutivat ja auto sammuu, siksi vetoluistonesto kannattaa kytkeä pois.
Auto on tallissa, joten sitä ei kaivaa tarvitse ja kirjoitinkin jo että pihatie ja piha on omasta takaa kolattu. Mutta seuraava tie, noin 9km on hiljainen tie, ei yksityinen ja se auratteen korkeintaan huomenna päivällä. En koskaan ole nähnyt sitä vkl aurattuna, asuttu jo vuosia täällä. Seuraavatie on kantatie, melko hiljainen sekin mutta ehkä kerta pari aurattu tälläkin lumentulolla. Etuvetoinen käkkänäni ei kulje mihinkään otti siitä pois luistoneston tai ei. Korkeat mutkamäet ..
Asutko ap jossain pohjois-pohjanmaalla? Itse kun aikanaan asuin, niin monesti tie aurattiin vasta iltalypsyjen jälkeen. Sitä yksityistietä oli melkein 4,5km ja siitä sen kunnossa pidosta tietysti maksettiin, mutta ei se maatalon isäntiä kiinnostanut, jos joku oli motissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on tallissa, joten sitä ei kaivaa tarvitse ja kirjoitinkin jo että pihatie ja piha on omasta takaa kolattu. Mutta seuraava tie, noin 9km on hiljainen tie, ei yksityinen ja se auratteen korkeintaan huomenna päivällä. En koskaan ole nähnyt sitä vkl aurattuna, asuttu jo vuosia täällä. Seuraavatie on kantatie, melko hiljainen sekin mutta ehkä kerta pari aurattu tälläkin lumentulolla. Etuvetoinen käkkänäni ei kulje mihinkään otti siitä pois luistoneston tai ei. Korkeat mutkamäet ..
Eli et edes tiedä, onko teitä aurattu, mutta jätät menemättä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinustako on outoa että joka ainoaa Suomen tietä ei ole aurattu tasan samalla kellonlyömällä? Missä todellisuudessa nämä ihmiset oikein elää?
Ei, outoa on se, että iltapäivällä ei ole aurattu teitä ajokelpoiseen kuntoon, kun isossa osassa maata ainakin Forecan mukaan lumisade laantui aamupäiväksi JA näitä pikkuteitä urakoi ihan eri tyypit kuin kaupunkien katuja.
Elän siinä todellisuudessa, jossa iso osa kuluista maksetaan itse. Ei se tiekunnan tie pelkällä taikaseinästä otettavalla rahalla auraannu, siitä pitää maksaa ja mitä enemmän maksaa, sitä paremman palvelun saa.
soitat töihin et oot myrskyn takia motissa. tulet kun tie auki. normaali pomo ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se nyt tähään hätään auttaa ap:lle?
No ei auta, mutta tuo on kyllä ihan totta, että on ihan selvää että jos muuttaa paikkaan, missä tietää että kaikki ei toimi niin kuin kaupungissa, niin on varauduttava itse. Ihan normaalia syrjäseudulla että tällaisella kelillä tiet on pitkään auraamatta ja tulee pitkiä sähkökatkoksia. Jos tietää, että ei pärjää ilman aurausta tai sähköä, niin siihen on vaan varauduttava, ja ne on hankittava itse, traktori, neliveto ja aggregaatti. Tai pitää hyvät suhteet naapureihin, joilla tuollaiset on. Tai sitten sinniteltävä ilman. Näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et edes tiedä, onko teitä aurattu, mutta jätät menemättä töihin?
Kyllä sen tähän huomaa jos aurattu kun kulker noin 100m päästä. Katsos kun minä kolasin tämän pihatien siihen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet asunut siellä vuosia tuolla kalustolla, ja nyt heräät asiaan...?
Hah, just hekan talo on täällä meillä ainut, jonka parkkipaikka oli jo aamusta aurattu. Me muut kolasimme parkkikset ihan itse, yhtiömuodosta riippumatta.