Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?

Vierailija
30.01.2022 |

Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.

Kommentit (934)

Vierailija
161/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en ihmettele, jos kaupungin työntekijät seisoskelevat, kun osa heistä on työttömiä teknisellä puolella, joku kirjoittikin ettei viitsi paljon heillä hommia teettää, kun saavat vain tuon 518 netto työmarkkinatukea kuukaudessa ja kulukorvauksen 9 euroa / työpäivä

Vierailija
162/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä sitten on tahallaan. Nykyään ihmisillä on sen verran itsearvostusta että eettistä tajua, että ihan mihin tahansa hommiin ei välttämättä olla valmiita. Esim. itse en suostu valmistamaan lihaa ruoaksi saati maistamaan sitä, vaikka muuten olen työskennellyt keittiöissä. Mutta jotkut pikaruokapaikat olisivat ehdottomasti poissa laskuista - ylipäänsä sellaiset paikat, joissa työntekijällä ei ole mitään arvoa.

Olenko sitten "tahallani" työtön, jos en onnistu saamaan kokopäiväistä työtä, vaikka varmaan pääsisin sinne Hesburgeriin tai muuhun paikkaan, missä työehtosopimuksia rikotaan ja poljetaan työntekijöiden oikeuksia. Vaikea perustella itselleen jonkun suuryrityksen sylkykupiksi hakeutuminen. Työtä kyllä teen ihan mielelläni ja onneksi olenkin kivassa ravintolassa osa-aikaisena. Mutta moni ei ihan ymmärrettävästi halua osaksi sellaista työkulttuuria, mitä on viime aikoina mediassa esitelty.

Sosiaalituissa näyttää olevan leikkaamisen varaa.

Todella paljon. Alkaisi suomessakin työt maistumaan jos kodittomuus ja nälkäkuolema olisi oikea uhka

Yhteiskunnasta tulisi turvaton ja pitäisi alkaa palkata vartioita ja rakentaa aitoja asuinalueiden ympärille. Mieluummin annan verorahoja tukiin...

Tulisi töitä vartiointi alalle eli maksu siirtyisi omakotitalo asujille ja työttömät pääsisi töihin.

Omakotitaloissa asuvat on rikkaita, heillä on rahaa maksaa vartiointi palveluista. Saataisiin lisää työpaikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä kuulemma olen sellainen. Olen eläkkeellä.

Vierailija
164/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään melkein 40 -vuotiian joka siis töitä tehnyt noin 3kk elämänsä aikana. Syitä miksi ei hae tai halua työllistyä:

-haluaa tehdä oman alan hommia, johon koulutus siis 20 vuotta sitten käyttää ja työkokemus myös tuolloin kertynyt.

-en voi tehdä oman alan hommia kun jos möhlin niin voi sattua vaikka onnettomuus (hitsaaja)

-voisin tehdä töitä jos palkka olisi noin 100 000e/vuosi

-töiden pitäisi mielellään olla esimies tasoisia koska mulla on niihin vaadittavia ominaisuuksia.

-joustavat työajat, töitä pitäisi saada tehdä kun haluaa.

-ei täyttä työaikaa.

-kärsin post traumaattisesta stressihäiriöstä kun jouduin käymään töissä ja kärsin siitä edelleen (wtf onhan se rankkaa kun jotain sen palkan eteen täytyisi tehdä ..)

-voisin mennä öljynporauslautalle töihin, en kyllä kovin kauas kotoa (asuu keski-suomessa)

Ja siis listaa voisi jatkaa vaan tekosyistä ja vaatimuksista työlle. Toisaalta jokaisen työnantajan onneksi tämä alkoholisoitunut menevä mt tapaus (ei halua hoidattaa mt ongelmiaan) on kaikki työkokeilut ja kurssit kussut vuosien aikana parhaimmillaan jo etukäteen joku syy keksittyjä jotta voi jättää menemättä tai jättää kesken. Yleensä näiden aikoihin muistaa, että ai niin nuppi ei kestä tämmösiä paineita ja lääkärin kautta vapautus ja apteek... eikun kaljakeissi kainalossa takas kotiin.

Vierailija
165/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa elää minimi tuloilla niin mikäs siinä, ei ne verot laske vaikka olisi täystyöllisyys. Se on vain populistinen kuvitelma joka vetoaa matalapalkka alojen raatajiin. Äänestäkää ihmeessä kokoomusta, einestehtaan sankarit.

Vierailija
166/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikä sitten on tahallaan. Nykyään ihmisillä on sen verran itsearvostusta että eettistä tajua, että ihan mihin tahansa hommiin ei välttämättä olla valmiita. Esim. itse en suostu valmistamaan lihaa ruoaksi saati maistamaan sitä, vaikka muuten olen työskennellyt keittiöissä. Mutta jotkut pikaruokapaikat olisivat ehdottomasti poissa laskuista - ylipäänsä sellaiset paikat, joissa työntekijällä ei ole mitään arvoa.

Olenko sitten "tahallani" työtön, jos en onnistu saamaan kokopäiväistä työtä, vaikka varmaan pääsisin sinne Hesburgeriin tai muuhun paikkaan, missä työehtosopimuksia rikotaan ja poljetaan työntekijöiden oikeuksia. Vaikea perustella itselleen jonkun suuryrityksen sylkykupiksi hakeutuminen. Työtä kyllä teen ihan mielelläni ja onneksi olenkin kivassa ravintolassa osa-aikaisena. Mutta moni ei ihan ymmärrettävästi halua osaksi sellaista työkulttuuria, mitä on viime aikoina mediassa esitelty.

Sosiaalituissa näyttää olevan leikkaamisen varaa.

Todella paljon. Alkaisi suomessakin työt maistumaan jos kodittomuus ja nälkäkuolema olisi oikea uhka

Yhteiskunnasta tulisi turvaton ja pitäisi alkaa palkata vartioita ja rakentaa aitoja asuinalueiden ympärille. Mieluummin annan verorahoja tukiin...

Tulisi töitä vartiointi alalle eli maksu siirtyisi omakotitalo asujille ja työttömät pääsisi töihin.

Omakotitaloissa asuvat on rikkaita, heillä on rahaa maksaa vartiointi palveluista. Saataisiin lisää työpaikkoja.

1000 euroa kuukaudessa vartiointipalvelusta esim. omakotitalossa. Tulisi töitä.

Vierailija
167/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroäyri kirjoitti:

Jos joku haluaa elää minimi tuloilla niin mikäs siinä, ei ne verot laske vaikka olisi täystyöllisyys. Se on vain populistinen kuvitelma joka vetoaa matalapalkka alojen raatajiin. Äänestäkää ihmeessä kokoomusta, einestehtaan sankarit.

Suomessa melkein koko budjetti menee eläkeläisiin, sen voi jokainen käydä itse katsomassa.

Vierailija
168/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen masentunut, ollut jo vuosia. En ole työkuntoinen. 

Moni varmaan luulee tietävänsä että olen tahallaan työtön ja haluan vaan nostaa tukirahat ja laiskotella. 

Mun masennus on sellainen asia josta en halua avautua oikeastaan kenellekään. Sillä syy masennuksekseen on todella arka ja henkilökohtainen. Annan sitten muille melko ympäripyöreitä vastauksia kotona olemiseeni. 

Vierailija
169/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tahallaan työttömänä aina kun mahdollista. En laita tikkuakaan ristiin työnhakuun. TE-toimisto "pakottaa" noin parin vuoden välein täyttämään työssäoloehdon palkkatuella 8kk ajan. Sen jälkeen ansiosidonnaisella ainakin vuosi ja toinen vuosi työmarkkinatuella. Tätä 2v lomaa > 8kk työtä -> 2v lomaa, jne. on jatkunut jo melkein 20 vuotta. Sopii minulle.

Vierailija
170/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään melkein 40 -vuotiian joka siis töitä tehnyt noin 3kk elämänsä aikana. Syitä miksi ei hae tai halua työllistyä:

-haluaa tehdä oman alan hommia, johon koulutus siis 20 vuotta sitten käyttää ja työkokemus myös tuolloin kertynyt.

-en voi tehdä oman alan hommia kun jos möhlin niin voi sattua vaikka onnettomuus (hitsaaja)

-voisin tehdä töitä jos palkka olisi noin 100 000e/vuosi

-töiden pitäisi mielellään olla esimies tasoisia koska mulla on niihin vaadittavia ominaisuuksia.

-joustavat työajat, töitä pitäisi saada tehdä kun haluaa.

-ei täyttä työaikaa.

-kärsin post traumaattisesta stressihäiriöstä kun jouduin käymään töissä ja kärsin siitä edelleen (wtf onhan se rankkaa kun jotain sen palkan eteen täytyisi tehdä ..)

-voisin mennä öljynporauslautalle töihin, en kyllä kovin kauas kotoa (asuu keski-suomessa)

Ja siis listaa voisi jatkaa vaan tekosyistä ja vaatimuksista työlle. Toisaalta jokaisen työnantajan onneksi tämä alkoholisoitunut menevä mt tapaus (ei halua hoidattaa mt ongelmiaan) on kaikki työkokeilut ja kurssit kussut vuosien aikana parhaimmillaan jo etukäteen joku syy keksittyjä jotta voi jättää menemättä tai jättää kesken. Yleensä näiden aikoihin muistaa, että ai niin nuppi ei kestä tämmösiä paineita ja lääkärin kautta vapautus ja apteek... eikun kaljakeissi kainalossa takas kotiin.

Suomessa terveystiedot on salaisia ja työttömiä kyllä aktivoidaan, koska kaupunki saa valtiolta sakot, kun tietty määrä työmarkkinatukea tulee täyteen.

Ei Suomessa sairauksistaan tarvitse tutuille tai naapureille kertoa eikä sitä, että on työkyvyttömyyseläkkeellä.

Laki määrää terveystiedot salaisiksi.

Vierailija
171/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka monta. Heitä kutsutaan rottailijoiksi.

Tehdään mitä vaan jotta ei joutuisi töihin. Uusia yksisarvis-koulutuksia toinen toisensa perään ja sitten taas ollaan työttömiä kun alan hommia ei ole😂

Vierailija
172/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimiten pitkäaikaistyöttömillä on kyllä jotain mielenterveyspuolen ongelmia.

Vierailija
173/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka monta. Heitä kutsutaan rottailijoiksi.

Tehdään mitä vaan jotta ei joutuisi töihin. Uusia yksisarvis-koulutuksia toinen toisensa perään ja sitten taas ollaan työttömiä kun alan hommia ei ole😂

Ja osa vakituisista ei edes tajua, että heidän työpaikassa on kahvitauolla työttömiä, ei ne ole opiskelijoita, vaikka vakituiset niin luulevat.

Vierailija
174/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin työttömät ainakin kelpaavat valtion ja kaupungin työpaikkoihin ihmisten asioita hoitamaan palkkatuella ja työmarkkinatuella toimistotöihin, ihan asiakaspalveluun.

Vierailija
175/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin työttömät ainakin kelpaavat valtion ja kaupungin työpaikkoihin ihmisten asioita hoitamaan palkkatuella ja työmarkkinatuella toimistotöihin, ihan asiakaspalveluun.

On jos jonkin sortin virastoa.

Vierailija
176/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin naista joiden mielestä ei tarvitse käydä töissä kun se ei ole kivaa ja on niin rankkaa

Eikö ole sitten ihan hyvä, että antavat työpaikat niille, jotka haluavat käydä töissä? Kaikille kun ei kuitenkaan riitä töitä.

Ei siinä ole mitään hyvää kun jättäytyy veromaksajien elätettäväksi eikä kanna vastuuta omasta elämästä. Jos ihmiset pakotettaisiin töihin täällä suomessa saattaisi verotuskin laskea

Enää puuttuu vaan ne työpaikat. #(orja)työvoimapula

Töitä löytyy aina kun poistuu omalta mukavuusalueelta eikä ole vaativat. Töitä ne lyhyet ja rankatkin pätkätkin on mutta siitä tienaa rahaa elämiseen

Valitettavasti tienaa niin vähän, ettei ole mitään järkeä tehdä tuollaista työtä.

Jokainen sentti minkä tienaa töillä on pois maksuista jotka kuitataan verorahoista niin työskentely kannattaa aina vaikka kuinka keksit tekosyitä että ei tarvitsisi töihin mennä

Joo, muuta yksilön kannalta ei todellakaan kannata joku 10e/h työ kun työmatkoihin pelkästään menee niin paljon että jää tappiolle!!

Vierailija
177/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheinen ystäväni ei suostu hakemaan kuin oman alansa töitä, vaikkei ole 15 vuoteen saanut niitä kuin palkkatuella.

"Pitää opiskella sitä mikä kiinnostaa."

Vierailija
178/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jos jonkin sortin virastoa.

Moni asiakas varmaan kuvittelee puhuvansa puhelimessa vakituisen työntekijän kanssa.

Vierailija
179/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja verorahoista 5 miljardia vuodessa. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea. Eläkeläisten terveydenhoitoa maksetaan verorahoista 6500 / eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi verorahoista maksetaan eläkeläisille kelatakseja, kodinhoitajia, lääkkeitä, verovähennystä ja palveluseteleitä siivouspalveluihin.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia.

Jos työtön asuu puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia vain pelkän työmarkkinatuen.

Ja joitakin vuosia taaksepäin, ei työtön saannut edes työttömyyspäivärahaa kelasta puolison bruttotulojen ylittäessä kelan ihmeellisen laskukaavion mukaan; ja niinä menneinä 90-luvun lopulla vuoteen 2014 alkuun tehtiin osasta tarveharkinnaisella työmarkkinatuelle pudotetuista parisuhteissa elävistä työttömistä puolisoista  jopa ihan nolla päivärahalle vuosien ajaksi täydellisen katkeroituneita ihmisiä koko järjestelmää kohtaan, ja nyt sitten ihmetellään, että mikä on, kun ei ole töitä saanneet vieäkään hankittua!!!!!  Kaikki työttömät eivät todellakaan ole saanneet ikinä mitään asuntotukia ja toimeentulotukia!!!!! Puoliso on kyllä veroja saanut maksaa tuloistaan ihan niska väärällään kunnalle ja valtiolle ja sen lisäksi elättää nettotuloillaan työttömän puolisonsakin ja yhteiset alaikäiset lapsensakin. 

Mun puolesta saavat maksaakin nyt kunnat pitkäaikaistyöttömän työttömyyskorvaussakon kelalle, olisivat sitten työllistäneet aikoinaan, eikä jakaneet suhteilla niitä vähiäkin tukipalkattuja hommia "sulle-mulle-kaveria ei jätetä"-systeemillä, mitä enää omassakin pikkukunnassa on ollut tarjolla enää vuosikymmeniin.

Vierailija
180/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja verorahoista 5 miljardia vuodessa. 200 000 eläkeläistä saa asumistukea. Eläkeläisten terveydenhoitoa maksetaan verorahoista 6500 / eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi verorahoista maksetaan eläkeläisille kelatakseja, kodinhoitajia, lääkkeitä, verovähennystä ja palveluseteleitä siivouspalveluihin.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia.

Jos työtön asuu puolison kanssa niin hän ei saa muita tukia vain pelkän työmarkkinatuen.

Ja joitakin vuosia taaksepäin, ei työtön saannut edes työttömyyspäivärahaa kelasta puolison bruttotulojen ylittäessä kelan ihmeellisen laskukaavion mukaan; ja niinä menneinä 90-luvun lopulla vuoteen 2014 alkuun tehtiin osasta tarveharkinnaisella työmarkkinatuelle pudotetuista parisuhteissa elävistä työttömistä puolisoista  jopa ihan nolla päivärahalle vuosien ajaksi täydellisen katkeroituneita ihmisiä koko järjestelmää kohtaan, ja nyt sitten ihmetellään, että mikä on, kun ei ole töitä saanneet vieäkään hankittua!!!!!  Kaikki työttömät eivät todellakaan ole saanneet ikinä mitään asuntotukia ja toimeentulotukia!!!!! Puoliso on kyllä veroja saanut maksaa tuloistaan ihan niska väärällään kunnalle ja valtiolle ja sen lisäksi elättää nettotuloillaan työttömän puolisonsakin ja yhteiset alaikäiset lapsensakin. 

Mun puolesta saavat maksaakin nyt kunnat pitkäaikaistyöttömän työttömyyskorvaussakon kelalle, olisivat sitten työllistäneet aikoinaan, eikä jakaneet suhteilla niitä vähiäkin tukipalkattuja hommia "sulle-mulle-kaveria ei jätetä"-systeemillä, mitä enää omassakin pikkukunnassa on ollut tarjolla enää vuosikymmeniin.

Jos puoliso tienaa 1600 netto niin työmarkkinatuki on 660, jos 2 lasta eikä tuohon saa mitään asumistukea eikä toimeentulotukea. Nuo muut tuet on yksin asuville ja yksinhuoltajille.