Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?

Vierailija
30.01.2022 |

Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.

Kommentit (934)

Vierailija
201/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimiten pitkäaikaistyöttömillä on kyllä jotain mielenterveyspuolen ongelmia.

Hyvin työttömät ainakin kelpaavat valtion ja kaupungin työpaikkoihin ihmisten asioita hoitamaan palkkatuella ja työmarkkinatuella toimistotöihin, ihan asiakaspalveluun.

Juu, hyvä että pystyvät aina edes niihin. Täysipäiväinen vastuullinen työ onkin sitten jo kokonaan toinen tarina kun käydä tekemässä muutaman tunnin päiviä muutama viikossa...

40 tuntia viikossa palkkatuella valtiolla ja kaupungilla, täysin samat työt kuin vakituisilla, palkka 2200 brutto

Palkkatuella saa tehdä myös etätöitä kotona, on oma kannettava ja työpuhelin, mihin asiakkaat soittaa.

Koronan takia tehdään etätöitä myös palkkatuella ja ne ovat tulleet jäädäkseen. Kun työtön oppii hommat, hän saa tehdä etätöitä.

Vierailija
202/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä hemmetti siinä sitten on, että ei työtön työnhakija kelpaa? Jos on pulaa työvoimasta, niin sitten otetaan joku töihin eikä sanota että "painu hittoon siitä hakemuksinesi haaskaamasta töissä käyvien ihmisten aikaa!"

Ei työhön voi ottaa ketä tahansa. Et varmaan haluaisi, että minä leikkaisin umpilisäkkeesi.

Työttömien on kehitettävä itseään, jotta he voivat vastata työvoimapulaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömyys ole parantumaton sairaus, joka vähentäisi jotenkin älyä. Työttömänä on koulutettuja ja kokeneita, ihan osaavia ihmisiä. Joka ei tätä halua uskoa, on itse liian tyhmä töihin ja tuskin osaa tehdä töitänsäkään hyvin, eiköhöän suurin osa töistä mene keskustelupalstoilla itseä kehuessa kun joku muu tekee työt. Asennevammat ja virheluulot työttömyydestä on se suurin syy, miksei tällaisia haluta palkata. Minussakin moni työnantaja menetti huipputekijän, kun eivät halunneet ottaa työtöntä  - menetys on heidän enemmän kuin minun, ainakin pari tapausta tiedän, että ottivat surkean paikanvaihtajan ja toinenhan näistä joutuikin koeajalla jo pois. Minulla on nyt hyvä työ.

Muistakaa, että jos itse jäätte työttömäksi, teistä ajatellaan samalla tavalla kuin itse ajattelett muista työttömistä. Ette ole parempia kuin ne työttömät, ette välttämättä pääse edes keskikastiin osaamisenne perusteella, vaikka itse luulette olevanne joku poikkeus. Ei, suurin osa työttömistä on tavallisia töitä etsiviä ihmisiä ja suuri osa heistä  - asennevammoista huolimatta - jossain vaiheessa töitäkin saa. 

Vierailija
204/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, äitini. Isällä hyvä palkka, ei tartte tehdä töitä eikä halua. Työttömyyskorvausta äiti kuitenkin saa.

Kyllä äitisi laitetaan työkokeiluun, kun 200 päivää työmarkkinatukea tulee täyteen paitsi jos on jokin sairaus eikä siksi aktivoida.

Minä olen ollut yli 600 päivää työttömänä ja rauhassa saan olla. Helsingissä asun, ikää 42, ei sairauksia.

Vierailija
205/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja juurikin sillä omalla alalla ei välttämättä vaan ole avoinna olevia työpaikkoja ja eikä jokaikisellä paikkakunnalla. 

Jokainen alalla on työttömän oma ala. Ammattisuoja kestää vain 3 kk työttömyyden alussa.

Nykyään on hyvin vähän työpaikkoja, joihin kelpaa ilman alan koulutusta tai työkokemusta. Jos ikää on lähemmäs 60 vuotta, kyseessä on mahdoton yhtälö.

Vierailija
206/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja juurikin sillä omalla alalla ei välttämättä vaan ole avoinna olevia työpaikkoja ja eikä jokaikisellä paikkakunnalla. 

Jokainen alalla on työttömän oma ala. Ammattisuoja kestää vain 3

työttömyyden alussa.

Nykyään ei pääse enää työkyvyttömyyseläkkeelle samoista sairauksista kuin ennen pääsi ja siksi on työttömiä, joiden ei tarvitse hakea mihin tahansa töihin.

Vierailija
207/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, äitini. Isällä hyvä palkka, ei tartte tehdä töitä eikä halua. Työttömyyskorvausta äiti kuitenkin saa.

Kyllä äitisi laitetaan työkokeiluun, kun 200 päivää työmarkkinatukea tulee täyteen paitsi jos on jokin sairaus eikä siksi aktivoida.

Minä olen ollut yli 600 päivää työttömänä ja rauhassa saan olla. Helsingissä asun, ikää 42, ei sairauksia.

Helsinki maksaa työmarkkinatuestasi puolet. Moni kaupunki aktivoi, koska silloin valtio maksaa koko työmarkkinatuen.

Vierailija
208/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden tyypin. Löytyi Saksasta aikoinaan. Juttu meni niin että saksalaiset tutkijat eivät saaneet määritettyä yhden muumion ikää niin sitten millään joten he kysyivät apua Suomen vakuutuslääkäreiltä. Meiltä lähti sinne vakuutuslääkäri joka tutki tapauksen ja totesi: 40 vuotias mies, terve ja työkykyinen. Muumio siirrettiin Suomeen koska meillä on akuuttia työvoimapulaa.

Vierailija
209/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyys ole parantumaton sairaus, joka vähentäisi jotenkin älyä. Työttömänä on koulutettuja ja kokeneita, ihan osaavia ihmisiä. Joka ei tätä halua uskoa, on itse liian tyhmä töihin ja tuskin osaa tehdä töitänsäkään hyvin, eiköhöän suurin osa töistä mene keskustelupalstoilla itseä kehuessa kun joku muu tekee työt. Asennevammat ja virheluulot työttömyydestä on se suurin syy, miksei tällaisia haluta palkata. Minussakin moni työnantaja menetti huipputekijän, kun eivät halunneet ottaa työtöntä  - menetys on heidän enemmän kuin minun, ainakin pari tapausta tiedän, että ottivat surkean paikanvaihtajan ja toinenhan näistä joutuikin koeajalla jo pois. Minulla on nyt hyvä työ.

Muistakaa, että jos itse jäätte työttömäksi, teistä ajatellaan samalla tavalla kuin itse ajattelett muista työttömistä. Ette ole parempia kuin ne työttömät, ette välttämättä pääse edes keskikastiin osaamisenne perusteella, vaikka itse luulette olevanne joku poikkeus. Ei, suurin osa työttömistä on tavallisia töitä etsiviä ihmisiä ja suuri osa heistä  - asennevammoista huolimatta - jossain vaiheessa töitäkin saa. 

Työnantaja valitsee ketä ottaa töihin. Mihinkään työpaikkaan ei mennä.

Olisitko itse valmis menemään joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan hommat. Kyllä siinä alkaa tulla asenne vammaa kenelle tahansa.

Vierailija
210/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen tehnyt pätkätöitä, muistan miten veenmäinen virne oli puolituilla kun tavatessa tenttasivat: "No oletkos töissä nyt"? Vakipaikan saaneena kukaan noista ei ole kysellyt mitään, ilmeisesti sana kiirinyt selän takana, eivät edes pakkaudu juttusille enää. Että sellaisia ne ihmiset on. -sivusta

Vierailija
211/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen tehnyt pätkätöitä, muistan miten veenmäinen virne oli puolituilla kun tavatessa tenttasivat: "No oletkos töissä nyt"? Vakipaikan saaneena kukaan noista ei ole kysellyt mitään, ilmeisesti sana kiirinyt selän takana, eivät edes pakkaudu juttusille enää. Että sellaisia ne ihmiset on. -sivusta

Niin, nykyään naureskellaan myös, jos jonkun mies on 170 cm tai alle pitkä.

Vierailija
212/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkumies voi kyllä rakentaa talonkin. Pojasta ei toki tule jääkiekkoilijaa lyhyenä.

Vierailija
213/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on monella alalla olevinaan työvoimapula, mutta kuitenkaan hakija ei kelpaa jollei omaa ennestään riittävästi alan koulutusta ja kokemusta ja ole muutenkin kaikin puolin tarpeeksi "hyvä tyyppi". Joissain tehtävissä toki koulutus ja kokemus ovat välttämättömiä, mutta joissain toisissa tehtävissä noista vaatimuksista voitaisiin kenties hiukan tinkiä, jotta enemmän ihmisiä saataisiin töihin.

Totta kai koulutusta tarvitaan. Ongelma on se, että työttömät eivät lähde opiskelemaan varmasti työllistäville aloille, esimerkiksi hoitajiksi tai siivoojiksi. Ovat kai mielestään liian kunnianarvoista herrasväkeä.

Jos on rahkeissa varaa. -Saastaisuus tuo leipää siivoajalle.

Vierailija
214/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen masentunut, ollut jo vuosia. En ole työkuntoinen. 

Moni varmaan luulee tietävänsä että olen tahallaan työtön ja haluan vaan nostaa tukirahat ja laiskotella. 

Mun masennus on sellainen asia josta en halua avautua oikeastaan kenellekään. Sillä syy masennuksekseen on todella arka ja henkilökohtainen. Annan sitten muille melko ympäripyöreitä vastauksia kotona olemiseeni. 

Moni masentunut painaa kuules kovaa duunia. Jos on todella liian sairas, sitten paikka on eläkkeellä, ei kortistossa.

Vierailija
215/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nauraa kaupassa, että oletko vielä lyhyen miehen kanssa vai joko olet hommannut 180 cm pitkän miehen.

Vierailija
216/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on hyvin vähän työpaikkoja, joihin kelpaa ilman alan koulutusta tai työkokemusta. Jos ikää on lähemmäs 60 vuotta, kyseessä on mahdoton yhtälö.

Jos muut eivät anna sinulle jotakin, hanki se itse. Suomessa on elinkeinonvapaus, joten yrittämään vain.

Vierailija
217/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut työssäkäyvät ovat sitä mieltä että minä en voi jäädä työttömäksi minulla on suhteita/osaamista/kokemusta niin paljon. Kun tosipaikka tulee niin huomataan että joistakin suhteista ei ole yhtikäs mitään apua työllistymisessä koska ne pitää sinua huonona koska juuri sinut irtisanottiin YT:eissä tms.

Vierailija
218/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkumies voi kyllä rakentaa talonkin. Pojasta ei toki tule jääkiekkoilijaa lyhyenä.

Tosi monella on ongelma, kun poika on vain 170 cm ja jääkiekkoilijat on isompia. Ei tule pojasta maalivahtia.

Pituutta ei saa edes vakituisella työpaikalla.

Lyhyelle miehelle ei ole kiva, jos työtön kysyy työpaikan kahvitauolla paljonko olet pitkä.

Vierailija
219/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei pääse opiskelemaan, sinne ei mennä, opiskelijat valitaan. Lisäksi jos opiskelee työttömyystuella pitää saada työkkäriltä lupa.

Siivoojien koulutuslinjoja on jouduttu lakkauttamaan hakijapulan vuoksi. Mitä tämä kertoo työttömistä?

Vierailija
220/934 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muut eivät anna sinulle jotakin, hanki se itse. Suomessa on elinkeinonvapaus, joten yrittämään vain.

Jos olet lyhyt mies niin ole ystävällinen työttömälle, että ei tule pituus kysymystä työpaikalla kauniiden harjoittelija naisten kuullen.