Paras kaveri ei tullu lapsen synttäreille jalkapallopelin vuoksi!?!
Ja ei, lapsi ei itse valinnut peliä synttäreiden sijaan, vaan vanhemmat. Onko jotkut vanhemmat noin tosissaan lapsen harrastuksen kanssa ettei edes yhden kerran voi olla poissa parhaan kaverin synttäreiden vuoksi? Lapsi on vasta 10-vuotias.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:42"]Eikö niitä pelejä ole joka viikko ja monesti monet per viikko näin kesäaikaan? On kyllä aika natsivanhemmat jos ei yhdestä pelistä anna olla poissa.
[/quote]
Ääliö!
No eiköhän siihen peliin osallistumisesta ole pitänyt ilmoittaa jo paljon ennen kuin kutsu ssynttäreille on tullut.
Ei sitä sitten enää niiden vuoksi ruveta perumaan yksien synttäreiden takia!
en tie tästä tapauksesta. Meilllä on kumminkin periaate että parhaiden - siis todellakin parhaiden 2 kaverin - synttärielle mennään läpi harmaan kiven ja mennnään kans.
Muuten harrastus menee synttäreiden edelle. Ja koulun diskojen ym.
Poikani on suosittu ja saa paljon kutsuja sinne tänne. Ei mene jos ei pääse. Paitsi siis juuri näiden tärkeiden tyyppien. On jäänyt pois jopa jostain aika hyvän kaverin kaupunkisotasynttäristä (järjestetty erikseen helsingissä isolla rahalla) koska oli sopinut muuta.
Tuntemani jalkapallo/jääkiekkoperhe ei osallistu koskaan lähisukulaistenkaan syntymäpäiville, ristiäisiin, häihin eikä hautajaisiin, mukaanlukien omien vanhempiensa. Kyseinen perhe on aiheuttanut paljon pahaa mieltä muille.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:49"] En minäkään jättäisi harrastusiltaa välistä synttäreiden takia. Jo sen aloittaessani tiesin, että sitoutumista edellytetään ja en edes pysy kärryillä, jos jään välillä pois. Menen sinne kipeänäkin vaikka pelkäksi kuunteluoppilaaksi. Pilaan muidenkin esiintymisen, jos menen sinne mokailemaan lintsaamisen takia. -Laulaja [/quote] ja olet 10v? [/quote] En, vaan aikuinen ihminen joka ymmärtää myös lapsilla olevan harrastuksia, jotka menevät kakkukestien edelle. Toinen aikuinen ymmärtäisi myös, ettei hänen lapsensa syntymäpäivä ole kylän suurin tapahtuma.
[/quote]
Harvemmin kukaan kai olettaakaan että "koko kylä" pääsee paikalle, mutta yleensä se paras kaveri on se odotetuin vieras. Se, jonka kanssa synttäreitä on yhdessä suunniteltukin. Nämä oli ns. ulkoistetut synttärit eli mitään rääppijäisiäkään ei oikein voi pitää.
Ja kyllä minä aika hyvin mielestäni osasin tulkita lasta, kun hän itkua pidätellen tuli kertomaan että vanhemmat ei päästä synttäreille vaan pitää mennä peliin. Harmitti minunkin puolestani se mielipaha. Me emme voineet päivää enää muuttaa kun varausmaksukin oli jo maksettu.
ap
Mitäs sitten tehdään, kun on kahdet kaverisynttärit yhtäaikaa? Silloinkin on vain jäätävä toisista pois. Kun on paljon kavereita, niin tätäkin tapahtuu aina välillä (ei voi mitään).
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:42"]Eikö niitä pelejä ole joka viikko ja monesti monet per viikko näin kesäaikaan? On kyllä aika natsivanhemmat jos ei yhdestä pelistä anna olla poissa. [/quote] Ääliö! No eiköhän siihen peliin osallistumisesta ole pitänyt ilmoittaa jo paljon ennen kuin kutsu ssynttäreille on tullut. Ei sitä sitten enää niiden vuoksi ruveta perumaan yksien synttäreiden takia!
[/quote]
Pösilö, etkö ymmärrä että kyse on kuitenkin vain HARRASTUKSESTA!?! Ei se ole koulua, eikä työ. Käräjillekö siitä laitetaan jos yhden osallistumisen peruttaa?
Itsekästä olla synttäreiltä pois jonkin harrastuksen takia. Tässä taas kasvatetaan näitä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:29"]
Itsekästä olla synttäreiltä pois jonkin harrastuksen takia. Tässä taas kasvatetaan näitä.
[/quote]
Nimenomaan. Mitäs muiden tunteista.
Jos mä vaikka silloin pelaan sählyä ja se auttaa minua jaksamaan, eikö ole itsekästä että joku ulkopuolinen vaatii minua peruuttamaan harrastukseni jonkun oman kakunahmintatuokionsa takia ?
On tärkeää rakastaa paitsi lähimmäistään, myös itseään.
Kutsu on kutsu synttäreille, eikä määräys tai pakkovaatimus.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:37"]
[/quote]
Peli on vaan yks peli, eikä määräys tai pakkovaatimus.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:37"]
Jos mä vaikka silloin pelaan sählyä ja se auttaa minua jaksamaan, eikö ole itsekästä että joku ulkopuolinen vaatii minua peruuttamaan harrastukseni jonkun oman kakunahmintatuokionsa takia ?
On tärkeää rakastaa paitsi lähimmäistään, myös itseään.
[/quote]
Tässä tapauksessa lapsi itse olisi halunnut synttäreille eikä pelaamaan.
Kyllä itse laitan aika paljon painoarvoa myös lasten ystäväsuhteille. Siihen kuuluu myös se, että kutsuihin on kohteliasta vastata myöntävästi, jos ei oikeasti ole mahdottomia esteitä. Meilläkin lapset harrastavat (pelit ja turnaukset mukaan luettuna) suunnilleen viitenä päivänä viikossa. Jos ei harrastuksista voisi olla pois, sehän tarkoittaisi sitä, etteivät lapset ikinä pääsisi synttäreille. Karua.
Ja olen katsellut asiaa myös sieltä toiselta puolelta. Pari kertaa on käynyt niin, että omien lasten synttäreiltä on joku jäänyt pois juurikin sen takia, että on treenit. Voin kertoa, että ei sen juhlan järjestäjän näkökulmasta kuulosta kivalta. Juhliin on kuitenkin panostettu ja synttärisankari odottaa juhliaan innolla. Mutta tämä on tätä päivää. Tuntuu, että ihmisistä on tullut ihan hirveän itsekkäitä.
Niin no kyllä se harrastus vaan niin paljon maksaa ja sitoo aikaa, että kyllä siinä vaan kakkukekkerit helposti jää väliin, jos peli samaan aikaan. Treeneistä meilläkin vielä voidaan harkitusti jäädä pois, jos tärkeät syndet samaan aikaan. Lapset vielä F ja E junnuja.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:43"]
Kyllä itse laitan aika paljon painoarvoa myös lasten ystäväsuhteille. Siihen kuuluu myös se, että kutsuihin on kohteliasta vastata myöntävästi, jos ei oikeasti ole mahdottomia esteitä. Meilläkin lapset harrastavat (pelit ja turnaukset mukaan luettuna) suunnilleen viitenä päivänä viikossa. Jos ei harrastuksista voisi olla pois, sehän tarkoittaisi sitä, etteivät lapset ikinä pääsisi synttäreille. Karua.
Ja olen katsellut asiaa myös sieltä toiselta puolelta. Pari kertaa on käynyt niin, että omien lasten synttäreiltä on joku jäänyt pois juurikin sen takia, että on treenit. Voin kertoa, että ei sen juhlan järjestäjän näkökulmasta kuulosta kivalta. Juhliin on kuitenkin panostettu ja synttärisankari odottaa juhliaan innolla. Mutta tämä on tätä päivää. Tuntuu, että ihmisistä on tullut ihan hirveän itsekkäitä.
[/quote]
Juuri odotellaan ilmottautumisa oman lapsen syntymäpäiväjuhliin... parhaan kaverin äidin kanssa on aikataulusta sovittu hyvissä ajoin, lapsen serkun vanhemmille päivä on ollut tiedossa lapsen syntymästä asti ja niiden koulukavereiden ilmoituksiin tulemisesta tai pois jäämisestä lapsi suhtautuu hyvin neutraalisti, ne tulee jotka tulee ja asia sillä selvä, ei kenenkään poisjäämistä jäädä märehtimään sen pidempään vedetään vaan nimi listasta yli.
Poikani on edustusjoukkueen ykköspelaajia, mutta ilman muuta hön menee kaverin synttäreille, ellei ole jo luvannut tulla peliin. Käytännössä synttärikutsut tulevat niin aikaisin, että aina on päässyt synttäreille näissä tilanteissa. Mutta jos olisi sitoutunut peliin, ainoa mahdollinen syy jäädä pois olisi sairastuminen, loukkaantuminen tai vakava perhekriivi, esimerkiksi isovanhemman kuolema. Oikeasti. Jos on joukkueessa on ajateltava joukkuetta ja pidettävä lupauksensa. Sellaisessa tilanteessa, jos kutsu tulisi liian myöhään, ehdottaisin, että kutsumme synttärisankarin meille yökylään ja antaisimme pienen lahjan sitten vaikka.
Mun 9-vuotias on jo pari vuotta laittanut turnaukset ja piirisarjan pelit kaiken etusijalle, myös kavereiden synttäreiden. Treeneistä saa olla aina pois jos haluaa. On viimeisen vuoden aikana ollut ehkä pari kertaa meno jota on pitänyt treenejä tärkeämpänä. Että älkää syyttäkö vanhempia, se voi olla ihan se lapsi joka rakastaa niin paljon lajia ettei tahdo jättää yhtäkään peliä väliin, mistään syystä!
Jos se ei ollut mikään ratkaiseva pudotuspeliottelu, eikä vierasottelu jonne matkat oli varattu ja maksettu, niin aika törkeää on jäädä pois parhaimman kaverin synttärikutsuista!
Mulla on aina mennyt treenaaminen kaiken edelle. Jätin poikaystävän kummilapsen ristiäiset väliin treenien vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:40"]
Jos se ei ollut mikään ratkaiseva pudotuspeliottelu, eikä vierasottelu jonne matkat oli varattu ja maksettu, niin aika törkeää on jäädä pois parhaimman kaverin synttärikutsuista!
[/quote]
Ei musta ole. Aika törkeää valittaa täällä että kaverin perhe priorisoi pelin, se saattaa olla tosi tärkeä, ja lapsi olisi itkenyt sitäkin ettei olisi päässyt jos olisi valittu synttärit. Jos tämän lapsen läsnäolo on tärkeä, miksi ihmeessä ette tarkistaneet mikä ajankohta hänelle sopii? Ei voi olettaa että mahdollisesti hyvinkin tärkeä turnaus jätetään väliin kaverin synttäreiden vuoksi. Esim mun lapsen joukkueessa jokaisella paikalla pelaa kaksi lasta. Jos esim kärkimies tai keskikenttäpelaaja on yksin paikallansa turnauksessa, ei tehot ole kovin korkealla jos ei vaihtomiestä ei ole. Entä jos ainoa paikalla oleva toppari loukkaa jalkansa.
Tavoitteellisiin joukkueisiin sitoudutaan. Treeneistä voi olla pois, peleistä ei kovin pienellä syyllä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:59"]
Meillä tytön luokalla niin moni pelaa, että vanhemmat on onneksi perillä peliaikatauluista ja synttärit järjestetään niin ettei ne osu peleihin tai treeneihin :-)
[/quote]
Mutta osui sitten meidän uimakouluun/teatterikerhoon/you name it....
[/quote]
Se nyt vaan on niin että mitä vanhemmaksi lapset tulee, niin sitä enemmän heillä on kodin ulkopuolisia menoja ja joskus niitä sattuu päällekkäin ja sitten pitää päättää mikä menee etusijalle. Innokkaalle futarille peliturnaus on tärkeä juttu, kaveria voi nähdä pelin jälkeen, vaikka ei pääse synttäreille. Kyse ei välttmättä ole yhdestä pelistä vaan voi olla turnaus, jossa on monta peliä.