Muita toimistotyöläisiä jotka ette ole kaivanneet työkavereita tämän pari vuotta kestäneen etätyön aikana?
Tulen hyvin toimeen työkavereideni kanssa, mutta en ole kaivannut takaisin lähitöihin koko tänä aikana, en yhtään. En pysty ollenkaan samaistumaan kollegoiden haikailuun koskien läsnäkokouksia ja ajatusten vaihtoa toimistolla. En ikävöi kahvitaukoja tai tyhy-päiviä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki etätyöstä pitäjät ovat yleisesti ottaen niitä jotka pitävät erityisen paljon siitä että työaikana voi tehdä kaikkea muuta kuin sitä mitä pitäisi. Kukaan ei pysty kontrolloimaan sitä että käydään tupakilla kesken töiden tai ryystetään kahvia muulloin kuin kahvitunnilla. Lisäksi he ovat usein työyhteisössä niitä jäseniä jotka eivät ole lainkaan halukkaita osallistumaan mihinkään yhteiseen tekemiseen, eli käytännössä ovat töissä vain työn takia.
Sä et tiedä musta yhtään mitään :) Tiimini on joka tapauksessa toisella paikkakunnalla niin yks hailee oonko kotona vai työpaikalla. Ihan samat työt pitää tehdä. Ne kontrolloidaan sähköisesti, ei niin että joku katsoisi vieressä.
Välillä kyllä kaipaan toimiston omaa ydinporukkaa, mutta avokonttori on ympäristönä muuten niin raskas että viihdyn kotona paremmin. Afterworkeille voisin lähteä tietty edelleen, mutta huomaa että erikseen ei tule niin helposti lähdettyä kun työmatkaa enemmään kuin pari km.
Itse tehnyt etätyötä kohta kaksi vuotta putkeen. Työnkuvani on sellainen, että teen itsenäisesti omat hommani olen sitten etänä tai toimistolla. Etänä saan tehtyä työni tehokkaammin, kun ei kulje työkaverit hölisemässä jonninjoutavuuksiaan pitkin päivää.
Ja samalla voin pistää pyykit koneeseen, nostella astiat koneesta kaappiin ja katsella telkkaria luppohetkinä. Miksi ihmeessä en tekisi etätöitä? Samat työt teen kuin ennenkin, tehokkaammin ja viihtyisämmin. Ja lisäksi säästän tunnin verran matka-ajasta itselleni joka päivä ja muutaman euron työmatkoista.
Kateelliset lähityöläiset marmattavat.
Taidan olla poikkeus... Etätöissä on ollut ihanaa kun on saanut tehdä työt joustavasti eikä matkoihin ole mennyt aikaa. Mutta kun kävin toimistolla pitkästä aikaa ja olin ensimmäisen tauon aikana kahdesti pärskäyttää teet sieraimiin nauraessani, muistin miksi oma työpaikka on niin erinomainen.
Kyllä, ihanat työkaverini, minulla on teitä ikävä. Niin mukava kuin onkin hiihtää kotona collegehousuissa villasukat jaloissa ja tehdä töitä kummallisiin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki etätyöstä pitäjät ovat yleisesti ottaen niitä jotka pitävät erityisen paljon siitä että työaikana voi tehdä kaikkea muuta kuin sitä mitä pitäisi. Kukaan ei pysty kontrolloimaan sitä että käydään tupakilla kesken töiden tai ryystetään kahvia muulloin kuin kahvitunnilla.
"ryystetään kahvia muulloin kuin kahvitunnilla" :D :D ai kauhea, miten kehtaavatkaan! :D
En ymmärrä miksi töissä pitäisi tehdä muuta kuin töitä? Etänä tai läsnä. Mieluummin vietän kaiken vapaa-ajan, myös tauot työpäivän aikana siinä seurassa kuin itse haluan. Muutenhan tauot ovat työtä. HR:n järjestämät "ryhmiytymisleikit" vain pahentavat työilmapiiriä. Olisi parempi, että keskitytään vain niihin yhteisiin työtavoitteisiin. Kukin hoitaa työnsä ja kaikki on tyytyväisiä. Jostain syystä joillakin ei ole omaa elämää työn ulkopuolella ja ajattelevat, että työnantajan tulisi järjestää myös kaikki vapaa-ajan huvit - ilmaiseksi. Näiden mielenterveydestä olisin huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki etätyöstä pitäjät ovat yleisesti ottaen niitä jotka pitävät erityisen paljon siitä että työaikana voi tehdä kaikkea muuta kuin sitä mitä pitäisi. Kukaan ei pysty kontrolloimaan sitä että käydään tupakilla kesken töiden tai ryystetään kahvia muulloin kuin kahvitunnilla. Lisäksi he ovat usein työyhteisössä niitä jäseniä jotka eivät ole lainkaan halukkaita osallistumaan mihinkään yhteiseen tekemiseen, eli käytännössä ovat töissä vain työn takia.
Yleisesti ottaen ehkä, mutta provisiopalkkaisessa myyntityössä täytyy käyttää hyväksi kaikki mahdollinen aika työn tekemiseen, koska tilipussin pulleus riippuu täysin kuukauden tuloksesta. Kotona on tosi helppoa tehdä vähän ylimääräistäkin työtä iltaisin.
Työssä rahan takia, ei työn.
Olen huomannut, että juurikin ne, jotka kuluttavat aamulla kahvihuoneessa tunnin, lounaalla tunnin ja iltapäivällä tunnin juoruillen ovat niitä, jotka eniten haluavat takaisin toimistolle. Pitää saada kavereita juoruamaan ja kuuntelemaan heidän juttujaan. Tätä juoruilua myös kutsuvat itse usein ajatustenvaihdoksi…. Ja olen kyllä kuullut ohimennessä mitä tämä ajatusten vaihto on😂
Työttömänä ollessa oltiin koko perhe kevät ja kesä 2020 kotona ja kun pääsin töihin, niin olen mielummin toimistolla kuin kotona, kun muu perhe on siellä koko ajan.
Siis parasta on, että ne pomot ei ole siellä toimistolla.
Uskomatonta, että läsnätyötä perustellaan paremmalla tiedonkululla kun tauoilla kuulee omaan työhön liittyviä tärkeitä asioita! Monen mielestä tiedonkulku on työpaikalla parantunut etätyön myötä, kun kaikki on pakko tiedottaa virallista tietä tarvitsijoille.
Olen ollut helpottunut etätöissä kun ei ole tarvinnut livenä olla tekemisissä työkavereiden kanssa. Kiusaaja ei ole fyysisesti läsnä ja siitä pääsee eroon napin painalluksella. Jo tieto tästä auttaa jaksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että läsnätyötä perustellaan paremmalla tiedonkululla kun tauoilla kuulee omaan työhön liittyviä tärkeitä asioita! Monen mielestä tiedonkulku on työpaikalla parantunut etätyön myötä, kun kaikki on pakko tiedottaa virallista tietä tarvitsijoille.
Mielestäni eräänä epävirallinen tieto ei liiku, siis se tieto, joka on hyvä tietää.
Meillä ainakin on ihan samat tulostavoitteet riippumatta teetkö etänä, vai oletko toimistolla. Tehdyt kappaleet tilastoidaan ja ne ovat palkkakeskustelun pohjana. Ja itselläni tilastot näyttävät selkeää nousua kappaleiden osalta, kun saan tehdä työni kotona rauhassa. Usein aloitan työt aikaisin aamulla, joten voin tehdä hommia pari tuntia ennenkuin varsinainen virka-aika alkaa ja asiakkaat alkavat soitella. Minulle etätyöt sopii, olen introvertti, enkä kaipaa toimistolta mitään. Lisäksi työmatkan muuttuminen kymmenistä kilometreistä muutamaan metriin sopii paremmin kuin hyvin 🙂
Kyllä samaa mieltä. Työrauha aivan eri kotona, kun joku ei ole koko ajan keskeyttämässä tai länkyttämässä omista asioistaan. Meillä myös nämä puheliaat työn keskeyttäjät haluavat äkkiä kaikki takaisin toimistolle, että yhteishenki säilyy ja haaveilevat tiimipäivitä, joissa päästään viettämään aikaa yhdessä. En tajua! Olen siellä tekemässä töitä!
Mulla on mukava tiimi, mutta silti riittää että näen heidät kerran viikossa Teamsissä. Näimme livenä muutaman kerran loka-marraskuussa kun etätyösuositus loppui. Olimme kaksi päivää viikossa toimistolla eikä työnteosta oikein tullut mitään, kun ei ollut samanlaista rauhaa kuin kotona.
Parasta on ollut se, että työt voi aloittaa heti kun herää. Safkiksella voi käydä kirjastossa, kaupassa tai lenkillä. Ei tarvitse meikata ja voi olla rönttövaatteissa. Ei tarvitse maksaa järkyttävän hintaisia lounaita ja työpäivän aikana ehtii imuroida, tiskata ja laittaa pyykit koneeseen. Ja ennen kuin kukaan haukkuu lusmuksi, niin voin kertoa että työssäni menee aika paljon aikaa eri ohjelmien käynnistymiseen. Tai siihen, että odottaa vastausta milloin keneltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen ehkä, mutta provisiopalkkaisessa myyntityössä täytyy käyttää hyväksi kaikki mahdollinen aika työn tekemiseen, koska tilipussin pulleus riippuu täysin kuukauden tuloksesta. Kotona on tosi helppoa tehdä vähän ylimääräistäkin työtä iltaisin.
Työssä rahan takia, ei työn.
Ainoa provisiopalkkainen myyntityö jota periaatteessa pystyy tekemään etänä on puhelinmyynti.
Kyllä Teamsissakin on näitä työpäivän keskeyttäjiä, mutten näe mitään syytä mennä istumaan toimistolle, kun voin hommat hoitaa etänäkin. Täyttä ajan ja rahanhukkaa mennä toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Oman työni tuloksia mitataan viikkotasolla, ja olen ylittänyt tavoitteitani huomattavasti. Sain palkankorotuksenkin sen vuoksi. Ja toki ryystän kyllä kahvia toimistollakin koko ajan, kuppi on koneen vieressä olinpa toimistolla tai kotikonttorilla. Meillä muuten on joka johtoportaasta aina komennettu pitämään enemmän kuin pelkät lakisääteiset lounas- ja kahvitauot. Tehokkaat työntekijät nimenomaan pitävät mikrotaukoja eli tunnin välein se pari minuuttia.
Vain yhtä miestä olen kaivannut. Oi joi. ❤️