Itiksen hyvät puolet
Asun Itiksessä ja tykkään:
-Kävelymatkan päässä Itiksen kauppakeskus. Ei valittamista. Ihanaa että pääsee kävellen kauppakeskukseen jossa on kaikki tarvitsemani palvelut ja kaupat. Ei bussilla köröttelyä tai autolla ajelua jotta pääsisi johonkin.
-Liikenneyhteydet hyvät keskustaan ja muuallekin. Riippuu tietenkin mihin tarvitsee mennä. Metro nopea ja täsmällinen. Työmatkat sujuu sutjakasti.
-Kodin lähellä monta päiväkotia, Itiksen koulu ja lukio ei hassumpi ja Marjanimen uimaranta plus paljon luontoa ja vettä lähistöllä.
Hetkinen entäs ne negatiiviset asiat joita yritän muistella tuosta yhden "tutkimusmatkailijan" ketjusta.
tässä väitteitä Itiksestä: Tallinanaukiolla kamalaa porukkaa tyyliin 100 spurgua ja huumeita tullaan tarjoamaan kaikille iästä ja tyylistä riippumatta
vastaus: Täällä yli kymmenen vuotta asuneena ei minulle, lapsille tai muille tutuille ole kukaan koskaan tarjonnut huumeita, en ole koskaan todistanut huumekauppaa. Kyllä, Tallinnanaukiolla on spurguja (lukumäärää en ole laskenut paljon kerralla olen havainnut mutta väittäisin että tuosta sadasta voi ottaa yhden nollan pois) ja joitan jotka kuvittelen narkkareiksi mutta en ehkä vedä heitä erityisemmin puoleensa kun eivät ole tulleet kauppaa tekemään.
Väite: Itiksen kauppakeskus on hirveä ja paljon maahanmuuttajia:
Vastaus: Itiksen kauppakeskus on varmaan aika subjektiivinen kokemus. Mielestäni siisti, moderni ja hyvät liikkeet ja palvelut. Kyllä, siellä on paljon maahanmuuttajia jopa istumassa kahviloissa mutta ei häiritse minua. Joidenkin mielestä tuo seikka ehkä sitten pilaa koko kauppakeskuksen? Joku kuvasi värikkäästi "huumepiikittelyä lastenhoitohuoneessa". En voi muuta kun että olen varma että on keksitty juttu! Mammoihin voit siellä törmätä vauvoineen kylläkin.
Väite: Itiksen kupeessa olevat talot hirveitä ja rappukäytävissä sytetty nuotioita tms.
Vastaus: Hirveimmät talot ovat ehkä juuri ne Hoasin talot Itäväylän kupeessa. Nuotioista en tiedä mutta opiskelijat eivät nyt pahemmin sisustamisesta perusta ja verhoina voi todellakin olla vaikka jätesäkkejä ja roskisten viereen on usein jätetty kodinkoneita ja rikkinäisiä huonekaluja. Muut vuokra- omistustalot ovat tavallisia jopa siistejä. Ei sen kummempia kun muuallakaan
Väite: Itiksessä asuu maahanmuuttajien lisäksi vain narkkareita ja juoppoja eli valkoista roskasakkia.
Vastaus: Omassa rapussani asuu ehkä vain yksi vanhempi alkoholisoitunut mies mutta en tiedä missä narkkarit sitten asuvat kun ei niitä täällä pihapiirissä näy. Ovat kai sitten melko hiljaa. Tietenkin esim. kaupungin vuokra-asunnoissa on varmaan keskimäärin alkoholiongelmaisia ja maahanmuuttajia mutta näin on myös muuallakin, ei vain Itiksessä. Asuessani Länsi-Helsingissä talossani oli enemmän juoppoja kun täällä mutta vähemmän maahanmuuttajia. Juopot häiritsevät itseäni huomattavasti enemmän kun maahanmuuttajat.
Väite: Puotinharjun ostoskeus on ränsistynyt ja siellä on moskeija
Vastaus: Aivan oikein. Mutta ihan samanlaisia lääviä ovat lähes kaikki 1970-80 luvun vanhat ostarikyhäelmät.
Hassua että ihmiset jotka eivät asu täällä ja haluavat kertoa mahdollisimman "hirveitä" kuvauksia paikasta asuinalueena kertovat aina sitä samaa mantraa: Tallinnanaukilla narkkareita ja epäsosiaalista väkeä, Itiksessaä maahanmuuttjia jne.. kukaan ei kuitenkaan asu siellä Tallinnanaukiolla eli ihmiset jotka asuvat täällä eivät "kärsi" siitä Tallinanaukion hirveydestä sen enempää kun joku joka tulee muualta vaikka sieltä Laajasalosta tänne. Vihje: kauppakeskuskeen pääsee myös ilman että tarvitsee edes käydä Tallinnanaukiolla jos se paikka niin hirveästi pelottaa eli itse kuljen aina muualta kun Tallinnanaukkon kautta, ei sen takia että se hirvittäisi vaan sen nyt sattuu olemaan nopein reitti....
Kommentit (6)
Itiksen koulusta on pakko todeta, että se on kyllä romahtanut! 20 vuotta sitten siinä oli kova tunku, 10 vuotta sitten se oli sadan parhaan lukion joukossa juuri ja juuri, nyt se on kohta 300:n huonommalla puolella. Keskiarvokin on painunut todella alas.
Minusta Itis on ihan ok. Hyvä siellä on käydä ostoksilla, koska Itiksestä löytyy kaikki mitä tarvitsen. Toki olen huomannut, että siellä paljon arabeja ja afrikkalaisperäisiä, mutta eivät he minulta yöunia vie kumminkaan.
Silloin tällöin käyn itiksessä shoppailemassa, siinä aukiolla istuu jonkin verran juoppoja, mutta ei se nyt niin iso asia ole. Ja onhan niitä muuallakin helsingissä. Ja maahanmuuttaja taustaista porukkaa liikkuu paljon, mutta ei sillä ole mitään erityistä merkitystä minulle, ymmärrän että heistä on kiva hakeutua toistensa seuraan. Varmaa siellä on välillä järjestyshäiriötä, kun sen verran paljon porukkaa viettää aikaansa siellä. Itse en ole kokenut oloani turvattomaksi. Tykkään itiksen kirjastosta, se on kivan iso.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:10"]
Muuten ihan samaa mieltä mutta kyllä minä olen kokenut monta uhkaavaa tilannetta siinä Tallinnanaukiolla, tiedän myös muiden kokemuksia. Lapsilleni (ei-pellavapäitä) huudellaan aina.
[/quote]
Ehkä olen sitten jotenkin ihmeellisesti säästynyt uhkaavilta tilanteilta kaikkien näiden vuosien aikana. Tallinnanaukiolla on häirinnyt lähinnä estetiikka tai sen puuttuminen eli kyllähän siellä näkyy ja kuuluu sen sorttista ihmistä että en tuttavuutta halua tehdä eli katsekontakti toisaalle ja ohi nopeesti.
Itis on parempi kun moni muu paikka Helsingissä. Aina siellä missä on runsaasti elämää ja ihmisiä ja liiketoimintaa on enemmän muita lieveilmiöitä. Jossain rauhallisessa lähiössä ei ole lähistöllä Tallinnanaukiota mutta ei siellä ole nyt pahemmin paljon muutakaan. Onko myöskin Helsingin keskustan liepeillä olevat asuinalueet alueet hirveitä sen takia että Rautatientorilla on mamuja, nistejä ja hissit haisee kuselle.
Muuten ihan samaa mieltä mutta kyllä minä olen kokenut monta uhkaavaa tilannetta siinä Tallinnanaukiolla, tiedän myös muiden kokemuksia. Lapsilleni (ei-pellavapäitä) huudellaan aina.