Muita toimistotyöläisiä jotka ette ole kaivanneet työkavereita tämän pari vuotta kestäneen etätyön aikana?
Tulen hyvin toimeen työkavereideni kanssa, mutta en ole kaivannut takaisin lähitöihin koko tänä aikana, en yhtään. En pysty ollenkaan samaistumaan kollegoiden haikailuun koskien läsnäkokouksia ja ajatusten vaihtoa toimistolla. En ikävöi kahvitaukoja tai tyhy-päiviä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että läsnätyötä perustellaan paremmalla tiedonkululla kun tauoilla kuulee omaan työhön liittyviä tärkeitä asioita! Monen mielestä tiedonkulku on työpaikalla parantunut etätyön myötä, kun kaikki on pakko tiedottaa virallista tietä tarvitsijoille.
Meillä tämä on mennyt toiseen suuntaan kun ne tiedot mitkä ennen kuuli "epävirallista" reittiä eivät nyt kulje millään tavalla vaikka on mitä tiimipalaveria ym. kalenterit tungettu täyteen. Jokainen tekee vaan omia juttujaan eikä kerro niistä muille jos ei erikseen kysytä.
Teams, Slack yms. voivat olla pahojakin työnkeskeyttäjiä, mutta voihan sieltä laittaa vaikka vähäksi aikaa asetuksista notifikaatiot pois kokonaan. Ja merkata itsensä esim. statukseen busy. Ja ah, mikä ihana rauha keskittyä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki etätyöstä pitäjät ovat yleisesti ottaen niitä jotka pitävät erityisen paljon siitä että työaikana voi tehdä kaikkea muuta kuin sitä mitä pitäisi. Kukaan ei pysty kontrolloimaan sitä että käydään tupakilla kesken töiden tai ryystetään kahvia muulloin kuin kahvitunnilla. Lisäksi he ovat usein työyhteisössä niitä jäseniä jotka eivät ole lainkaan halukkaita osallistumaan mihinkään yhteiseen tekemiseen, eli käytännössä ovat töissä vain työn takia.
Minä teen joskus 10h yhtäsoittoa, jos on hyvä draivi päällä ja on riittävästi puuhaa. Joskus on laiskempia päiviä erityisesti jos projektit junnaa paikallaan jonkun kolmannen osapuolen takia. Joskus käynyt niinkin, että heräsin kympiltä aamulla aloittelin siitä tekemään askareita, sitten havahtuu kun kello on 7 illalla ja syödäkin pitäisi. Mutta en kaipaa työkavereita, en oikein koe että heidän kanssaan on hirveästi muuta puhuttavaa kuin työasioita. Insinööritoimistossa on yleensäkin paljon hiljaisempia ihmisiä.
Meilläkin esimies aina muistuttelee, että pitäkää taukoja. Mulle sopii paljon paremmin sellaiset lyhyet tauot, joita on useammin, kuin joku toimiston porukan yhteinen kahvihetki, joka venyy tunniksi, kun jauhetaan niitä näitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään työkavereita vastaan. Mutta tuntuu hyvältä olla isompi osa päivästä vailla ulkoista kuorta, jota olen käyttäänyt suojanani. Työminää. Meikkiä. Siistejä prässättyjä vaatteita.
Ehkäpä jäänkin tällaiseksi vähän pehmeämmäksi, vaikka töihin joskus palattaisiin.
Hyvin sanottu. Kun jouduin koronatilanteen välillä muka hellittäessä hetkeksi lähitöihin huomasin kuinka raskasta on koko ajan pitää sitä ulkoista kuorta avokonttorissa. Ja kun ruokataukokin piti pitää taukohuoneessa joka on keskellä toimistoa ja siellä oli koko ajan muitakin, tuntui ettei voi hetkeäkään hengittää vapaasti työpäivän aikana. Iltaisin olin todella väsynyt. En aiemmin tiennytkään kuinka introvertti oikeasti olen. Paras työpäivä on se kun voi vaan hoitaa hommansa eikä joutua höpöttämään joutavuuksia kenellekään.
Minulla ei ole mitään työkavereita vastaan. Mutta tuntuu hyvältä olla isompi osa päivästä vailla ulkoista kuorta, jota olen käyttäänyt suojanani. Työminää. Meikkiä. Siistejä prässättyjä vaatteita.
Ehkäpä jäänkin tällaiseksi vähän pehmeämmäksi, vaikka töihin joskus palattaisiin.