Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa mt-ongelmainen mielestäsi?

Vierailija
03.06.2015 |

tuli tuolla toisessa ketjussa mieleen. kun puhut mt-ongelmaisesta, mitä sairauksia tarkoitat?
monet tuntuvat väittävän, että masennus ja ahdistuneisuushäiriöt eivät olisi sairauksia ja niistä kärsivä ei olisi mt-ongelmainen. mikä siinä on niin vaikea myöntää että on mielenterveysongelmia? jos sulla on diagnoosi, kyllä sulla silloin on se sairaus. "mt-ongelmainen" tuntuu olevan kirosana.
eli siis: mitä itse tarkoitat, kun puhut mt-ongelmaisesta? skitsofreenikoita? vai viljeletkö sitä ympäriinsä? kun joku ihminen on ärsyttävä, käytät haukkumasanana? olisi kivaa jos voisitte tulla rehellisesti kertomaan, miksi masennus ym. ei ole mielenterveysongelma (mikä se sitten on jos ei se??)!
kiitos!
T: vaikea ja psykoottinen masennus + ahdistuneisuushäiriö ja kyllä, olen sairas ja mt-ongelmainen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni esimerkiksi mielenterveysongelmaisena, vaikka käynkin terapeuttieni vastaanotolla kerran viikossa. Olen käynyt kauan. Minulla ei ole "diagnoosia" eikä diagnoosinumeroa ole tulossakaan, täällä päin ei uskota sellaiseen lokerointiin. Oireilen hyvin raskasta elämää ja traumoja, mutta olen mieleltäni TERVE.

MT-ongelmainen on sitten ehkä ihminen, jolla on jokin persoonallisuushäiriö tai psykiatrinen diagnoosi, hänen elämässään näkyy poikkeva mielenterveys tai mielen sairaus. Hänellä on psykooseja, pakkomielteitä, pakkoneurooseja, lääkityksiä jne. Tarvitsee ehkä sairaalahoitoakin joskus.

Vierailija
2/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ongelmaiseksi lasketaan ne joitten ympäristö on se ongelma. Pakkojan syyllinen on jostain saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:08"]En pidä itseäni esimerkiksi mielenterveysongelmaisena, vaikka käynkin terapeuttieni vastaanotolla kerran viikossa. Olen käynyt kauan. Minulla ei ole "diagnoosia" eikä diagnoosinumeroa ole tulossakaan, täällä päin ei uskota sellaiseen lokerointiin. Oireilen hyvin raskasta elämää ja traumoja, mutta olen mieleltäni TERVE.

MT-ongelmainen on sitten ehkä ihminen, jolla on jokin persoonallisuushäiriö tai psykiatrinen diagnoosi, hänen elämässään näkyy poikkeva mielenterveys tai mielen sairaus. Hänellä on psykooseja, pakkomielteitä, pakkoneurooseja, lääkityksiä jne. Tarvitsee ehkä sairaalahoitoakin joskus.
[/quote]

niinpä juuri, sulla ei olekaan diagnoosia. eli onko mt-ongelmainen "hullu"? josta se näkyy päällepäin? minun sairauteni ei näy päälle mutta vaikuttaa elämääni paljon ja olen välillä sairaalassa masennuksen pahentumisvaiheissa.

ap

Vierailija
4/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
5/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ketään muuta kiinnosta/kosketa tämä aihe?
ap

Vierailija
6/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, kyllä pidän noin vaikeata masennusta mt-ongelmana. Kun se vaatii ajoittain sairaalahoitoa, poissaoloja töistä tai vajaakuntoisuutta normaalist arjesta suoriutumisessa.

Tuo "terveen" määritelmä kohdallani ei ole yksin minun mielipiteeni, vaan terapeuttieni ja psykiatrin, jonka olen tavannut pari kertaa. 2

Vierailija
7/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievää masennusta voisi kutsua mt-ongelmaksi, vaikea masennus on paremminkin sairaus.

Vierailija
8/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ounastelen veljeni olevan mt-ongelmainen koska häneen ei saa yhteyttä puhelimella eikä sähköpostilla. Oveaankaan ei avaa jos käy soittamassa ovikelloa. Naapuri tiesi kertoa että muutaman kerran vuodessa tulee ulos asunnostaan ilmeisesti soskureissun vuoksi. Meillä ei ole aavistustakaan mitä hän siellä asunnossaan tekee. Töissä ei ole suostunut käymään koskaan ja oli nuorena muutenkin aika vaikea persoona.

Törmäsin vahingossa netissä hänen tekemäänsä videoon joka on aika outo.

Vierailija
9/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmille on ihan oma määritelmänsä lääketieteessä ja psykiatriassa. Ei siihen mielipidettä tarvita, vaikka ymmärrän toki mitä tarkoitat. Masennus, ahdistuneisuus, skitsofrenia, eri persoonallisuushäiriöt, pakkomielteetkin luetaan niihin. Perustavanlaatuista määrittelyssä on, että se haittaa sairastavan omaa tai läheisten elämää merkittävästi.

Vierailija
10/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen mielenterveyspotilas, minulla on diagnoosina toistuva masennus vaikein oirein. Toki välillä olen terve kun masennus hellittää, mutta kun se taas uusii niin minulla on mä-ongelma. En häpeä sitä, en nyt ensimmäisenä kerro uudelle ihmiselle, enkä töissä asiakkaille. Mutta kyllä ystäväni tietävät. Tällä hetkellä reilun puolen vuoden sairauslomalla, mutta vakituinen työpaikka, jonne toivottavasti pian taas pääsen . Lapset hyvin hoidettu, koti siisti, eli kukaan ulkopuolinen ei arvaisi mitään.

Vierailija
11/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:29"]Mt-ongelmille on ihan oma määritelmänsä lääketieteessä ja psykiatriassa. Ei siihen mielipidettä tarvita, vaikka ymmärrän toki mitä tarkoitat. Masennus, ahdistuneisuus, skitsofrenia, eri persoonallisuushäiriöt, pakkomielteetkin luetaan niihin. Perustavanlaatuista määrittelyssä on, että se haittaa sairastavan omaa tai läheisten elämää merkittävästi.
[/quote]

miten lääketieteessä määritellään? ihan mielenkiinnosta vaan kysyn kun en itse tiedä määritelmää

Vierailija
12/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:29"]Mt-ongelmille on ihan oma määritelmänsä lääketieteessä ja psykiatriassa. Ei siihen mielipidettä tarvita, vaikka ymmärrän toki mitä tarkoitat. Masennus, ahdistuneisuus, skitsofrenia, eri persoonallisuushäiriöt, pakkomielteetkin luetaan niihin. Perustavanlaatuista määrittelyssä on, että se haittaa sairastavan omaa tai läheisten elämää merkittävästi. [/quote] miten lääketieteessä määritellään? ihan mielenkiinnosta vaan kysyn kun en itse tiedä määritelmää

[/quote]

Oisko vaikka että on jokin mielenterveyspuolen sairaus tai persoonallisuushäiriö?

Vierailija
13/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys on sairauden puutetta.

"Mt-ongelmainen" ei mielestäni ole mikään kauhistuttava tai hirveä asia, johon yltääkseen on oltava hirveän hankala ja ikävä tyyppi, ja "tavalliset" masentuneet ovat sitten tämän käsitteen ulkopuolella koska heitä on aika paljon ja ovat suurilta osin kivaa porukkaa. Kuitenkin se nähdään aika usein juuri näin.

Vierailija
14/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:22"]

Ounastelen veljeni olevan mt-ongelmainen koska häneen ei saa yhteyttä puhelimella eikä sähköpostilla. Oveaankaan ei avaa jos käy soittamassa ovikelloa. Naapuri tiesi kertoa että muutaman kerran vuodessa tulee ulos asunnostaan ilmeisesti soskureissun vuoksi. Meillä ei ole aavistustakaan mitä hän siellä asunnossaan tekee. Töissä ei ole suostunut käymään koskaan ja oli nuorena muutenkin aika vaikea persoona.

[/quote]

Mikä tuollaista ihmistä vaivaa?

Vierailija
15/15 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:22"]

[/quote]

Mikä tuollaista ihmistä vaivaa?

[/quote]

Voi olla vaikka mitä skitsofreniasta eristäytyvään persoonallisuushäiriöön. Ei noilla tiedoilla ole mahdollista esittää mielekkäitä arvailuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi