Tunnetteko ihmisiä, jotka ovat "tahallaan" työttömiä?
Siis ilman mitään sairauksia tms. Itse tunnen yhden naisen, jolle ei tunnu kelpaavan mikään työpaikka ja tekee silloin tällöin vain jotain määräaikaisia pätkiä ja nollatuntitöitä. On kuitenkin ns. normaali ihminen ja käynyt koulujakin.
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä aloituksia tulee vähän väliä.
Tuntuu, että työttömille ollaan kateellisia. Työtön saa ihmisarvon ainoastaan jos hakee ja hakee ja hakee töitä yötä päivää ja muistaa mainostaa joka välissä tutuille ja tuntemattomille, kuinka hän niin haluaisi töihin, mutta ei ole vielä tärpännyt.
Onko koskaan juolahtanut mieleen, että jos työtön sanoo sinulle, ettei oikeastaan edes halua töitä, niin se on eräänlainen mielen suojelumekanismi eikä välttämättä pidä paikkaansa?
Sama juttu jos vaikka yrittää epätoivoisesti löytää parisuhdetta, mutta saa koko ajan pakkeja, voi joskus sanoa, että mä itse asiassa viihdyn yksin. Tai jos haluaa lapsen, mutta ei tule raskaaksi yrityksistä huolimatta, voi lausahtaa, että ei musta oikeastaan edes olisi äidiksi.
Sitten näistä vedetään hirveät johtopäätökset, että joo, se on tahallaan työtön. Työn hakeminen on ihan kauheaa. Jos joku palkkaisi hakematta, niin kaikki menisivät töihin. Mutta se mielistely ja kilpailu ja se, kun kuulee, että valinta ei taaskaan kohdistunut sinuun, alkaa loppu viimein vituttaa.
Tai se, kun hakee, ja paikka laitetaan uuteen hakuun tai sanotaan, ettei me nyt palkatakaan tähän ketään.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän, kyllä työkokeilut ja palkkatukityöt näkyvät asunto myynneissä 10 vuoden sisällä, kun eläkeläisten asuntoja tyhjenee.
Ja nyt korot alkavat nousta, kun inflaatio laukkaa ja monella kaksinkertaistuu sähkölasku esim. lämmitys.
Ruoan hinnat ja kaikki nousevat, se tarkoittaa myös korkojen nousua, ongelmia niille, joilla on paljon velkaa.
Hyvä, että korkoja ei saa enää paljon vähentää eikä yhtiölaina ole enää lasku toimeentulotuessa.
2019 tuli muutos, että yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa. Omistusasuntojen tuet lähtee pikku hiljaa.
Kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 9 vuoden sisällä, hyvä, että maksavat 518 euron työmarkkinatuesta asuntolainan, yhtiölainan ja yhtiövastikkeen sekä muut kulut.
Yhtiölainaan ei saa edes lyhennysvapaata.
Ja sitten heitä tullaan vielä arvostelemaan negatiivisesti kaupan päälle, sanotaan, että työttömyys on oma vika.
Eikö se ole oma vika, jos on valinnut kaupan alan ja ottanut asuntolainan. Muistamme sitten tulla arvostelemaan negatiivisesti, kun heidät irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä aloituksia tulee vähän väliä.
Tuntuu, että työttömille ollaan kateellisia. Työtön saa ihmisarvon ainoastaan jos hakee ja hakee ja hakee töitä yötä päivää ja muistaa mainostaa joka välissä tutuille ja tuntemattomille, kuinka hän niin haluaisi töihin, mutta ei ole vielä tärpännyt.
Onko koskaan juolahtanut mieleen, että jos työtön sanoo sinulle, ettei oikeastaan edes halua töitä, niin se on eräänlainen mielen suojelumekanismi eikä välttämättä pidä paikkaansa?
Sama juttu jos vaikka yrittää epätoivoisesti löytää parisuhdetta, mutta saa koko ajan pakkeja, voi joskus sanoa, että mä itse asiassa viihdyn yksin. Tai jos haluaa lapsen, mutta ei tule raskaaksi yrityksistä huolimatta, voi lausahtaa, että ei musta oikeastaan edes olisi äidiksi.
Sitten näistä vedetään hirveät johtopäätökset, että joo, se on tahallaan työtön. Työn hakeminen on ihan kauheaa. Jos joku palkkaisi hakematta, niin kaikki menisivät töihin. Mutta se mielistely ja kilpailu ja se, kun kuulee, että valinta ei taaskaan kohdistunut sinuun, alkaa loppu viimein vituttaa.
Tai se, kun hakee, ja paikka laitetaan uuteen hakuun tai sanotaan, ettei me nyt palkatakaan tähän ketään.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän, kyllä työkokeilut ja palkkatukityöt näkyvät asunto myynneissä 10 vuoden sisällä, kun eläkeläisten asuntoja tyhjenee.
Ja nyt korot alkavat nousta, kun inflaatio laukkaa ja monella kaksinkertaistuu sähkölasku esim. lämmitys.
Ruoan hinnat ja kaikki nousevat, se tarkoittaa myös korkojen nousua, ongelmia niille, joilla on paljon velkaa.
Hyvä, että korkoja ei saa enää paljon vähentää eikä yhtiölaina ole enää lasku toimeentulotuessa.
2019 tuli muutos, että yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa. Omistusasuntojen tuet lähtee pikku hiljaa.
Kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 9 vuoden sisällä, hyvä, että maksavat 518 euron työmarkkinatuesta asuntolainan, yhtiölainan ja yhtiövastikkeen sekä muut kulut.
Yhtiölainaan ei saa edes lyhennysvapaata.
Ja sitten heitä tullaan vielä arvostelemaan negatiivisesti kaupan päälle, sanotaan, että työttömyys on oma vika.
Eikö se ole oma vika, jos on valinnut kaupan alan ja ottanut asuntolainan. Muistamme sitten tulla arvostelemaan negatiivisesti, kun heidät irtisanotaan.
Kun heillä ei rahat riitä lapsiensa ruokaan niin me nauramme, että " siitäs sait"
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokainen saa päättää oman asuinkaupunkinsa, se on laissa, mutta voithan haaveilla
Sovitaan, että itse saa päättää, mutta päätös voi johtaa tukien menettämiseen.
Valtio ei voi määrätä pariskuntaa asumuseroon tai myymään taloaan, eikä lapsia vaihtamaan koulua vanhemman pätkätyön takia parin kuukauden välein.
:)
Siis onko joku kaupan alalla töissä oleva mennyt ottamaan asuntolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Mulla on tutkinto ja työkokemusta omalta alalta, tein ihan hyvää duunia ja viimeksi kuukausipalkka 4600€.
Tällä hetkellä en kuitenkaan jaksa vaikka mitään varsinaista estettä ei ole. Sairastuin kolme vuotta sitten pahasti ja jäin pois töistä mutta oon n puolitoista vuotta ollut ihan työkuntoinen. Ei vaan just nyt kiinnosta, keskityn itseeni ja lapseen.
Ja elelet verorahoilla vaan oman mukavuudenhalun takia. Häpeäisit.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa työskenteleville nauretaan. Sieltä irtisanotaan 25000 seuraavan 9 vuoden aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa työskenteleville nauretaan. Sieltä irtisanotaan 25000 seuraavan 9 vuoden aikana
170 cm mies tai alle ja kaupassa töissä 😂
Ei ole helppoja aikoja tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nainen lähtee viimeistään, kun työpaikkakin
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaukset ovat keino pitää verorahat omassa maassa. Luuletteko te onnettomat työnsankarit, että verotus kevenisi, jos työttömiä ei olis? Pyh, se raha laitettaisiin italiaanojen työttömyyskorvauksiin ja isompiin aseisiin. Työtön on siis sankari, joka pitää pienyrittäjiä pystyssä laittamalla jokaisen euron kiertoon, eikä haudo sitä korkeakorkoisilla. Jos työtön laittaa rahat kaljaan ja röökiin, niin kiittäkää sitä hyvästä veronmaksusta. Mikään ei ole niin urpoa, kuin kadehtia tupakointia ja dokaamista.
Ihmettelen kellä on edes varaa juoda ja tupakoida työttömänä useammin kuin kerran kuukaudessa pari päivää siitä kun tuet ovat tulleet. Halvin ruokakin on niin törkeän hintaista jo, että jos aikoo syödä niin on priorisoitava se kaljan ja röökin edelle - saatika että jossain ravintolassa vielä istuisi!
Itse olen työttömänä tällä hetkellä kun sairastelin jatkuvasti töissä ja jättäydyinkin sitten koeajalta koeaikapurun kautta pois. Perussairauden lisäksi josta jo tiedänkin löytyi ferritiinitaso 36 joka on turhan alhaalla siihen nähden, että teen fyysistä työtä.
Varmasti löydän vielä jotain sopivampaa ja etsikkoaikana käyn ruokajonossa ja kokkaan terveellistä ruokaa siitä mitä on, katson nouseeko kunto lisärautaa syömällä ja niin pois päin.
Minä en kyllä suostu uskomaan, että olisin jotenkin huono työttömänä, minulla ei ole muuta kuin terveyteni. Kunhan en joudu paleltumaan ja sairastelemaan koko ajan tai matkustamaan kolme tuntia päivässä työmatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa kaupan alalla työskentelevää miestä, kun sieltä irtisanotaan porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Mulla on tutkinto ja työkokemusta omalta alalta, tein ihan hyvää duunia ja viimeksi kuukausipalkka 4600€.
Tällä hetkellä en kuitenkaan jaksa vaikka mitään varsinaista estettä ei ole. Sairastuin kolme vuotta sitten pahasti ja jäin pois töistä mutta oon n puolitoista vuotta ollut ihan työkuntoinen. Ei vaan just nyt kiinnosta, keskityn itseeni ja lapseen.
Ei ole kyse mukavuudenhalusta. Olen lapseni yksinhuoltaja, ja vauva-ajan olin tietysti ainoastaan äiti. Sitten aloin käymään töissä ja luonnollisesti olin vähemmän kotona ja lapsi päiväkodissa. Nyt kun lapsi on vielä lapsi, niin haluan viettää vähän enemmän aikaa hänen kanssaan enkä kuormittaa itseäni töillä. Lapsi ehtii tuosta vielä itsenäistyä ja alkaa pitämään minua nolona ja "cringenä" joten töitä ehtii tehdä myöhemminkin.
Olen kuitenkin menossa takaisin töihin ja tolla liksalla (uran alkupäässä) tulen maksamaan veroja ihan tarpeeksi, että koen että saan nyt hetken olla vain itseäni ja lasta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ottaa kaupan alalla työskentelevää miestä, kun sieltä irtisanotaan porukkaa
Ja jos noilla miehillä on vielä asuntovelkaa niin apua
Tunnen. Oma veljeni. Kymmeniä kertoja luetellut mitä kaikkia tukia nostaa ja ettei todellakaan aio mennä ikinä enää töihin.
Kaupan alalla on niin surkea palkka, että kannattaa ottaa mies, jolla on työ jollain muulla alalla. Jos vaimolla ei ole vakituista työpaikkaa niin elämä on todella köyhää.
Hönöllä on PTSD ja IBD.
Työttömyyden ja "työkavereiden" aiheuttamia.
Sairaanhoitajat eivät arvostaneet Hönön työpanosta ja kehtasivat pitää ylimitoitettuja kahvitaukoja.
Firman lyhyt toimari taas kehtasi kutsua Hönöä tukityöllistetyksi, vieläpä kahvipöydässä. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, äitini. Isällä hyvä palkka, ei tartte tehdä töitä eikä halua. Työttömyyskorvausta äiti kuitenkin saa.
Ja isäsi maksaa hyvästä palkastaan niin paljon veroja julkisen puolen kassaan, että miinustettaisiinko äitisi työttömyyskorvauksena saamansa nettopäiväraha isäsi palkoistaan maksamistaan isoista veroistaan sekä äitisi kuin isäsikin hyväksi, ja hieman sinunkin pikkureppanainen, jolle isäsi ja äitisikin joutuu rahaa jakamaan sun menoihisi. Äitisi tekee kuitenkin töitä siellä kotona ihan kuules sunkin viihtyvyytesi kannalta, ja etenkin täystyöllistetyn isäsi vuoksi. Ilmaiseksiko äitisi pitäisi isäsi bokserit laittaa pyykkikoneeseen ja ripustaa ne kuivumaan? Ja tehdä sulle evästä ammottavan nälkäisen suukkosi eteen ja pyyhkiä vielä sinunkin jättämäsi likatahrat lattioilta?
Kiittämättömälle kakaralle; elätä ittes sitten kun olet tarpeeksi iso, jos jo oletkin, mutta itsekkin vedät jotain työttömyyspäivärahaa ja asumistukea sekä toimeentulotukea, jos lienet kelan opintotukea?
Miten jaksoitkin kirjoittaa noin pitkän pätkän pelkkää omaa, upeilla kielioppivirheillä maustettua, harhaista paskaasi tuntemattomalle ihmiselle? Olethan muistanut ottaa lääkkeesi?
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla on niin surkea palkka, että kannattaa ottaa mies, jolla on työ jollain muulla alalla. Jos vaimolla ei ole vakituista työpaikkaa niin elämä on todella köyhää.
Uskokaa niitä, joilla on tästä kokemusta. Miehiä on paljon enemmän kuin naisia alle 60 - vuotiaissa. Joten naisilla on varaa valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä.
Minä taas en ymmärrä, miksi elämän pitäisi olla taistelu. Kuollaan me kuitenkin, vaikka tekisimme turhaa työtä oravanpyörässä 50 vuotta. Miksi pitäisi hävetä, jos ei jaksa enää? Sinäkin ihan selvästi vihaat elämääsi. Sinulla ei ole mukavuudenhalua, pelkkiä velvollisuuksia, joita suoritat hampaat irvessä ja odotat, että saat kuolinilmoitukseesi jonkin rivin siitä, että hän sentään maksoi paljon veroja. Ihminen on pelkkä veronmaksaja. Jos hän ei maksa veroja, hän voi vaikka kuolla pakkaseen. Ihminen syntyy maksaakseen veroja ja kuolee pois, jotta ei tuhlaisi muiden maksamia veroja.
Irtisanomislappuja jaetaan paljon seuraavan 9 vuoden aikana.