Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen apua ostoriippuvuuden kanssa

Vierailija
01.06.2015 |

Ongelmani on, että teen heräteostoksia jatkuvasti. Jos näen kaupassa paidan, joka on ihan kiva, ostan sen vaikka se saattaa olla väärää kokoa. Kotona sovitan paitaa ja totean, että eihän tää olekaan niin kiva kuin mitä se oli kaupassa ja oho, täähän onkin väärän kokoinen, vaikka se tuntui kaupassa hyvältä. Joskus jaksan palauttaa, mutta usein en edes jaksa sitä "palautusrumbaa". 

Tälläkin hetkellä minulla on useita vaatteita, joissa on vielä laput kiinni, joita en varmaankaan tule käyttämään. Niitä ei siis voi enää palauttaa.. Olen tietoinen, että toimin tyhmästi, mutta tuntuu että en voi asialle mitään, eli niin vain aina tapahtuu :( luulen että ongelmalla on osuutta lievään masennukseeni, joka aiheuttaa saamattomuutta ja ostomaniaa.. voisin olla menemättä kaupoille ja niin en ostelisi turhuuksia.

Toinen ongelmani on, että omistan liikaa vaatteita ja tavaraa. Ihan ahdistaa olla kotona, kun näen ympärillä sellaisia "blogitavaroita" tms, jotka oli ns. "pakko" saada, mutta myöhemmin olen huomannut että en edes tarvitsisi tai haluaisi omistaa niitä :( tuntuu, että en osaa tai saa aikaiseksi luopua mistään! haluaisin vain muuttaa tästä asunnosta pois ja ottaa mukaani pari asukokonaisuutta ja pari tärkeää tavaraa. Pelkkä ajatuskin tuosta kuulostaa niin helpottavalta... en tykkää omistaa liikaa tavaraa ja krääsää! Kotini on päällisin puolin aina siisti, mutta ahdistaa kun joka puolella on tavaroita joista en pidä. Joka puolella on vaatekasoja, joissa on paljon uusia vaatteita ja sitten kerran pidettyjä vaatteita. Tiedän, että minun pitäisi viedä kirppikselle, mutta ahdistaa pelkkä ajatuskin kirppispöydän varaamisesta ja kaikesta siitä vaivannäöstä mitä joutuisin tekemään. 

Miksi en saa mitään aikaiseksi? Ällöttää ja ahdistaa kun lattiat täynnä vaatekasoja. Vaatekaapissani on pari hassua vaatetta koska otan aina uudet vaatteet kasoista lattialta/tuolilta ym. Pyykkikorissa on varmaan puolet vaatteista, mutten saa aikaiseksi pestä niitä ja laittaa puhtaat sitten kaappiin vaikka tiedän että pitäisi. Tuntuu, että pää hajoaaa ja siksi oli pakko kirjoittaa tänne :'(

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille, yllätyin ihan miten kivoja ja hyödyllisiä kommentteja sain sen sijaan että olisi tullut pelkkää kuraa niskaan :)

Itse asiassa omistan tuon hyvän mielen vaatekaappi- kirjan! ostin sen viime vuoden puolella, mutta talven olin hyvin kiireinen niin en ole saanut aloitettua projektia. Nyt taas, kun olen lomalla ja olisi aikaa, niin saamattomuus estää sen, että aloittaisin projektin nimeltä vaatekaaos :(

Kuvailen vielä tilannetta: Epämääräisiä vaatekasoja ympäri asuntoa. Kasassa sekaisin uusia puhtaita vaatteita, pari kertaa käytettyjä ja likaisia. Eli tämän takia kaikki pitäisi pestä -> ahdistaa pelkkä ajatuskin, että kaikki vaatteet tulisi pestä. Siihenhän menee vuosi?! Pyykkikori on niin täynnä, ettei sinne enää mahdu. Vaatekaapissa myösk puhtaat&likaiset sekaisin. Tiedostan, että pitäisi ensin lajitella kaikki vaatteet ja pestä ja sitten vasta viikata kaappeihin/kirppissäkkiin/roskiin/kierrätykseen. Miksi en osaa aloittaa? EN oikeastaan tiedä mistä aloitan.

Omistan pyykinpesukoneen, josta puuttuu 30 asteen pesu kokonaan, ja suurimmassa osassa on pesulapussa 30 astetta. Voinko silti pestä ne 40 asteessa, vai meneekö pilalle? Olen niin huono pyykinpesussakin, kuin olla voi. En tiedä edes, miten paljon pyykinpesuainetta kuuluisi laittaa, joten heitän sekaan aina pyykinpesutabletin. Jostain joskus luin, että jos pyykkiä ei ole täyttä koneellista, pyykinpesutabletti on liikaa ja siten pyykinpesuainetta voi jäädä tekstiileihin. Miten pyykit kuuluu lajitella OIKEIN? Jos pyykkiä on miljoonittain? Äh..

AP

Kyllä yleensä 30 vaatteet kestävät 40 pesua, paitsi jos on ihan herkkä materiaali. Perus marketti/massavaateissa harvoin on. Puoli desiä pyykkipulveria riittää ihan hyvin.

Vierailija
22/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin itsepalvelukirppiksillä on palvelu, jossa vaan viet tavarat sinne ja he hinnoittelevat ja myyvät ne puolestasi. Toki se vähän maksaa, mutta saat kuitenkin rahaa myös takaisin.

.

Suosittelisin kuitenkin keräämään niitä ylimääräisiä kamoja ensin vaikka varastoin, pois tieltä ja mielestä ja olet vähän aikaa ostamatta uutta. Ettei käy kuten joku mainitsikin, ettäannat tavaraa pois ja ostat uutta tilalle samantien.

Itsepalvelukirppiksillä myös häviää paljon tavaroita.Niitä siirtelee ostajat ja kaupan pitäjät eivät ehdi tutkimaan joka hyllyä niin tarkkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaatteet on merkkituotteita / vintagea tms., niin myy Depopissa.

Harkitse vaatekasan pesettämistä pesulassa, niin voit aloittaa puhtaalta pöydältä.

Shoppailumanian juurisyy pitää selvittää, ettei se energia ohjaudu muuhun, kuten pelaamiseen tms.

Vierailija
24/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne. Itsekin aikoinaan ostelin sitä sun tätä kivaa mitä näin kaupassa tai bongasin blogeista tai instasta. Riippumatta siitä tarvitsenko sitä tai oliko kaapeissa jo jotain vastaavaa. Tavaramäärä ahdisti ja välillä kärräsin kasoittain lähes käyttämättömiä vaatteita kirpparille.

Jossain vaiheessa pysähdyin miettimään paljonko rahaa tähän kaikkeen on mennyt ja mitä muuta olisin saanut tai voinut tehdä jos en olisi ostanut kaikkea mahdollista. Kulutettu rahamäärä oli ainakin itselleni tosi iso ja hiljalleen ajattelu kääntyi siihen suuntaan että onkin mukavampaa seurata kun tilin saldo kasvaa. Joka kuukausi olen jättänyt itselleni palkasta törsäysrahaa jolla näitä tarpeettomia ostoksia olen rahoittanut mutta nyt jos edellisen kuukauden törsäysrahanmäärästä on kulunut vain osa ja suurin osa on edelleen käyttämättä olen ihan innoissani ja seuraavassa kuussa pihistelen vielä lisää ja taas tilin saldo karttuu. Myös tavaroiden myynti kirpparilla ja netissä on tuonut tyydytystä kun tilille saa täytettä ja tavaroista pääsee eroon.

Tavaraa karsin juuri kuten ylhäälläkin neuvottiin eli kaappeihin jäi toisiinsa sopivia vaatteita joita oli helppo yhdistellä keskenään ha muutamia ehdottomia lemppareita. Kaikki muu joutaa pois. Nykyään shoppailen edelleen mutta yritän ostaa kestävämpää ja vaatteita joista todella pidän(muuten ei tilin saldoa kannata pienentää)vaikka olisivatkin vähän kalliimpia. Säästyneitä rahoja ole mm. sijoittanut, matkustellut yms. Ennen ostopäätöstä mietin olisiko kaapeissa jo olemassa joku joka ajaisi saman asian kuin tuo uusi ostettava tai sopiiko uusi vaate useamman vanhan vaatteen kanssa.

Tsemppiä ja voimia sulle!!! Lopeta myös blogien, instojen ym. seuraaminen ja yritä keksiä tulalle muura kivaa puuhaa.

25/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on?

Rannekellot halvalla - www.vuodenmies.com