Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?
Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.
Kommentit (934)
Mun mt ongelmainen veli kirjoitti:
Veljeni. Hän on pari kertaa työharjoittelussa menettänyt malttinsa ja käynyt väkivaltaisesti käsiksi. Hän on entinen koulukiusattu ja viihtyy omissa oloissaan. Kertoi viime tapaamisella että pelkää itseään ja mitä tapahtuu mahdollisten tulevien aktiivimallin mukana. Toteaa että on niin heikko itsetunto ja agressiivinen muiden vinoiluun ettei hallitse raivoaan. Hän käy salilla ja lenkkeilee. Sen lisäksi 20v aktiivista nyrkkeilyä taustalla. Toivottavasti ujompia uusia työntekijöitä kohdellaan hyvin ja muistetaan käytöstavat, niin ei satu ketään leukaan. Parastahan olisi jos työkkäri ei pakottaisi hiljaisempia ihmisiä pakkotyöhön 9e päiväpalkkiolla.
Kannattaa työntää joku kusipää portaita alas. Se on ihana tunne, kun näkee jonkun kiusaajan kituvan.
Mä olen ollut…pientä terveyshuolta ja ulosotto päällä, joten ihan saman rahan saan nettona kuin olisin ansiotyössä. Tai ainakin melkein. Mies tienaa loistavasti, joten taloudellisesti ei ole meillä minun tilistä elämä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää puuttuu vaan ne työpaikat. #(orja)työvoimapula
Soita 100 yritystä läpi, niin vähintään yksi työpaikka on löytynyt,
Ei täällä ole 100 yritystä, ehkä 10.
Tiedän: itseni. Olen 50-vuotias nainen. Elän säästöilläja välillä teen pieniä työkeikkoja, käännöksiä ja muuta vastaavaa kirjoitustyötä. En kaipaa vakityöhön, mieluummin elän niukasti ja teen mitä huvittaa. Päädyin tähän kun jäin työttömäksi, ja vähitellen aloin saada pieniä työhommia ja tajusin, että niilläkin elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää puuttuu vaan ne työpaikat. #(orja)työvoimapula
Soita 100 yritystä läpi, niin vähintään yksi työpaikka on löytynyt,
Koska olet viimeksi ollut työelämässä? 70-luvulla?
Mitä väliä sillä on, onko joku tahallaan vai tahattomasti työtön? Kuka tahansa pääsee työttömäksi vaikka heti, jossei työnteko nappaa. Mikään työsuhde ei ole elinkautinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä sitten on tahallaan. Nykyään ihmisillä on sen verran itsearvostusta että eettistä tajua, että ihan mihin tahansa hommiin ei välttämättä olla valmiita. Esim. itse en suostu valmistamaan lihaa ruoaksi saati maistamaan sitä, vaikka muuten olen työskennellyt keittiöissä. Mutta jotkut pikaruokapaikat olisivat ehdottomasti poissa laskuista - ylipäänsä sellaiset paikat, joissa työntekijällä ei ole mitään arvoa.
Olenko sitten "tahallani" työtön, jos en onnistu saamaan kokopäiväistä työtä, vaikka varmaan pääsisin sinne Hesburgeriin tai muuhun paikkaan, missä työehtosopimuksia rikotaan ja poljetaan työntekijöiden oikeuksia. Vaikea perustella itselleen jonkun suuryrityksen sylkykupiksi hakeutuminen. Työtä kyllä teen ihan mielelläni ja onneksi olenkin kivassa ravintolassa osa-aikaisena. Mutta moni ei ihan ymmärrettävästi halua osaksi sellaista työkulttuuria, mitä on viime aikoina mediassa esitelty.
Sosiaalituissa näyttää olevan leikkaamisen varaa.
Todella paljon. Alkaisi suomessakin työt maistumaan jos kodittomuus ja nälkäkuolema olisi oikea uhka
Väärin: alkaisi Suomessakin huumekauppa, palkkamurhat, ihmiskauppa, laiton elinkauppa ja aivan järkyttävä kaikenlainen muukin rikollinen toiminta maistumaan, jos kodittomuus ja nälkäkuolema olisivat oikeita uhkia. Tästä löytyy lukematon määrä esimerkkivaltioita irl. Eli jos sellaista asuinmaata kaipaat itsellesi, niin ei muuta kuin pakkaamaan kamat ja muuttamaan esimerkiksi Intiaan, Venezuelaan, Brasilian faveloihin, Somaliaan tai Etelä-Afrikkaan. Löydät varmasti unelmavaltiosi lukemattomien jo olemassaolevien ihannevaltioidesi joukosta 😍
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisimmista mielenterveysongelmistaan kärsivät/nauttivat ihmiset ovat yleensä mukana työelämässä, johtotehtävissä tai jopa.
Eivät ne ole mielenterveysongelmia, vaan persoonallisuushäiriöitä. Kaksi aivan eri asiaa, jotka saattavat esiintyä yhdessä.
Ite oon tällänen luuseri, mut toisaalta mulla onkin kaksisuuntainen mielialahäiriö ja 24/7 ahdistus. En oo nähny perhettä enkä kavereita kolmeen vuoteen eli kyse ei oo siitä, että huvittelisin tuilla ja pitäisin hauskaa tai nauttisin elämästä. Itsemurha mielessä päivittäin ja apua ei mistään saa, ei kiinnosta enää.
Olen tahallaan työtön. Minua ei kukaan palkkaa, ja jos joku kuitenkin siihen erehtyy, niin hetken päästä tuupitaan pois. Syynä ei ole se etten tekisi työtäni, eräässäkin paikassa, tunnollisesti ja hyvää kuvitellen tekeväni, venytin päiviä liukuman puitteissa kymmentuntiseksikin työtilanteen vuoksi (auttamasta kieltäydyttiin), vaan ei sekään mitään hyödyttänyt. Toisessa paikassa tultiin tuösuhteen päättyessä oikein kysymään että vieläkö olet kiinnostunut meillä työskentelemään. No, en tosiaankaan, kun tämäkin työsuhde oli me ei sijaisia tarvita ja homeisiin työtiloihin tuupattiin kylmästä kärsimään, että saivatpa näytettyä!
Nauti sinä siitä!
Vierailija kirjoitti:
Olen tahallaan työtön. Minua ei kukaan palkkaa, ja jos joku kuitenkin siihen erehtyy, niin hetken päästä tuupitaan pois. Syynä ei ole se etten tekisi työtäni, eräässäkin paikassa, tunnollisesti ja hyvää kuvitellen tekeväni, venytin päiviä liukuman puitteissa kymmentuntiseksikin työtilanteen vuoksi (auttamasta kieltäydyttiin), vaan ei sekään mitään hyödyttänyt. Toisessa paikassa tultiin tuösuhteen päättyessä oikein kysymään että vieläkö olet kiinnostunut meillä työskentelemään. No, en tosiaankaan, kun tämäkin työsuhde oli me ei sijaisia tarvita ja homeisiin työtiloihin tuupattiin kylmästä kärsimään, että saivatpa näytettyä!
Nauti sinä siitä!
Olen tahallaan työtön, sillä en kelpaa mihinkään, työkkärikään ei tarjoa tai anna mitään, meillä ei ole mitään tarjottavaa sinulle, ja syy..... Nauti sinä siitä!
Vierailija kirjoitti:
Favelat uuhhh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä sitten on tahallaan. Nykyään ihmisillä on sen verran itsearvostusta että eettistä tajua, että ihan mihin tahansa hommiin ei välttämättä olla valmiita. Esim. itse en suostu valmistamaan lihaa ruoaksi saati maistamaan sitä, vaikka muuten olen työskennellyt keittiöissä. Mutta jotkut pikaruokapaikat olisivat ehdottomasti poissa laskuista - ylipäänsä sellaiset paikat, joissa työntekijällä ei ole mitään arvoa.
Olenko sitten "tahallani" työtön, jos en onnistu saamaan kokopäiväistä työtä, vaikka varmaan pääsisin sinne Hesburgeriin tai muuhun paikkaan, missä työehtosopimuksia rikotaan ja poljetaan työntekijöiden oikeuksia. Vaikea perustella itselleen jonkun suuryrityksen sylkykupiksi hakeutuminen. Työtä kyllä teen ihan mielelläni ja onneksi olenkin kivassa ravintolassa osa-aikaisena. Mutta moni ei ihan ymmärrettävästi halua osaksi sellaista työkulttuuria, mitä on viime aikoina mediassa esitelty.
Sosiaalituissa näyttää olevan leikkaamisen varaa.
Todella paljon. Alkaisi suomessakin työt maistumaan jos kodittomuus ja nälkäkuolema olisi oikea uhka
Väärin: alkaisi Suomessakin huumekauppa, palkkamurhat, ihmiskauppa, laiton elinkauppa ja aivan järkyttävä kaikenlainen muukin rikollinen toiminta maistumaan, jos kodittomuus ja nälkäkuolema olisivat oikeita uhkia. Tästä löytyy lukematon määrä esimerkkivaltioita irl. Eli jos sellaista asuinmaata kaipaat itsellesi, niin ei muuta kuin pakkaamaan kamat ja muuttamaan esimerkiksi Intiaan, Venezuelaan, Brasilian faveloihin, Somaliaan tai Etelä-Afrikkaan. Löydät varmasti unelmavaltiosi lukemattomien jo olemassaolevien ihannevaltioidesi joukosta 😍
Jos jokaisella töissä käyvällä armeijan käyneellä olisi pakotettu järjestyksenvalvonta-vuoro, viikko per vuosi, intin päivärahan hinnalla per päivä ja työnantaja olisi pakotettu sen maksamaan, niin eivät paljon rotat kävisi ryttyilemään. :D Jos kävisivät, niin pamppua ja tarvittaessa kovaa piipusta tulisi rotalle jos voimafantasiat alkaisivat käymään liian suurilla kierroksilla. :D
Muuten loistoidea, mutta sosiaaliturvattomissa maissa on käynyt niin, että myös armeijan ja poliisin joukot ovat päätyneet mukaan huumekartelleihin ja äärimmäiseen korruptioon ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen - koska nämä sotilaat ja poliisit perheineen kuuluvat siihen samaan puutetta kärsivään huono-osaisten joukkoon. Sama olisi edessä Suomessakin sosiaaliturvan reippaan alentamisen jälkeen. Jo olemassaolevissa esimerkkimaissa sotilaat ja poliisit ovat tavallisen kansan silmissä sitä alinta ihmiskastia - juuri heidän harjoittamansa rikollisuuden ja korruption vuoksi.
Oletko pohtinut, että mitkä asiat rentouttaisivat sinun mieltäsi?
Mitkä asiat ovat sinun elämässäsi hyvin?❤️
Itsekin olen tällainen. Haluan tehdä taidetta ja harrastaa ratsastusta, molemmat vievät paljon aikaa enkä 'ehdi' päivätöihin. Enkä halua/jaksa. Tarvitsen myös paljon lepoa ja omaa aikaa, introvertti kun olen.
Teen milloin mitäkin keikkatöitä nollatuntisopimuksilla ja myyn taidettani. En tarvitse enempää rahaa enkä ole koskaan halunnut mitään uraa.
Niin kauan elintasokilpailijalla menee hyvin ku hän tyytyy niihin uusiin autoihin yms.
Mutta sitten ku hän huomaa jonkun joka on ns. tavis niin jännästi se haittaa häntä. Eikö ne suuret rahat ja omaisuus antaneetkaan aivan kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Ite oon tällänen luuseri, mut toisaalta mulla onkin kaksisuuntainen mielialahäiriö ja 24/7 ahdistus. En oo nähny perhettä enkä kavereita kolmeen vuoteen eli kyse ei oo siitä, että huvittelisin tuilla ja pitäisin hauskaa tai nauttisin elämästä. Itsemurha mielessä päivittäin ja apua ei mistään saa, ei kiinnosta enää.
Kyllä niin toivoisin sinulle, että nauttisit elämästä! Työ ei ole hyvän elämän mitta. Olet aivan ainutlaatuinen, sellaisena kuin olet. 🙏❤️
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään joka on sanonut että ei hae edes töitä ja haluaa olla työtön sekä keskittyä harrastukseensa. Puoliso kuulemma elättää perheen ja käy töissä. En ole tavannut aikoihin joten mikä lienee tilanne nyt.
Saako Suomessa työttömyyskorvausta automaattisesti työttömänä, vai huomioidaanko koko talouden tulot?Eli pitääkö työssäkäyvän puolison olla pienituloinen, jotta työtön voi saada korvausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään joka on sanonut että ei hae edes töitä ja haluaa olla työtön sekä keskittyä harrastukseensa. Puoliso kuulemma elättää perheen ja käy töissä. En ole tavannut aikoihin joten mikä lienee tilanne nyt.
Saako Suomessa työttömyyskorvausta automaattisesti työttömänä, vai huomioidaanko koko talouden tulot?Eli pitääkö työssäkäyvän puolison olla pienituloinen, jotta työtön voi saada korvausta?
Tämä siis ulkosuomalaisen kommentti. Meillä paremman puoliskon tulot romahtivat nollaan korona-aikana, ja paikallisesta työvoimatoimistosta ilmoitettiin, että koko talouden tulot vaikuttavat tukiin eli saako tukia tai paljonko saa. Se hakuprojekti tyssäsi sitten siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis ulkosuomalaisen kommentti. Meillä paremman puoliskon tulot romahtivat nollaan korona-aikana, ja paikallisesta työvoimatoimistosta ilmoitettiin, että koko talouden tulot vaikuttavat tukiin eli saako tukia tai paljonko saa. Se hakuprojekti tyssäsi sitten siihen.
Ansiosidonnaiseen ei ole puolison tulot koskaan vaikuttaneet, mutta vuoteen 2013 asti puolison tulot vaikuttivat työmarkkinatukeen.
Olen itse tällä hetkellä täysin tahallaan työtön.