Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?
Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
No ihan hyvä vaan että työt jää niille jotka haluaa niitä tehdä. Itse asiassa joillekin pitäisi maksaa etteivät tee työtään koska se ainoastaan häiritsee tai saastuttaa, tai molempia.
Toivoisin että siirryttäisiin perustuloon.
Perustulo sopisi itselleni loistavasti, voisin jäädä jo kokonaan pois työelämästä, eläisin sillä ja pääomatuloilla, talvet espanjassa. Nyt ei voi ihan vielä tätä toteuttaa, koska olen töissä alalla jossa on paljon töitä, eli työkkäri pakottaisi töihin jos irtisanoisin itseni.
Pätkätyöaikana luovalla alalla on pakko kikkailla näin. Turha paheksua, kulutatte kulttuuria kuitenkin. Perustulo olisi hyvä ratkaisu, ja naisten tekemä hoivatyö pitäisi laskea mukaan bkthen.
Lisäksi mt-palvelut kuntoon ja joustoa työnANTAJIEN puolelta, että myös vajaatyökykyisiä voitaisiin palkata. Moni haluaa tehdä töitä, mutta ei kykene 100 %:n työviikkoa. Sittrn tarvitaan myös kunnon johtajakoulutusta. Suomi on täynnä surkeita johtajia, jotka saavat henkilöstön pilalle. On ilo aina kun sattuu hyvä pomo kohdalle.
Lasketaanko ”ikuiset opiskelijat”. Uutta tutkintoa putkeen kun edellisillä ei saa töitä. Sitten kun kysyn mihin on hakenut, niin hiljaista on. Näin pk-seudulla.
Pohjois-Suomessakin tunnen pari, siellä on helpompaa olla ilman töitä kun niitä ei vaan ole
Maksaan veronmksajatbyrtystukiloisten loisteliaan elämänkin
Ei yritykset kansan eroja vaanntilittää asikaan alvin vaan eteenpäin
Kun duunarien verot ei riitä otetaan yritystukeen rahaa ulkomaan velalla
Itsellenikin riittäisi 500e kuussa käteen perustuloa enkä tarvitsisi muita tukia päälle.
Onko teillä jo ikävä Sipilän ilmaistöitä
Oikestoomhatmitaa kun näin ei jaa yrityksille ilmaisrahaanylli kyllin eikä kyykytä duunarii joka päivä
Syväkyykkyyn kuin oikeisto kokomus ja keskusta
Vain köyhät käyvät joka päivä töissä
Minä itse. Tai on mulla parit nollatuntisopparit ja teen sitten keikkoja oman elämäntilanteen mukaan, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Loput rahat saan liitolta. Miehen palkka on onneksemme niin hyvä, Että pärjäämme. Ja hän maksaa palkastaan ison osan veroa, joten en koe edes huonoa omaatuntoa. Ei me molemmat ehdittäisi käydä päivätöissä, meillä on kilpaurheilua harrastava teini, jonka harrastus sitoo todella paljon, ja 2 pientä koululaista ja heidän harrastuksensa.
Näin elämä on just hyvää. Ihan tarpeeksi olen käynyt töissä ja uhrannut elämää työmaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko ”ikuiset opiskelijat”. Uutta tutkintoa putkeen kun edellisillä ei saa töitä. Sitten kun kysyn mihin on hakenut, niin hiljaista on. Näin pk-seudulla.
Pohjois-Suomessakin tunnen pari, siellä on helpompaa olla ilman töitä kun niitä ei vaan ole
Näitä on varmaan nykyään vähemmän kun opintotukikuukaudet on rajattu aika tiukasti. Tukea saa vain kuuden vuoden ajalta. Jos meinaa tehdä useamman tutkinnon niin on pakko olla edes joku osa-aikatyö sivussa tai hyvät säästöt.
Tuotantoa siirrettiin 10-30 vuotta sitten halvempien kustannusten (=surkeamman palkan, kurjempien työolosuhteiden) maihin ja edelleen ihmetellään, kun Suomessa on työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Taustalla voi tietysti olla jotain mitä en tiedä.
Esimerkiksi,
oliko tuo "Korona" YKSI monista syistä.?
Vierailija kirjoitti:
Tuotantoa siirrettiin 10-30 vuotta sitten halvempien kustannusten (=surkeamman palkan, kurjempien työolosuhteiden) maihin ja edelleen ihmetellään, kun Suomessa on työttömiä.
Niin se vaan menee. Ei yrityksiä pidetä pystyssä työllisyyden parantamiseksi. .halpatyövoimalla köyhissä maissa tekevät minimipalkoilla töitä. Usein vaarallisissa ja vaikeissa olosuhteissa. EI sellaisia töitä täällä Pohjoismaissa kukaan tekisi millään palkalla. Kieltää tuollainen pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan hyvä vaan että työt jää niille jotka haluaa niitä tehdä. Itse asiassa joillekin pitäisi maksaa etteivät tee työtään koska se ainoastaan häiritsee tai saastuttaa, tai molempia.
Toivoisin että siirryttäisiin perustuloon.
Perustulo sopisi itselleni loistavasti, voisin jäädä jo kokonaan pois työelämästä, eläisin sillä ja pääomatuloilla, talvet espanjassa. Nyt ei voi ihan vielä tätä toteuttaa, koska olen töissä alalla jossa on paljon töitä, eli työkkäri pakottaisi töihin jos irtisanoisin itseni.
Voitte tästäkin vastauksesta päätellä, että tuleeko perustulo muuta kuin näiden espanjalaisten haaveissa?
Olen pitkäaikaistyötön ja hei...pirun ylpeä siitä.
On se työtönkin veronmaksaja. Peruspäivärahasta menee 20 % veroihin. Samoin ansiosidonnaisen verotus on kovaa. Useimmat keski-ikäiset työttömät olleet töissä kumminkin vuosikymmeniä ja maksaneet normiverot.
Jos säilyy hengissä eläkkeelle asti, maksaa siitäkin veroa.
On niin pitkä ketju, että valtaosa jää lukematta. Tuon silti oman näkökulmani tänne jonon jatkoksi.
Minä olen "tahallisesti" työtön. Haen kyllä työpaikkoja, mutta enää vain sellaisia työpaikkoja, joissa työn tekemisen ilo menisi kaiken muun edelle tai palkka olisi erittäin korkea.
Syy on yksinkertainen: minun ei kannata mennä töihin. Lama ja yritystoiminta tekivät minusta lopuksi ikääni ulosottovelallisen, vaikkei firmallani koskaan edes ollut velkoja. TE-toimisto, Kela yms. viranomaiset myötävaikuttivat hyvin paljon kaiken luhistumiseen.
En siis saisi palkkaani itselleni, koska se menisi lopun ikääni muiden "kuluihin" (poikkeuksen tekisi esimerkiksi kymppitonnin kuukausipalkka, jolla pääsisin kuiville ennen kuin keskimääräinen eliniänodote tulisi vastaan). Eläke seuraisi samaa tietä, jos siis eläkettä edes kertynyt enemmän kuin se määrä, jonka ikänsä työttömänä ollutkin saisi. Työhön kulkeminen olisi näissä oloissa erittäin vaikeaa, käytännössä mahdotonta. Olen vuosikausien stressin seurauksena huonokuntoinen, mutten missään tapauksessa niin huonokuntoinen, että minua edes harkittaisi työkyvyttömäksi. Kaipaan kyllä töihin, koska se on ollut elämäni suola jo vuosikymmeniä.
Onhan tässä sekin juonenkäänne, että minun ikäistäni pitkäaikaistyötöntä ei edes haluta palkata, joten kaikki yllä oleva on oikeastaan teoriaa vain.
Työmarkkinatukea päälle 43€/ päivä. Hoidan sillä rahalla kotona lapsiani. Menen ehkä töihin, kun lapset ovat kouluikäisiä, arki sujuvoituu ja mies vaihtaa työpaikkaa.
Itselläni olisi terveyttä ja työkykyä, mutta ei juurikaan motivaatiota työskentelyyn, koska arvotan vapaa-aikani liiankin korkealle. Myös puolisoni on samanlainen. Tukia emme nosta ja tämän kaiken mahdollistaa pääomatulot.
Tunnen. Se myös ikävä kyllä periytyy…
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole sitten ihan hyvä, että antavat työpaikat niille, jotka haluavat käydä töissä? Kaikille kun ei kuitenkaan riitä töitä.
Älä taas aloita. Monella alalla on työvoimapula!
Vituttaako maksaa mun loisiminen?
Taitaa vähän vituttaa. Mä vaan istun kotona perseelläni ja nautin elämästä, jonka sinä maksat.
Ai että, kun on mukavaa, kun voi vaan olla ja nauttia elämästä.
Mä olin pari vuotta, koska paloin loppuun päiväkodissa lto:na. Tarvitsin sen ajan miettiäkseni että mitä sitä sitten seuraavaksi tekee. Ajattelin että ennemmin olen työttömänä kuin kidun töissä ja parin vuoden päästä olisin mielenterveyspotilas ja loppuelämän kelan rahoilla. Nyt oon takaisin työelämässä toisella alalla enkä kadu yhtään tuota tuumaustaukoa, löysin sen aikana myös poikaystävän kun oli energiaa ihmissuhteisiin.