Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen apua ostoriippuvuuden kanssa

Vierailija
01.06.2015 |

Ongelmani on, että teen heräteostoksia jatkuvasti. Jos näen kaupassa paidan, joka on ihan kiva, ostan sen vaikka se saattaa olla väärää kokoa. Kotona sovitan paitaa ja totean, että eihän tää olekaan niin kiva kuin mitä se oli kaupassa ja oho, täähän onkin väärän kokoinen, vaikka se tuntui kaupassa hyvältä. Joskus jaksan palauttaa, mutta usein en edes jaksa sitä "palautusrumbaa". 

Tälläkin hetkellä minulla on useita vaatteita, joissa on vielä laput kiinni, joita en varmaankaan tule käyttämään. Niitä ei siis voi enää palauttaa.. Olen tietoinen, että toimin tyhmästi, mutta tuntuu että en voi asialle mitään, eli niin vain aina tapahtuu :( luulen että ongelmalla on osuutta lievään masennukseeni, joka aiheuttaa saamattomuutta ja ostomaniaa.. voisin olla menemättä kaupoille ja niin en ostelisi turhuuksia.

Toinen ongelmani on, että omistan liikaa vaatteita ja tavaraa. Ihan ahdistaa olla kotona, kun näen ympärillä sellaisia "blogitavaroita" tms, jotka oli ns. "pakko" saada, mutta myöhemmin olen huomannut että en edes tarvitsisi tai haluaisi omistaa niitä :( tuntuu, että en osaa tai saa aikaiseksi luopua mistään! haluaisin vain muuttaa tästä asunnosta pois ja ottaa mukaani pari asukokonaisuutta ja pari tärkeää tavaraa. Pelkkä ajatuskin tuosta kuulostaa niin helpottavalta... en tykkää omistaa liikaa tavaraa ja krääsää! Kotini on päällisin puolin aina siisti, mutta ahdistaa kun joka puolella on tavaroita joista en pidä. Joka puolella on vaatekasoja, joissa on paljon uusia vaatteita ja sitten kerran pidettyjä vaatteita. Tiedän, että minun pitäisi viedä kirppikselle, mutta ahdistaa pelkkä ajatuskin kirppispöydän varaamisesta ja kaikesta siitä vaivannäöstä mitä joutuisin tekemään. 

Miksi en saa mitään aikaiseksi? Ällöttää ja ahdistaa kun lattiat täynnä vaatekasoja. Vaatekaapissani on pari hassua vaatetta koska otan aina uudet vaatteet kasoista lattialta/tuolilta ym. Pyykkikorissa on varmaan puolet vaatteista, mutten saa aikaiseksi pestä niitä ja laittaa puhtaat sitten kaappiin vaikka tiedän että pitäisi. Tuntuu, että pää hajoaaa ja siksi oli pakko kirjoittaa tänne :'(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipsa?

Vierailija
2/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että itse ymmärrät että sulla on ongelma ja haluat siitä eroon. Jos oma tahdonvoimasi ei riitä, kannattaisi ehkä hakea ammattiapua terapian muodossa. Ostovimmasi taustalla voi olla jotain muuta mitä et vaan itse hoksaa.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko jos puhuisi ammattilaisen kanssa? Jos mummomafiaa tulee toinen kausi ilmoittaudu!

Vierailija
4/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vain sellaisissa kaupoissa joissa myydään vain ruokaa. Ala määrätietoisesti käyttämään niitä kamoja, joita jo ostit. Maksa käteisellä, pidä vain sen verran mukana kuin on pakko. Itse ostelen netistä kosmetiikkaa, mutta nyt olen vähän saanut vähennettyä kun katson jo ostettua tavaraa jos tekee mieli tilata. Suurin osa oli turhaa.

Vierailija
5/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:56"]

Hyvä, että itse ymmärrät että sulla on ongelma ja haluat siitä eroon. Jos oma tahdonvoimasi ei riitä, kannattaisi ehkä hakea ammattiapua terapian muodossa. Ostovimmasi taustalla voi olla jotain muuta mitä et vaan itse hoksaa. Tsemppiä!

[/quote]

Kiitos, tuli hyvä mieli tästä kommentista :)

Olisiko kenelläkään vinkkejä miten pääsisin tavaran karsimisessa ja vaatekaapin järjestämisessä ja ns asunnon "puhdistautumisessa" alkuun?

Vierailija
6/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et jaksa kirppisrumbaa, etkä edes nettikirppistelyä, vie vaatteita uffin tai fidan keräyslaatikkoon. Näin tein itse, kun en jaksanut alkaa myymään. Tuli ihan hyvä mieli, kun ajattelin, että ehkä niillä vaatteiden myyntituloilla tehdään noissa hyväntekeväisyysjärjestöissä jotain hyvää. Tsemppiä kaaoksen selätykseen!

Vierailija
7/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:00"]Käy vain sellaisissa kaupoissa joissa myydään vain ruokaa. Ala määrätietoisesti käyttämään niitä kamoja, joita jo ostit. Maksa käteisellä, pidä vain sen verran mukana kuin on pakko. Itse ostelen netistä kosmetiikkaa, mutta nyt olen vähän saanut vähennettyä kun katson jo ostettua tavaraa jos tekee mieli tilata. Suurin osa oli turhaa.
[/quote]

Ja huom! Älä hankkiudu tavarasta eroon! Itse menin ensin antamaan käyttämätöntä kosmetiikkaa ym lahjaksi, mutta ostelinkin lisää tilalle. Ongelmaa pitää käsitellä ensin.

Vierailija
8/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:56"]

Hyvä, että itse ymmärrät että sulla on ongelma ja haluat siitä eroon. Jos oma tahdonvoimasi ei riitä, kannattaisi ehkä hakea ammattiapua terapian muodossa. Ostovimmasi taustalla voi olla jotain muuta mitä et vaan itse hoksaa. Tsemppiä!

[/quote]

Kiitos, tuli hyvä mieli tästä kommentista :)

Olisiko kenelläkään vinkkejä miten pääsisin tavaran karsimisessa ja vaatekaapin järjestämisessä ja ns asunnon "puhdistautumisessa" alkuun?

[/quote]

Suosittelen Rinna Saramäen Hyvän mielen vaatekaappi-kirjaa :). Alkuosio kertoo vaatteiden tuotannosta, mutta jälkimmäinen osio on tuota vaatekaapin järkeistämisasiaa. 

Vierailija
9/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin itsepalvelukirppiksillä on palvelu, jossa vaan viet tavarat sinne ja he hinnoittelevat ja myyvät ne puolestasi. Toki se vähän maksaa, mutta saat kuitenkin rahaa myös takaisin.
.
Suosittelisin kuitenkin keräämään niitä ylimääräisiä kamoja ensin vaikka varastoin, pois tieltä ja mielestä ja olet vähän aikaa ostamatta uutta. Ettei käy kuten joku mainitsikin, ettäannat tavaraa pois ja ostat uutta tilalle samantien.

Vierailija
10/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi lakkaat lukemasta niitä blogeja. Ja sitten lakkaat käymästä vaatekaupoista. Eihän sinulla ole ensimmäistäkään syytä mennä sellaisiin kauppoihin kun koti on jo täynnä vaatteita ja muuta krääsää.

Niistä vaatteista kannattaa tehdä ihan kunnon inventaario, että näet mitä sinulla on ja miten niitä voi yhdistellä. Älä anna niitä päättömästi pois, vaan sillä tavalla tolkullisesti, että jäljelle jää monipuolinen graderoobi. Kuitenkin sellainen kohtuullisen kokoinen. Laske vaikka, minkä verran arkivaatteita tarvitset, jos käytät samaa vaatetta 2 viikon välein. Jos ajatellaan vaikka yläosia ja pidät niitä kaksi päivää peräkkäin, niin 7 yläosaa riittää. Yläosia voi olla kesäkaudelle ja talvikaudelle, joten yhteensä 14 yläosaa. Alusvaatteita ja sukkia ei tarvitse kahdeksi viikoksi, koska niitä voi pestä useammin eikä kukaan huomaa, jos sulla on esim. aina 10 päivän välein samat alusvaatteet :-)

Yksi keino voisi olla myös univormumainen pukeutuminen tyyliin Steve Jobs. Hänellä oli pelkkiä farkkuja ja mustia poolopaitoja, eikä hänen tarvinnut koskaan miettiä mitä laittaa päällensä. Mark Zucker vetää samalla tyylillä. Voit aivan hyvin soveltaa tätä työvaatteisiin tai miksei muutenkin. Sulla vapautuu energiaa valtavasti, kun et joudu yhtä mittaa kelailemaan, mitä laittaisit päälle.

Vierailija
11/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä roskiin, minä tein niin kun en jaksanut muuta.

Vierailija
12/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy huuto.netin kautta. Ota kuvat vaatteista k

a laita vähitellen ilmoituksia sinne. Ei tarvi kaikkea tehdä kerralla vaan oman jaksamisen mukaan. Ensin aloitat lajittelulla tosiaan, sitten kuvaat turhat vaatteet ja teet ilmoitukset. Vähitellen saat rahat takaisin turhista ostoksista.

Vierailija
13/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on varaa ostella, on myös varaa pyytää ammattijärjestelijä auttamaan.

Vierailija
14/25 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, yllätyin ihan miten kivoja ja hyödyllisiä kommentteja sain sen sijaan että olisi tullut pelkkää kuraa niskaan :)

Itse asiassa omistan tuon hyvän mielen vaatekaappi- kirjan! ostin sen viime vuoden puolella, mutta talven olin hyvin kiireinen niin en ole saanut aloitettua projektia. Nyt taas, kun olen lomalla ja olisi aikaa, niin saamattomuus estää sen, että aloittaisin projektin nimeltä vaatekaaos :( 

Kuvailen vielä tilannetta: Epämääräisiä vaatekasoja ympäri asuntoa. Kasassa sekaisin uusia puhtaita vaatteita, pari kertaa käytettyjä ja likaisia. Eli tämän takia kaikki pitäisi pestä -> ahdistaa pelkkä ajatuskin, että kaikki vaatteet tulisi pestä. Siihenhän menee vuosi?! Pyykkikori on niin täynnä, ettei sinne enää mahdu. Vaatekaapissa myösk puhtaat&likaiset sekaisin. Tiedostan, että pitäisi ensin lajitella kaikki vaatteet ja pestä ja sitten vasta viikata kaappeihin/kirppissäkkiin/roskiin/kierrätykseen. Miksi en osaa aloittaa? EN oikeastaan tiedä mistä aloitan.

Omistan pyykinpesukoneen, josta puuttuu 30 asteen pesu kokonaan, ja suurimmassa osassa on pesulapussa 30 astetta. Voinko silti pestä ne 40 asteessa, vai meneekö pilalle? Olen niin huono pyykinpesussakin, kuin olla voi. En tiedä edes, miten paljon pyykinpesuainetta kuuluisi laittaa, joten heitän sekaan aina pyykinpesutabletin. Jostain joskus luin, että jos pyykkiä ei ole täyttä koneellista, pyykinpesutabletti on liikaa ja siten pyykinpesuainetta voi jäädä tekstiileihin. Miten pyykit kuuluu lajitella OIKEIN? Jos pyykkiä on miljoonittain? Äh..

AP

Vierailija
15/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyhoi

Vierailija
16/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität paikata sillä tyhjiötä sisälläsi.

Vierailija
17/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille, yllätyin ihan miten kivoja ja hyödyllisiä kommentteja sain sen sijaan että olisi tullut pelkkää kuraa niskaan :)

Itse asiassa omistan tuon hyvän mielen vaatekaappi- kirjan! ostin sen viime vuoden puolella, mutta talven olin hyvin kiireinen niin en ole saanut aloitettua projektia. Nyt taas, kun olen lomalla ja olisi aikaa, niin saamattomuus estää sen, että aloittaisin projektin nimeltä vaatekaaos :(

Kuvailen vielä tilannetta: Epämääräisiä vaatekasoja ympäri asuntoa. Kasassa sekaisin uusia puhtaita vaatteita, pari kertaa käytettyjä ja likaisia. Eli tämän takia kaikki pitäisi pestä -> ahdistaa pelkkä ajatuskin, että kaikki vaatteet tulisi pestä. Siihenhän menee vuosi?! Pyykkikori on niin täynnä, ettei sinne enää mahdu. Vaatekaapissa myösk puhtaat&likaiset sekaisin. Tiedostan, että pitäisi ensin lajitella kaikki vaatteet ja pestä ja sitten vasta viikata kaappeihin/kirppissäkkiin/roskiin/kierrätykseen. Miksi en osaa aloittaa? EN oikeastaan tiedä mistä aloitan.

Omistan pyykinpesukoneen, josta puuttuu 30 asteen pesu kokonaan, ja suurimmassa osassa on pesulapussa 30 astetta. Voinko silti pestä ne 40 asteessa, vai meneekö pilalle? Olen niin huono pyykinpesussakin, kuin olla voi. En tiedä edes, miten paljon pyykinpesuainetta kuuluisi laittaa, joten heitän sekaan aina pyykinpesutabletin. Jostain joskus luin, että jos pyykkiä ei ole täyttä koneellista, pyykinpesutabletti on liikaa ja siten pyykinpesuainetta voi jäädä tekstiileihin. Miten pyykit kuuluu lajitella OIKEIN? Jos pyykkiä on miljoonittain? Äh..

AP

Voit pestä. Valmistaja laittaa pesulämpötilan alakanttiin välttääkseen mahdolliset reklamaatiot. Eli kestää sen +10 astetta yli suositellun.  

Vierailija
18/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrität paikata sillä tyhjiötä sisälläsi.

Tämä tuli kans heti mieleen. Ei se uusi ostos tule muuttamaan Ap:n elämää paremmaksi. Onko Ap:n elämässä jotain huolia tai ihan vain liikaa tylsyyttä?

Vierailija
19/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin eileen Barbinuken , housut, paidan,takin, lusikkoja. Kamalaa tuhlaamista.Mitä teen Barbilla ? Kaunista katsottavaa. 

Vierailija
20/25 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin eileen Barbinuken , housut, paidan,takin, lusikkoja. Kamalaa tuhlaamista.Mitä teen Barbilla ? Kaunista katsottavaa. 

Ostin myös kahdet bikinit alennusmyynnistä.