Kuinka pian raskaaksi
Olen juuri saanut uuden työpaikan, ensimmäisen vakituisen elämässäni. Koska en kuitenkaan ole mikään nuori neitonen enää, pitäisi nuo lapset aika pian tehdä mikäli sellaisia koskaan meinaa hankkia. En kuitenkaan haluaisi käyttäytyä törkeästi työnantajaani kohtaan ja jäädä pian paikan saatuani äitiyslomille ja perhevapaille ties kuinka pitkäksi aikaa, ennen kuin he ovat alkaneet saada hyötyä irti puuhasteluistani. Olen oikeasti heille tosi kiitollinen että minut ottivat, enkä haluaisi palkita sitä ikävästi. Kyselisinkin nyt, miten kauan olisi kohteliasta olla töissä ennen lasten tekemistä jotta kaikilla olisi edes suunnilleen hyvä mieli enkä vaikuttaisi ihan virherekrytoinnilta. Useampi vuosi varmaan vai?
Kommentit (11)
Ei kannata ajatella työnantajan etua, ei sekään loppupeleissä sinua ajattele. Ei se mikään salaisuus ole, että lisääntymisikäinen nainen saattaa tulla raskaaksi. Että teet ihan niin kuin oman elämän kannalta on parasta.
Oletpa kiltti kun ajattelet noin, mutta eiköhän se ole kuitenkin sinun elämäsi niin en murehtisi liikaa työnantajan puolesta.
Ite olin vuoden töissä kun alettiin yrittää vauvaa. Raskauduin 11kk päästä joten ehdin olla melkein 3v töissä ennen äitiyslomalle jääntiä. Olin 35v kun vauva syntyi.
Jos kyseessä pieni firma ois kyl törkeetä heti raskautua. Mikäli isompi yritys anna mennä vaan
Odota koeaika. Jos sulle käy hyvin ja raskaudut heti, mutta alkuraskaudesta tulee tosi vaikea (hirvittävästi pahoinvointia), niin parempi että koeaika on ainakin jo ohi.
Aloita yrittäminen koeajan jälkeen. Jos sulla on hormonaalinen ehkäisy, luovu siitä jo nyt ja käyttäkää kondomia. Joillain menee jo vuosi siihen, että normaali hormonitoiminta alkaa (pitää käynnistää menkat yms.).
Mä tulin 31 ja 32 -vuotiaana raskaaksi aina melkein heti, mutta meni aina kesken. Vuosi tahkottiin, että alkoi pysyvä raskaus. Joten ehdin hyvin olla töissä. Toki pomo tiesi, että yritetään lasta, kun oli pakko kertoa keskenmenoista sairaslomien takia.
Mulla kävi 23-vuotiaana niin, että olin juuri saanut elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan, kivan sellaisen vielä, koeaika oli juuri loppunut kun tein positiivisen raskaustestin. Ei oltu yritetty, oltiin vaan kondomin kanssa oltu laiskoja, etenkin kun mulla piti olla pieni mahdollisuus tulla raskaaksi, en osannut edes ajatella että voisin raskautua. Pieni työpaikka vielä, joten kyllä vähän hävetti.. mutta olin vuoden poissa, ja ehtisin olla sen jälkeen kyseisessä työpaikassa vielä 4 vuotta kunnes se meni konkurssiin.
Meillä meni kolme vuotta raskautua (ei keskenmenoja eikä lapsettomuuden selvityksiä/hoitoja), olin ollut vajaan vuoden uudessa työpaikassa kun tein positiivisen raskaustestin. Olin juuri hakeutumassa toisiin tehtäviinkin. Kyllähän se vähän nolotti mutta toisaalta kyllä se lapsi menee mielestäni etusijalle eikä työpaikalta ole syyllistetty. Olin vielä vaikean raskauden takia saikulla käytännössä koko raskaudenkin. Ja olin vasta 22v kun tämä tapahtui. Toinen raskaus alkoikin sitten kertalaakista, haluttiin lapset pienellä ikäerolla joten ei se työstä poissaolokaan jäänyt kovin pitkäksi ajaksi.
Sulla voi mennä jopa vuosia raskautua, kun vieläpä ikäsi mainitsit siinä yhteydessä ettet ihan nuori enää ole. Mitäs jos alatte yrittämään ihan vaikka heti, tai vuoden vaihteessa tai jonain teille sopivana ajankohtana? Ehdit raskaanakin olla töissä pitkään, olettaen että ei tule ongelmia. Itse 23-vuotiaana meni 10kk raskautua.. Ei aina ole iästäkään kiinni vaan myös tuurista ja monista muista asioista. Ei pomolla ole siihen mitään sanottavaa, jos teette lapsia, ja ymmärtää varmasti. Ehdit työskennellä kyllä äitiyslomien jälkeen, työ odottaa sinua ja joku sua sinne kuitenkin menee tuuraamaan.