Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?
Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.
Kommentit (934)
Itse harkitsen vakavasti tätä. Stressi vaan liian suuri useimmissa asiantuntijatehtävissä ja tuntuu että työkykyni heikentynyt pysyvästi stressin takia. Voisin kyllä elää hyvin minimalistisesti.
Tarivtsetko rahaa huvituksiin? Tee töitä. Jos et tarvitse, ei ole pakko tehdä töitä. Parhaat asiat ovat ilmaisia joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Joku roti näihin tukiin on saatava.
Totta. Suomi saanut pitkään noottia vähimmäistoimeentulotukien pienuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn vain nollaamassa päivärahat. Olen ammattilainen rakennusalalla. Motivaatio on tasan nolla ja rahaakin on. Onneksi on hyvä suhde kaveriin, jolta saan aina määräaikaisen työn. Ikää alkaa olla sen verran, ettei ole kovin vaikea luikerrella eroon muista töistä. Kerran olin cv-kurssilla katselemassa perseitä.
M53
Sama taktiikka töiden osalta, eri ala.
En ole oikeasti työkykyinen. Teen vain minimitunnit, jotka kerryttävät ansiosidonnaisen työssäoloehdon, ja sekin on liikaa. Puolen vuoden työpätkästä toipumiseen menee ainakin 2 kk.
Vakuutuslääkäri myöntää, että sairaus alentaa työkykyä, mutta toteaa että "työkykyä on vielä jäljellä". Siksi on pakko jatkaa tuota työssä roikkumista. Työkyvyttömätkin tarvitsevat rahaa elääkseen.
N45
En ihmettele, että osa istuu kotona kun monissa töissä on menty liian pitkälle olosuhteiden polkemisessa.
Itse työntekoa vastaan ei ole mitään mutta itsekin ole jo hyvin rajamailla töiden lopettamisen suhteen kun työnantaja tekee sikamaisia temppuja, rikkoon sääntöjä ja huijaa.
Kukaan ei tee mitään, uudenmaan työsuojelupiiriinkin olen soittanut, useamman kerran, aivan turhaan ja luottamusmies ajaa omaa etuaan ja parempaa asemaa pitämällä ylempien tahojen puolia.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen.
Henkilöllä ei ole mitään esteitä miksi voisi mennä töihin.
Töihin meno onkin kiinni vain siitä, että ei kuulema kykene joka aamu heräämään viiden tai kuuden aikoihin, jotta pääsisi seitsemäksi tai kahdeksaksi töihin, ja olemaan siellä 6-8 tuntia päivässä.
Laiska kun on, ja kun kaiken saa aina niin helpolla ilman että tarvitsee minkään eteen nähdä vaivaa, jotta arvostaisi saatuja asioita paremmin.
Eikö se ole este ettei pysty heräämään?
Itse kärsin samasta vaivasta. Se on vaikean sairauden aiheuttamaa oire, eikä se poistu vaikka millaisella otteella ottaisi itseä niskasta kiinni.
Päällepäin se tietenkin näyttää laiskuudelta, ja laiskuudeksi sen lääkärikin mielellään tulkitsevat sairaudesta huolimatta. Vielä kylmemmän kohtelun saavat ne kenellä ei ole diagnoosia. Eikä se diagnoosin saaminen ole helppoa. Minullakin kesti 6 vuotta vaikka sairaus näkyy laboratoriotesteissä ja magneettikuvissa.
Vituttaa tuommoiset arvostelijat.
Kristiina xx kirjoitti:
Mun 26-vuotias serkku ei ole koskaan ollut missään töissä, akateeminen koulutus huonosti työllistävälä alalla eikä hänelle kelpaa matalapalkkatyö esim. Prismassa.
Eläimen hommia on tarjolla. Esim. provikkamyyntiin.
En tule. En kerkee eikö kiinnosta… kiinnostumaan niin tylsistä. Käyn töissä ihan tahallani. Menee mielenkiinto siihen.
Pitäisi olla auto, kun julkisia ei ole. Ilmasto kiittää. Jääkarhun turkki ei nokeennu,eikä jäätiköt sula.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mun 26-vuotias serkku ei ole koskaan ollut missään töissä, akateeminen koulutus huonosti työllistävälä alalla eikä hänelle kelpaa matalapalkkatyö esim. Prismassa.
Ajattelin itsekin ennen noin, mutta jossain vaiheessa tajusin, että matalapalkkatyön palkka on silti "pikkuisen" korkeampi kuin työttömyyskorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen.
Töihin meno onkin kiinni vain siitä, että ei kuulema kykene joka aamu heräämään viiden tai kuuden aikoihin, jotta pääsisi seitsemäksi tai kahdeksaksi töihin, ja olemaan siellä 6-8 tuntia päivässä.
Laiska kun on, ja kun kaiken saa aina niin helpolla ilman että tarvitsee minkään eteen nähdä vaivaa, jotta arvostaisi saatuja asioita paremmin.Eikö se ole este ettei pysty heräämään?
Itse kärsin samasta vaivasta. Se on vaikean sairauden aiheuttamaa oire, eikä se poistu vaikka millaisella otteella ottaisi itseä niskasta kiinni.
Päällepäin se tietenkin näyttää laiskuudelta, ja laiskuudeksi sen lääkärikin mielellään tulkitsevat sairaudesta huolimatta. Vielä kylmemmän kohtelun saavat ne kenellä ei ole diagnoosia. Eikä se diagnoosin saaminen ole helppoa. Minullakin kesti 6 vuotta vaikka sairaus näkyy laboratoriotesteissä ja magneettikuvissa.
Minä tein vuoden verran aikaista aamua ja herätys oli 4.15. Koko tuon vuoden ajan halusin lähinnä kuolla, kun olin niin väsynyt, välillä meinasin nukahtaa rattiin jne. Mutta ilmeisesti tuokin on vain tekosyy ja turhaa kitinää.
Ei kantsi. Kun olet tarpeeksi kauan työttömänä viranomaisten palloteltava ja kuntoutettavana työhaluiseksi kansalaiseksi, niitä aivovammoja voi tulla ihan riitävästi, jotta pääset hyvinansaitulle invalidieläkkeelle. Ei se ole mitään herkkua.
Hankalin tilanne varmasti subjektiivisesti työkyvyttömillä, joita ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle, vaan patistellaan kuvitteellisiin ns. kevyempiin töihin. Aina siihen on syynsä, että ihminen ei tee työtä. Elintaso ja ihmisarvo ovat hyvin alhaisia työelämästä syrjäytyneellä. Harvalle sellainen on päämäärä elämässä. Näkee täälläkin monista kommenteista miten ajatellaan työelämän ulkopuolelle ajautuneista, joten kyllä siitä ainakin henkisesti maksaa saa, jos ei kykene risusavottaan.
Siivousalakin on pilattu.
Ilmoituksissa on ”haetaan reipasta siivoojaa”… yms.
Ja työ voi olla ”pakettiauto täyteen siivoojia mopit käsissä ja lähtö klo 5.30. Työkohteessa tehdään mitä tehdään ja seuraava kohde …
Lähtöpaikkaan et pääse julkisilla tuohon aikaan.
Ruokatauko on jossain varastossa.
Siinä sitä reippautta vaaditaan.
Palkka huikeat 11.02 e - toki se on parempi kuin työttömyyskorvaus mutta akateemiselle ehkä liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun työtävieroksuvat kommentit on hyvä syy siihen minkä takia Kokoomuksen kannatus kasvaa. Kyllä ihmisten pitäisi ottaa vastuu omasta elämästä eikä maksattaa elämäänsä muilla
Miksi Kokoomuslaiset eivät vaadi samaa Brysselin eliitiltä tai Afrikalta? Näille piikki on aina auki mutta omalle kansalle ei.
Hoitajana voi aivan hyvin tehdä hetken sitä reilua neljää tonttua määräaikaisen pätkän ja eikun liiton rahoille aina useammaksi kuukaudeksi.
Aivan hölmöä olisi vetää itsensä piippuun jollain naurettavalla kunta-alan vakityö palkalla, kun enemmän saa tekemättä yhtään mitään ja jää laatuaikaa esimerkiksi perheelle.
Tosiaan, koko ala on täynnä näitä umpikujia ja niiden välttely käy taiteesta. Sama on uralla etenemisen kanssa, oikeasti pitää osata ennakoida ja luovia ettei jumitu johonkin positioon, josta ei sitten edetäkään enää millään. Vakkarisopimus tuohon läjään vielä päälle niin siinähän sitä sitten ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Siivousalakin on pilattu.
Ilmoituksissa on ”haetaan reipasta siivoojaa”… yms.
Ja työ voi olla ”pakettiauto täyteen siivoojia mopit käsissä ja lähtö klo 5.30. Työkohteessa tehdään mitä tehdään ja seuraava kohde …
Lähtöpaikkaan et pääse julkisilla tuohon aikaan.
Ruokatauko on jossain varastossa.
Siinä sitä reippautta vaaditaan.
Palkka huikeat 11.02 e - toki se on parempi kuin työttömyyskorvaus mutta akateemiselle ehkä liian vähän.
Esim Inhouse Partnersin kohde Tampereella. Aloitus klo 6. Siivousaika 2 h ja piti siivota 8 luokkahuonetta, vessat, imuroida matot yms yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen.
Laiska kun on, ja kun kaiken saa aina niin helpolla ilman että tarvitsee minkään eteen nähdä vaivaa, jotta arvostaisi saatuja asioita paremmin.Eikö se ole este ettei pysty heräämään?
Minä tein vuoden verran aikaista aamua ja herätys oli 4.15. Koko tuon vuoden ajan halusin lähinnä kuolla, kun olin niin väsynyt, välillä meinasin nukahtaa rattiin jne. Mutta ilmeisesti tuokin on vain tekosyy ja turhaa kitinää.
Ilmeisesti suurempi osa ihmisistä on aamuvirkkuja. Tällaiset eivät voi ymmärtää mitä on jatkuva kertyvä univaje, väärään vuorokausirytmiin pakotetuilla. Vapaa aika menee nukkuessa korvausunia, jotta kykenee edes jotenkin töihin. Ongelmiahan tästä tulee laaja-alaisesti elämässä. Pelkän yötyön tai iltapainotteisen työn mahdollisuuksia on melko vähän. Empatiaa voisi opettaa niin, että aamuihmisiä estettäisiin nukkumasta ja pakotettaisiin tarkkuutta vaativiin töihin klo 3 asti aamuyöllä.
Suomessa on todella kurja työtilanne, etenkin pienet paikkakunnat aivan konkurssissa... pätkätöitä, palkattomia töitä/harjoittelua, provisipalkkaisia töitä, puhelinmyyjän töitä... ei hyvältä näytä tilanne...