Eikö yhden sosiaalituen malli olisi paras ratkaisu?
Nykyisellään toimeentulotuki, asumistuki, opintotuki, asumislisä, työmarkkinatuki, sairauspäiväraha, äitiyspäiväraha, vanhempainraha, eläke, eläkkeensaajan hoitotuki, vammaistuki, harkinnannvaraiset tuet...
On yhtä sun toista tukea ja kaiken maailman apulisää.
Eikö olisi helpointa, jos Suomessa olisi yksi tuki?
SOSIAALITUKI 650 euroa kuukaudessa. Se olisi aivan riittävästi elämiseen, ja pk-seudulta voisi muuttaa pois, jos ei olisi varaa elää. Turha byrokratia karsiutuisi.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:51"]
Jos keskituloiselle jää verojen jälkeen noin 2 000 euroa, miks sossupummin pitäis saada ilmatteeksi sama summa tukina TEKEMÄTTÄ MITÄÄN? Ei se yhteiskunta niin pyöri. Pummit ja loiset vois vaan hävittää.
[/quote]
Mä en ole sossupummi. Mä olen sairauseläkkeellä ja saan työeläkettä myös muiden sosiaaelituuksien ohella.
[/quote]
Aika pieni on työeläkkeesi, jos tarvitset sen ohella sosiaalietuuksia.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:41"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:27"] Nykyisellään toimeentulotuki, asumistuki, opintotuki, asumislisä, työmarkkinatuki, sairauspäiväraha, äitiyspäiväraha, vanhempainraha, eläke, eläkkeensaajan hoitotuki, vammaistuki, harkinnannvaraiset tuet... On yhtä sun toista tukea ja kaiken maailman apulisää. Eikö olisi helpointa, jos Suomessa olisi yksi tuki? SOSIAALITUKI 650 euroa kuukaudessa. Se olisi aivan riittävästi elämiseen, ja pk-seudulta voisi muuttaa pois, jos ei olisi varaa elää. Turha byrokratia karsiutuisi. [/quote] Miten tuolla sosiaalituella ostaisi esimerkiksi vaatteita tai kävisi ravintolassa? Aivan tutkitusti ihminen tarvitsee elämiseen n. 1350 euroa kuukaudessa. [/quote] Mites toi opintotuki? Kyllä sillä säästeliäs ihminen elää, välillä saattaa toki joutua nostamaan lainaa, mutta lainoineenkin opintotuki on alle tonnin kuussa. On muuten epäreilua, että sossupummi saa paljon enemmän kuin opiskelija, vaikka opiskelijasta tulee joskus todennäköisemmin tuottava veronmaksaja. [/quote] Miten se on epäreilua? Eikö opiskelijoille mikään riitä? :) [/quote] En edes ole opiskelija, olen työtön ja saan toimeentulotukea. Tahtoisin jo oikeasti opiskelemaan, vaikka rahatilanne huonontuukin siinä huomattavasti. Haluan itse rakentaa tulevaisuuteni. T. Tuo jota lainasit
[/quote]
Voihan opiskelemaan päästä työmarkkinatuella.
[/quote]
Eikös tämä etuoikeus ole vain 25 vuotta täyttäneille? Itse olen vasta 20-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:58"]Ei riittäisi 650 euroa. Itse olen sairauseläkkeellä ja jo pelkkään vuokraan ja veteen ja sähköön menee 500 euroa vaikka en asu pk-seudulla. Siihen liäksi vakuutukset, netti ja puhelimet, ruoka ja huvi. Ja koska olen tosiaan eläkkeellä enkä työttämänä niin tilanteeni ei tule paranemaan vuosien saatossa. [/quote]HUVI? NETTI? PUHELIN? JA NÄMÄKIN PITÄISI VITTU MEIDÄN MAKSAA....SAATANAN LOINEN. JA RUOKAA SAA LEIPÄ JONOSTA
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:00"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:41"] [quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:27"] Nykyisellään toimeentulotuki, asumistuki, opintotuki, asumislisä, työmarkkinatuki, sairauspäiväraha, äitiyspäiväraha, vanhempainraha, eläke, eläkkeensaajan hoitotuki, vammaistuki, harkinnannvaraiset tuet... On yhtä sun toista tukea ja kaiken maailman apulisää. Eikö olisi helpointa, jos Suomessa olisi yksi tuki? SOSIAALITUKI 650 euroa kuukaudessa. Se olisi aivan riittävästi elämiseen, ja pk-seudulta voisi muuttaa pois, jos ei olisi varaa elää. Turha byrokratia karsiutuisi. [/quote] Miten tuolla sosiaalituella ostaisi esimerkiksi vaatteita tai kävisi ravintolassa? Aivan tutkitusti ihminen tarvitsee elämiseen n. 1350 euroa kuukaudessa. [/quote] Mites toi opintotuki? Kyllä sillä säästeliäs ihminen elää, välillä saattaa toki joutua nostamaan lainaa, mutta lainoineenkin opintotuki on alle tonnin kuussa. On muuten epäreilua, että sossupummi saa paljon enemmän kuin opiskelija, vaikka opiskelijasta tulee joskus todennäköisemmin tuottava veronmaksaja. [/quote] Miten se on epäreilua? Eikö opiskelijoille mikään riitä? :) [/quote] En edes ole opiskelija, olen työtön ja saan toimeentulotukea. Tahtoisin jo oikeasti opiskelemaan, vaikka rahatilanne huonontuukin siinä huomattavasti. Haluan itse rakentaa tulevaisuuteni. T. Tuo jota lainasit [/quote] Voihan opiskelemaan päästä työmarkkinatuella. [/quote] Eikös tämä etuoikeus ole vain 25 vuotta täyttäneille? Itse olen vasta 20-vuotias.
[/quote]
En ole varma. Toki yksi kriteeri on se, että edellisistä tutkinnosta pitää olla tarpeeksi aikaa, että pääsee työmarkkinatuella opiskelemaan.
Toiseen asteen koulutus vaaditaan siihen, että saa kelalta ylläpitokorvauksen alle 25-vuotiaana. En tiedä voiko siten samalla perusteella päästä myös opiskelemaan työmakkinatuella alle 25-vuotiaana.
Joo vuokra + 500e olis mun mielestä sopiva. Plus lääkkeet ja terveydenhuolto menot.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:58"]Ei riittäisi 650 euroa. Itse olen sairauseläkkeellä ja jo pelkkään vuokraan ja veteen ja sähköön menee 500 euroa vaikka en asu pk-seudulla. Siihen liäksi vakuutukset, netti ja puhelimet, ruoka ja huvi. Ja koska olen tosiaan eläkkeellä enkä työttämänä niin tilanteeni ei tule paranemaan vuosien saatossa. [/quote]HUVI? NETTI? PUHELIN? JA NÄMÄKIN PITÄISI VITTU MEIDÄN MAKSAA....SAATANAN LOINEN. JA RUOKAA SAA LEIPÄ JONOSTA
[/quote]
Niin. Olen sairauseläkkeellä. Miksi minun pitäisi ilmaan mitään huvia ja puhelinta kun en voi sille mitään että ole sairastunut? Saan lisäksi työeläkettä ja tehnyt töitä ennen sairastumista, joten olen kyllä omaa sosiaaliturvaani maksanut.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:51"] Jos keskituloiselle jää verojen jälkeen noin 2 000 euroa, miks sossupummin pitäis saada ilmatteeksi sama summa tukina TEKEMÄTTÄ MITÄÄN? Ei se yhteiskunta niin pyöri. Pummit ja loiset vois vaan hävittää. [/quote] Mä en ole sossupummi. Mä olen sairauseläkkeellä ja saan työeläkettä myös muiden sosiaaelituuksien ohella. [/quote] Aika pieni on työeläkkeesi, jos tarvitset sen ohella sosiaalietuuksia.
[/quote]
Ei se kovin suuri olekaan. Mutta sairausmenot ovat hyvin suuret, joten niihin menee rahaa. Sairauteen menee helposti useampi tonni vuodesa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:51"] Jos keskituloiselle jää verojen jälkeen noin 2 000 euroa, miks sossupummin pitäis saada ilmatteeksi sama summa tukina TEKEMÄTTÄ MITÄÄN? Ei se yhteiskunta niin pyöri. Pummit ja loiset vois vaan hävittää. [/quote] Mä en ole sossupummi. Mä olen sairauseläkkeellä ja saan työeläkettä myös muiden sosiaaelituuksien ohella. [/quote] Aika pieni on työeläkkeesi, jos tarvitset sen ohella sosiaalietuuksia.
[/quote]
Ei se kovin suuri olekaan. Mutta sairausmenot ovat hyvin suuret, joten niihin menee rahaa. Sairauteen menee helposti useampi tonni vuodesa.
[/quote]
Lääkkeissä on maksukatto. Sairaala- ja poliklinikkamaksuissa on maksukatto. Yhteensä näihin menee alle 1500€/vuosi.
Ja joku 1500€/kk nettoeläkkeeseen, mistä näitä makselee jo aika hyvin, ei tarvita kummoistakaan työuraa.
Sinulla on oikeus saada rahaa elämiseesi, mutta älä viitsi valehdella!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:41"]
On muuten epäreilua, että sossupummi saa paljon enemmän kuin opiskelija, vaikka opiskelijasta tulee joskus todennäköisemmin tuottava veronmaksaja.
[/quote]
Nimenomaan ei ole väärin. Miksi antaa rahat ihmisille, jotka kuitenkin tuhlaavat aikansa työntekoon? Rahat pitäisi nimenomaan keskittää entistä enemmän pummeilla, sillä heillä on oikeasti aikaa nauttia niistä rahoista.
[/quote]
Toisaalta näinkin. Työttömät, sairaat ja sosiaalitukien varassa elävät ovat niitä, joilla on aikaa kierrellä kauppoja, ostaa kaikenlaisia asioita.
Työntekijät käyvät töissä. Heidän rahansa menevät säästöön ja sijoituksiin. Eivät ne mene mihinkään kiertoon elävöittämään kansantaloutta.
[/quote]
Mitä vittua? Sairaat ovat niitä jolla on aikaa kierrellä.... no joo, aikaa varmaan niin, mutta ei jaksamista, siksihän mää sairas olenkin. Ei kettu sentään.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 19:58"]Ei riittäisi 650 euroa. Itse olen sairauseläkkeellä ja jo pelkkään vuokraan ja veteen ja sähköön menee 500 euroa vaikka en asu pk-seudulla. Siihen liäksi vakuutukset, netti ja puhelimet, ruoka ja huvi. Ja koska olen tosiaan eläkkeellä enkä työttämänä niin tilanteeni ei tule paranemaan vuosien saatossa.
[/quote]HUVI? NETTI? PUHELIN? JA NÄMÄKIN PITÄISI VITTU MEIDÄN MAKSAA....SAATANAN LOINEN. JA RUOKAA SAA LEIPÄ JONOSTA